Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi kör med Core Parking av vid prestandatester, enligt AMD:s rekommendationer till dess att Windows 10 uppdateras. Sedan anser jag inte att vi talat om att Ryzen "underpresterar", utan konstaterar att processorerna halkar efter Intel i spel. Vi har faktiskt i omgångar i video sagt uttryckligen att Ryzen är bra i spel.

Kanon gällande Core Parking, för jag fick ett lite osäkert svar från Jonas tidigare. Hade vart intressant om ni ville göra ett liknande test som uppvisas i dom Youtubelänkar som jag postade för att styra processer. Dom 7-8 första trådarna borde per automatik på Ryzen assigneras till CCX0 om allt hade varit rätt, och utöver dessa till CCX1. Kommentaren som jag reagerade på var:

Citat:

Som tidigare visat har Zen-arkitekturen en del att förbättra sett till ren spelprestanda.

Jag menar bara på att det är en sanning med modifikation då man ser att prestandan hålls tillbaka upp till runt 20-26% på grund av OS/mjukvara i dom största fall som jag sett. Hoppas att detta löser sig snart, för bevisligen finns mer prestanda att hämta i en del titlar. Har faktiskt sett exempel på där Bulldozer är snabbare i spel än Zen, då förstår man att något inte står rätt till.

@Jacob Var inte på något sätt heller någon mening att klanka ner på erat test specifikt då det är ett generellt problem om du tolkade det så, alternativt jag som uttryckte mig fel. Kul med mer tester helt klart så tummen upp

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sweclockers testade Blender även när de testade i7 7700k, klagade du då också?
http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Var du lika mkt på hugget i 7700k-recensionen? Analyserade den undermåliga multitrådade prestandan osv?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cheewie:

Var du lika mkt på hugget i 7700k-recensionen? Analyserade den undermåliga multitrådade prestandan osv?

Nope, konstaterade att i7 7700k presterade bra, håller inte alls med dig om att dess multitrådade prestanda är undermålig.

edit

Prestanda

R7 1700

i7 7700k

Enkeltrådat

Bra

Mycket bra

Flertrådat

Mycket bra

Bra

Klart godkända processorer bägge två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Varför är Ryzen så hypead? ryzen1700 kostar alltså över 3.500 SEK och ligger i nivå med 6600k eller sämre i speltester.

Verkar dock prestera hyggligt i syntetiska tester men verkar ju inte superduper prisvärt trots det..

Skulle aldrig få för mig att köpa AMD, bygger usla chip och jag har bara dålig erfarenhet av dom. Spel görs i princip aldrig för AMD dessutom.

Har också hört att det är problem att köra med windows 10. Visar lite hur jävla efter dom är på att bygga ordentliga chip..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sweclockers testade Blender även när de testade i7 7700k, klagade du då också?
http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

Han menade nog bara att innan Ryzen så gick det inte att använda Blender eftersom man va tvungen att använda slöa Intel processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Varför är Ryzen så hypead? ryzen1700 kostar alltså över 3.500 SEK och ligger i nivå med 6600k eller sämre i speltester.

Verkar dock prestera hyggligt i syntetiska tester men verkar ju inte superduper prisvärt trots det..

Skulle aldrig få för mig att köpa AMD, bygger usla chip och jag har bara dålig erfarenhet av dom. Spel görs i princip aldrig för AMD dessutom.

Vad exakt jämför du med? Intels 8-kärniga motsvarigheter är betydligt dyrare och presterar sämre.
I allt annat än spel så är AMD det bättre valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

I väntan på ASRock X370 Taichi som det är global brist på så har jag kört en 1800X och en 1700 som hastighast på ett ASUS kort, och 1700 var betydligt roligare att leka med då den gör 4GHz på alla kärnor på originalspänning än så länge. Allt på luftkylning och Win10 än så länge:

http://i.imgur.com/TYk1LLr.jpg
http://i.imgur.com/nF4qCIT.jpg

Har du kört stabilitetstest i 4GHz med org spänning? Imponerande i så fall och precis vad jag skulle vilja uppnå med en 1700 om jag ska köpa en.

