Permalänk
Medlem

Projekt FRÖLDH

Bakgrund:

Hej alla glada, nu är det hög tid för mitt första, lite ordentligare projekt.
Tidigare har jag alltid kollat på komponenter som ger mest valuta för pengarna och uppgraderat min dator med förnuft. Tänkte göra precis samma sak denna vintern och köpa ny GPU och en SSD.

Anledningen till tanken på ny GPU var att mitt gamla GTX 670 börjat tröttna på livet en smula. Efter en hel del läsande av olika tester, smygtittar på "jag vill ha en dator för Xk kr" trådar och prissökande började tankar om en helt ny burk infinna sig.

Efter en del nervkittlande tankar fångade jag tillslut mitt förnuft, låste in det i en liten låda som jag sedan kastade bort. Här ska byggas ny dator!

Komponenter:

Alla komponenter har jag valt med utseendet och design som högsta prioritet. Jag vill helt enkelt ha en dator som är trevlig att titta på.

MOBO: ASUS Rampage V edition 10
CPU: i7-6850k
Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz
GPU: ASUS Strix GTX 1080 x2
PSU: Corsair ax1200i
SSD: Samsung PRO 512Gb
Kylning: Vatten

Allt detta ska husera i ett svart Hex gear r80.

Tidigare har jag endast slängt in komponenter i mina datorer och sett till att det fungerat, denna gången vill jag göra det snyggt. Samt sätta in vattenkylning (vilket skrämmer mig en hel del). Detta kommer kanske inte bli världens bästa bygge då det är:

Mitt första bygge som är utseendeorienterat.
Första gången jag kommer sleeva kablar.
OCH
Första gången jag bygger vattenkylning.

Men jag kommer förhoppningsvis lära mig något

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Provmontering.

Har provmonterat allt jag fått hem, kört lite tester etc i snart 2veckor för att se till att allt fungerar som det är tänkt.

Väntar på lite nya fläckar och sista delarna på vattenkylningen, samt en trevligare SLIbrygga.

Fick hem min paracord igår! Så i skrivande stund har jag också börjat med Sleeving av PSU kablarna och ja, det går väl helt okej måste jag påstå. Ska fixa någon bild på resultatet snart.

Cable management much?

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli ett riktigt brutalt bygge
Kommer följas

Permalänk
Medlem

Jag tror du har plagierat mig på kabeldragningen där. Använder man inte en näve buntband är det inte ett ordentligt bygge i mina ögon. Snyggt byggt, fräsig kärra.

Permalänk

Woop woop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Ser ut att kunna bli ett riktigt brutalt bygge
Kommer följas

Trevligt! Ja vi får hoppas att jag inte tar sönder allt i mina försök att göra det fint för ögat haha

Skrivet av Pichu:

Jag tror du har plagierat mig på kabeldragningen där. Använder man inte en näve buntband är det inte ett ordentligt bygge i mina ögon. Snyggt byggt, fräsig kärra.

Haha jag förstår tack ska du ha! Får hoppas kabeldragningen ordnar upp sig när sleeven är på plats

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Entusiast

Ahh en fellow Hex Gear!

Kommer följas för att se hur det går för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ahh en fellow Hex Gear!

Kommer följas för att se hur det går för dig

Trevligt!
Mycket kul chassi att bygga i måste jag säga!

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Sleeving

Inte den bästa splitten kanske, den kommer ju dock på baksidan så kommer inte synas. Så det får duga är jag rädd för.

De fösta kablarna redo. Tycker resultatet blev helt okej!

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Kan bli Riktigt kul o kolla på denna tråden! följer!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Entusiast

Köpte du paracord? Vart köpte du det ifrån? Sitter i valet och kvalet om jag ska köpa färdigt eller om jag ska slevar själv. Men då alla kablar kommer vara Custom längd så måste jag göra allt från scratch isf...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Kan bli Riktigt kul o kolla på denna tråden! följer!

Kul att höra!, får hoppas den inte blir till en besvikelse!

Skrivet av Zpnk:

Köpte du paracord? Vart köpte du det ifrån? Sitter i valet och kvalet om jag ska köpa färdigt eller om jag ska slevar själv. Men då alla kablar kommer vara Custom längd så måste jag göra allt från scratch isf...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det föll på paracord. har inte testat något annat då det är första gången för mig, men jag jämförde massvis med bilder på paracord/MDPC och kom fram till att jag gillar "tygkänslan" man får av paracord.
Jag köpte lite olika varianter från Paracord.eu, väldigt stort urval.

