Vem får betala böten om man blir tagen på fartkamera med lånad bil?

Permalänk
Medlem

Vem får betala böten om man blir tagen på fartkamera med lånad bil?

Hej sweclockers, har en fråga jag har funderat lite på ett tag. Detta är bara rent hypotetiskt och inget jag har råkat ut för.

Om jag lånar min polares bil och blir tagen av en fartkamera, vem är det då som betalar bötern? Jag antar att böterna skickas till honom, men har hört att han kan säga att det inte var han som körde. Men att i sin tur inte behöver uppge att det var jag som körde, stämmer detta? Eller är det bara en myt?

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

Det är ej ägaransvar, utan föraransvar på en bil så ja det stämmer. Uppger du att det är kompisen så matchar polisen bilden på körkort med fotot på boten, stämmer det får polaren böter.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Den som lånar bilen ska betala. Men den som äger bilen behöver inte säga vem som lånat den.

Skrivet av moonblase:

Det är ej ägaransvar, utan föraransvar på en bil så ja det stämmer. Uppger du att det är kompisen så matchar polisen bilden på körkort med fotot på boten, stämmer det får polaren böter.

Så du tycker det är en bra idé att sätta dit polare när du inte behöver sätta dit nån?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawrgasm:

Hej sweclockers, har en fråga jag har funderat lite på ett tag. Detta är bara rent hypotetiskt och inget jag har råkat ut för.

Om jag lånar min polares bil och blir tagen av en fartkamera, vem är det då som betalar bötern? Jag antar att böterna skickas till honom, men har hört att han kan säga att det inte var han som körde. Men att i sin tur inte behöver uppge att det var jag som körde, stämmer detta? Eller är det bara en myt?

Föraren. Därav kameran.

Skrivet av kaya:

Den som lånar bilen ska betala. Men den som äger bilen behöver inte säga vem som lånat den.

Så du tycker det är en bra idé att sätta dit polare när du inte behöver sätta dit nån?

Vad ska du däremot svara? Att du inte vet? Så bilen är stulen? Att du vet? Gråzon till att hindra polisen i deras arbete.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Föraren. Därav kameran.

Vad ska du däremot svara? Att du inte vet? Så bilen är stulen? Att du vet? Gråzon till att hindra polisen i deras arbete.

Att du lånade ut den till en random främling på stan, inget olagligt med det?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:
Hehe låter ju hmm rimligt

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att du lånade ut den till en random främling på stan, inget olagligt med det?

exact
"funderade på att sälja och en ville provköra" etc

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Att du lånade ut den till en random främling på stan, inget olagligt med det?

"Du.. vill du låna min bil?"

Borde nästan vara böter bara på det.

Även om det var en främling så borde du ju kunna beskriva honom iallafall.. Om du nu inte hade en bindel för ögonen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

"Du.. vill du låna min bil?"

Borde nästan vara böter bara på det.

Även om det var en främling så borde du ju kunna beskriva honom iallafall.. Om du nu inte hade en bindel för ögonen.

Vad ska de med beskrivning till när de har bilden?

Även om det låter korkat så funkar det, finns inget som säger att du inte FÅR

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv

Kört i sömnen? folk har ju kört i sömnen onyktra och klarat sig på det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/korde-full-i-somnen-fr...

Permalänk
Medlem

Han har ingen skyldighet att uppge eller komma ihåg vem som kört bilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej det är just det som gäller då vi har föraransvar och inte ägaransvar för fortkörning, Ägaren har ingen som helst skyldighet att uppge vem som körde bilen och kan inte heller få böter för det när någon annan kört bilen.

Det de gör i Kiruna är att de matchar bilden med personer i ägarens hushåll & närmaste släktingar och får de inte napp där så skickar de ut en förfrågan om man vill uppge vem som körde.

Detta förutsätter att personen är tydlig på bilden, för är bilden otydlig sållas det bort redan där och skickas inte ut något brev.