Förresten någon speciell anledning till att du just vill ha Asrock moderkortet(förutom att det verkar va fullspäckat med features).

mvh Jonas

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trickeh2k:

Finns det några tester där man prövat att inaktivera kärnor och få lika många som Intels motsvarighet och sedan undersöka om det går att klocka högre?

Allt tyder på att det är en relativt hård vägg i kislet som hindrar nuvarande Ryzen serien att kliva över 4 GHz. Troligen kommer inte Ryzen 5 eller Ryzen 3 heller ha några större förutsättningar att kliva över 4 GHz. Detta då AMD har både ny processnod och arkitektur samtidigt. Framtida revisioner kan avhjälpa detta till viss del men troligen krävs en arkitekturoptimering med implementationer av t ex "mörkt kisel" (eng. dark silicon, Syftar på kisel som inte innehåller transistorer eller grindar utan endast är till för att absorbera och avleda värme från belastningspunkter, implementerades i stor grad mellan Haswell och Devils Canyon).

Det är dock rätt tveksamt att det är total värmeutveckling som begränsar kretsen utan det är troligen vissa enheter i processorn som inte klarar av högre frekvenser så som de är konstruerade just nu.

Gällande om det har testat? De tester som finns har ungefär bekräftat att det inte är värme eller effekt som begränsar utan det är just kretsarna. Således kommer inte 4 kärnor avstängda i Ryzen 7 påverka nämnvärt.

Detta är dock spekulationer eller låt säga kvalificerade gissningar från min sida.

Fotnot:
För den som är intresserad så finns det ett par avhandlingar gällande Dark Silicon via IEEE som är rätt intressanta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Varför är Ryzen så hypead? ryzen1700 kostar alltså över 3.500 SEK och ligger i nivå med 6600k eller sämre i speltester.

Du förstår tydligen och verkligen inte kapaciteten som Ryzen har, och till det priset vilket gör det till en bättre produkt än vad någon först trott. Hade du läst mitt inlägg på förra sidan så hade du också fått lite mer kött på benen att Ryzen inte utnyttjas till fullo än. Det är alltid samma veva när en helt ny mikroarkitektur lanseras. En 6600K är en väldigt snabb spelCPU och att Ryzen i sitt värsta läge redan nu matchar denna betyder att den duger fullt utmärkt redan och kommer prestera bättre med tiden när man patchat OS och spel. AMD styr hela konsolmarknaden med sin hårdvara, så räkna med stora förändringar. Bara en sådan detalj som jag tog upp i min post på förra sidan visar att spelprestanda halkar efter på grund av att OS assignerar trådar fel.

Citat:

Verkar dock prestera hyggligt i syntetiska tester men verkar ju inte superduper prisvärt trots det..

Syntetiska tester? Och den är inte prisvärd när den ger en enorm pris/prestandafaktor? Ok...

Citat:

Skulle aldrig få för mig att köpa AMD, bygger usla chip och jag har bara dålig erfarenhet av dom. Spel görs i princip aldrig för AMD dessutom.

Här har vi grunden till problemet, att du stör dig på en producent. Ändå läser du testet, hittar hit och måste skriva av dig när du dessutom inte verkar veta vad du pratar om. Definiera vad ett uselt chip är? Syftar du på Bulldozer familjen så är jag beredd att hålla med starkt. Att du har dålig erfarenhet av AMD beror garanterat mest på användarfel (dvs dig) då det knappast är mer strul med AMD än med Intel.

Och ang att spel inte görs för AMD. För det första, Ryzen kör med samma ISA som Intel/samma kod, för det andra så är det AMD som pushat fram API'er som DX12 och Vulkan och dom styr hela konsolmarknaden samt innoverar med nya smarta funktioner. Stora spelproducenter står bakom AMD och flera patchar är på väg till Ryzen.

Citat:

Har också hört att det är problem att köra med windows 10. Visar lite hur jävla efter dom är på att bygga ordentliga chip..

