AMD Ryzen 5 1600X och 5 1500X

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Att Ryzen skalade bättre med snabbare minnen än t.ex. 7700k kommer mer från att Ryzen faktiskt skalade med minnen, tillsammans med den gamla tron (sedan DDR3 var nytt) att minneshastighet inte spelar roll i spelprestanda. I själva verket skalar alla snabba CPU:er med minneshastighet idag i ungefär lika stor grad.

Sen vill jag tipsa om Gamers Nexus test. Dom är som vanligt bäst och har testat om CPUer med nya spelpatcher och drivisar. Plus att dom har 0,1 % och 1 % low. Inte bara "lägsta värde". Tror dom flesta Sweclockare vet om dom dock.

https://www.youtube.com/watch?v=HO20mmQjY40

Riktigt bra review där!

Det är som jag trodde, om man vill lägga lite extra pengar och bara bryr sig om prestanda i spel, så är en i7:a fortfarande det klara valet. Jag ser heller inte hur spel helt plötsligt kommer utnyttja alla de extra kärnorna. Spel använder inte ens allt en i7 kan offerera nu, så det kommer nog ta ett tag innan man faktiskt får ut mer från det. 8 threads och mycket högre klockfrekvens tror jag kommer vara nog tills man uppgraderar sin dator igen nästa gång.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenneth:

Just nu finns det tyvärr inte riktigt tid för det. Massa saker som händer på samma gång
Men kan vara intressant att ta en titt lite längre fram i tiden

Händer mycket med Ryzen hela tiden, vilket är kul för oss ägare men besvärligt för er som skall testa.
När saker börjat stabilisera sig, är det kanske läge för att testa hur stor skillnad uppdateringar och lappningar gjort?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@tvelander: Jag maxar framför 144hz och så gör alla i min umgängeskrets så jag trodde faktiskt det var normen.

Ser ingen anledning till att ha 144hz med mindre detaljer framför 100-120hz med max detaljer.

men men alla tycker vi olika.

Häng inte upp dig för mycket på att jag skrev just 144hz bara. Jag själv kör 120hz på min 144hz-skärm för att jag kan låsa den mot 120 och inte 144, vilket ger mindre latens vid 120 än vid 144.

Och i FPS-spel sänker jag mycket hellre grafikkvalitén än att offrar synken. I spel som inte blir lidande av latens och motion blur på det sättet maxar jag kvalitet och är nöjd så länge det når över 60 FPS. Men ju mindre man behöver sänka desto bättre. Kan man köra allt på max utan att offra något vore det ju fint, men nu ser det inte ut så.

Poängen var dock att i dagsläget med de grafikkort som finns tillgängliga så blir speltester i högre upplösning än 1080P ganska ointressanta när det är CPU man testar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Du har en poäng, men plz.

i5-6600K?

i5-7600k kostar 2490kr
Ryzen 5 1600X kostar 2899kr.

i5:an vinner i de flesta speltester ser det ut som.

Kan dom få ner priset på 1600X några hundringar så är det ett givet köp.

Eller så väljer man 1400? 4 kärnor med SMT för nästan 500:- mindre. AMD har lyckats med en sak med Ryzen och det är totalt göra i5:an till ett alternativ man kan slänga ut genom fönstret. 7700K är fortfarande herren på täppan absolut men 7600K blir mer och mer ett utdaterat koncept.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns flera olika saker som kan begränsa överklockning. Här verkar själva tillverkningsprocessen säga stopp. Det syns på att det är en ganska skarp gräns som inte påverkas mycket av spänningar eller lägre temperaturer. Då hjälper inte färre kärnor heller.
Utöver det så är detta samma kretsar som i 1800X. Alltså octacores som stängts ner till quadcores och hexacores. Man brukar inte se samma vinster på effekt och överklockningsbarhet på kretsar med delar avstängda som på kretsar som faktiskt fysiskt är mindre.

Ahhh. Det låter logiskt. Så va det med Fx med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Eller så väljer man 1400? 4 kärnor med SMT för nästan 500:- mindre. AMD har lyckats med en sak med Ryzen och det är totalt göra i5:an till ett alternativ man kan slänga ut genom fönstret. 7700K är fortfarande herren på täppan absolut men 7600K blir mer och mer ett utdaterat koncept.

Vänta... Va? Visar detta test att i5-7600k är värdelös?

Vill du ha hjälp med att läsa graferna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Vänta... Va? Visar detta test att i5-7600k är värdelös?

Vill du ha hjälp med att läsa graferna?

