Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Raid 0 som försvunnit :-(

Hej alla glada där ute!
Har gjort en riktig nybörjar tabbe med min Raid 0.
Först min uppsättning:

Asus P8Z77-V
Intel i5 3570
DDR 3 667Mhz, 12 GB
Radeon RX480 8GB

Datorn vägrade starta för mig en dag.........då bytte jag det interna batteriet på moderkortet.
Då startade den fint igen....MEN min raid0 var försvunnen.
Nu är min fråga hur jag kan få tillbaka den? Vad jag har förstått så finns all information kvar på hårddiskarna (2 st)
Måste jag köpa programvara för att bygga upp raiden igen. Tacksam för tips och ideér.
Mvh
Kenth

Permalänk

om du kommer ihåg inställningarna för raiden så kan du ju testa att återskapa den på så sett, troligtvis ej att rekommendera om du har väldigt viktigt info på diskarna då jag inte vet om det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetto:

Hej alla glada där ute!
Har gjort en riktig nybörjar tabbe med min Raid 0.
Först min uppsättning:

Asus P8Z77-V
Intel i5 3570
DDR 3 667Mhz, 12 GB
Radeon RX480 8GB

Datorn vägrade starta för mig en dag.........då bytte jag det interna batteriet på moderkortet.
Då startade den fint igen....MEN min raid0 var försvunnen.
Nu är min fråga hur jag kan få tillbaka den? Vad jag har förstått så finns all information kvar på hårddiskarna (2 st)
Måste jag köpa programvara för att bygga upp raiden igen. Tacksam för tips och ideér.
Mvh
Kenth

Tja! Är nog bara boot enhet som är felinställd pgav rensad bios.
Kolla bootfliken så din raid-array är 1st boot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Förmodar att du har valt RAID för SATA-kontrollern i BIOS itstället för AHCI/IDE som den förmodligen satt som default om allting blivit nollat i BIOS vid batteribytet?

Permalänk
Medlem

@silfverzor: Den säger bara att den vill formatera diskarna

Permalänk
Medlem

@b1ghen: har provat att ändra tillbaka till raid, men den vill fortfarande formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetto:

@b1ghen: har provat att ändra tillbaka till raid, men den vill fortfarande formatera.

Tar man bort batteriet så återställs BIOS vilket innebär att RAID funktionen är nollställd.
Om du har 2 hårddiskar (oftast identiska) och kör dessa i RAID 0, plockar bort batteriet/resettar bios så försvinner allt sparat på ena hårddisken. Så det kan vara att den hårddisken du hade Windows på är rensad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@rewoX: Jag har inte haft något operativsystem på disken, utan bara filmer, foto mm. Har sett att den finns lite olika program man kan testa, har t.ex testat "Reclaim me" (tror jag att det hette) och där hittar den alla filer, måste dock betala nästan 1000kr för att få en "live-version" av programmet........men det kanske det är värt. Just ja, kom på en sak, lyckades få upp "trädet" i disk-manager (2 diskar a 3tb) så total på ca 5,45tb........men den hittar inga filer och den vill att jag formaterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knetto:

@rewoX: Jag har inte haft något operativsystem på disken, utan bara filmer, foto mm. Har sett att den finns lite olika program man kan testa, har t.ex testat "Reclaim me" (tror jag att det hette) och där hittar den alla filer, måste dock betala nästan 1000kr för att få en "live-version" av programmet........men det kanske det är värt. Just ja, kom på en sak, lyckades få upp "trädet" i disk-manager (2 diskar a 3tb) så total på ca 5,45tb........men den hittar inga filer och den vill att jag formaterar

Kolla i Bios vilken hdd som ligger vart, samt i vilken BOOT ordning dom ligger Windows Boot manager/ OS-disken först. osv

Visa signatur