Permalänk
Medlem

Mitt första studiorack

Hallåj allihop,

Efter några trådar här på Swec har jag kommit fram till att jag behöver någon form av studioutrustning, ett rack där jag kan lägga till moduler för att ändra ljudet utan att blanda in mjukvara. Min dator (se signatur) jobbar hårt för att klara av mjukvara, spel och streaming samtidigt och det är helt enkelt för mycket, input-latensen ligger på cirka 2sek. Jag behöver hjälp att bygga ett rack från scratch utan att ruinera min sparsamma ekonomi.

Kort bakgrundshistoria: Det hela började som ett Aprilskämt där jag och några polare använde Adobe Audition och Virtual Audio Cable för att göra röstmodifieringar, det fungerade riktigt bra (förutom den usla latensen). Nu har vi börjat dra lott och tilldela varandra olika karaktärer och streama det hela, vi gör vårt bästa för att inte skratta ihjäl oss. Jag tänker ta steget längre och emulera röster med hårdvara istället för mjukvara. Notera att jag försöker lära mig FL12 och kommer att köpa ett MIDI piano i framtiden, rack'et kommer säkert till användning där också!

Lite bilder för att underlätta!
DETTA ÄR MIN NUVARANDE SETUP v

JAG STRÄVAR EFTER NÅGOT I DENNA STIL v

DESSA RACK EFFECTS ANVÄNDER JAG MEST I ADOBE AUDITION v

  • Graphic Equalizer (10 band)

  • Parametric Equalizer

  • DeEsser (tar bårt hårda SssSSS ljud)

  • Adaptive Noise Reduction (tar bort bakgrundsbrus)

Jag har NOLL intresse att skapa artificiella röster i stil med chipmunks, robotar eller nån dark lord som sitter i en grotta med eko. Allt faller inom ramen för mänsklig röst.

DETTA BEHÖVER JAG HJÄLP MED v

  1. Hur bygger jag ett rack?

  2. Hitta de förmånligaste rack modulerna

  3. Hur kopplar jag allting rätt?

BUDGET: 800 €uro

Permalänk
Medlem

Fann denna bild och börjar nu förstå hur saker och ting hänger ihop.
Tutorial: http://ledgernote.com/columns/studio-recording/how-to-setup-a...

Vad jag inte fattar är hur jag skall dra alla kablar och om jag vill lägga till flera rack. Var klämmer jag in t.ex rack med de-esser och ett annat med parametrisk equalizer? Hur ser kopplingsschemat ut då?

Mitt mål är att inte behöva använda DAW överhuvudtaget (t.ex FL12, Cubase). Den signal som racket skickar ut skall gå direkt in i datorn, som om det vore en simpel USB eller 3,5mm mikrofon. Att spara ljuddata är inte av intresse just nu.

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara ett rack?
Varför inte köpa något liknande

Visa signatur

Dator: Ett metall chassi med varierande komponenter på insidan.

Permalänk
Rekordmedlem

Vill du ha helt datoroberoende effekter eller är du ute efter en dedikerad dator eller en kombination ?
Behringer gör prisvärda prylar om du vill ha dedikerade burkar.
http://www.music-group.com/brand/behringer/home
mer specifikt kanske du ska kolla på http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces...
Fundera även på hur sakerna ska manövreras tex en eq med fysiska reglar är mer snabbjobbad men inte lika exakt och ger inte lika repeterbart resultat som en digital.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creatooz:

Varför måste det vara ett rack?
Varför inte köpa något liknande [VIDEO]

Mixerboret har bara 3-bands EQ, behöver åtminstone 10 för att få lite kontroll över saker och ting.
https://www.thomann.de/se/yamaha_mg10_xu.htm

Jag har mejlat med Thomann fram och tillbaks de senaste dagarna och det finns inget mixerbord som uppfyller kraven på grafisk EQ, parametrisk EQ, DeEsser och brusreducering. Jag vill såklart komma undan så billigt som möjligt och köpa ett mixerbord men de lever inte upp till kraven, folk verkar mera intresserade av förinstallerade rösteffekter och massvis av XLR-inputs. Trenden är illavarslande: https://www.thomann.de/gb/powered_mixers.html