Vill man som ägare inte uppge eller kommer ihåg vem som körde så händer ingenting mer,det slutar där.

Är det en ren vansinneskörning kanske man vill sätta dit idioten som körde ändå ,men tror att få skulle sätta dit en polare som lånat bilen och kanske råkat köra förbi kameran 10-20km/h för fort.

Permalänk
Medlem

Säg att du inte vet vem som körde det räcker.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Den som lånar bilen ska betala. Men den som äger bilen behöver inte säga vem som lånat den.

Så du tycker det är en bra idé att sätta dit polare när du inte behöver sätta dit nån?

Om personen man lånar ut bilen till kör så slarvigt att den får böter så skulle jag satt dit honom/henne och aldrig lånat ut något av större värde till personen. Lånar man något ska man vara extra försiktig med det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om personen man lånar ut bilen till kör så slarvigt att den får böter så skulle jag satt dit honom/henne och aldrig lånat ut något av större värde till personen. Lånar man något ska man vara extra försiktig med det.

Bra inställning! De flesta rycker dock på axlarna åt sånt och tycker det är OK att köra lite för fort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Den som lånar bilen ska betala. Men den som äger bilen behöver inte säga vem som lånat den.

Så du tycker det är en bra idé att sätta dit polare när du inte behöver sätta dit nån?

var skrev jag det?
Sen beror det på typ av fortkörning ock.. är det utanför en skola mitt på dagen och 20-30km/h för snabbt så

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Det är ej ägaransvar, utan föraransvar på en bil så ja det stämmer. Uppger du att det är kompisen så matchar polisen bilden på körkort med fotot på boten, stämmer det får polaren böter.

Om man råkar ha solskyddet helt nere så att förarens ansikte inte syns då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Om man råkar ha solskyddet helt nere så att förarens ansikte inte syns då?

då kör man jävligt trafikfarligt här är en bild om du är intresserad. inte bara att fälla ner solskyddet

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kört i sömnen? folk har ju kört i sömnen onyktra och klarat sig på det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/korde-full-i-somnen-fr...

Han borde frias för rattfylleri men dömmas till sluten rehab.. Whisky o sömnpiller... riktigt stabilt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Om man råkar ha solskyddet helt nere så att förarens ansikte inte syns då?

Annars verkar apmask fungera bra
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24064849.ab

Permalänk
Medlem

Hastighetsgränserna finns av en anledning. Många har tyvärr dött för att folk rycker på axlarna och anser att "bara" 20 km/h är ok. "Alla kör ju så".

Så ja, fick min polare böter skulle jag sätta dit han. Men det vet han såklart när han lånar bilen redan så ingen issue.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag närmade mig en gång en fartkamera i en korsning, 70 i korsningen på en 90 väg ( infarten till limmared ).

Höjer handen för att ta ner solskyddet och precis då rullar en polisbil in i korsningen så de kan se exakt vad jag gör, tror de såg det väldigt väl. Det var faktiskt lite pinsamt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Hastighetsgränserna finns av en anledning. Många har tyvärr dött för att folk rycker på axlarna och anser att "bara" 20 km/h är ok. "Alla kör ju så".

Så ja, fick min polare böter skulle jag sätta dit han. Men det vet han såklart när han lånar bilen redan så ingen issue.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hade läst på istället för att spy upp något du hört vid köksbordet så är det inte farterna som orsakar själva trafikolyckan utan ojämnheter i trafiken.

Så en som ligger i 90 km/h när alla andra ligger i 120 km/h är en trafikfara på samma sätt som när alla ligger i 90 km/h och en kommer i 120 km/h.

Så mitt råd är följ trafikens hastighet istället så minskar du chansen för en trafikolycka.

https://web.archive.org/web/20100528062458/http://safety.fhwa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Om du hade läst på istället för att spy upp något du hört vid köksbordet så är det inte farterna som orsakar själva trafikolyckan utan ojämnheter i trafiken.