Jag har hört att inlägg som dina med din ton och utan substans bara är hat. Du vet inte vad du diskuterar ens. SweClockers har gjort ett test, så lämna en positiv kommentar istället för att spy massa nonsens som inte stämmer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Har du kört stabilitetstest i 4GHz med org spänning? Imponerande i så fall och precis vad jag skulle vilja uppnå med en 1700 om jag ska köpa en.

Förresten någon speciell anledning till att du just vill ha Asrock moderkortet(förutom att det verkar va fullspäckat med features).

mvh Jonas

Jag är för otålmodig för att ge mig på stabilitetstester först. Prio1 är att nå taket, för att sen finna en stabil setting. Hoppas på 4.1Ghz 100% stabilt, men vi får se

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av m0rk:

Vad exakt jämför du med? Intels 8-kärniga motsvarigheter är betydligt dyrare och presterar sämre.
I allt annat än spel så är AMD det bättre valet.

Inte ens AMD jämför R7 1700 mot E-serien, de jämför den med i7-7700K.

Båda har styrkor och svagheter, generellt sett så är R7 1700 snabbare i sådant som skalar perfekt med CPU-kärnor, d.v.s. är "embarrassingly parallel". Specifikt så är R7 1700 riktigt stark i sådant som jobbar med skalära flyttal.

I program som använder få trådar alt. många CPU-trådar men där det finns en hel del kommunikation mellan trådarna, program som skalar med CPU-kärnor men inte perfekt, är generellt sett i7-7700K starkare. Specifikt så i program som jobbar med skalära heltal (vilket rent krasst är de flesta "vanliga" program) och program som är optimerade för SIMD (SSE/AVX).

Man måste alltså ha lite förståelse för hur de saker man värderar högst i sitt datoranvändare är beskaffade, för det avgör vilken CPU som passar bäst.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nope, konstaterade att i7 7700k presterade bra, håller inte alls med dig om att dess multitrådade prestanda är undermålig.

edit

Klart godkända processorer bägge två.

Snygg tabell! Låt mig lägga till en kolumn:

Prestanda

R7 1700

i7 7700k

Relevans för de flesta

Enkeltrådat

Bra

Mycket bra

Större

Flertrådat

Mycket bra

Bra

Mindre

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ang3r:

En 1400? mot en 7600k. Har du några resultat att visa?

Med tanke på hur t.ex. 1700 presterar så kan man självfallet få en spekulation som landar ganska nära. Om den inte överklockar bättre än 1700 så kommer den nog att prestera som en 1700 i majoriteten av fallen. Iallafall i en spelmiljö.

Skrivet av clappen:

Varför är Ryzen så hypead? ryzen1700 kostar alltså över 3.500 SEK och ligger i nivå med 6600k eller sämre i speltester.

Verkar dock prestera hyggligt i syntetiska tester men verkar ju inte superduper prisvärt trots det..

Skulle aldrig få för mig att köpa AMD, bygger usla chip och jag har bara dålig erfarenhet av dom. Spel görs i princip aldrig för AMD dessutom.

Har också hört att det är problem att köra med windows 10. Visar lite hur jävla efter dom är på att bygga ordentliga chip..

För att den levererar något Intel inte har gjort. Alltså en åttakärnig processor till överkomligt pris. Angående problem med Win 10. Det har väl inte slagit dig in att problemen kan ligga hos Microsoft? Att AMD bygger usla chip är inte heller sant.. oberoende vilken anekdotisk bevisföring du för fram. Spel görs aldrig för AMD? Hör talas om Frostbyte?

Sedan 6600K? Hade du velat vara konsekvent så hade du även sett att 7600K inte utpresterar en 6600K med mycket direkt.. Sedan kan du även ta och läsa på vilken situation som AMD haft för att sedan tänka på hur AMD hoppat över fem generationer över en generation. Faktum är att de ens kommer i närheten av Intel är riktigt bra.

