Youtube får Material Design och mörkt läge

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man saknar verkligen gamla Youtube designen från 2011.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

but what will it break?

Skrivet av Frejoh466:

Undo, undo, undo!

Hela youtube gick sönder. Sedan tappade den bort vilka clip som jag redan har sätt. Väntar tills de släpper innan jag blir tvingad att gå över.

Nu förstår jag varför Youtube gick sönder för mig igår... Plötsligt så vägrade alla sidor att ladda. Fick bara en vit bakgrund med grått sträck oavsett vilken youtube länk jag gick på. Om man hade direkt länk till en video so spelades videon... men allt runt om fastnade på samma sätt.

Rensade cachen... ingen hjälp. Fick gå in o rensa alla kakor från youtube, och då gick det igång igen. Men nu har jag tappat en del info, + alla små inställningar man måste ställa rätt :'(

Skrivet av martinot:

Instämmer helt.

Dessutom klockrent tillskott för batteritiden för de som kör på mobiler med OLED (som tex. för dottern som kör med Samsung Galaxy S).

Väldigt märkligt att Google inte kan fixa detta i Android (iaf. som ett valbart alternativ).

Inte alls märkligt.

Samsung kör inte Android direkt från Google, utan "eget OS", så deras AMOLED påverkas inte. Och de tillverkare som har AMOLED de har ofta byggt till denna funktion.

Google kör LCD displayer. LCD + Svart = maximal batteri användning... Så Google hade då försämrat sina enheter med detta som standard.

Skrivet av Gremanz:

Jag fick lära mig i webbdesign att mörk bakgrund mot ljus text är dåligt för ögonen och många har svårt att läsa. Men det kanske bara var skitsnack?

Nope, det är bara personer som inte har fått synproblem än som tror att det är bättre. Vilket kan dina ögon tydligt se bäst? En färg/ljus kontrast på natten, eller en mörk nyans/färg/svart på dagen? De flesta av oss har någon form av nedsatt syn på natten, då vi inte är katter... men tydligen inte alla.

Tom PC skärmar med energy-star logos får inte nyare nivå om de har svart kant vs silvrig, då det stör ljusflödet. (Om jag minns en artikel om det rätt)

Med det sagt, där är inget fel i att ha ett alternativ för de som vill anstränga sina ögon mer... Inte direkt så folk har rätt belysning när de tittar TV hemma ändå... så varför inte förstöra det mer när de sitter och tittar på PCn/plattan också?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Nope, det är bara personer som inte har fått synproblem än som tror att det är bättre. Vilket kan dina ögon tydligt se bäst? En färg/ljus kontrast på natten, eller en mörk nyans/färg/svart på dagen? De flesta av oss har någon form av nedsatt syn på natten, då vi inte är katter... men tydligen inte alla.

Tom PC skärmar med energy-star logos får inte nyare nivå om de har svart kant vs silvrig, då det stör ljusflödet. (Om jag minns en artikel om det rätt)

Med det sagt, där är inget fel i att ha ett alternativ för de som vill anstränga sina ögon mer... Inte direkt så folk har rätt belysning när de tittar TV hemma ändå... så varför inte förstöra det mer när de sitter och tittar på PCn/plattan också?

Hur grova synfel pratar vi om här? Jag är närsynt med astigmatism och för mig är det betydligt mindre ansträngande med ljus text mot mörk bakgrund. Har bytt till ett gråsvart Windows-tema av just den anledningen, kör konstant med Dark YouTube och Dark Theme (BetterTTV) på Twitch.

"However, most studies have shown that dark characters on a light background are superior to light characters on a dark background (when the refresh rate is fairly high). For example, Bauer and Cavonius (1980) found that participants were 26% more accurate in reading text when they read it with dark characters on a light background.

