Permalänk
Medlem

Är det värt med vattenkylning?

Hej!

Jag köpte en dator för lite mer än ett år sen från inet och är grymt nöjd. Jag har ett GTX 960 4gb, I54690k, 8gb ram mm. Jag har funderat ett tag på att skaffa en CPU kylare. Dock vet jag inte om jag ska välja en vanlig CPU kylare (Cooler Master Hyper 212 Evo) eller en vattenkylare. Jag tänker när jag väl är igång.
Skulle hjälpa mycket med lite tips på några kylare.

Tack

Permalänk
Medlem

Har alltid haft luftkylare förut. Har nu en Corsair H120i eller något sådant. Jag hatar den. Kör på luft!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har bytt tillbaka från Corsair H110i till en Noctua NH-D15, skiljer bara någon grad i temperatur med min 6700k@4.4GHz medans NH-D15 är tystare och fläktljudet stör mig mindre än framförallt pumpljudet gjorde. Framförallt i idle som jag tycker är viktigast är det stor skillnad, sitter ändå oftast med headset när jag belastar datorn
http://www.sweclockers.com/test/21241-corsair-hydro-h100i-gtx...

Permalänk
Medlem

Som jag skriver i min signatur, AIO-kylare har en plats i världen men inte i fullstora ATX-chassin... Deras plats är i små trånga chassin där man måste få ut mycket värme från lite plats.
Fler komponenter i en AIO-kylare.
Fler komponenter = mer som kan gå sönder.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kylning har två fördelar, överklockningspotential och tystnad. Bryr du dig bara om tystnad klarar du dig svinbra på även mindre, billigare luftkylare. Bryr du dig om överklockningspotential börjar det snackas om större kylare som NH-D15, Dark Rock Pro 3 och liknande kassaskåp.

Vattenkylning är en blandning av den där överklockningspotentialen och ett lite mindre estetiskt vedervärdigt sätt att lösa det, eftersom att luftkylare är riktigt fula de flesta av dem.

Ska du inte överklocka och skiter i tystnaden så kan du köpa den dyraste vattenkylningen på hela marknaden och inte få EN extra FPS, så fundera på varför du vill byta kylare. Det gör inte ett skit åt dig automatiskt, nämligen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av JoJo:

Dock vet jag inte om jag ska välja en vanlig CPU kylare (Cooler Master Hyper 212 Evo) eller en vattenkylare.

Vad är din budget? Du får inte en vattenkylare till samma pris som en Pure Rock...

Vad har du för chassi? Vad för platser för radiatorer finns det?

Skall du överklocka eller inte?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Eh min corsair 115 har 2 140mm som ligger på 400rpm idle och 700 load och min Cpu temp i spel går aldrig över 60c. I7 4790@ 4.6 Delidad.

Den låter inte något direkt vad jag märker

Permalänk
Medlem

Ja. Riktig vattenkylning är överlägset. Du kan spela på högsta inställningar i timmar och inga fläktar låter som att datorn ska lyfta.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI FORMULA Z87 - Intel Core i7 4770K 4.7Ghz - EVGA GeForce GTX 980ti sc 6GB - Corsair Vengeance 24GB 1600Mhz DDR3 - Corsair SSD Force 3 120GB - SSD Samsung Pro 250 - Phanteks Enthoo Primo -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sper:

Eh min corsair 115 har 2 140mm som ligger på 400rpm idle och 700 load och min Cpu temp i spel går aldrig över 60c. I7 4790@ 4.6 Delidad.

Den låter inte något direkt vad jag märker

Intressant med lite riktig input. Har du standard fläktarna eller några du köpt extra? Jag gissar att din pump går i Silence mode - vad jag förstått från reviews så är den väldigt tyst i detta läget men låter som f'n i full hastighet. Men det säger mig inte jättemycket, låter pumpen fortfarande liksom..?

