Säljaren skickade RAM-minnen löst i kuvert utan ESD-påse, nu slumpmässiga problem med datorn

Permalänk
Medlem

Säljaren skickade RAM-minnen löst i kuvert utan ESD-påse, nu slumpmässiga problem med datorn

Jag köpte ett par RAM-minnen från en medelm här på Sweclockers för någon månad sedan. Killen skickar dom i ett vadderat kuvert, ingen ESD-påse eller annat emballage för att skydda dom utan han hade bara stoppat ner dom lösa i påsen. Nu är inte jag så jätteinsatt men jag fick en riktigt dålig känsla när kuvertet damp ner i brevlådan så jag filmade när jag öppnade det ifall mina farhågor var sanna (vilket dom ju var).

Datorn funkar med dom i, men har fått lite skumma problem sedan dess. Har fått några blåskärmar, t.ex för BAD_POOL_HEADER, FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE, UNEXPECTED_STORE_EXCEPTION. Har haft datorn i ca 2 år innan och aldrig fått en blåskärm. Har även problem med att Guild Wars 2 crashar titt som tätt. Ibland går det bra några dagar men sen så går det knappt att öppna spelet förrän det crashar. Detta problem hade jag aldrig innan jag bytte RAM-minnen.

Har kört memtest några dagar när jag varit på jobbet. Det har fått stå och gå i ca 13 timmar då med bara pass och inga errors. En gång valde jag att köra i det där andra läget, kommer inte ihåg vad det heter men man skulle trycka på någon knapp precis i början. Lät det stå och gå ca 13 timmar men när jag kom tillbaka så hade det hängt sig och klockan hade stannat på 2 minuter och 44 sekunder bara.

Ska prova idag med mina gamla RAM-minnen och köra dom några veckor och se om datorn blir stabilare. Om den blir det, borde jag höra av mig till killen och kräva pengarna tillbaka?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Fan va amatörmässigt. Jag tycker du ska ge säljaren ett dåligt omdömme i forumet med omdömen.. vad det nu heter.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Fan va amatörmässigt. Jag tycker du ska ge säljaren ett dåligt omdömme i forumet med omdömen.. vad det nu heter.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Jag antar att du menar denna tråden? http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Men ja det är ett riktigt dåligt sätt att skicka kretskort eller annan datorhårdvara. Jag köpte 2 st Hårddiskar som kom paketerade i ett vadderat kuvert där de precis fick plats. Var hemma när posten kom och det blev en rejäl duns när de gick i golvet. Och vad de varit med om under leveransen vet man ju aldrig. Blev förvånad när de faktiskt fungerade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Man bör höra med säljaren innan man ger omdömet.. Kanske ger pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

inte ok, finns ju en anledning till varför ESD påsar finns. har man inte såna ska man inte sälja minnen tycker jag, vilken pajas ta kontakt med han!

Permalänk
Medlem

Blir det inte lite knas om han kan gå in här och läsa? Då fattar han ju precis varför du gör som du gör och även att det inte är din egen idé?
Är det sänt av en privatperson finns det inte mycket att göra, mer än varna andra.

Vill han inte ta tillbaka det har han ingen skyldighet till det heller. Men jämför du det med att få sitt namn på en "icke förtroendelista" här så hade jag u valt att ta tillbaka minnena.

Iofs, skickar man minnen på det sättet hade jag väl inte räknat med logiskt tänkande.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X @ 3.6 GHz | ZOTAC GeForce GTX 970 4GB AMP! Extreme | 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS PRIME B350M-A | Corsair HX520 520W | Fractal Design Define R4 |

Synology DS1812+ | 8x WD red 4TB |
Synology DX510 | 5x WD red 4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Man bör höra med säljaren innan man ger omdömet.. Kanske ger pengarna tillbaka.

Är man så oseriös att man skickar känslig elektronik helt oemballerat med risk för både fysiska och ESD-skador förtjänar man att hängas ut oavsett om man betalar tillbaka pengarna eller ej så att framtida kunder vet vilka de ska undvika.

Att försöka sopa det hela under mattan känns väldigt fult och det skjuter bara problemet på framtiden när nästa person drabbas. Det är inte direkt så att det handlar om någon form av misstag, det här är ren och skär oaktsamhet och slarv och jag betvivlar att personen kommer att bättra sig nämnvärt då både vilja och kunskap verkar saknas.

Jag har alltid sett Sweclockers som ett forum där folk är väldigt teknikintresserade och tar väl hand om sina prylar men man blir nästan mörkrädd när man läser om alla som får hårddiskar och RAM-minnen skickade till sig liggandes löst i ett vadderat kuvert.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Inaktiv

Minnen skall absolut inte ligga lösa i ett vadderat kuverts. Däremot så är det väldigt sällsynt att minnen levereras i ESD-påsar. Numera så kör de platsfodral som är skyddat mot ESD.