Skrivet av Cheewie:

Snygg tabell! Låt mig lägga till en kolumn:

Prestanda

R7 1700

i7 7700k

Relevans för de flesta

Enkeltrådat

Bra

Mycket bra

Större

Flertrådat

Mycket bra

Bra

Mindre

IPC? Majoriteten bryr sig inte. Oberoende så är det ändå intressant hur många tar upp "de flesta som spelar.." som om de var entusiaster. Kan garantera i 90% av fallen så vet de inte ens vad IPC är för något och de läser inte Sweclockers tester. De ser "Fler kärnor...WaooooW" och sedan blir de inte missnöjda för att de får ut 120 FPS i 1080P ändå.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Snygg tabell! Låt mig lägga till en kolumn:

Prestanda

R7 1700

i7 7700k

Relevans för de flesta

Enkeltrådat

Bra

Mycket bra

Större

Flertrådat

Mycket bra

Bra

Mindre

Vad spelar du med en tråd. Harpan?

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag förr läst om Nordichardwares överklockningstävlingar där man skulle nå hög procentuell överklockning. Celeron 600 och Duron 600 var favoriter för de var så bra på att nå hög procentuell överklockning.

De är nog inte helt lätta att få tag på idag, men borde inte vara helt omöjligt att få tag på, även lämpliga moderkort etc.

Då skulle jag kunna ha en Celeron 600 eller en Duron 600 som är överlägsen i7 7700k och Ryzen 7 1700 när det kommer till % överklockning. Men i prestanda så skulle den få storstryk av de nyare processorerna.

Finns de som har lyckats skrämma upp Pentium 4:or ganska bra också.
Men är verkligen en Pentium 4 eller en gammal Celeron/Duron 600 något att satsa på idag?

Frågan är, vill man ha överklockning, eller vill man ha prestanda?
Är det prestanda man vill ha så är i7 7700k bättre i många scenarion där hög prestanda per kärna är viktigare än många kärnor.
Även om Ryzen 7 1700 har högre procentuell överklockning över basfrekvens.

Jag förstår SweClockers omdömen.
Är det prestanda man är ute efter och man inte kör saker som är "embarrassingly parallel" så är i dagsläget ofta en 7700k bättre.

Jag tycker det är kul att AMD är med i matchen igen.
Men Ryzen 7 ger rätt blandade resultat.
För rätt användare så ger den ett utomordentligt bra pris/prestanda.
För andra så är den för dyr i förhållande till prestanda jämfört med Intels alternativ.

Ryzen 5 med 6c/12t kan nog bli en bra kompromiss för många.
Billigare än Ryzen 7. Motsvarande Ryzen 7 prestanda i vissa scenarion och kommer fortfarande slå i7 7700k i andra scenarion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vad spelar du med en tråd. Harpan?

Absolut, han vill ju ha minst 300 fps när han spelar Harpan annars laggar det väl ^^

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vad spelar du med en tråd. Harpan?

Touché! En tråd blir sådär.. Dock tror jag du förstår att jag menar bättre med få snabba än många långsamma.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Här har vi grunden till problemet, att du stör dig på en producent. Ändå läser du testet, hittar hit och måste skriva av dig när du dessutom inte verkar veta vad du pratar om. Definiera vad ett uselt chip är? Syftar du på Bulldozer familjen så är jag beredd att hålla med starkt. Att du har dålig erfarenhet av AMD beror garanterat mest på användarfel (dvs dig) då det knappast är mer strul med AMD än med Intel.

Sista gången jag rör en AMD tillverkad hårdvara är 280x. Urusel kylning och extremvärme. Dessutom relativt kass för spel när jag köpte den. Drivrutinerna är så vidrigt dåliga och kommer så sällan att jag ALDRIG kan rekommendera någon att röra AMD.

Skrivet av Enigma:

Och ang att spel inte görs för AMD. För det första, Ryzen kör med samma ISA som Intel/samma kod, för det andra så är det AMD som pushat fram API'er som DX12 och Vulkan och dom styr hela konsolmarknaden samt innoverar med nya smarta funktioner. Stora spelproducenter står bakom AMD och flera patchar är på väg till Ryzen.

Jag har hört att inlägg som dina med din ton och utan substans bara är hat. Du vet inte vad du diskuterar ens. SweClockers har gjort ett test, så lämna en positiv kommentar istället för att spy massa nonsens som inte stämmer.

