Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Skrivet av twit:

Påstår säljaren sig inte fått något kvitto med kolli-id och ha skickat paketet för fyra veckor sedan låter det snarare som att du råkat ut för en bedragare än att Postnord sitter och myser med ditt paket någonstans.

Skulle kanske tillägga att jag inte har betalt den än eftersom vi bestämde att jag skulle betala när den kom fram. Så han är väldigt besviken oxå.

Har nu kontaktat support med följande.

Var är mitt Paket?
Hej!

En kompis har skickat ett paket till mig. Han fick inget kvitto när han betalde frakten hos ett av era ombud. Har därför inget koll-id nummer på vart paketet är. Det har snart gått 4 veckor sedan han skickade paketet.
Mitt nummer och adress står angivet på paketet. Har heller inte fått något AVI nummer på brev eller på sms av er.
Kan ni vara snälla och kolla om ett paket med mitt nummer och adress har rullat förbi terminalen i Jönköping. Jag är medveten om förseningarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

lite konstigt ändå, med alla postnords brister och folk som haft så dåliga upplevelser, jag har aldrig någonsin haft någon problem överhuvudtaget med dem, allt har gått perfekt.

kanske bara har tur?

Inte tur, men du är inte en samhällelig kverulant som PostNords kontakter med underrättelsetjänsterna innebär att dina paket måste genomsökas för att utröna dina möjliga kontakter med våldsamma element i samhällsapparaten.

Allting fungerar helt rättvist.

PostNord är inte ensamma om tullfördröjningar och extra avgifter. Det är troligen marknadsbeteende som börjar bli vanligt i branschen och där man lär av varandra på logistikkonferenser. När de inser att olika knep fungerar så anammar man dem i sin egen organisation.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hur var paketet packat? Ser väldigt klent packat ut på bilden (det vill säga mycket tomrum/luft)... tänker på om paketet hamnat under något tungt och då bara gett med sig och det har hjälpt till att få så rejäla skador. Man måste ju packa så att paketet klarar ganska stor belastning.

OM det var ordentligt packat så verkar paketet fått utstå en orimlig behandling.

Inne i var det ordentligt packat, men där hålet är var det lite mycket luft. Min fundering är om packningsmaterial har åkt ut... för i mina ögon ser det mer ut som om de kört in med en gaffeltruck i paketet.......

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inget av fraktbolagen nämnvärt. Speciellt inte när det kommer till hemkörning av större paket. Blir ofta problem både privat & via företaget vare sig det gäller lämning av paket eller hämtning.
Skadade paket, chaufförer som inte hör av sig/gör det inte i tid/ljuger om leveranser, har dålig lokal kännedom, ja etc etc. Postnord må ha sina problem men det har verkligen de andra bolagen med.

Permalänk
Medlem

Ser ibland hur paketen längs ner i postens postburarna är lagom mosade. Dom sorteras inte direkt så tyngs/störst är längst ner vad jag sett iaf så man blir inte förvånad att paketen ser ut som dom gör ibland.

Man får bara hoppas på att butiken man handlar från paketerar tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med postnord trots att jag använder dom ofta. Om jag beställer något på nätet så tar det alltid endast en arbetsdag för postnord att leverera. Bor i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Tycker postnord gör ett bra jobb.
Nu pratar jag inte om lednikgrn osv utan fotfolket som delar ut, sorterar och ser till att vi får våra paket.
En eloge till dom.
Rötägg finns javisst men dåliga arbetare finns på bra företag precis som bra arbetare finns på "dåliga" företag med dåligt rykte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av solojoni99:

Skulle kanske tillägga att jag inte har betalt den än eftersom vi bestämde att jag skulle betala när den kom fram. Så han är väldigt besviken oxå.

Har nu kontaktat support med följande.

Var är mitt Paket?
Hej!

En kompis har skickat ett paket till mig. Han fick inget kvitto när han betalde frakten hos ett av era ombud. Har därför inget koll-id nummer på vart paketet är. Det har snart gått 4 veckor sedan han skickade paketet.
Mitt nummer och adress står angivet på paketet. Har heller inte fått något AVI nummer på brev eller på sms av er.
Kan ni vara snälla och kolla om ett paket med mitt nummer och adress har rullat förbi terminalen i Jönköping. Jag är medveten om förseningarna.

Inget kvitto, inget kolli id. Din polare lyckades inge vidare där. Paketet behöver ju inte ens vara registerat, om så är fallet = det finns inte i PostNords ögon.

