Permalänk
Medlem

För min del har AMD fram till sista Juni med släpp av VEGA. Information och tester av VEGA måste komma i Maj senast annars blir det Nvidia och Gsync skärm.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

För min del har AMD fram till sista Juni med släpp av VEGA. Information och tester av VEGA måste komma i Maj senast annars blir det Nvidia och Gsync skärm.

Jaa gav själv upp efter jag förstod att de kommer ta sjukt lång tid. En G-sync skärm var ju nere på riktigt bra pris, ungefär som en freesync skärm så köpte den och slapp "skatten". Känns säkrare att vara på Nvidia då de har sjukt stor budget och kommer alltid kunna leverera.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför det tar sån förbannad tid. Trodde dom att polaris skulle leverera bättre? Trodde dom inte att Nvidia skulle få ut så kraftiga kort?

Kan inte minns att dom någonsin varit så här hopplöst sena med att kontra Nvidia.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Frågan är varför det tar sån förbannad tid. Trodde dom att polaris skulle leverera bättre? Trodde dom inte att Nvidia skulle få ut så kraftiga kort?

Kan inte minns att dom någonsin varit så här hopplöst sena med att kontra Nvidia.

AMD har alltid sagt 1h 2017, dvs de har tid fram till 30:e Juni.
Rykten sade början på Maj och det fick folk att hoppas men de blev besvikna?
De är fortfarande inom tidsramen och vi visste det, så varför all denna besvikelse?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

AMD har alltid varit klara med att det handlar om 1H 2017.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@fieskmask:

Det var någon på Reddit som påpekade att Vega ligger ca 25,05 ljusår från Jorden och funderade på om det innebär att 25/5 är lanseringsdatum... Fast går man på den teorin och den wiki-sidan så borde lansering ske idag...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

AMD har alltid varit klara med att det handlar om 1H 2017.

Fast det stämmer ju inte, först var det slutet på 2016/första kvartalet 2017 som slidesen visade, sedan ändrades det till första halvan av 2017.

Av ryktena att döma så har AMD haft problem att nå tillräcklig klockfrekvens med Vega. Eftersom vi redan vet vissa specifikationer så har de kunnat räkna ut vilken klockfrekvens de måste nå för att kortet ska leverera de utlovade 12.5 TFLOP.
Jag tror att de har lyckats få upp Vega i strax över 1080 prestanda.
När 1080Ti kom så var de förmodligen tvungna att göra ändringar i den planerade marknadsföringen och kanske ytterligare tweaks. Min bästa gissning är att de inte kommer vara i närheten av Ti förutom i vissa Vulkan/DX12 titlar, annars strax över 1080.
Befarar också att AMD kommer lägga priset en aning för högt. 1080 har gått att få tag i för strax under 5000kr. De måste lägga priset under det för att fånga allmänhetens intresse. Slut på spådomarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

@TommyTS:

Det var någon på Reddit som påpekade att Vega ligger ca 25,05 ljusår från Jorden och funderade på om det innebär att 25/5 är lanseringsdatum... Fast går man på den teorin och den wiki-sidan så borde lansering ske idag...

25 Maj? Rätt rimligen visar dom upp det i samband med Computex.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Skrivet av Cameltotem:

Jaa gav själv upp efter jag förstod att de kommer ta sjukt lång tid. En G-sync skärm var ju nere på riktigt bra pris, ungefär som en freesync skärm så köpte den och slapp "skatten". Känns säkrare att vara på Nvidia då de har sjukt stor budget och kommer alltid kunna leverera.

Och ni tror på fullt allvar att Nvidia kommer fortsätta leverera helt utan konkurrens?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Snart äger en annan den bästa datorn som går att få, en ryzen prolle med Vega.

https://twitter.com/BitsAndChipsEng

Price → Ryzen:Intel = VEGA:NVIDIA

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

PandaNation: Why are FreeSync monitors so much cheaper than their G-Sync counterparts? I know you won't be able to say much, but how does Vega compare to the Nvidia GeForce GTX 1080 Ti and the Nvidia Titan Xp? Big fan of AMD, thinking of doing a Mini-ITX Ryzen 5 build. Keep up the good work!