Kom igen nu? Allt fler spel börjar använda sig av flera trådar genom HT (vilket motsvarar AMDs SMT). Den största dragningskraften till 7600K är det faktum att den kostar en tusenlapp mindre än 7700K. Om man kan få ett hyfsat bra alternativ med SMT som kostar 500:- billigare så borde Intel se över sitt prisschema. Man ser idag hur CPU:er t.ex. i BF1 halkar efter när de inte stödjer HT/SMT. AMD bevisar även att man kan erbjuda SMT i lägre prissegment. Finns alltså ingen orsak för 7700K att ligga på den prisnivå som den gör. Ja.. förutom att folk köper produkten dvs.

Har inte heller kallat 7600K en värdelös produkt. Bara att själva konceptet börjar bli utdaterat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta det i testen, men körde ni med prestanda i energialternativ i Windows? Det är väl rekommenderat än så länge?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att detta var ett menlöst inlägg (editerat)

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd

Bra test och skulle jag önska något är det

1: 1400an skulle jag vilja se in action och hade varit intressant
2: test med snabbt/slött minne när det är mycket prat om att ryzen gillar snabba
3: Test om ryzen blir strypt med nvidia gpu det pratas mycket om
Och är saker som ligger lite utanför normala sviten ni kör men är nog många som är intresserade av resultaten av dom testen med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kom igen nu? Allt fler spel börjar använda sig av flera trådar genom HT (vilket motsvarar AMDs SMT). Den största dragningskraften till 7600K är det faktum att den kostar en tusenlapp mindre än 7700K. Om man kan få ett hyfsat bra alternativ med SMT som kostar 500:- billigare så borde Intel se över sitt prisschema. Man ser idag hur CPU:er t.ex. i BF1 halkar efter när de inte stödjer HT/SMT. AMD bevisar även att man kan erbjuda SMT i lägre prissegment. Finns alltså ingen orsak för 7700K att ligga på den prisnivå som den gör. Ja.. förutom att folk köper produkten dvs.

Har inte heller kallat 7600K en värdelös produkt. Bara att själva konceptet börjar bli utdaterat.

Som jag förstår det så är SMT transparent för programmeraren i de flesta fall. De ska inte "optimera för SMT", de ska optimera genom att göra konststycket att dela upp sekventiella beräkningar på så många kärnor som möjligt. SMT ger dig en kick om du sedan saknar det antal kärnor som programmet kan använda, då SMT kompenserar för ev. håligheter i pipelinen och ser till att några fler instruktioner som ryms får följa med i klockcykeln. (Tänk två liftköer till samma kabin, typ.)

Så ja i5 börjar bli gammalt men det är ju inte bara pga avsaknad SMT utan också att den bara har 4 kärnor

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kan väl tillägga att NordicHardwares test är ännu mer orättvist då dom kör Kaby Lake med 2400 MHz-minnen och Ryzenkretsen med 3200 MHz-minnen! Det är ju helt uppåt väggarna!

Tror dom kör alla i 2400Mt, sen har dom en separat del i testet med minnesskalning med upp till 3200Mt

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tror dom kör alla i 2400Mt, sen har dom en separat del i testet med minnesskalning med upp till 3200Mt

Såg det. Du hann citera innan jag redigerade!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

https://youtu.be/MgHnLu6k0D4

Adored TV har testat med rx480 och gtx 1070 precis som förväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kan väl tillägga att detta var ett menlöst inlägg (editerat)

Ha inte så bråttom.
Gå igenom det en gång till

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

om jag nu skulle bygga en ny dator så kan det bli AMD rätt igenom bara nya grafikkortet leverar so Monopolet Nvidia får lite konkurrens för INtel och Nvidia har haft Monopol på processor respektive grafikkorts marknaden och det behövs så mycket konkurrens för att få ner priserna för Nvidias kort är ju löjligt dyra att köpa men eftersom de är de som ger mest prestanda i spel så kan de hålla dessa hutlösa priser, men Ryzen verkar vara en vettig CPU att bygga på det är ju bra

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Avstängd

Snälla gör tester med AMD grafikkort Nvidias Drivare drar ner AMD.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Bra test och skulle jag önska något är det

1: 1400an skulle jag vilja se in action och hade varit intressant
2: test med snabbt/slött minne när det är mycket prat om att ryzen gillar snabba
3: Test om ryzen blir strypt med nvidia gpu det pratas mycket om
Och är saker som ligger lite utanför normala sviten ni kör men är nog många som är intresserade av resultaten av dom testen med

http://www.anandtech.com/show/11244/the-amd-ryzen-5-1600x-vs-...