Någon skrev tidigare men jag missade att citera att han tyckte det var förseningar att behöva vänta 1-2 arbetsdagar om man beställer mitt i natten... då har man fan höga krav.

On topic, inte haft några problem med posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Inget kvitto, inget kolli id. Din polare lyckades inge vidare där. Paketet behöver ju inte ens vara registerat, om så är fallet = det finns inte i PostNords ögon.

Någon skrev tidigare men jag missade att citera att han tyckte det var förseningar att behöva vänta 1-2 arbetsdagar om man beställer mitt i natten... då har man fan höga krav.

On topic, inte haft några problem med posten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaa men någonstanns är den ju eftersom han har betalt frakten. Jag kan bara vänta och se antagligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solojoni99:

Skulle kanske tillägga att jag inte har betalt den än eftersom vi bestämde att jag skulle betala när den kom fram. Så han är väldigt besviken oxå.

Har nu kontaktat support med följande.

Var är mitt Paket?
Hej!

En kompis har skickat ett paket till mig. Han fick inget kvitto när han betalde frakten hos ett av era ombud. Har därför inget koll-id nummer på vart paketet är. Det har snart gått 4 veckor sedan han skickade paketet.
Mitt nummer och adress står angivet på paketet. Har heller inte fått något AVI nummer på brev eller på sms av er.
Kan ni vara snälla och kolla om ett paket med mitt nummer och adress har rullat förbi terminalen i Jönköping. Jag är medveten om förseningarna.

Helt ärligt får din "kompis" skylla sig själv till 100%, att skicka ett paket utan att få KVITTO eller kolinummer tyder bara på en sak; fucked.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Personligen gillar jag inget av fraktbolagen nämnvärt. Speciellt inte när det kommer till hemkörning av större paket. Blir ofta problem både privat & via företaget vare sig det gäller lämning av paket eller hämtning.
Skadade paket, chaufförer som inte hör av sig/gör det inte i tid/ljuger om leveranser, har dålig lokal kännedom, ja etc etc. Postnord må ha sina problem men det har verkligen de andra bolagen med.

Låter tveksamt till att du någonsin haft företagspaket skickade till ett faktiskt företag som har öppet - det är dom smidigaste kunderna som finns. Privatpersoner däremot tror att man har tid att ringa 2 timmar innan så att dom kan köra hem från jobbet och hämtar ungarna på dagis medans en runda på ICA är "bara på vägen" och förväntar sig då att man får utanför dörren med ett glatt leende.

Någon annan har X mottagare på paketen -finns inte med i lägenhetslistan och numret du ringt ett antal gånger tutar upptaget - vad gör du? Går du och kollar 20 lägenhetsdörrar i ett fyrvåningshus om namnet finns på någon utav dörrarna? Nej.

Jag hoppas du inser att varje stop ska ta cirka`5 minuter i snitt - detta med körning, parkering, avlastning av bil underskrift och att sätta in säckakärran i bilen igen. Låter det som något man hinner när en kund "kommer om 5 minuter" när man plingat på hos honom som ska vara hemma men för att vara vänlig ringer numret på lappen?

Permalänk
Medlem

Det har gått utför efter sammanslagningen med Danska posten. Tacka Maud Olofsson.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Låter tveksamt till att du någonsin haft företagspaket skickade till ett faktiskt företag som har öppet - det är dom smidigaste kunderna som finns. Privatpersoner däremot tror att man har tid att ringa 2 timmar innan så att dom kan köra hem från jobbet och hämtar ungarna på dagis medans en runda på ICA är "bara på vägen" och förväntar sig då att man får utanför dörren med ett glatt leende.

Någon annan har X mottagare på paketen -finns inte med i lägenhetslistan och numret du ringt ett antal gånger tutar upptaget - vad gör du? Går du och kollar 20 lägenhetsdörrar i ett fyrvåningshus om namnet finns på någon utav dörrarna? Nej.

Jag hoppas du inser att varje stop ska ta cirka`5 minuter i snitt - detta med körning, parkering, avlastning av bil underskrift och att sätta in säckakärran i bilen igen. Låter det som något man hinner när en kund "kommer om 5 minuter" när man plingat på hos honom som ska vara hemma men för att vara vänlig ringer numret på lappen?