DON WOLIGROSKI: FreeSync is cheaper because it's an open standard. In many cases a panel manufacturer can make a FreeSync panel by changing their monitor's firmware and having it meet the spec. For G-Sync, Nvidia charges a licensing fee. Because of this differentiation alone, I think the inevitable future is FreeSync.

Vega performance compared to the Geforce GTX 1080 Ti and the Titan Xp looks really nice.

Källa: AMD Ryzen AMA

Låter ju lovande i alla fall men vi får väl se.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

@fieskmask: Jag har för mig att slidesn och dom själva sa slutet på 2016 först. Därav min frustration av allt väntande.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast det stämmer ju inte, först var det slutet på 2016/första kvartalet 2017 som slidesen visade, sedan ändrades det till första halvan av 2017.

Av ryktena att döma så har AMD haft problem att nå tillräcklig klockfrekvens med Vega. Eftersom vi redan vet vissa specifikationer så har de kunnat räkna ut vilken klockfrekvens de måste nå för att kortet ska leverera de utlovade 12.5 TFLOP.
När 1080Ti kom så var de förmodligen tvungna att göra ändringar i den planerade marknadsföringen och kanske ytterligare tweaks. Min bästa gissning är att de inte kommer vara i närheten av Ti förutom i vissa Vulkan/DX12 titlar, annars strax över 1080.
Befarar också att AMD kommer lägga priset en aning för högt. 1080 har gått att få tag i för strax under 5000kr. De måste lägga priset under det för att fånga allmänhetens intresse. Slut på spådomarna

Skrivet av Hymer:

@TommyTS: Jag har för mig att slidesn och dom själva sa slutet på 2016 först. Därav min frustration av allt väntande.

Visningsbilderna var väldigt diffusa och kunde tolkas lite hur som helst. AMD sade inget. Rykten sade hösten/vinter 2016, men det visade sig vara rena önskedrömmar utan substans, möjligen utifrån optimistiska tolkningar av visningsbilden samt den teasern på twitter om var presentationen av Vega skulle äga rum.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Skrivet av Hymer:

@TommyTS: Jag har för mig att slidesn och dom själva sa slutet på 2016 först. Därav min frustration av allt väntande.

Det där var en fråga som var i hetluften ungefär samtidigt som ryktena sade att AMD flyttat fram lanseringen av Vega till September/oktober och jag kommer ihåg att jag läste flera trådar där man satt och räknade antalet pixlar till höger eller vänster om AMDs Vega-box. Huruvida 95% av boxen låg på 17H1 var det aldrig något snack om, men kunde det tänkas finnas någon enstaka procent som man med god kreativitet och tolkningsvilja kunde anse låg i 16Q4? Half Life 3 confirmed!

Jag tror att det är följande road map från 15 mars i fjol som ni hänvisar till? Ni får tolka som ni vill, men det är väldigt få som kommer hålla med om att AMD ligger efter sin planering om Vega släpps i Juni.

Då tycker jag att det är ett intressantare fenomen att i år är det Volta, som har ungefär samma lanseringsfönster 2018 som Vega haft 2017, som det ungefär samtidigt på året ryktas om skall tidigareläggas till ett Augusti/septembersläpp. Jag tror dessvärre att det säger mer om oss hårdvaruentusiaster som grupp än om möjliga lanseringsfönster för ny hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Och ni tror på fullt allvar att Nvidia kommer fortsätta leverera helt utan konkurrens?

Njaa 1080TI var väl inte helt fel? Visst dyra men frågan hur billigare de hade varit med AMD.

Däremot så hade det ju varit grymt om AMD kan hänga med, det jag menar är att AMD är alltid på efterkälken. De har inte haft ett bra kort sen 7970, visst 4xx serien är bra men inte high end.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

PandaNation: Why are FreeSync monitors so much cheaper than their G-Sync counterparts? I know you won't be able to say much, but how does Vega compare to the Nvidia GeForce GTX 1080 Ti and the Nvidia Titan Xp? Big fan of AMD, thinking of doing a Mini-ITX Ryzen 5 build. Keep up the good work!

DON WOLIGROSKI: FreeSync is cheaper because it's an open standard. In many cases a panel manufacturer can make a FreeSync panel by changing their monitor's firmware and having it meet the spec. For G-Sync, Nvidia charges a licensing fee. Because of this differentiation alone, I think the inevitable future is FreeSync.

Vega performance compared to the Geforce GTX 1080 Ti and the Titan Xp looks really nice.

