Nvidia Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

På tal om spekulation, hur många generationer tror ni vi är borta från att nå 4k 144hz på ultra med ett kort?

Nu är jag inte så brydd om ultra, kan jag spela på high så är jag nöjd. Jag skulle säga att Navi och Volta kommer inte nå dit, inte heller generationen efter. Generationen därefter borde dock vara möjlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Hedersmedlem

FE-kortet kom men jag blev mer sugen på Asus Turbo.. så väntar på det istället.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

På tal om spekulation, hur många generationer tror ni vi är borta från att nå 4k 144hz på ultra med ett kort?

Nu är jag inte så brydd om ultra, kan jag spela på high så är jag nöjd. Jag skulle säga att Navi och Volta kommer inte nå dit, inte heller generationen efter. Generationen därefter borde dock vara möjlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det är ännu längre dit. De flesta spelen får inte ens 144 fps i 1080p med 1080Ti i Sweclockers test Visst, det är ju ett medelvärde men vill man aldrig droppa under 144 fps så..
http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror att det är ännu längre dit. De flesta spelen får inte ens 144 fps i 1080p med 1080Ti i Sweclockers test Visst, det är ju ett medelvärde men vill man aldrig droppa under 144 fps så..
http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Ouch, det var brutalt!

Då får man vänta som du säger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror att det är ännu längre dit. De flesta spelen får inte ens 144 fps i 1080p med 1080Ti i Sweclockers test Visst, det är ju ett medelvärde men vill man aldrig droppa under 144 fps så..
http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Fast ligga konstant på 144 är maffigt, kan man ligga runt 100-144 så borde det vara bra. I för sig så har jag ingen erfarenhet av det, har ingen 144hz skärm än men har tanken om att skaffa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Tjenare!

Är nu en nöjd ägare av ett 1080 TI FE. GRYMT kort!

Tyvärr fick jag inge vidare vinst i OC lotteriet men fortfarande är ju prestandan inte dålig från start. Fick ut +150 Core Clock vilket är helt ok. Tyvärr bara 300+ på minnet.. menmen livet går vidare

Har kikat runt på lite extremare varianter av överklockning. Hittat shunt mods för att ta bort powerlimiten. Förstår inte riktigt vad det ger om inte coreclock eller minnet kommer upp något högre? Har nog tänkt att sätta kortet under vatten men väntar på EKWBs MLC som är tänkt att lanseras här i Q2.

refererar till detta reddit inlägg: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/660epj/gtx_1080_ti_f...

Just nu med ett referenskort slår jag i thermal limits. Vilket förhindrar kortet att gå snabbare. Om jag tar bort den spärren (alltså vattenkylning) går det att kräma på en saftigare överklockning? Vad jag förstått så är pascal låst till en viss volt. Har låst upp volt modifiering i MSI AF på mitt kort men att höja volten gör inte kortet något snabbare (den håller liiiiite längre på en högre klockfrekvens men inte mycket pga värmen). Alltså fortfarande inte mer än 150+ core clock men den sjunker inte lika snabbt.

Kan detta ''shuntmod'' vara värt för att kräma ut det sista ut kortet om jag sätter den under vattenkylning? Någon som prövat på detta tidigare av erfarenhet?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Fläkten låter mer än ett flygplan?

Visa signatur
Permalänk

@FlashGordon: Du kanske inte har någon erfarenhet av referenskort. Kan förklara. Det är en mindre turbinfläkt som suger in luft genom kortet och skickar ut luften där bak. Dem har en tendens att låta mer än eftermarknadskylare då den snurrar i högre rpm och med en mindre fläkt som det är skapar det högre ljud. Men om man sätter dem under vattenkylning spelar det ingen roll.

**bort/mod***

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Tjenare!

Är nu en nöjd ägare av ett 1080 TI FE. GRYMT kort!

Tyvärr fick jag inge vidare vinst i OC lotteriet men fortfarande är ju prestandan inte dålig från start. Fick ut +150 Core Clock vilket är helt ok. Tyvärr bara 300+ på minnet.. menmen livet går vidare

Har kikat runt på lite extremare varianter av överklockning. Hittat shunt mods för att ta bort powerlimiten. Förstår inte riktigt vad det ger om inte coreclock eller minnet kommer upp något högre? Har nog tänkt att sätta kortet under vatten men väntar på EKWBs MLC som är tänkt att lanseras här i Q2.

refererar till detta reddit inlägg: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/660epj/gtx_1080_ti_f...

