Köpråd: Transportabel och högklassig kamera för videoinspelning (youtubekanal), budget runt 4K.

Permalänk

Köpråd: Transportabel och högklassig kamera för videoinspelning (youtubekanal), budget runt 4K.

Hejsan!

Kan absolut ingenting om kameror, men håller på att växa en YouTube kanal, vi växer snabbt, runt 30 subs / dag. I behöv av en bra kamera, helst inte enorm. Ganska portabel. Vill ha riktigt bra kvalitet. Hade varit häftigt om man kunde koppla in en mic men kan klippa in ljud från en annan mic om det skulle vara mycket dyrare. Prisklassen jag tänkt mig är väl ungefär 4000kr. Men får man en bra kamera för billigare är jag på, samt om det finns en riktigt bra som är lite dyrare!

Shouta förslag!

Permalänk
Medlem

Du säger att ni bedriver en youtubekanal, vilken typ av filmer gör ni? Kan vara lite lättare att ge ett bra tips då om ni tex behöver kort skärpedjup eller många fps eller liknande. Någon speciell upplösning?

Permalänk
Skrivet av Mfzombie:

Du säger att ni bedriver en youtubekanal, vilken typ av filmer gör ni? Kan vara lite lättare att ge ett bra tips då om ni tex behöver kort skärpedjup eller många fps eller liknande. Någon speciell upplösning?

Oj, helvete vad klumpig man är! Social awkwardness, dvs ute & både korta och långa avstånd. Speciellt många FPS känns inte alls viktigt, så länge det ser smooth ut utan slow motion. Upplösning tänker jag 1080P (Full HD). 4K känns överdrivet.

Vill dock ha riktigt fin film, vet inte riktigt vad det kallas, är inte insatt, men kollar man på YouTube tex är det ju enorm skillnad i kvalitet på film även om det är samma FPS & upplösning.

Permalänk
Medlem

Oj nu råkade jag stänga ner fliken med mitt långa meddelande; ursäkta om det blir lite kortare den här gången.

En videos kvalité beror främst på ljussättning, bitrate och färgsättning.

Men viktigast är självklart ljussättningen och ska ni filma en mörkare scen så är nästan alla kameror värdelösa på de här. Bäst just nu (för konsumenter) är Sony a7s-serien.
Så oftast får man trixa med ljus och sedan lägga till mörkret i efterhand.

Youtube; nu vet jag inte om det är så nu!
Men de tillåter högre bitrate i 1080 videon om du laddar upp i 4K. Så det kan vara värt att skala upp din video till 4K även om det inte är filmat i det just för att youtube tillåter den högre bitraten på 1080 då. (Du kan prova själv genom att ladda upp ett klipp privat och se om det blir någon skillnad)

Hur som helst så filmar många youtubers med DSLR-kameror för att få den där looken.

Är själv i planerna på att köpa en ny videokamera framöver (när man har råd) men då ligger blickarna mot en Panasonic HC-VXF990 eller en Sony AX53.

Alternativt en GH4 (systemkamera) med objektiv.

Nu kanske jag ger en tråkig syn på det hela men tycker inte att du ska köpa en videokamera för det priset. Det hade jag ALDRIG gjort! Jag säger inte det för att jag är rik och har råd med vad som helst; tvärtom: lär inte ha råd med en videokamera närmsta året!

Varför? Jo för jag har fått erfara att jag köpt en videokamera jag inte vart nöjd med kvalitén med och därför har det inte vart roligt att filma heller.

Visst det är inte kvalitén man ska tänka på i första hand utan innehållet; men då kan man lika gärna jobba med det man har. Uppenbarligen fungerar det ju för dig redan och 30 subscribers om dagen är fantastisk; så bra jobbat och stor eloge till dig

En Panasonic HC-VXF990 går just nu för 7000 kr men då får du även riktigt fin kvalité för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=_18B0JVmWd4

Annars kostar en GH4 densamma, fast då får du inte med något objektiv.

EDIT:
Om du högst vill sträcka dig till säg 5000 kr hade jag kollat på den här:

Sony HDR-CX625

Permalänk
Skrivet av Muqito:

Oj nu råkade jag stänga ner fliken med mitt långa meddelande; ursäkta om det blir lite kortare den här gången.

En videos kvalité beror främst på ljussättning, bitrate och färgsättning.