Reference: Bauer, D., & Cavonius, C., R. (1980). Improving the legibility of visual display units through contrast reversal. In E. Grandjean, E. Vigliani (Eds.), Ergonomic Aspects of Visual Display Terminals (pp. 137-142). London: Taylor & Francis

The reason why this matters is because of focus. As this article on UXMovement states, "white stimulates all three types of color sensitive visual receptors in the human eye in nearly equal amounts." It causes the eye to focus by tightening the iris. Since the eye is focused, dark letter forms on light backgrounds are easier to read. When using a dark background with strong light letter forms, the iris opens to allow more light in, but that causes letter forms to blur. Why?"
Saxat från https://ux.stackexchange.com/questions/53264/dark-or-white-co...

Alltså får ljus bakgrund ögonen att anstränga sig mer, men ökar läsförmågan. Då jag sitter framför datorn i långa perioder är det mycket skönare att inte behöva anstränga ögonen lika mycket, även om det kommer med en (för mig) omärkbar reduktion i läsförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

Hur grova synfel pratar vi om här? Jag är närsynt med astigmatism och för mig är det betydligt mindre ansträngande med ljus text mot mörk bakgrund. Har bytt till ett gråsvart Windows-tema av just den anledningen, kör konstant med Dark YouTube och Dark Theme (BetterTTV) på Twitch.

"However, most studies have shown that dark characters on a light background are superior to light characters on a dark background (when the refresh rate is fairly high). For example, Bauer and Cavonius (1980) found that participants were 26% more accurate in reading text when they read it with dark characters on a light background.

Reference: Bauer, D., & Cavonius, C., R. (1980). Improving the legibility of visual display units through contrast reversal. In E. Grandjean, E. Vigliani (Eds.), Ergonomic Aspects of Visual Display Terminals (pp. 137-142). London: Taylor & Francis

The reason why this matters is because of focus. As this article on UXMovement states, "white stimulates all three types of color sensitive visual receptors in the human eye in nearly equal amounts." It causes the eye to focus by tightening the iris. Since the eye is focused, dark letter forms on light backgrounds are easier to read. When using a dark background with strong light letter forms, the iris opens to allow more light in, but that causes letter forms to blur. Why?"
Saxat från https://ux.stackexchange.com/questions/53264/dark-or-white-co...

Alltså får ljus bakgrund ögonen att anstränga sig mer, men ökar läsförmågan. Då jag sitter framför datorn i långa perioder är det mycket skönare att inte behöva anstränga ögonen lika mycket, även om det kommer med en (för mig) omärkbar reduktion i läsförmåga.

Problemet är att folk har "max ljusstyrka" när de jämför, och självklart är det svårt att läsa något utan ansträngning i starkt solsken... det är för mycket ljus så klart.

Men detta löses ofta genom att justera ner ljusstyrkan så att du inte få för mycket, vilket är varför grå bakgrunder faktiskt är rätt bra tillfällig lösning, då det jämnar ut ljusmängden.

Men problemet är att vi har en hel generation som har problem med ögonen pga åratal med TVn som spottar ut varierande ljusmängder, ofta mycket ljusintensitet på en gång, med mörk bakgrund. Så jag skulle säga att din ögon redan är skadade till en punkt där de inte fungerar normalt, därav att du behöver "leka katt" i mörker.

Och 1980s CRT var lite annan teknik än LCD som lyser upp allt, för att sen "täcka över" det med svart. Det krävs extremt bra skärm för att få bra tydlig kontrast på det sättet. OLED är dock en annan sak, där jag kan hålla med att det kan bli tydligt nog med vit text på svart bakgrund, men ljusstyrkan måste hållas i lagom nivå och inte bli för svag eller stark.

Problemet med LCD är att du inte kan reglera ljuset på det sättet. Utan har du mörk bakgrund så måste belysningen bakom gå på max, för att färger mm ska bli rätt, så du får extremt koncentrerat ljus, direkt riktat mot dina ögon genom de springorna med text tex. Det är lite som att stirra in i en stark LED diod... det gör ont och skadar hinnan.

Det du vill uppnå om ögon ska må bra, och du inte ska anstränga dig är att balansen mellan ljusstyrka och bakgrund måste vara snarlik. Tillräckligt låg för att inte skada, men stark nog för att du ska se kontrasten.