Vad är du tveksam till?
Att jag på mitt jobb inte ofta har hand om gods som ankommer till våra olika arbetsplatser och gods som skickas av oss till andra adressater?
Allt det jag skrev ovan händer nämligen mer eller mindre varje vecka i någon eller flera av formerna.
Finns fler varianter på fel som inträffar också.

Mig som privatperson och mina egna beställda leveranser föredrar jag att hämta mina paket på ett utlämningsställe så långt som bara möjligtvis går. Detta för att man vid aviserad hemleverans beroende på leverantör får ett sms om datum och att grejorna kommer någonstans mellan 1000-1600. Ibland också att ett sms eller telefonsignal 30 minuter innan leverans. Ibland är de 30 minuter, hej vi står utanför din dörr nu...
Allt detta betyder att man mer eller mindre måste vara ledig en hel dag från jobbet för att man inte kan precisera sig bättre än så vilket är skandal.
Bäst har ändå DHL varit, flera gånger också. De har försökt köra ut grejor hem till mig och jag inte varit hemma och sedan lämnat en lapp i lådan om att jag har paket att hämta flera mil bort efter du inte varit hemma. Två dagar senare kommer avin på posten om att jag har en leverans som är beräknad att komma 2 dagar tidigare än avin kommit.
En annan fördel med utlämningsställe är att en ofta helt neutral person står bakom disken eller vad det nu är och skall lämna ut paketet. Ser man redan då att detta paketet bär spår efter dåligt handhavande vid frakt så kan jag väldigt enkelt direkt få detta dokumenterat.

Tillbaka till jobbet, där har vi numera med i våra kontrakt med beställare att leveranser får skall ske mellan typ mellan 9-10 på morgonen och ett sms skall skickas till godsmottagaren dagen innan gods ankommer. Allt gods som kommer utan att dessa parametrar uppfyllts åker snällt tillbaka, undantag om vi har personal på plats och som inte är upptagna.
Ett annat problem som kommer och går är att chaufförerna själva signerar paketen och ställer dem rakt ut i det fria vare sig det regnar eller ej. Detta kan leda till ganska mycket problem i form av paket som är/blir skadade eller som försvinner.
Problemet då är att när man ringer och frågar så finns det en mottaga signatur på att man visst lämnat det och något tagit emot det.
Allt detta gör vi för att vissa fraktbolag sätter orimliga krav på sina chaufförer vilket leder till problem. Det är också så att det finns chaufförer som helt enkelt inte borde jobba med det yrket.
Nämnas bör att vi i dessa fallen inte kontrakterar fraktbolaget utan det är upp till vår leverantör att välja ett bolag som kan frakta och avisera det på korrekt sätt.

På kontoret måste jag nog säga att posten är den absolut bästa leverantören. Detta troligen för att vi har lantbrevbärare och det är samma personer som kör varje dag.
De kan tex komma in med paket som är stora och inte går ner i brevlådan och som skulle kräva att man hämtar på postens företagscenter annars som inte har så roliga öppettider. De ringer även ibland och frågar om de skall ta med sig paket ut till oss eller om vi vill hämta de.
Även Schenker funkar ganska bra på kontoret också troligen pga att det ofta är samma kille som kommer med grejorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Vad är du tveksam till?
Att jag på mitt jobb inte ofta har hand om gods som ankommer till våra olika arbetsplatser och gods som skickas av oss till andra adressater?
Allt det jag skrev ovan händer nämligen mer eller mindre varje vecka i någon eller flera av formerna.
Finns fler varianter på fel som inträffar också.

Mig som privatperson och mina egna beställda leveranser föredrar jag att hämta mina paket på ett utlämningsställe så långt som bara möjligtvis går. Detta för att man vid aviserad hemleverans beroende på leverantör får ett sms om datum och att grejorna kommer någonstans mellan 1000-1600. Ibland också att ett sms eller telefonsignal 30 minuter innan leverans. Ibland är de 30 minuter, hej vi står utanför din dörr nu...
Allt detta betyder att man mer eller mindre måste vara ledig en hel dag från jobbet för att man inte kan precisera sig bättre än så vilket är skandal.

Bäst har ändå DHL varit, flera gånger också. De har försökt köra ut grejor hem till mig och jag inte varit hemma och sedan lämnat en lapp i lådan om att jag har paket att hämta flera mil bort efter du inte varit hemma. Två dagar senare kommer avin på posten om att jag har en leverans som är beräknad att komma 2 dagar tidigare än avin kommit.
En annan fördel med utlämningsställe är att en ofta helt neutral person står bakom disken eller vad det nu är och skall lämna ut paketet. Ser man redan då att detta paketet bär spår efter dåligt handhavande vid frakt så kan jag väldigt enkelt direkt få detta dokumenterat.

