Återaktivering av Windows 10 (gratisuppgraderingslicensen) efter moderkortsbyte
En liten positiv historia som kanske kan hjälpa någon annan i samma sits:
Jag har en Windows 7 Ultimate retail-licens som jag nyttjade till gratisuppgradering till Windows 10 Pro (i somras innan erbjudandet gick ut), och när jag bytte moderkort tidigare i veckan så krävde förstås Windows återaktivering.
Alla försök att utföra detta med min Windows 7-nyckel via de olika gränssnitten i Windows 10 och med command-line slmgr gick åt skogen; fick bara felmeddelande om att licensen "inte var giltig" och att det inte finns någon digital entitlement registrerad (vilket kanske beror på att jag inte kopplat något Microsoft-konto till min Windows 10-installation).
Försökte även ringa och knappa in de nio nummerserierna man får av slui 4, men även detta sket sig (och vid tillfället hade supporten stängt så det blev inte att prata med någon).
Redo att ge upp så öppnade jag Windows Store för att se vad MS tar för en Windows Pro-nyckel. 2599:- var inte så lockande, men precis under köpknappen fanns en länk "Jag har en produktnyckel för Windows 10 Pro". Eftersom jag inget hade att förlora testade jag den, som öppnade upp ytterligare en variant av aktiveringsgränssnittet, och knackade in Windows 7-nyckeln där. Det fungerade!
Så det verkar som att Windows 7 retail-licensen faktiskt uppgraderades till en Windows 10 retail-licens i somras, och inte en singel-maskin oem, men återaktivering på ny hårdvara behöver göras på "rätt" sätt.
För övrigt passar jag på att ge Windows 10 ett plus i kanten: jag kunde byta från Intel-hårdvara (moderkort + cpu) till AMD-hårdvara utan att installera om Windows. Det behövdes inte ens en enda omstart, Windows 10 behövde bara köra några omgångar device detection och sedan kunde jag logga in och allt fungerade perfekt direkt. Imponerande, faktiskt!
9950X3D | 5080