Har du någon erfarenhet av rackbygge? Tips är välkomna ~

Skrivet av mrqaffe:

Vill du ha helt datoroberoende effekter eller är du ute efter en dedikerad dator eller en kombination ?
Behringer gör prisvärda prylar om du vill ha dedikerade burkar.
http://www.music-group.com/brand/behringer/home
mer specifikt kanske du ska kolla på http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces...
Fundera även på hur sakerna ska manövreras tex en eq med fysiska reglar är mer snabbjobbad men inte lika exakt och ger inte lika repeterbart resultat som en digital.

Mitt mål är att inte blanda in datorer eller DAW överhuvudtaget. Jag försöker lära mig att bygga ett rack och få full kontroll över en mikrofon innan ljudsignalen når datorn/högtalarna. Se bild #2 i första inlägget.

Permalänk
Medlem

messa mig med enkla raka frågor jag är utbildad ljudtekniker om du vill ha snabba svar
kommer inte researcha prylar åt dig eller hjälpa dig bygga ditt rack men mer av ljudteknisk natuir

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

messa mig med enkla raka frågor jag är utbildad ljudtekniker om du vill ha snabba svar
kommer inte researcha prylar åt dig eller hjälpa dig bygga ditt rack men mer av ljudteknisk natuir

Tjenare, tack för att du tog din tid och ursäkta mitt sena svar, jag kände mig tvungen att plugga för att undvika de värsta av nybörjarfrågor

Jag behöver veta om kopplingsschemat nedan fungerar, därefter har jag presenterat två frågor. Mitt mål är att köra Graphic equalizer och pitch shifting i realtid UTAN att använda DAW. Ljudsignalen ska direkt in i datorn till ett vettigt pris, folkligt talat.

  1. XLR MIKROFON (har redan)

  2. PREAMP ART Tube MP

  3. GRAPHIC EQ DBX 215s

  4. COMPRESSOR DBX 266 XS

  5. PITCH SHIFT + CONVERTER Roland VT-3

  6. DATOR 3,5mm input eller USB

FRÅGOR:

  1. Kan kopplinsschemat förbättras, finns det onödiga delar?

  2. Om svaret är JA ovan, hur skall mitt nya kopplingsschema se ut?

PS: Lådor kan jag snickra ihop själv, ingen fara om det blir rack blandat med icke-rack delar.

Permalänk
Inaktiv

Köp ett rackchassi till datorn när du ändå är igång så får du en schysst setup!

Permalänk
Medlem

Men lite försämrad ljudkvalite skulle jag hellre satsa på ett
https://www.thomann.de/se/steinberg_ur22_mk2.htm

Inbyggd icke-latency DSP effekter på det som du kan mixa i realtid
sen köper du bara en shyst låg-noise mick och väljer det som input interface i programmet du spelar in i. tänk på att ska du höra dig själv måste du även välja det som utljud. (du kan inte ha moderkortets ljud och sen ha det igång) och höra dig själv samtidigt som du hör ljudet i spelen. då får du använda ett ljudkort till allt förslagsvis det jag länka.

https://www.youtube.com/watch?v=WewQK7Tg9Ok

de-esser vet jag ej om det finns inbyggd. med rätt mikrofon och bra mikrofonteknik ska du inte behöva ha nån de-esser. den kanske du kan lägga på i efterhand annars?

med denna lösning får du low-latency realtidseffekter och du kommer undan med billig penning.

om du vill ha högre ljudkvalite köper du ett helt rack, men det drar iväg i pris, som du märker
du kommer få mycket bra ljud om du mixar bra och använder en bra mick, förslagsvis Shure SM7B

annars finns det billiga Neumann kloner du kan löda ihop för en tusing på byggsats,
dessa ska vara shysta men tänk på att du får rumsambiens när du kör stormembran

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Köp ett rackchassi till datorn när du ändå är igång så får du en schysst setup!

Hmm mjaaa tror att jag snickrar ihop fyra bitar trä till en låda helt enkelt Kan lägga rack-skenor på sidorna.