Tillbaka till jobbet, där har vi numera med i våra kontrakt med beställare att leveranser får skall ske mellan typ mellan 9-10 på morgonen och ett sms skall skickas till godsmottagaren dagen innan gods ankommer. Allt gods som kommer utan att dessa parametrar uppfyllts åker snällt tillbaka, undantag om vi har personal på plats och som inte är upptagna.
Ett annat problem som kommer och går är att chaufförerna själva signerar paketen och ställer dem rakt ut i det fria vare sig det regnar eller ej. Detta kan leda till ganska mycket problem i form av paket som är/blir skadade eller som försvinner.
Problemet då är att n2är man ringer och frågar så finns det en mottaga signatur på att man visst lämnat det och något tagit emot det.
Allt detta gör vi för att vissa fraktbolag sätter orimliga krav på sina chaufförer vilket leder till problem. Det är också så att det finns chaufförer som helt enkelt inte borde jobba med det yrket.
Nämnas bör att vi i dessa fallen inte kontrakterar fraktbolaget utan det är upp till vår leverantör att välja ett bolag som kan frakta och avisera det på korrekt sätt.

På kontoret måste jag nog säga att posten är den absolut bästa leverantören. Detta troligen för att vi har lantbrevbärare och det är samma personer som kör varje dag.
De kan tex komma in med paket som är stora och inte går ner i brevlådan och som skulle kräva att man hämtar på postens företagscenter annars som inte har så roliga öppettider. De ringer även ibland och frågar om de skall ta med sig paket ut till oss eller om vi vill hämta de.
Även Schenker funkar ganska bra på kontoret också troligen pga att det ofta är samma kille som kommer med grejorna.

Kan vara en smart idé att inte välja hemleverans om du inte är hemma under leveranstimmarna som är förutsatta och godkända utav dig...
Jag vet att vi på Schenker skickar ett sms där mottagaren kan välja förmiddag, eftermiddag eller tex mellan 12.00-14.00. Är mottagare då inte hemma på utsagd tid när dom konfirmerat att dom skall vara det är det uppenbarligen deras eget fel att paketet åker tillbaks till terminalen och gör chaufförens jobb extra jobbigt.

Att sätta ett paket utanför dörren utan en underskrift är 100% emot reglerna och det skall inte hända. Jag hade kontaktat kundtjänst direkt. Skulle någon jag ringer be mig sätta paketet på ett ställe jag känner stor säkerhet till ( t ex i en byggbod som är öppen på ett omhägnat bygge) kan jag eventuellt ställa den där, men annars vill jag ha en underskrift då det är jag som chaufför som åker på kostnaden om paketet försvinner.

Nu vet jag inte hur andra företag arbetar men detta är vad som gäller för Schenker.

Förövrigt är det till 95% samma chaufförer som kör samma rundor i städer, att byta chaufförer medför väldigt mycket onödig tid då de måste gpsa sig fram till alla stopp och vart man ska lämna paket på varje ställe. ¨

Förstår inte heller resonemanget med att det skulle vara svårt att se om ett paketet är skadad vid hemleverans - detta är något jag alltid noterat och påpekar till kund innan underskrift, ofta ber jag dom själva öppna lådan för att se om något är skadad annars gör jag en notering.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med postnord där jag bor, tycker det är behändigt att man kan be dom dumpa paketet utanför dörren om man inte är hemma, till skillnad mot DHL där man måste ta en semesterdag för att kunna ta emot utan strul.

Permalänk
Medlem

Inte den bästa tjänsten men inte fan är UPS/Schenker/DHL bättre, eller de kan vara det beroende på vem som kör ut paketet men det är väldigt individuellt.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Helt ärligt får din "kompis" skylla sig själv till 100%, att skicka ett paket utan att få KVITTO eller kolinummer tyder bara på en sak; fucked.

Han frågade efter kvitto men fick inget. Men det betyder väll inte att paketet inte kommer skickas om han har kvitto eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter misstänkt. Ifall ombudet inte vill lämna kvitto kan han ju stoppa pengarna i egen ficka och sno paketet.

Skrivet av solojoni99:

Han frågade efter kvitto men fick inget. Men det betyder väll inte att paketet inte kommer skickas om han har kvitto eller inte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@solojoni99: Det där är en riktig dröm.