Alla mina kablar är custom också, de sista delarna bör komma i början på nästa vecka från E22.
Det är ju ganska tidsödande men enligt mig värt det i slutet! (än så länge, får se hur det blir tillslut haha)

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Resultatet efter tändare+fingrar är bra om man får säga det själv, men jävlar va stryk fingrarna tar.

Hittade lite gamla klenoder på vinden, till min kära sambos stora.. förtjusning? Får hoppas de kan stå som prydnad någonstans haha.

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tibbar:

Kul att höra!, får hoppas den inte blir till en besvikelse!

Ja det föll på paracord. har inte testat något annat då det är första gången för mig, men jag jämförde massvis med bilder på paracord/MDPC och kom fram till att jag gillar "tygkänslan" man får av paracord.
Jag köpte lite olika varianter från Paracord.eu, väldigt stort urval.

Alla mina kablar är custom också, de sista delarna bör komma i början på nästa vecka från E22.
Det är ju ganska tidsödande men enligt mig värt det i slutet! (än så länge, får se hur det blir tillslut haha)

Har kikat på denna video... alltså inte bara ta en existerande kabel och dra paracord över den, utan klippa till kablaget själv och anpassa längden baserat på vart den ska

Är det så du gjort det? Ditt resultat ser iaf bra ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Har kikat på denna video... alltså inte bara ta en existerande kabel och dra paracord över den, utan klippa till kablaget själv och anpassa längden baserat på vart den ska

https://www.youtube.com/watch?v=H5SLtnBNAsA

Är det så du gjort det? Ditt resultat ser iaf bra ut!

Ja precis, ungefär 90% av mina kablar är kapade och crimpade efter den längd de ska vara. Beställt kontakter från E22 och stylingwebben. Fixat 0,75mm2 och 1mm2, 0,75 är ju visserligen mindre än 18awg, men kör med renare koppar än Corsairs originalkblar så det ska inte vara någon större skillnad.

Har en originalkabel kvar att byta, ska göra en sata-kraft som ska splittas till 3. De lär som som sagt landa hos mig i början av nästa vecka

Tips är att variera kabelvägen något på en del av kablarna, eftersom min kabelväg var identiskt (vid nätdelen) blev det ganska tjockt precis efter nätdelen. Ska testa korta några kablar vid ett senare tillfälle för att se hur det blir

Kan man göra egna sata-data kablar? Såg en guide på hur man kunde kapa sina befintliga, och tvinga upp kontakterna. Men mina är helgjutna så jag får leta upp ett par man kan dela på, har du något tips om det kanske?

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

MOBO

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Sleeving nästan klar.

Den gula tråden från fläkten undertill får man tänka bort lite haha.

Även den svarta kablen som går till SSDerna, inte material nog att fixa till den just nu. men det kommer!

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Näst sista paketet..?

De sista delarna till sleeving delen av mitt lilla projekt kom idag! DHL påstår att de vart och försökt leverera vattenkylningsdelarna också, men det tvivlar jag start på eftersom jag vart hemma hela dagen. Det skulle inte heller vara första, andra eller tredje gången de påstår sig vara här utan att faktiskt ha vart här, men men paketet är ju i krokarna iaf!

Återigen blir inte mina splittar så bra som jag vill, men de fungerar åtminstone.

Bara för att.

Det absolut jobbigaste med att göra bygglogg är att hitta kaffekoppen mellan varven, tror min sambo snart kommer ha ihjäl mig om jag frågar ifall hon sett min kaffekopp något mer!

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Sista delarna har landat!

Yay!

Måste erkänna att jag inte var helt bekväm med att montera vattenblocken, men hoppas på att det gick bra. Tackar @Zpnk för snabbt svar när jag blev lite nervös över monteringen haha.

Krimpade ny kontakt till pumpen så att PWM och kraft går i samma handske, och en adapter till det.

Hade inte någon extra svart kontakt till pumpen, får ändra det i efterhand.

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Entusiast

Det tar sig

Skrivet av tibbar:

Måste erkänna att jag inte var helt bekväm med att montera vattenblocken, men hoppas på att det gick bra. Tackar @Zpnk för snabbt svar när jag blev lite nervös över monteringen haha.

Så lite så!

Permalänk
Medlem

Första försöket, dock reviderat.