Men viktigast är självklart ljussättningen och ska ni filma en mörkare scen så är nästan alla kameror värdelösa på de här. Bäst just nu (för konsumenter) är Sony a7s-serien.
Så oftast får man trixa med ljus och sedan lägga till mörkret i efterhand.

Youtube; nu vet jag inte om det är så nu!
Men de tillåter högre bitrate i 1080 videon om du laddar upp i 4K. Så det kan vara värt att skala upp din video till 4K även om det inte är filmat i det just för att youtube tillåter den högre bitraten på 1080 då. (Du kan prova själv genom att ladda upp ett klipp privat och se om det blir någon skillnad)

Hur som helst så filmar många youtubers med DSLR-kameror för att få den där looken.

Är själv i planerna på att köpa en ny videokamera framöver (när man har råd) men då ligger blickarna mot en Panasonic HC-VXF990 eller en Sony AX53.

Alternativt en GH4 (systemkamera) med objektiv.

Nu kanske jag ger en tråkig syn på det hela men tycker inte att du ska köpa en videokamera för det priset. Det hade jag ALDRIG gjort! Jag säger inte det för att jag är rik och har råd med vad som helst; tvärtom: lär inte ha råd med en videokamera närmsta året!

Varför? Jo för jag har fått erfara att jag köpt en videokamera jag inte vart nöjd med kvalitén med och därför har det inte vart roligt att filma heller.

Visst det är inte kvalitén man ska tänka på i första hand utan innehållet; men då kan man lika gärna jobba med det man har. Uppenbarligen fungerar det ju för dig redan och 30 subscribers om dagen är fantastisk; så bra jobbat och stor eloge till dig

En Panasonic HC-VXF990 går just nu för 7000 kr men då får du även riktigt fin kvalité för pengarna.

https://www.youtube.com/watch?v=_18B0JVmWd4

Annars kostar en GH4 densamma, fast då får du inte med något objektiv.

EDIT:
Om du högst vill sträcka dig till säg 5000 kr hade jag kollat på den här:

Sony HDR-CX625

Tackar för att du tog dig tid! Måste säga att HDR-CX625 är frästande. Om man stiger lite, till runt 8000kr - vad skulle du säga då? Hittade denna och tyckte själv den såg riktigt bra ut, sen kan jag ju ingenting men men Sony a6000.

Permalänk
Medlem

Canon 100D. Filmar i samma kvalité som 700D. Kolla youtube hur det ser ut. Kör själv 700D till vår youtube men den är dyrare. Där kan du koppla mic. Du kan allt eftersom utöka med en rejäl zoom lins om nu ska stå långt borta etc. Jag är grymt nöjd med 700D så jag rekommenderar 100D då den har samma sensor. https://youtu.be/RvuCBohakAo är en av våra videos i halv dassigt ljus med röde mic.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Canon 100D. Filmar i samma kvalité som 700D. Kolla youtube hur det ser ut. Kör själv 700D till vår youtube men den är dyrare. Där kan du koppla mic. Du kan allt eftersom utöka med en rejäl zoom lins om nu ska stå långt borta etc. Jag är grymt nöjd med 700D så jag rekommenderar 100D då den har samma sensor. https://youtu.be/RvuCBohakAo är en av våra videos i halv dassigt ljus med röde mic.

Ser också bra ut. Hittar fler hela tiden känns det som, Nikon D5600 känns helt fantastisk!

Permalänk
Skrivet av BruteKung:

Ser också bra ut. Hittar fler hela tiden känns det som, Nikon D5600 känns helt fantastisk!

Nikon är inte (var inte innan iaf) särskilt kända för att ha bra filmfunktion i sina Dslr kameror, kolla istället på Canon, Sony eller Panasonic deras systemkameror brukar vara bra på att filma, Panasonics G7 är ett exempel på en systemkamera med riktigt vass filmfunktion, kostar inte heller allt för mycket.

Jag personligen tycker dock att du ska titta på en Camcorder om du mest ska filma lite när du är ute och inte har någon speciell plan med filmandet utan mest kommer rikta och skjuta, sådant brukar oftast bli bäst med Camcorders då dom är gjorda för det ändamålet.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk

@Muqito: rawvideo med 5d3 ger bäst bild till bra bang for the buck.
canons färgteknik är aningen magisk dessutom. (hudtoner osv)

blir "pro"

dock dyrt om man inte har några ef objektiv.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

Tjena!