Just nu med ett referenskort slår jag i thermal limits. Vilket förhindrar kortet att gå snabbare. Om jag tar bort den spärren (alltså vattenkylning) går det att kräma på en saftigare överklockning? Vad jag förstått så är pascal låst till en viss volt. Har låst upp volt modifiering i MSI AF på mitt kort men att höja volten gör inte kortet något snabbare (den håller liiiiite längre på en högre klockfrekvens men inte mycket pga värmen). Alltså fortfarande inte mer än 150+ core clock men den sjunker inte lika snabbt.

Kan detta ''shuntmod'' vara värt för att kräma ut det sista ut kortet om jag sätter den under vattenkylning? Någon som prövat på detta tidigare av erfarenhet?

Fast med +150 så ska du ju hamna på ca 2050MHz utan thermal limit. Det är inte direkt ett dåligt exemplar i så fall.

Låter för mig som om du inte överklockat "på rätt sätt". Du kan absolut inte låta dig ha thermal throttle medan du testar då den kan undvika att gå i MHz-ranges som egentligen är instabila men du upptäcker inte detta pga att den nedklockat sig.

Men du behöver inte vänta tills att du har kortet under vatten för att testa OC utan thermal throttle. Dra upp fläkten till 80% medan du testar överklockningen, och ref-kylaren kommer inte ha några problem att hålla dig undan från temp-taket. Skitsamma om det låter medan du testar.

Shunt mod etc är för senare när man har ett bra exemplar som slår i Power-limit istället. Då kan shunt mod lura kortet att tro att det inte alls drar så mycket ström som det gör, och låter det fortsätta gå i skyhöga frekvenser istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Fast med +150 så ska du ju hamna på ca 2050MHz utan thermal limit. Det är inte direkt ett dåligt exemplar i så fall.

Låter för mig som om du inte överklockat "på rätt sätt". Du kan absolut inte låta dig ha thermal throttle medan du testar då den kan undvika att gå i MHz-ranges som egentligen är instabila men du upptäcker inte detta pga att den nedklockat sig.

Men du behöver inte vänta tills att du har kortet under vatten för att testa OC utan thermal throttle. Dra upp fläkten till 80% medan du testar överklockningen, och ref-kylaren kommer inte ha några problem att hålla dig undan från temp-taket. Skitsamma om det låter medan du testar.

Shunt mod etc är för senare när man har ett bra exemplar som slår i Power-limit istället. Då kan shunt mod lura kortet att tro att det inte alls drar så mycket ström som det gör, och låter det fortsätta gå i skyhöga frekvenser istället.

@Teddis: får dra på hörselkåpor och testa det! Dock har jag märkt att om jag drar upp volten till 100% så blir överklockningen ostabil? Kanske är värmen som tagit emot, ska dra en koll! Tack för svaret!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Vilket program använder sweclockers för att överklocka nvidia-kort?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Köpte för ca 6 månader sedan en PS4 pro eftersom jag uppgraderat till en 4k Tv. Ville gärna ha en så bra upplevelse som möjligt då jag gärna sitter i soffan på kvällen och spelar ett tag. Är ingen hardcore gamer.

Jag borde helt klart läst på lite mer eftersom maskinen inte klarar av native 4k, vet inte ens vad jag trodde när den "bara" kostade 4 tusen kronor.

Nu vet vi att Microsoft kommer med en y fin konsol som kanske grejar 4k native men det är samma sak här jag blir osäker. har ju trots allt en dator med ett GTX 1070.

Nu blir jag så trött av att behöva välja vilket ekosystem jag ska välja för att få en bra spelupplvelse i 4k så något tokigt uppgraderade jag till ett GTX 1080 Ti samt köpte nya nVidia shield. Nu kan jag streama i 4k med HRD till min tv samt spela i 4k på dator. Och det funkar! Synd att det blev så dyrt vara

Kudos till nvidia som lyckats så bra med gamestream.

Visa signatur

-