Har ändrat på den nedersta slangen då det inte var speciellt snyggt, sitter med en 90gradare in i undre GPU-blocket nu.

Shiny.

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Snyggt som F-N! Följer med spänning

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Gillar ditt val av sleeve, lite annorlunda än de man brukar se. Men riktigt snyggt blir det

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge! och rolig sleeve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Snyggt som F-N! Följer med spänning

Tack ska du ha! Kul att bygget uppskattas!

Skrivet av Zy77en:

Gillar ditt val av sleeve, lite annorlunda än de man brukar se. Men riktigt snyggt blir det

Tack så mycket! Mycket roligt att höra, bestälde hem 7 olika typer av paracord för att se vilken jag gillade bäst. Tror jag valde rätt

Skrivet av jmeistr:

Trevligt bygge! och rolig sleeve.

Tack så mycket! Väldigt kul och höra att du gillar bygget!

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Drog om loppen precis innan läcktest.

Provstartade burken igår kväll. Trodde att allt fungerade bra, tills jag upptäckte att ena GPUn inte hittades i enhetshanteraren. Testade alla möjliga grejer men den hittades inte ö h t, drog slutsatsen att jag haft sönder ena GPUn.
Småless på livet tömde jag loopen på vattnet och testade att byta PCIe, ingen signal till bildskärmen.
Skruvade av backplaten och blocket, satte in det i min sambos dator bara för att se om det gick ut någon signal till hennes monitor... Vilket det gjorde. Efter det följde timmar av felsökning. Ut och in med korten i vänster varv, ena gången fungerade kort 1 i båda PCIe slotarna men inte kort 2 i något. Testade i sambons och då fungerade det.
Efter det fungerade kort 2 i båda PCIe slotsen men inte kort 1.
Till slut fick jag båda korten att fungera men bara om jag inte hade backplaten på. Kontrollerade en femte gång att det var rätt BP jag faktiskt hade, vilket det var.

Så min fråga är helt enkelt om någon varit med om ett liknande problem tidigare? Tänkte höra med ekwb om de har koll på vanliga missar nybörjare brukar göra. Men har ni något tips välkomnar jag PM!

Hur som helst monterade jag dit ASUS egna kylare igen och just nu kyler loopen endast CPUn, 840rad till en 6850k haha. Den kommer nog inte svettas iaf.

Växlade på 6,8 så CPUn blev rätt.
Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Entusiast

En liten tanke... varför inte en 45'a ut ur pumpen och ner till den inre ingången på bottenradden?

Så som jag kör http://i.imgur.com/EaNO5lb.jpg

Vill hur som passa på att beklaga bekymret... så jävla surt när det inte funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

En liten tanke... varför inte en 45'a ut ur pumpen och ner till den inre ingången på bottenradden?

Så som jag kör http://i.imgur.com/EaNO5lb.jpg

Vill hur som passa på att beklaga bekymret... så jävla surt när det inte funkar

Tack för tipset! Ändrade det när jag tog bort blocken på korten, ser mycket bättre ut nu. Vet itne riktigt vad jag tänkte innan haha Ska göra ett nytt försök med GPU-blocken imorgon tänkte jag

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Har äntligen fått någorlunda "rätt" på vattenblocken till grafikkorten, fixade små distanser och valde att inte dra skruvarna alls hårt.
Vet inte om det är helt rätt och riktigt men det fungerar åtminstone
Har också tryckt in ytterligare en D5a och en reservoar, tyvärr beställde jag (som alltid) för få kopplingar så det blev lite små impadimpa lösningar här och där. Men det är bra tillfälligt.
Har en ny ASUS HB SLI Bridge på väg också, ska bli skönt att slippa "originalarn"

Kommer ladda upp lite fler bilder på det färdiga resultatet något senare, ska försöka fixa lite roliga bilder till ett galleri också.

HGar ni några syunpunkter eller tips på vad som skulle kunna göras annorlunda tas de gärna emot, detta är som sagt mitt första vattenkylda system och mitt första custom sleeving bygge.

Visa signatur

Bygger:
■i7-6850k ■Asus rampage V E10 ■Dominator 32Gb 3,2GHz
■Asus GTX 1080 x2 sli ■Samsung 850 PRO 512Gb + 128Gb
■Corsair ax1200i ■Acer 27" IPS

Permalänk
Entusiast

Mycket nice!