Skrivet av ch1llone:

Men lite försämrad ljudkvalite skulle jag hellre satsa på ett
https://www.thomann.de/se/steinberg_ur22_mk2.htm

Inbyggd icke-latency DSP effekter på det som du kan mixa i realtid
sen köper du bara en shyst låg-noise mick och väljer det som input interface i programmet du spelar in i. tänk på att ska du höra dig själv måste du även välja det som utljud. (du kan inte ha moderkortets ljud och sen ha det igång) och höra dig själv samtidigt som du hör ljudet i spelen. då får du använda ett ljudkort till allt förslagsvis det jag länka.

https://www.youtube.com/watch?v=WewQK7Tg9Ok

Har redan en bra XLR mikrofon så den biten är klar

Om jag har förstått dig rätt så vill du att jag byter ut Roland VT-3 mot Steinberg UR22 MK2? I så fall blir kopplingsschemat enligt följande och det behövs en pitch shifter. Vilken?

  1. XLR MIKROFON (har redan)

  2. PREAMP ART Tube MP

  3. GRAPHIC EQ DBX 215s

  4. PITCH SHIFTER >förslag<

  5. COMPRESSOR DBX 266 XS

  6. CONVERTER Steinberg UR22 MK23

  7. DATOR 3,5mm input eller USB

Kopplingsschemat måste bli rätt innan jag beställer något. Har verkligen inte råd eller tid att skicka tillbaka dyra delar som blivit fel. Fungerar mitt tidigare kopplingsschema i praktiken eller skall jag fortsätta på det schemat jag presenterade i detta inlägg?

Permalänk
Medlem

Du har inbyggd graphic EQ, PREAMP, COMPRESSOR, i UR22.
Pitch Shifter förstår jag inte vad du ska med till? Det är ju för att pitcha upp o ner rösten, det kan med lätthet göra i datorn.

Antingen köper du ett enkelt ljudkort med AD-in. Då kan du spara ännu mer pengar på ljudkortet. Men köp inget skit. Eller så köper du ett helt rack med effekter, som du var inne på först. Det finns inget osm kan gå fel i kopplingsschemat. allt är XLR balanserat mellan enheterna. Men det verkar ltie som du inte förstår hur alltting hänger ihop. Mitt tips är att kolla lite mer guider om inspelning hur man skickar signalerna innan. En bra converter är ett måste hur du än gör då det låter sämre med inbyggda i moderkort och du får även problem med impedansen.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

OKej sorry missförstod du vill alltså pitcha/göra om en del röster, ja då är den där rolandgrunken du kika på ett bra val.
Då kan du köra på den. I stället för UR, då den har inbyggd converter. Den har även preamp. Så du kan även först av allt bara köpa den, koppla in micken och se hur nöjd du blir med det resultatet.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Men om jag var du skulle jag kanske satsa på ett bra helt interface typ UR22 kortet. Och helt enkelt routa ljudet via en DAW och realtidsmixa det i datorn. Då är du redo för framtiden om du vill lära dig mer om outboard och du kan också i teorin få bättre ljudkvalite då du kan bygga en helt egen mick-kedja (outboard) och använda dig av en line-ingång (icke förstärkt preamp-ingång) på kortet.
Det blir som att försöka förklara ett helt liv i några meningar detta. Jag råder dig att läsa igenom och förstå mera innan du köper allt. Det finns även channel strips med inbyggd preamp, compressor, eq, de-esser som är gjorda för vokal-inspelningar så du slipper köpa alla grejer separat.