Antingen har du blivit blåst på så sätt att han aldrig skickade det. Alternativt så skickade han det som typ ekonomibrev (och då finns ingen spårning eller försäkring om jag inte har helt fel).

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag själv märkt av hur mycket sämre PostNord blivit inte bara på paket utan även brev. Ett par gånger har jag fått ringa min bank och be dem skicka nya dokument, fördröjda brev och räkningar. Vattenfallsräkning som dök upp dagen efter den skulle varit betald, dvs ca 24 dagar försent. Visst är det mitt ansvar att betala i tid men fortfarande PostNord som strulat till det.
Har fått små paket (inrikes) öppnade så grejer har ramlat ur. Nu senast så hade jag beställt batterier från ett svenskt företag (speciell batterityp) och när jag plockade upp påsen ur brevlådan så var ena kortsidan uppskuren, inte riven eller slitits upp utan skuren. Visst kan det varit grannen men det är väldigt bra grannsämja så det tror jag inte.
Annat exempel är där ett brev från min doktor (som är i ett annat län) som aldrig nådde mig. Uppdagades först när en räkning på uteblivit besök dök upp och jag ringde mottagningen och de hade visst skickat brevet drygt en månad tidigare.

Blir det något mer problem nu så får jag anmäla till PTS helt enkelt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så försöker jag hålla mig undan Postmord om möjligt..
Har gått till min lokala Ica-butik och sett FLERA Postnordkillar stå bakom lastbilen och kasta ALLA paket likt en baseball-pitcher (kastare) så att paketen flyger in i lastbilen, slår i förarhyttens bakre vägg och sedan ramla ner på golvet.
Detta vid flera olika tillfällen, med olika förare.
Kan ni tänka er själva att skicka något som kanske är av värde? Säg en liten vas ni köpt på Tradera eller liknande?
Detta går ju inte att försvara, samt går inte att rädda hur bra packat paketet än är.

Jag pysslar väldigt mycket med hockeykort också, både köp/sälj.
Har MÅNGA gånger fått hem paket som blivit uppätna/söndertuggade av Postnords sorteringsmaskin vilket har gjort korten värdelösa.
Postnord tar inte alls ansvar för detta och har inte heller någon lösning på detta.
Flera inom hobbyn har fått sina kort uppätna av oklara anledningar, ingen har då fått några svar på vad det beror på och vad som kan göras för att förebygga detta.
Ersättning skall vi inte ens prata om..

Jag har även skickat paket utomlands SPÅRBART för att sedan när paketet lämnat landet, INTE går att spåra längre, och varje gång jag har ringt deras kundtjänst så har personen i luren sagt "-Men OJ, det verkar som att JUST DITT paket inte går att spåra, det måste ha skett något konstigt på vägen, detta är YTTERST ovanligt och du får helt enkelt hoppas på att mottagaren får paketet ändå."

Det är SÅ mycket som gör mig irriterad med detta SKITBOLAG helt enkelt, totalt inkompetent personal och den enda som egentligen skall ha en jävla eloge är min förbannade brevbärare, som även om han levererar paket som är sönder så ber han om ursäkt och säger att han skäms över det inträffade, som om det vore hans fel om någons.

Näe fyfan för Postnord a.k.a Postmord, Sveriges utan tvekan mest värdelösa företag i mina ögon.
Gå in på deras Facebooksida så inser ni nog att det inte är tillfälligheter att man klagar.
Utan det är tusentals människor som har problem med företaget i fråga.

Att man sitter hemma och väntar på paket hela dagen och sedan kollar brevlådan och ser att det ligger en lapp där de försökt lämna ut paket är en käftsmäll utan dess like, och bör vara straffbart.

Permalänk
Medlem

Själva postutlämningen fungerar ok hos mig, inte till 100% men iaf godtagbart. När det gäller paketleveranser så är det helt annorlunda, kan inte ens minnas senast jag fick en leverans via POSTNORD som det INTE var något problem med. Utkörningen är i stort sett katastrof, de levererar ALDRIG hem. Jag kan ha varit hemma hela dagen och ändå så har man en avi i brevlådan som säger att de har försökt lämna paket. Enda gången de lyckades leverera till dörren var när de lämnade ett 9000 kronors grafikkort utanför dörren trots att det var krav på kvittens. Chauffören kvitterade paketet själv och la det utanför dörren........ Jävla pissbolag.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem

Ptja jag själv har aldrig haft några problem med posten och kan nog inte hålla med i någon av de saker du listar upp. Visst verkar det finnas problem med trasiga paket för en del, men sannolikt beror det på den lilla skara med hjärnhandikappade medarbetare som finns i alla större bolag som totalt skiter i sitt jobb och inte går att göra sig av med med svenska arbetsmarknadslagar.

