Oj nu råkade jag stänga ner fliken med mitt långa meddelande; ursäkta om det blir lite kortare den här gången.
En videos kvalité beror främst på ljussättning, bitrate och färgsättning.
Men viktigast är självklart ljussättningen och ska ni filma en mörkare scen så är nästan alla kameror värdelösa på de här. Bäst just nu (för konsumenter) är Sony a7s-serien.
Så oftast får man trixa med ljus och sedan lägga till mörkret i efterhand.
Youtube; nu vet jag inte om det är så nu!
Men de tillåter högre bitrate i 1080 videon om du laddar upp i 4K. Så det kan vara värt att skala upp din video till 4K även om det inte är filmat i det just för att youtube tillåter den högre bitraten på 1080 då. (Du kan prova själv genom att ladda upp ett klipp privat och se om det blir någon skillnad)
Hur som helst så filmar många youtubers med DSLR-kameror för att få den där looken.
Är själv i planerna på att köpa en ny videokamera framöver (när man har råd) men då ligger blickarna mot en Panasonic HC-VXF990 eller en Sony AX53.
Alternativt en GH4 (systemkamera) med objektiv.
Nu kanske jag ger en tråkig syn på det hela men tycker inte att du ska köpa en videokamera för det priset. Det hade jag ALDRIG gjort! Jag säger inte det för att jag är rik och har råd med vad som helst; tvärtom: lär inte ha råd med en videokamera närmsta året!
Varför? Jo för jag har fått erfara att jag köpt en videokamera jag inte vart nöjd med kvalitén med och därför har det inte vart roligt att filma heller.
Visst det är inte kvalitén man ska tänka på i första hand utan innehållet; men då kan man lika gärna jobba med det man har. Uppenbarligen fungerar det ju för dig redan och 30 subscribers om dagen är fantastisk; så bra jobbat och stor eloge till dig
En Panasonic HC-VXF990 går just nu för 7000 kr men då får du även riktigt fin kvalité för pengarna.
https://www.youtube.com/watch?v=_18B0JVmWd4
Annars kostar en GH4 densamma, fast då får du inte med något objektiv.
EDIT:
Om du högst vill sträcka dig till säg 5000 kr hade jag kollat på den här:
Sony HDR-CX625