Så en som ligger i 90 km/h när alla andra ligger i 120 km/h är en trafikfara på samma sätt som när alla ligger i 90 km/h och en kommer i 120 km/h.

Så mitt råd är följ trafikens hastighet istället så minskar du chansen för en trafikolycka.

https://web.archive.org/web/20100528062458/http://safety.fhwa...

Du som är påläst, vart kan jag hitta statistik och fakta kring de vanligaste bakomliggande orsakerna till trafikolyckor?

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Seriously:

Du som är påläst, vart kan jag hitta statistik och fakta kring de vanligaste bakomliggande orsakerna till trafikolyckor?

Läs vad du citerade så hittar du länken.

Permalänk

@Bassen87: Även om det är så som du säger; Är det 90km som är hastighetsgränsen och alla utom en ligger i 120km så är det majoriteten som bryter mot lagen och gör fel rent juridiskt. Då skall inte den som kör i 90 straffas för detta.'

Sant är att man skall anpassa farten efter trafikrytmen och efter omständigheterna men hastighetsgränsen gäller före detta då den anger den högst tillåtna hastigheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palestrina:

@Bassen87: Även om det är så som du säger; Är det 90km som är hastighetsgränsen och alla utom en ligger i 120km så är det majoriteten som bryter mot lagen och gör fel rent juridiskt. Då skall inte den som kör i 90 straffas för detta.'

Sant är att man skall anpassa farten efter trafikrytmen och efter omständigheterna men hastighetsgränsen gäller före detta då den anger den högst tillåtna hastigheten.

Antingen så följer man trafiken och anpassar farten, eller så följer man hastighetsgränserna och leker paragrafryttare och trafikolyckorna fortsätter i samma takt som alltid.

Du kan svära åt majoriteten som bröt emot lagen, men det hjälper inte att säga "jag följde lagen iallafall" när olyckan väl har skett.

EDIT: Får vänta på alla automatiserade bilar som kommer inom en snar framtid, så lär vi se en minskning utav trafikolyckorna då vi kommer minska ojämnheterna av hastigheterna i trafiken.

Permalänk
Medlem

Du har ju orsakat mindre skada när du krockar bilen i lägre hastighet. Att sänka farten sänker ju konsekvenserna när olyckan väl är framme. Förutom att du får mer reaktionstid och kortare bromssträckor då.

Hyrbilsfirmor lär ju uppge vem som lånat bilen rimligtvis. De tar måhända egna foton också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om personen man lånar ut bilen till kör så slarvigt att den får böter så skulle jag satt dit honom/henne och aldrig lånat ut något av större värde till personen. Lånar man något ska man vara extra försiktig med det.

Håller med helt, varför skall man skydda sin "polare" som uppenbarligen inte kan ta ansvar på vägen.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Hastighetsgränserna finns av en anledning. Många har tyvärr dött för att folk rycker på axlarna och anser att "bara" 20 km/h är ok. "Alla kör ju så".

Så ja, fick min polare böter skulle jag sätta dit han. Men det vet han såklart när han lånar bilen redan så ingen issue.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att jag hört att det satts en lägre hastighet (70) på en väg än vad som vore vettigt att köra på den (90), för då kör iaf folk inte högre än 90 var argumentet. Hade det varit 90 som gräns hade folk kört typ 110. Så med det tankesättet så är det inte helt fel att köra 20 km/h över gränsen. Är jag ute o cyklar nu..?

Visa signatur

i7 6700K @ 4.5GHz | MSI 1080 Gaming X | Asus Z170 Pro Gaming | Define R5 | EVGA G2 850W | Corsair 2x8GB 3000 MHz | NH-D15 | 960 EVO 1TB | WD Blue 6 TB | Seagate 4TB | WD Green 3TB
Acer XB270HU | Benq BL2400PT | Logitech G502 Proteus Core | Logitech G710+ | Philips Fidelio X2 | V-Moda Boompro | Func 1030 R2 XL