Funderar även som TS på att byta till en vattenkylare, och personligen kollar jag på just h115 men vet fortfarande inte om jag vågar chansa på att pumpljudet är ohörbart i t ex Fractal Design Mini C. Någon som kanske kan informera mig lite bättre?

Kommer förmodligen beställa en vid löning anyway och kanske göra ett återköp om det låter för mycket

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är inte tyst om man nu tror det , cirkulationspumpen låter samt fläktarna till radiatorn hörs, sålde min corsair h80 och köpte en noctua NHU12S ser ingen skillnad på temp då jag kör med en 3570K @4.2 24/7 däremot är det tyst

Permalänk
Avstängd

I ditt fall skulle jag kört på en tornkylare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Skulls säga tornkylare jag med när dom känns som mer safe bet och är tysta presterar lika bra och enda fördelen med vatten är väll att dom ser snyggare ut om man inte har nått custom kitt av rejälare modell

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Eller köper man riktig vattenkylning, då är det både tyst och svalt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Intressant med lite riktig input. Har du standard fläktarna eller några du köpt extra? Jag gissar att din pump går i Silence mode - vad jag förstått från reviews så är den väldigt tyst i detta läget men låter som f'n i full hastighet. Men det säger mig inte jättemycket, låter pumpen fortfarande liksom..?

Funderar även som TS på att byta till en vattenkylare, och personligen kollar jag på just h115 men vet fortfarande inte om jag vågar chansa på att pumpljudet är ohörbart i t ex Fractal Design Mini C. Någon som kanske kan informera mig lite bättre?

Kommer förmodligen beställa en vid löning anyway och kanske göra ett återköp om det låter för mycket

De är inget jag hör eller tänker på, Pumpen kör 2000rpm och kör Corsair ML fläktar i push med luft taget inifrån lådan. Evolv Atx.
I mitt chassi hör jag ingen skillnad på 2000 eller 3000 rpm =P

Permalänk

Lägger min röst på luftkylning. Vet inte hur mycket Hyper 212 Evo låter eller presterar, men hade en Pure Rock förut som jag bytte ut mot en NH-D15. Pure Rock presterade bra och relativt tyst men NH-D15 slår allt med hästlängder. Otroligt tyst samt effektiv drift. Enda som kanske kan störa är storleken på den om man nu tvunget ska installera flera komponenter via PCI Express platserna på moderkortet, t ex en M.2 ssd eller enkelt komma åt andra anslutningar som fläktanslutningar eller sataportar. Bäst att tänka på detta innan montering för sedan sitter dem där de sitter. Man monterar ju ogärna av kylaren när den väl sitter på plats för att montera någonting annat. Har man höga minnen med stora kylflänsar på kan dessa också komma att krocka med den yttersta fläkten på D15 eller iaf bli väldigt tight. Går iofs väldigt enkelt att lösa genom att använda sig utav LP minnen.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera riktig vattenkylning!
Inte bara för temperaturen men också för utseendet!

Permalänk
Medlem

dit grafikkort är inte bra nog för att maxa din cpu, kör på luft (hyper 212?) fixa fläktkurvorna och läg resterande kronor på en stor stark ^^
tänk på att du lätt kan köra 70-90grader 24/7 det är inget som skadar din cpu, så bara att ställa in så att fläckten knapt e på tils den verkligen behövs

färdiga vattenkylnins system är snygga och mer flexibla i små chassin. men det är samma prestanda. om du nu promt ska ha vattenkylning så är det custom som gäller imo, räkna med 1500+ för en bra loop om du köper begagnat 2500+ för nya grejer.
men då kan du nästan köra det passivt.

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och tips!

Permalänk
Medlem

@JoJo: Gammal tråd, men om du kanske fortfarande går i banorna om vattenkylning... vare sig AIO eller custom loop så kan jag säga som jag säger i liknande trådar. Det kan bli stor skillnad på vattenkylning och luftkylning och mycket hänger på var man monterar radiatorn. Och varför detta då?