Hittade denna:
https://www.blocket.se/helsingborg/Olympus_OM_D_E_10___Panaso...

Syftar på Panasonic DMC-G7. 4000kr. Den verkar vara helt fantastisk! https://www.youtube.com/watch?v=gDctKUYk5tk

Permalänk

@Muqito:

skulle göra en invändning här. A7s2 är möjligtvis bäst rent "tekniskt specifikationsmässigt", men det man enklare får en professionell look (filmiskt med) är en canon 5d3 i RAW film via ML.

Hudtonerna i canons färgsättning är kilometermycket bättre än sonys färgschema. Det är dessutom otroligt mycket enklare (och blir bättre) att color gradea rawfilm en komprimerad h264 film.

a7s2 är väl bara 8 bitar? katastrof om man vill justera färgerna somsagt. Samma med GH4 om du inte vill ha en external recorder för att få 10bitar. (10 bitar känns som minimum för filmning).

"
URSA mini 4k
5D3
Blackmagic cinema camera 4k
FS - filmkamerorna

är de som gäller om man verkligen vill ha pro. 5d3an då billigast i bunten.
"

(skrivet för att nyansera diskussionen lite)

PS: vet för lite om GH5 än för att uttala mig om Gh5. 10bitar internal låter som ett fantastiskt uppsving från 8bitars i gh4.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BruteKung:

Tjena!

Hittade denna:
https://www.blocket.se/helsingborg/Olympus_OM_D_E_10___Panaso...

Syftar på Panasonic DMC-G7. 4000kr. Den verkar vara helt fantastisk! https://www.youtube.com/watch?v=gDctKUYk5tk

Panasonic G7 är väldigt bra för sitt pris, som Rasse12345 redan varit inne på tidigare i tråden. Tänk på att du inte får något objektiv i annonsen som länkats bara och räkna med ytterligare 1000-2000:- (begagnat) för detta. Lämpliga kandidater är Panasonics 14-42 II eller 12-60. Även deras 12-32 kan vara värt att titta närmare på men i så fall får du använda touchskärmen när du ska fokusera manuellt (de andra två har separat "fokuseringsring").

Objektiv från Olympus passar också men de saknar i regel stabilisering vilket modellerna från Panasonic har. Filmar du huvudsakligen från stativ, med "glidecam/steadicam" eller dylikt spelar det mindre roll men vid handhållet kommer det göra skillnad.

Alternativ kan vara Panasonic GX80 samt G80. GX80 har ett smidigt format och inbyggd stabilisering men saknar mic-ingång, det finns färre fysiska reglage och skärmen går inte att vrida på samma sätt som med G7. G80 är en förbättrad G7 med vädertätning samt inbyggd stabilisering men då också ett högre pris.

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Hedersmedlem

@BruteKung *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@BruteKung *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Tackar! Tänkte inte på det.

---

Är sugen på en Panasonic LUMIX DMC-G7. Hittat denna http://www.fotokungen.com/panasonic/digital-system/panasonic-... samt http://www.fotokungen.com/objektiv/panasonic/panasonic-af-12-.... Behöver jag större & dyrare objektiv? Beror det på hur mycket man ska zooma så att säga?

Permalänk

Hittade en, enligt Komplett.se, väldigt bra deal:
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1009343720/panasonic...

Har den "external mic input"? Så att jag kan ansluta en extärn wireless mikrofon.

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten Som jag försökte säga är olika kameror bra på olika saker. a7an är utan tvekan bäst i mörker, men skulle inte rekommendera den för något annat då finns det bra mycket bättre alternativ.

Men det kanske inte framgick av mitt inlägg; ursäkta om jag har svårt att formulera mig (aspergers).

a7an är bäst i mörker absolut inte som videokamera i sig.

Ja såklart går du upp i de prisklasserna så är det sjävklart att föredra.
Varför jag nämnde GH4 är för att många youtubers använder denna för vlogg och lite annat och tänkte att det är den looken han är ute efter.

GH5an med dess 10 bit ser onekligen intressant ut och med firmware uppdateringen så man kan spela in med 400 Mbps senare låter väldigt intressant.