Källa: AMD Ryzen AMA

Låter ju lovande i alla fall men vi får väl se.

Företagsvärldens motsvarighet till att efter intervjuer säga "För övrigt tycker jag Karhago borde förstöras"? Om AMD hamrar budskapet länge nog så kanske nån tror på det, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Japp!
Det gör de redan, se bara hur många Nvidiakort som säljs för varje AMD.
Om det sedan är prisvärt, är en helt annan sak....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Njaa 1080TI var väl inte helt fel? Visst dyra men frågan hur billigare de hade varit med AMD.

Däremot så hade det ju varit grymt om AMD kan hänga med, det jag menar är att AMD är alltid på efterkälken. De har inte haft ett bra kort sen 7970, visst 4xx serien är bra men inte high end.

290/X var mycket GPU för pengarna och efter ett år så sprang det varv runt tävlande 780.
Fury/x samma sak de sprang varv runt 980.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ThomasLidstrom:

Japp!
Det gör de redan, se bara hur många Nvidiakort som säljs för varje AMD.
Om det sedan är prisvärt, är en helt annan sak....

Ge det tid. Monopolets baksida visar sig sällan direkt, det tar ett par år av stagnation först.

Finns inga som helst anledningar till att glädjas över att AMD går dåligt eller säljer dåligt. Än så länge har Nvidia levererat på ett imponerande sätt men det kommer inte fortsätta om AMD drar sig ur marknaden eller kursar.

Så är det bara.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Företagsvärldens motsvarighet till att efter intervjuer säga "För övrigt tycker jag Karhago borde förstöras"? Om AMD hamrar budskapet länge nog så kanske nån tror på det, haha.

Sist jag kollade så är Karthago förstört.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aleshi:

Sist jag kollade så är Karthago förstört.

G-sync kommer att gå samma öde till mötes.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Fortfarande Q1 som gäller.
Bekräftades åter igen senast igår.
http://wccftech.com/amd-reportedly-launching-rx-500-series-ap...

Maj 30 - Juni 3e för er som inte orkar klicka på länken. Så tester bör ju komma i maj.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Fortfarande Q1 som gäller.
Bekräftades åter igen senast igår.
http://wccftech.com/amd-reportedly-launching-rx-500-series-ap...

Maj 30 - Juni 3e för er som inte orkar klicka på länken. Så tester bör ju komma i maj.

Så Q2 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

290/X var mycket GPU för pengarna och efter ett år så sprang det varv runt tävlande 780.
Fury/x samma sak de sprang varv runt 980.

Snälla nämn inte ett fantastiskt kort som 290/x i samma veva som fury-korten. 290/x är legendariska monster till kort precis som 7970 korten. Enda nackdelen med 290x är referenskorten som var under all kritik, men överlag så ska man inte köpa referenskort. För övrigt så spöade 290x nvidias 780 ganska ordentligt och efter några år även 780 Ti tack vare FineWine™.

Fury-korten var å andra sidan aldrig särskilt konkurrenskraftiga (prestanda/kr) när de släpptes och då i synnerhet Fury X. Hoppas verkligen att Vega inte går samma öde till mötes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Snälla nämn inte ett fantastiskt kort som 290/x i samma veva som fury-korten. 290/x är legendariska monster till kort precis som 7970 korten. Enda nackdelen med 290x är referenskorten som var under all kritik, men överlag så ska man inte köpa referenskort. För övrigt så spöade 290x nvidias 780 ganska ordentligt och efter några år även 780 Ti tack vare FineWine™.

Fury-korten var å andra sidan aldrig särskilt konkurrenskraftiga (prestanda/kr) när de släpptes och då i synnerhet Fury X. Hoppas verkligen att Vega inte går samma öde till mötes.

Idag presterar Fury X nästintill "likvärdigt" med 1070, 97% av 1070 vid smultronplockade 1440 med DX12, som tidigare var runt 88%.
Även AMDs Fury X åldras fint
Men prismässigt var Fury X dock runt 500kr högre vid lansering (enl. prisjakt) men samtidigt så lanserades den 1½ år innan 1070!
De e strongt må ja säga.

Lite historia!