Tycker det ser ut som att Ryzen med 1060 har genomgående högre 99th än med 480.

Sen var väl den frågan lite mer riktad mot vissa dx12 titlar eller? Nvidias dx11 drivare trådar ju bättre än AMDs så där gynnar det ju Ryzen (såg man även med Bulldozer i tidigare tester).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FubbHead:

Kan inte hitta det i testen, men körde ni med prestanda i energialternativ i Windows? Det är väl rekommenderat än så länge?

Ja det gjorde de, de har svarat på detta tidigare, hittar just nu inte svaret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Snälla gör tester med AMD grafikkort Nvidias Drivare drar ner AMD.

Haha, årets fanboy cry. Ska printa citatet o sätta på kylen...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Kan någon som sitter på Ryzen säga mig hur benchmarken blev? Jag råkade öppna spotify samtidigt som jag öppnade chrome så datorn krascha. Typiskt intel som inte klarar av multitasking.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Snälla gör tester med AMD grafikkort Nvidias Drivare drar ner AMD.

Nä jag tycker inte att dom ska krångla till testet i onödan, enda anledningen jag ser att dra in ett AMD kort är om man ska köra dx12 tester, nu har SweC undvikit just dx12 och därigenom också det prestandabegränsande felet/buggen/fenomenet som visats tidigare med Ryzen+nV+dx12.

Sen kan det naturligtvis vara intressant att se detta fenomen i en separat artikel och då kanske med kommande vega eller 2x 580.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Snälla gör tester med AMD grafikkort Nvidias Drivare drar ner AMD.

Japp, bara att byta grafikkort till något från AMD som presterar som ett GTX 1080 Ti och sen är det bara att jämföra grafer.

...oh wait.

Trams.

Skrivet av Cameltotem:

"Vänta tills Ryzen 5 släpps, de är optimerade för spel och kommer krossa 7700k."

Ingen har skrivit att Ryzen 5 ska krossa 7700k i spel på det här forumet. Snygg halmdocka.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ha inte så bråttom.
Gå igenom det en gång till

/she said

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Japp, bara att byta grafikkort till något från AMD som presterar som ett GTX 1080 Ti och sen är det bara att jämföra grafer.

...oh wait.

Ingen har skrivit att Ryzen 5 ska krossa 7700k i spel på det här forumet. Snygg halmdocka.

Tror faktiskt det är någon dåre som sagt det. Känner igen det citatet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kan någon som sitter på Ryzen säga mig hur benchmarken blev? Jag råkade öppna spotify samtidigt som jag öppnade chrome så datorn krascha. Typiskt intel som inte klarar av multitasking.

Skrivet av AkUs:

Haha, årets fanboy cry. Ska printa citatet o sätta på kylen...

Jag har förmodligen dålig humor och är lite trött. Men det var fan tur att jag inte hade kaffe eller något i munnen när jag läste dom inläggen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600x kostar lika mycket som i5 6600k. Ryzen har 6kärnor och 12 threads, intel ahr 4 kärnor och fyra thread. Svaret är väl rätt självklart vilket cpun man väljer? Har väldigt svårt att se varför man skulle vija ha 6600k över ryzen 5 1600x. 6600k har starakre singelcore prestanda sure, men vem fan bryr sig? Om man kör gamla spel som använder en kärna blir 6600k ändå overkill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kan någon som sitter på Ryzen säga mig hur benchmarken blev? Jag råkade öppna spotify samtidigt som jag öppnade chrome så datorn krascha. Typiskt intel som inte klarar av multitasking.

SBS? (skit bakom spakarn)
Vadå sitter du på en 486:a 33Mhz??

Min äldre burk som sambon kör. Kan lira Spotify+webläsare+spel+Adobe utan problem, sitter också en oklockad i7 2600k i den.

Låter väldigt okunnigt att säga att en processor sen dom 10 senaste året har svårt med multitasking

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

SBS? (skit bakom spakarn)
Vadå sitter du på en 486:a 33Mhz??

Min äldre burk som sambon kör. Kan lira Spotify+webläsare+spel+Adobe utan problem, sitter också en oklockad i7 2600k i den.

Låter väldigt okunnigt att säga att en processor sen dom 10 senaste året har svårt med multitasking

Jo, han e okunnig. Han menar helt allvar. Inget Ironi där inte...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Är den där 8 core något och ha för Linux servers? Eller är helt optimerad för windows?