Att du ens drar in konsoller i denna diskussion visar att du ligger minst 10 år efter i teknikens värld. Konsoller är URUSLA spelmaskiner. Otippat att AMD är dom som kör maskinerna haha.

*** raderat ***

§ 1.5
Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Sista gången jag rör en AMD tillverkad hårdvara är 280x. Urusel kylning och extremvärme. Dessutom relativt kass för spel när jag köpte den. Drivrutinerna är så vidrigt dåliga och kommer så sällan att jag ALDRIG kan rekommendera någon att röra AMD.

Frågan är då varför du köpte ett 280X om det nu var så dåligt? Sen designar AMD först och främst GPU'n, och inte kortet. Det finns samma av många exempel på nvidiakort, men speciellt dessa problem får du om du köper ett prispressat kort från en 3'e partstillverkare. Jag har hållt på med både ATI och nvidia kort sedan Riva128 och ATI Rage PRO. Konstigt att jag aldrig har haft några större problem med någon av tillverkarens drivrutiner. Som sagt användarfel. Att du fortfarande är en av dom som tror på en gammal skröna att drivrutinerna är dåliga till AMD kort är ju sorligt. Jag föredrar faktiskt numera AMD's drivers efter Crimson gjorde lansering, stilrent användargränssnitt, mycket stabila och ReLive som är AMD's variant av shadowplay fungerar utmärkt.

Citat:

Att du ens drar in konsoller i denna diskussion visar att du ligger minst 10 år efter i teknikens värld. Konsoller är URUSLA spelmaskiner. Otippat att AMD är dom som kör maskinerna haha.

Du skriver med andra ord att jag ligger 10 år efter i teknikens värld för att du anser att spelkonsoler är urusla maskiner. Här växer hatet märker jag mot mig också och inte bara AMD. Det roliga är att jag personligen hatar konsoler, men det är inte upp till mig att bestämma vad dom maskinerna är kapabla till och att det finns en enorm marknad som älskar dom som majoriteten av spel dessutom optimeras till, därav alla portar av spel som du ser till PC om du hade haft den absolut lägsta grundläggande koll på hur det ser ut idag och gjort sedan länge. Eftersom det är både AMD x86 CPU och Radeon GPU'er i SOC'arna så blir det just därför betydligt enklare att optimera spelen för både konsol och PC=högre kvalitet på spelet och bättre prestanda.

Faktum är ju också att spelkonsolerna levererar betydligt mer grafik i förhållande till vad för beräkningskapacitet dom har och vad dom kostar, så efter ett "teknikens värld öga" så får man bedöma dessa som mycket effektiva. Både SIF, asynkrona shaders och multiCPU används till sitt absolut yttersta i en konsol, det är saker som en av dom absolut mest väloptimerade spelmotorer tog med sig till PC, nämligen ID-software's Doom motor. Det värsta i din sists är ju att attackera mig med att jag tog upp konsoler när det bara var en av flera saker som skrev, men det är väldigt enkelt att förstå att du väljer ut specifika ting som du ser en chans att motattackera med för att du måste ignorera allt övrigt jag skrev som du inte har något mothugg eller kompetens till.

*** raderat ***

EDIT

Finns också fler testsidor som ger sig på lite av dom problemen som jag skrev om där man matchar 7700K i spelprestanda med betydligt fler spel testade, dock inga stora variationer i just detta test men jag har sett variationer på upp till 26%:

Onödigt att kommentera klara övertramp
Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Intel 7700k överklockas 19% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.
Intel 7600k överklockas 31% - får betyget god överklockningsmarginal som fördel.

AMD Ryzen 7 1700 överklockas 33% - får betyget begränsad överklockningspotential som nackdel. Hur tänkte ni där?