Vid lansering av 980TI, halvår efter Fury X - 1440 DX11 - 2015-10
Jämför mellan Fury X och 980TI - 1440 DX11

Vid lansering av 980TI, halvår efter Fury X - 1440 DX11 - 2015-10

Vid lansering av 1070 - 1440 DX11 & DX12 - 2016-06
Jämför mellan 980TI och 1070 - 1440 DX11

Jämför mellan 980TI, Fury X och 1070 - 1440 DX12

Vid lansering av 1070 - 1440 DX11 & DX12 - 2016-06

Vid lansering av 580 - 1440 DX12 - 2017-05
Jämför mellan Fury X och 1070 - 1440 DX12

Vid lansering av 580 - 1440 DX12 - 2017-05

Då ser vi att AMD har åldras väl med en genomtänkt arkitektur som möter dagens nya spel, d.v.s. DX12 1440.
Fury X är ett grafikkort som kostade runt 7000kr vid lansering 2015 06, som vid 980 TIs lansering 2015 10 gick ner till 6500kr för att möta 980 TIs pris på 7000kr.
Idag matchar den som vi ser vid bild 3 t.o.m. 1070 som i sin tur slår 980TI med god marginal i dagens nya spel, d.v.s. DX12 1440

TL:DR
980TI som konkurrerade väl mot Fury X vid lansering verkar inte ha åldrats lika bra i relation till hur spel ser ut idag.
Ville man ha bra prestanda (inte #1) från slutet av 2015 över lång tid med AMD så räckte det med ett Fury X.
Ville man ha bra prestanda (inte #1) från slutet av 2015 över lång tid med Nvidia så behövde man först skaffa 980TI och sedan ersätta den mot en 1070 om man ville matcha Fury X prestanda
Då ligger AMD riktigt bra i pris per prestanda.

Helt enkelt vill man se fram emot att spela dagens spel samt även morgondagens spel med morgondagens teknik så visar historien att AMD har varit ett bättre val med facit i hand.

Yes jag har skrivit allt detta med en AMD vinkel

Permalänk
Medlem

@SolidReactor:

Jag har inte nekat att det inte "åldras fint", jag skrev ju själv om FineWine i mitt inlägg. Dock är man en blind AMD-fanboy om man tror att Fury X är ett av företagets bra släpp. Det är utan tvekan ett av dem sämre "high-end" lanseringarna som har gjorts av AMD. Det spelar ingen roll att den efter 2 år "nästan" är lika bra som ett 1070 i dx12/vulkan. Dem som köper ett kort för 8000 kr vill inte vänta flera år på att FineWine ska slå igenom utan man vill köra det senaste hetaste på högsta möjliga inställningar. 980 ti var det bättre kortet i nästan alla punkter såsom effektivitet, temperatur, överclockning och inte minst prestanda och prestanda/kr. Folk som köpte 980 ti bytte nog inte till 1070 utan snarare till 1080 ti som dödar fury x totalt. Tid är också pengar, så har man haft typ världens bästa grafikkort (980 ti) i två år så är det värt en hel del pengar om man är datorentusiast.

Teknikvärlden är nog generellt sätt ganska eniga om att Fiji var lite av en flop.

Jag tänker själv köpa ett Vega, om det som sagt inte blir Fury-flop över det hela. Jag är heller ingen AMD-hater då i princip alla min GPU varit ATI/AMD utan jag försöker ändå se produkterna så objektivt jag kan och då inser man att varenda kort som företaget spottar ut inte behöver höjas till skyarna.

Jag tror faktiskt Vega kommer bli grymt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

det innebär att 25/5 är lanseringsdatum... Fast går man på den teorin och den wiki-sidan så borde lansering ske idag...

Ja, förutom att det är April just nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, förutom att det är April just nu.

Hade du kollat wiki:n hade du sett att avståndet är angivet till 25,04 ± 0,07 ljusår. Ergo: att ange avståndet till 25,04 ljusår är mer i enlighet med de mätvärden som finns,även om 25,05 inte kan uteslutas. Baserat på angivet avstånd så skulle 25 november inte heller kunna uteslutas som lanseringsdatum enligt denna teori.

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/news-story/radeon-rx-vega-quake-champio...

Hypen ökar! Är det på riktigt äntligen?

Permalänk
Medlem

@SweDragon
Tveksamt. Alla greppar efter halmstrån. Men jag känner också att man vill ha något nu, detta är olidligt nu

Visa signatur

Bojkotta maffian