Val av chassi till ny burk, define r5 eller define c

Permalänk

Val av chassi till ny burk, define r5 eller define c

Tjena,
Jag sitter här med lite funderingar gällande två chassin; Fractal Design Define r5 och Fractal Design Define C.
Jag vill ha en tyst dator men jag är även lite sugen på att testa att köra en AIO vattenkylning för CPUn nu när man ändå är i farten.
Valet av CPU har jag inte riktigt bestämt mig för än, men det blir en i7-7700k alt. Ryzen 1700 som det ser ut nu.

Så nu till mina dilemman:
Eftersom jag sitter på ett Asus GTX 1080 ti(drygt 30cm långt) så kommer jag inte kunna köra AIO i fronten på define C vilket är den enda aktuella positioneringen om jag ska köra AIO i det chassit imo, så i define c så skulle det bli luftkylning i form av ex. Noctua NH-d15.

Skulle jag köra på r5 istället, då är min fråga: kan man montera den lilla hdd-buren med plats för 3x HDDs i toppen istället för 5.25-buren och under köra ex. 240/280mm radiator i fronten, eller måste man sätta den lilla buren i botten på chassit?

Define C känns mest tilltalande pga sin storlek, men med ovan nämnda CPUer och GPU, kommer kylningen vara tillräcklig?

Det här blev kanske lite flummigt men om jag ska förtydliga något, säg gärna till.

Visa signatur

Modekort: ASUS P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 @ 4.0 Ghz Gpu: Gigabyte GTX 460 SLI @ 890/1780/2000 Ram: Corsair XMS3 6x2048MB CL9 @ 1600Mhz Nätagg: Corsair AX 850 Chassi: Corsair Obsidian 800D

Ändå, INTE endå | Enda ända | Learn how to use those words, PLEASE!!!

Permalänk
Medlem

Varför inte Define S? Bättre än de båda imo. Förövrigt skulle jag säga noctuad luft framför vilket AIO som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag har läst att Define S har sämre ljudisolering än R5, någon skrev även att sidopanelen vibrerar på den. Jag sitter själv och velar om jag ska köpa en S eller en R5a. Det blir mest troligen en R5a för mig, sen skruvar jag loss HDD platserna

Permalänk
Medlem

Define C verkar ju mest tilltalande! Hjälpte en polare bygga en rig i den för 2veckor sedan, han är grymt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Varför inte Define S? Bättre än de båda imo. Förövrigt skulle jag säga noctuad luft framför vilket AIO som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för den inputen. Jag hade helt glömt define s.

Skrivet av Robertd:

Jag har läst att Define S har sämre ljudisolering än R5, någon skrev även att sidopanelen vibrerar på den. Jag sitter själv och velar om jag ska köpa en S eller en R5a. Det blir mest troligen en R5a för mig, sen skruvar jag loss HDD platserna

Ja det stämmer nog, define s har väl ingen ljudisolering på frontpanelen?

Skrivet av Iwar:

Define C verkar ju mest tilltalande! Hjälpte en polare bygga en rig i den för 2veckor sedan, han är grymt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag håller med där, det känns så tilltalande med ett chassi i den storleken som ändå är anpassat för att hålla låg ljudnivå.

Visa signatur

Modekort: ASUS P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 @ 4.0 Ghz Gpu: Gigabyte GTX 460 SLI @ 890/1780/2000 Ram: Corsair XMS3 6x2048MB CL9 @ 1600Mhz Nätagg: Corsair AX 850 Chassi: Corsair Obsidian 800D

Ändå, INTE endå | Enda ända | Learn how to use those words, PLEASE!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersonYYY:

Ja det stämmer nog, define s har väl ingen ljudisolering på frontpanelen?

Nej precis, och define C har väl inte heller det tror jag? Ljudisolering är för mig bland det viktigaste så jag lägger 3 lunchers kostnad extra i så fall och köper en R5a