Intel kanske är en sponsor varpå man väljer att skriva så

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Men alla som testat ryzen säger att den är bättre på multi-tasking. Till ett lägre pris dessutom. Jag valde fel en gång tidigare när jag valde processorn i signaturen istället för en med 4 kärnor, därför tänkte jag att jag den här gången ska köpa någon framtidssäkert då jag brukar ha mina dator i 6-10 år innan jag köper nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att köpa tvåkärnig när det begav sig var inte fel val för de flesta. 2006 var E6300 en av de mest prisvärda processorer man kunde få tag på, med tanke på att den klockade så bra. Vet inte vilken quad-cpu du tänkte men gissar på Q6600 som var populär.

Nypris
Q6600 = $530 ($850 första månaderna)
E6300 = $180
i5 750 = $200
i5 2500k = $210

Det dröjde flera år senare innan 4 kärnor blev speciellt användbart, inom spel åtminstonde. Mer framtidssäkert skulle vart att spara ~3500kr och köpa ett nytt paket i5-750 år 2009 eller i5-2500k år 2011.

Att ha samma dator i 10 år är strongt, men antar du gör det mest av nostalgiskäl. Poängen är att det är rätt svårt att sia och kanske säkrare att uppgradera allt eftersom än att bränna pengar på dyr prestanda som kanske inte kommer användas.

Priser från http://www.cpu-world.com/

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Att köpa tvåkärnig när det begav sig var inte fel val för de flesta. 2006 var E6300 en av de mest prisvärda processorer man kunde få tag på, med tanke på att den klockade så bra. Vet inte vilken quad-cpu du tänkte men gissar på Q6600 som var populär.

Nypris
Q6600 = $530 ($850 första månaderna)
E6300 = $180
i5 750 = $200
i5 2500k = $210

Det dröjde flera år senare innan 4 kärnor blev speciellt användbart, inom spel åtminstonde. Mer framtidssäkert skulle vart att spara ~3500kr och köpa ett nytt paket i5-750 år 2009 eller i5-2500k år 2011.

Att ha samma dator i 10 år är strongt, men antar du gör det mest av nostalgisjäl. Poängen är att det är rätt svårt att sia och kanske säkrare att uppgradera allt eftersom än att bränna pengar på dyr prestanda som kanske inte kommer användas.

Priser från http://www.cpu-world.com/

Kör min Q6600 dagligen, utan nostalgiskäl, men då inte särskilt mycket spel, och med Linux så har den inga större problem med prestanda. Tänkte skaffa Ryzen, men kan vänta några veckor tills minnetester med G.Skill Flare X kommit.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kör min Q6600 dagligen, utan nostalgiskäl, men då inte särskilt mycket spel, och med Linux så har den inga större problem med prestanda. Tänkte skaffa Ryzen, men kan vänta några veckor tills minnetester med G.Skill Flare X kommit.

Absolut Q6600 fungerar än idag, just eftersom det är en quad. Flertrådat har mognat och 4 kärnor är numera mkt optimerat för. Dock så är det knappast värt att lägga 6000kr för att vänta 5-6år på en CPU att mogna. Som då är värd typ 600kr.

Hade brytt dig om prestanda så hade du bytt upp dig till exempelvis ngn av de cpu:erna jag nämnde.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Absolut Q6600 fungerar än idag, just eftersom det är en quad. Flertrådat har mognat och 4 kärnor är numera mkt optimerat för. Dock så är det knappast värt att lägga 6000kr för att vänta 5-6år på en CPU att mogna. Som då är värd typ 600kr.

Hade brytt dig om prestanda så hade du bytt upp dig till exempelvis ngn av de cpu:erna jag nämnde.

Jo, jag bytte till en i5-2500K när den kom och det är den som har Windows, vilket jag har kvar av nostalgiska skäl

Men båda är begränsande i vissa situationer, så det blir Ryzen framöver.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jo, jag bytte till en i5-2500K när den kom och det är den som har Windows, vilket jag har kvar av nostalgiska skäl

Men båda är begränsande i vissa situationer, så det blir Ryzen framöver.