Jo, för att en radiator är mycket känslig för luftens temperatur som passerar genom den. Det betyder att lika lätt som det är att eventuellt kyla ner den med kalluft så är det även lika lätt att värma upp den med varmluft. En större del som använder sig av någon slags vattenkylning monterar sina radiatorer vid utsug, och i synnerlighet direkt där det kommer varmluft. Det har liksom blivit "word of mouth" att man ska antingen bak eller toppmontera radiatorn.

Det är absolut inget fel med att göra det men man kan gå miste om 5-10 graders skillnad på CPUn om man istället skulle montera den vid insug. Som "direkt utsug" så får radiatorn ofta direkt varmluft från grafikkortet om den har eftermarknadskylning.

Så ja, om du fortfarande skulle ge vattenkylning en funderare så skulle jag rekommendera att du monterar den eventuellt i botten eller fronten. Samt väljer en radiatorstorlek som utnyttjar hela ytan som den monteringsplatsen tar. Exempelvis 240, 280 eller 360mm om ditt chassi tar två 120/140, alternativt tre fläktar i fronten.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Ni som säger "riktig vattenkylning"?

Kan någon utveckla vad som menas med detta? Riktig == Customloop?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av leolulz:

Ni som säger "riktig vattenkylning"?

Kan någon utveckla vad som menas med detta? Riktig == Customloop?

Ja.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Förslagsvis något EKwaterblocks kit?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem
Skrivet av leolulz:

Förslagsvis något EKwaterblocks kit?

Same same. En del köper kit, andra lösa delar. Du behöver pump, reservoar (finns kombo), vattenblock för de delar du vill kyla, radiator/radiatorer med fläktar, slang/rör och vätska.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Köp för allt i världen inte EK:s kit med radiatorer i aluminium då man behöver byta allt om man vill expandera, t ex med block för grafikkort då man inte bör (ska) blanda aluminium och koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bango79:

Ja. Riktig vattenkylning är överlägset. Du kan spela på högsta inställningar i timmar och inga fläktar låter som att datorn ska lyfta.

En Noctua NH-D15 med fläktarna på lågt varv, ett 1080 Ti från ASUS samt några tysta chassifläktar så har man en tyst dator med bra kylning.

Fördelen med luftkylning är priset och pålitligheten.

Vattenkylning som man själv monterat ihop är i de flesta fall mycket mer estetiskt tilltalande. Men risken för läckage eller havererande pump finns alltid där.

Prestandaskillnaden i kylning är nästan obefintlig så länge vi håller oss till vanliga konsumentprodukter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det lutar mot en Cryorig H7 (luftkylare). Är det någon som har en sådan och rekomenderar den?

Permalänk

köpte en Cryorig h5 ultimate till en i5- 8600k och den fungerar kanon i sonen burk han spelar pubg på maxad upplösning och kommer inte över 45 grader super tyst också

Permalänk
Medlem

Ska du inte klocka riktigt högt är vattenkylning 100% meningslöst.
Ser ingen mening personligen med vattenkylning, kör 3 fläktar och 1 noctua U14s, alla på silent RPM kurvor. Låter shit nada vad jag än spelar, fläktarna går inte upp i höga rpm under belastning. Vattenkylning = pump som kan orsaka missljud, fler fläktar för att kyla cpun osv.
Dock kör jag bara 4.6ghz på en 6700k.

Ska man köra 5ghz+ på 7700k,8700k är ju vattenkylning att föredra.

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Har du testat att överklocka med kylaren än? Om du har det, funkade det bra?

Permalänk
Skrivet av JoJo:

@hollowman71: Har du testat att överklocka med kylaren än? Om du har det, funkade det bra?

tjena !!
det ända jag har testat än är att köra på turbo mode dvs att slå på turbo moden i bioas så den klockar upp den till 4300mhz
och under gaming då på tex pubg med maxad grafik ligger den inte upp över 50 grader ..
vet ej om det är bra eller dåligt .
ska väl försöka överklocka i bioas på riktigt vis i en snar framtid ska läsa på lite mer
Med vänlig hälsning peter