Bästa sättet att återfå uppskattningen för PostNord måste ändå vara att testa på att använda det fantastiska bolaget Bring Citymail. Har vi flera tillfällen fått min post till grannen i hyreshuset brevid (P och R ser ju ungefär likadanda ut) samt kraftigt försenade fakturor på en tidigare address. I detta fall är det även mer än ett anekdotiskt problem: http://www.sydsvenskan.se/2017-02-25/regionen-kickar-ut-bring...

Antar att det är svårt att bedriva en fungerande verksamhet när man samtidigt måste konkurrerar prismässigt med den typen av ärkeclowner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Inte den bästa tjänsten men inte fan är UPS/Schenker/DHL bättre, eller de kan vara det beroende på vem som kör ut paketet men det är väldigt individuellt.

UPS och DHL har ju i alla fall riktig hemleverans och lämnar inte av tunga paket ute på gatan. Ibland behöver dom hjälp om dom inte orkar själva men det är förståeligt.
En del av postens bud levererar också hem till lägenheten men många ringer bara och säger att man ska gå ut och hämta paketet.
Fick hjälp av postnords bud att bära upp teven när jag köpte den. Trevlig gammal gubbe som inte hade långt kvar till pension 👍

Ett DHL bud tog en omväg och åkte och lämnade ett paket på jobbet en fredagseftermiddag när jag inte var hemma för att jag åkt på ofrivillig övertid. Det kan man kalla service 🤓

Så, ja. Mycket hänger ju på budet men postnord kör bara pallpaket fram till porten. Man väljer ju att betala lite extra för att slippa konka på tunga paket men får lik förbannat göra den jobbiga biten själv.

Annars har postnord gjort ett bra jobb med mina andra paket. Kommer inte glömma att mitt 1080ti beställdes under helgen hos komplett och var framme vid lunch på måndagen.

Får vara glad att buden inte är som Ace..

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Innan sammansmältningen med det danska fiaskot så var de helt ok, t.o.m. bra.

Så... tja... hugg av den danska delen med skarprättaryxan, så kanske det ordnar upp sig igen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag skickade fyra stycken EMS Express via PostNord packet utrikes förra julen (inlämnades 1 dec till Austrialien, USA, Mexico). Tre av dessa satt på PostNord sorteringsterminal i en månad här i Sverige. Ringde då kundtjänst som sade att jag måste vänta ex antal veckor innan de påbörjar en undersökning för att hitta dessa paket. Efter ca 2 månader började paketen röra på sig och en vecka efter de lämnat Sverige så var de levererade. Detta var då med EMS Express och svindyrt. Jag väntar fortfarande på ersättning.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@solojoni99: Det där är en riktig dröm.

Antingen har du blivit blåst på så sätt att han aldrig skickade det. Alternativt så skickade han det som typ ekonomibrev (och då finns ingen spårning eller försäkring om jag inte har helt fel).

Så om det nu är skickat. Är det bara borta nu då? Det kan ju inte bara försvinna. Denna killen säljer mycket och har inte fått sånt problem innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@solojoni99: Jag vet tyvärr inte. Om det kommit fel, gått sönder och väntar på lagning, eller bara försvunnit så blir säkert du eller han kontaktade förr eller senare, eller inte alls. Jag vet inte heller vad det är för paket han har skickat och har han valt att skicka billigt utan försäkring, ja då är det vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solojoni99:

Så om det nu är skickat. Är det bara borta nu då? Det kan ju inte bara försvinna. Denna killen säljer mycket och har inte fått sånt problem innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, det finns ju brev som inte kommit fram förens efter 50-80år senare... så det är bara att vänta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

http://www.dn.se/ekonomi/fusionen-blev-dansk-skalle-for-postn...

"Nationella intressen och en ovilja till att säga upp tillräckligt många danska postanställda har bäddat för krisen i Postnord. Nu riskerar skattebetalarna att få betala mångmiljardbelopp för att rädda koncernen. DN har kartlagt orsakerna till dagens problem, som försämrat relationerna mellan de danska och svenska regeringarna."