Låter som du har koll på läget

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag inte förstår hur folk kan vara så imponerade av Ryzens prestanda? Själv är jag besviken på Ryzen, man har läst om all hype och förväntat sig likvärdig prestanda med Intels motsvarigheter. AMD hade ju t.ex. hävdat att 1800X skulle hålla jämna steg med 6900K, men enligt Sweclockers test så vinner 6900K i många fler benchmarks än vad 1800X gör, framförallt om man räknar in spel. Nu är visserligen en 6900K ung. dubbelt så dyr som en 1800X, men likvärdiga i prestanda är de ju inte.

Och även 7700K vinner fler tester än vad 1700 gör, till samma pris, och ändå så verkar det som om så många är så otroligt imponerade av 1700. Jag förstår inte varför? Givetvis är det bra med konkurrens, men som sagt, varför är så många imponerade av Ryzen?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ryzen är bättre på vissa saker och 7700k i andra, för den generella PC användaren är 7700k bättre. G4560 är sämre i allt VS 7700K så, vilken dålig jämförelse xD

Där håller jag inte med dig. För mig verkar det som att du generaliserar utifrån ditt användande.

Använder man datorn mest till spel (eller är ute efter prestanda till spel) är nog Ryzen ett sämre val än 7700k, men gör man annat, t.ex. har datorn som arbetsredskap så är nog Ryzen bättre. För den generella hemmaanvändaren som inte spelar speciellt mycket så är nog bådadera lite overkill.

Personligen kör jag en del saker som gillar många trådar och det skulle vara skoj att se hur Ryzen presterar när man t.ex. bygger lite större mjukvaror.

F.ö. tycker jag det ser ut som att AMD har tagit ett stort kliv framåt. Dom är inte bäst på allt, men dom spelar i alla fall på samma spelplan som Intel nu.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Och även 7700K vinner fler tester än vad 1700 gör, till samma pris, och ändå så verkar det som om så många är så otroligt imponerade av 1700. Jag förstår inte varför? Givetvis är det bra med konkurrens, men som sagt, varför är så många imponerade av Ryzen?

Det handlar inte om att vinna flest tester, utan vilken typ av tester. 7700K vinner enkeltrådiga tester, men när fler trådar kommer med så dundrar 1700 på rätt jäkla bra. Mao handlar det om vilken typ av prestanda man är ute efter. Testresultatet bör då också ställas i relation till priset.

Om vi t.ex. tar värsta grupp-A rallybilen och sen testar den mot en top-fuel dragster på tio drag-strips och fem rallysträckor så vinner dragstern stort de flesta testerna, men ska du ut och åka fort i värmländska skogarna så slår jag vad om att du hellre kör rallybilen än dragstern. Ska du sen ut på långresa till nån släkting så kör du nog hellre nånting helt annat än det som testades.

Sen är jag imponerad eftersom AMD har ryckt upp sig rejält med Ryzen och Intel är inte längre det självklara valet när man är ute efter prestanda, utan till vissa saker kan AMD vara ett bättre val. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en Ryzen i min stationära.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och om du oroar dig för prestandan så bör du kolla vad problemet med just de större Ryzen är... nämligen när den ska prata mellan klusterna av kärnor. Detta problem finns inte på 4C8T, då det är ett kluster. Så du kommer få lägre latency på kärnorna (tom än Intel) och jämn prestanda med den, till kanonbra pris.

Var har du fått informationen om att deras 4kärniga enbart skulle inehålla kärnor från ett kluster,alltså 4+0, och inte tex 2+2 kärnor? Alla deras 6 och 4 kärniga proccar är väl ändå ursprungligen 8 men med kärnor avstängda.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Har inte 4K på youtuben med överföringshastigheten på internet att göra? Har man ADSL som jag har nu så går det nog inte oavsett vilket dator man har. Jag klarar väl max 1440p innan jag internet har problem att buffra videon

Hade du kollat min sign skulle du sett att jag har 1000/1000 Fiber. Just Firefox är en av de få skillnader jag sådär direkt märker över att gått över från Ivy Bridge I7 till Ryzen. Skönt att kunna använda den fria webbläsaren obehindrat igen. 1,5 veckor nu och hittar säkert mer plus och minus med bytet. I spel spelar det inte stor roll då jag kör 4K och det blir 1080 som jobbar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]