Uppgradering från Phenom II X4 955 till piggare efterföljare.
Hej!
Jag behöver uppgradera min gamla trötta dator och tyvärr verkar det som att det är processorn som inte hänger med riktigt vilket på grund av dess ålder innebär att i princip allt behöver bytas ut. Hade inga klagomål på prestadan innan i höstas men har nu det senaste insett att det kanske går lite långsammare än det behöver göra. Dessutom vill Photoshop inte ladda alla bilder vid timelapse-tillverkning vilket är något störande.
Av de nuvarande innre komponenterna tänkte jag behålla lagring, nätaggregat (Corsair HX 750W), samt grafikkort. Kommer att byta ut grafikkortet, något från AMD i 6800-serien, i framtiden men det duger för tillfället är min bedömning.
Användningsområden
Lightroom/Photoshop. Timelapses.
Ableton för inspelning samt mixning.
Internet, stänger ej ned tabbar.
Programmering
Arbetar lite med video samt 3D-renderering men ej hög prioritet.
Sporadiskt spelande, allt från BF1 till EUIV.
Kan tillägga att jag gärna vill ha igång alla applikationer samtidigt, om än i bakgrunden.
Komponenter jag behöver
Processor (Ryzen 7 1700?)
Processorkylare (Cooler Master TX3 EVO?)
Moderkort (Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3?)
RAM (?)
Trådlöst nätverkskort (?)
Operativsystem (Windows 10)
Budget
Under 10 000 kr. Ju mindre desto bättre.
Övriga krav
Vill ha mATX formfaktor för framtida byta till mindre chassi även om det får plats med ett ATX nu. Hade varit fint med mindre men verkar dålig med sådant.
Kommer att köpa 32 GB ram nu men vill kunna uppgradera till 64GB senare och därför behöver moderkortet 4 platser för RAM och det behöver vara 16 GB per sticka.
Inga speciella krav på trådlöst nätverkskort annat än att det faktiskt fungerar mer än 90% av tiden. Där brister mitt nuvarande.
Någorlunda tyst får det gärna vara, men knappast högsta prioritet. Undviker helst vattenkylning.
Inget, vare sig processor eller annat, är spikat så har du andra förslag är mina öron öppna. Brukar handla på Inet men det är mest av vana.
Har luskat fram följande komponenter:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10363327/