Windows Server Hyper-V - Råkade offlinea disk, nu startar ej VM

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att kopiera vm mappen för din backup och lägg den på en disk du vet fungerar och ändra mål vägen för hårddisken i din vm? alternativ importera den eller bara skapa en ny vm och lägga till disken?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Osäker vad du menar, använd Hyper-V manager för att lägga till, skapa och ta bort diskar för dina VMs. Betydligt smidigare!

Skrev detta kommando i powershell för hyper-v.

Men ska testa att göra som du skrivit, återkommer med resultat!

Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt i detalj vad du gjort men kan det vara så att du satte disken till offline i raidkontrollern ? Har du provat att gå in i raidkontrollern och kollat vad den har för sig och om du behöver återskapa arrayen på nått sätt för kör du hårdvaruraid så är arrayen en ren hårdvaruhistoria som lever sitt eget liv och den har väl inget med hypervisorn att göra i så fall.

Satte disken i offline via Hyper-V core, lade alltså disken offline via Windows Hyper-V så att disken gick offline för själva Windows-systemet. Det kan väl inte ha något att göra med Raidkontrollen? Alltså disken fungerar ju, jag kommer ju åt den via Hyper-V core, problemet är att mina VMs inte kan läsa den...

Skrivet av Luminex:

Det första jag skulle göra om du kommer åt filerna via CMD är att kopiera ut dem så du får en bra backup! Sen kan du börja mixtra med skiten för att få den att fungera. Alternativt riv allt och sätt upp det igen från din backup. Sätt aldrig aldrig raid diskar offline det är ytterst dåligt troligen har du skadat arryen på något sätt. Och som tidigare talare säger, RAID = BACKUP de som tror de kommer få lida en dag precis som det du upplever nu.

Har dessvärre ingen extern HDD på mer än 1 TB (vhdx-filen är 5.88 TB). Ska försöka finansera en extern HDD som är tillräckligt stor och göra en backup..

Kan jag verkligen ha skadat arrayen om jag satte disken offline via Windows när det är hårdvaruraid och jag kommer åt den via Hyper-V core? Måste ha något med mina VMs att göra?

Skrivet av fredde89:

Det är väl bara att kopiera vm mappen för din backup och lägg den på en disk du vet fungerar och ändra mål vägen för hårddisken i din vm? alternativ importera den eller bara skapa en ny vm och lägga till disken?

VM-mappen (vhdx-filen) är alltså 5.88TB stor, och har ingen HDD på mer än 1TB... Annars hade det vart ett bra alternativ helt klart..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Skrev detta kommando i powershell för hyper-v.

Men ska testa att göra som du skrivit, återkommer med resultat!

Satte disken i offline via Hyper-V core, lade alltså disken offline via Windows Hyper-V så att disken gick offline för själva Windows-systemet. Det kan väl inte ha något att göra med Raidkontrollen? Alltså disken fungerar ju, jag kommer ju åt den via Hyper-V core, problemet är att mina VMs inte kan läsa den...

Har dessvärre ingen extern HDD på mer än 1 TB (vhdx-filen är 5.88 TB). Ska försöka finansera en extern HDD som är tillräckligt stor och göra en backup..

Kan jag verkligen ha skadat arrayen om jag satte disken offline via Windows när det är hårdvaruraid och jag kommer åt den via Hyper-V core? Måste ha något med mina VMs att göra?

VM-mappen (vhdx-filen) är alltså 5.88TB stor, och har ingen HDD på mer än 1TB... Annars hade det vart ett bra alternativ helt klart..

Installera Hyper-V Manager på valfri Windows dator på samma nätverk. Det är inte tanken att man ska knacka kod för att lägga till en vhdx till sin VM. (Om man nu inte vill och är bekvämare med det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Installera Hyper-V Manager på valfri Windows dator på samma nätverk. Det är inte tanken att man ska knacka kod för att lägga till en vhdx till sin VM. (Om man nu inte vill och är bekvämare med det).
https://msdnshared.blob.core.windows.net/media/MSDNBlogsFS/prod.evol.blogs.msdn.com/CommunityServer.Blogs.Components.WeblogFiles/00/00/00/41/22/metablogapi/6562.image_062D7515.png

Använder Hyper-V Manager, men igenom ett av mina VMs. Det spelar väl ingen roll om jag använder det den vägen än om jag kör Hyper-V Manager via en dator?

Använde mig av kommandot då jag har gjort samma sak flera gånger tidigare, eller snarare det jag skulle göra (dvs mounta extern HDD till mitt ena VM för att föra över filer).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Använder Hyper-V Manager, men igenom ett av mina VMs. Det spelar väl ingen roll om jag använder det den vägen än om jag kör Hyper-V Manager via en dator?

Använde mig av kommandot då jag har gjort samma sak flera gånger tidigare, eller snarare det jag skulle göra (dvs mounta extern HDD till mitt ena VM för att föra över filer).

Nej, var den används ska inte spela någon roll. I framtiden kan det dock vara smidigare att helt enkelt dela ut den externa hårddisken den på nätverket från hosten i System Manager och sedan ansluta till den från VMen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Så du har alltså själva OS och dina filer på samma vhdx fil?

Har du testat att göra ett nytt OS och efter installation, stängt av den nya VMen och lagt till vhdx filen till den nya VM efteråt?

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

Så du har alltså själva OS och dina filer på samma vhdx fil?

Har du testat att göra ett nytt OS och efter installation, stängt av den nya VMen och lagt till vhdx filen till den nya VM efteråt?

Nej, VHDX-filen i fråga agerar som D: drive

Kan ej göra så, eftersom jag ej kan läsa D: drive via Hyper-V Manager.. Kan alltså inte selektera VHDX filen, eftersom jag ej kommer åt undermappar i D:

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag D: volymen genom Hyper-V Manager (om än med lång load time).

Mitt VM startar dock ej ändå, bild på error code: http://i.imgur.com/2lxdAb7.jpg

Får samma error när jag dismountat hela VHDX-filen (som är D: volym) och enbart kör OS från SSDn (C: volym). Mina två andra VM kör SSDn som C: också, så det borde ju fungera. Förstår inte alls.. nu är ju inte ens volymen längre med i ekvationen??

Permalänk
Medlem

Prova att använda en av dina andra VM och lägg till din DATA-disk från den skadade filservern där som extra disk