Något jag brukar rekommendera de som har ljus bakgrund att göra är att sätta en lampa bakom skärmen.. så att området runt om lyses upp mer jämt. Då blir det lättare att reglera ljusstyrkan på skärmen, och svart text syns på ett helt annat sätt, utan ansträngning. Detta är något som också finns på vissa TV, just för att både ge bättre bild med rätt bakgrundskontrast, samt att ljusmängden ska bli mer jämn.

I teorin om du kan styra ljuset perfekt så kan du göra samma sak genom att sänka ljusmängden på din mörka bakgrund till sådan nivå att text mm precis syns, något som mobiler med auto sensor och AMOLED gör i mörker tex, och även bilars inre-belysning gör.

Men så fort du får ett "helljus" för nån sekund så ser du plötsligt ingenting, då du lättare får en "chock" av för mycket ljus... samma problem du får när din svarta bakgrund plötsligt visar en vit/ljus video.

Så mörk bakgrund är nog bra när du ligger i sängen o tittar/läser, men se då till att din ljusstyrka är låg, så du inte "bränner in" detta riktade och koncentrerade ljus. På dagen/i ett väl upplyst rum dock bör du inte ha det, och normalt är det där vi faktiskt spenderar mesta delen av vår tid.

Detta var också ett problem i spel förr innan HDR började användas, då man inte kunde visa detaljer bra pga man var begränsad av en viss ljusnivå. Men genom att dynamiskt ändra nivån så får man bättre tydlighet och mindre ögonansträngning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte alls märkligt.

Samsung kör inte Android direkt från Google, utan "eget OS", så deras AMOLED påverkas inte. Och de tillverkare som har AMOLED de har ofta byggt till denna funktion.

Google kör LCD displayer. LCD + Svart = maximal batteri användning... Så Google hade då försämrat sina enheter med detta som standard.

Hittade ingen sådan inställning på dotterns Samsung (Galaxy S6), men får väl leta lite till (hatar att alla telefontillverkare moddar Android så att man aldrig känner igen sig när man byter telefon ifrån en tillverkare till en annan).

Då Google levererar operativsystemet så borde de ha en sådan möjlighet på OS-nivå. Om Microsoft kan låta mig byta, varför kan inte Google fixa det?

Måste ju inte vara ens "standard", bara att man som användare har en möjlighet att gå in och ändra efter egna preferenser (och skärmar).

Värdelöst IMO.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hittade ingen sådan inställning på dotterns Samsung (Galaxy S6), men får väl leta lite till (hatar att alla telefontillverkare moddar Android så att man aldrig känner igen sig när man byter telefon ifrån en tillverkare till en annan).

Då Google levererar operativsystemet så borde de ha en sådan möjlighet på OS-nivå. Om Microsoft kan låta mig byta, varför kan inte Google fixa det?

Måste ju inte vara ens "standard", bara att man som användare har en möjlighet att gå in och ändra efter egna preferenser (och skärmar).

Värdelöst IMO.

Hmm. AMOLED borde ha det tycker man, då det gynnar batteritiden. På OnePlus har jag det iaf.

Problemet är att du ser Google som ett företag som bryr sig om vad kunden vill ha. De släpper ett OS som de vill göra, och släpper det gratis. Sen är det upp till enskilda tillverkare att göra vf de vill. Och Samsung har valt att göra helt eget OS, så frågan är väl när de överger Android helt.

Säger dock att det är mycket saker i Android jag skulle vilja kunna ändra...

Permalänk
Medlem

Youtube blev mörkt, det var ju trevligt men herre j****r så mycket mer reklam man blir tvingad att titta på nu. Tidigare var det oftast så att efter 5 sekunder gick det att klicka förbi, den funktionen är ytterst sällsynt nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Varför måste Material Design = Tonvis med outnyttjat skärmutrymme? Pekskärmstrams ska hållas borta från riktiga datorer.