CPU:er går framåt hela tiden, och ljud blir mindre o mindre krävande för datorer. Kanske en snabbare CPU med fler kärnor vore bättre o ett roligare alternativ än o köpa på dig den där Roland grejen som i mina ögon mer verka vara en rolig leksak än något du kan ha användnign av i det långa loppet.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Det är problematiskt att blanda realtime audio, streaming, ljud från spel, få ljudet att hamna i en stream, ha det mixat (o höra det) samtidigt, och hela den grejen. En ide är att ha två ljudkort ett där du har ditt spelljud och det vanliga, sen kör du allt in-ljud och själva ljudmixen på ASIO/pro ljudkortet, sen är problemet att få ASIO-strömmen att routas in i ditt streaming program... detta ligger e.g utanför mitt område då jag spelar in musik och inte jobbar med att göra ljud för livesändingar av gaming och sådant

MEN.
Om ditt streaming-program stödjer att ta emot ASIO-strömmar
så kan du helt enkelt outputa din real-time mix på kanal 3/4 ASIO t.e.x
in i ditt streaming-program
och då kan du köra allt ljud på samma interface utan problem

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Ojoj här var det inlägg, använd "redigera inlägg" knappen nästa gång 8)

Skrivet av ch1llone:

Du har inbyggd graphic EQ, PREAMP, COMPRESSOR, i UR22.
Pitch Shifter förstår jag inte vad du ska med till? Det är ju för att pitcha upp o ner rösten, det kan med lätthet göra i datorn.

Jo juste... Tack för att du noterade, då kan jag plocka bort DBX 266 XS och spara en hel del Jahapp vad tros om detta, är alla delar i rätt ordningsföljd?

  1. XLR MIKROFON (har redan)

  2. GRAPHIC EQ DBX 215s

  3. PREAMP + CONVERTER Steinberg UR22 MK23

  4. DATOR 3,5mm input eller USB

Skrivet av mrtnsko:

Men om jag var du skulle jag kanske satsa på ett bra helt interface typ UR22 kortet. Och helt enkelt routa ljudet via en DAW och realtidsmixa det i datorn. Då är du redo för framtiden om du vill lära dig mer om outboard och du kan också i teorin få bättre ljudkvalite då du kan bygga en helt egen mick-kedja (outboard) och använda dig av en line-ingång (icke förstärkt preamp-ingång) på kortet.
Det blir som att försöka förklara ett helt liv i några meningar detta. Jag råder dig att läsa igenom och förstå mera innan du köper allt. Det finns även channel strips med inbyggd preamp, compressor, eq, de-esser som är gjorda för vokal-inspelningar så du slipper köpa alla grejer separat.

Jag vill undvika DAW i högsta grad, har fått nog av programvara som segar ner och skapar extra latens. Många timmar i FL12 och Audition har lärt mig att det bara fungerar för redigering i efterhand, och ASIO dödar allt ljud förutom specifika applikationer som är hårdkodade att stöda det. Fysiska reglage må vara dyra men där slipper jag två sekunders latens och en massa pillande.

Skrivet av ch1llone:

Det är problematiskt att blanda realtime audio, streaming, ljud från spel, få ljudet att hamna i en stream, ha det mixat (o höra det) samtidigt, och hela den grejen. En ide är att ha två ljudkort ett där du har ditt spelljud och det vanliga, sen kör du allt in-ljud och själva ljudmixen på ASIO/pro ljudkortet, sen är problemet att få ASIO-strömmen att routas in i ditt streaming program... detta ligger e.g utanför mitt område då jag spelar in musik och inte jobbar med att göra ljud för livesändingar av gaming och sådant

MEN.
Om ditt streaming-program stödjer att ta emot ASIO-strömmar
så kan du helt enkelt outputa din real-time mix på kanal 3/4 ASIO t.e.x
in i ditt streaming-program
och då kan du köra allt ljud på samma interface utan problem

Nu hänger jag inte med riktigt... Racket skall skicka ut en signal (vi låtsas att detta blir via USB) och den går in i datorn som tror att det är en USB mikrofon. Rackets uppgift är att vara en mellanstation där jag sköter EQ, pitch, kompression osv. Dess enda uppgift är att skicka ut en signal - inget annat. Se bild: http://orig08.deviantart.net/3a38/f/2017/122/2/9/rack_pic2_by...

Just nu använder jag en Blue Snowball USB mikrofon. Pluggar jag den i datorn uppfattas den direkt och det behövs inga ASIO drivers. Visst det blir väl några mikrosekunder latens där men det är inget som uppfattas vid spelande, detta blir inte en professionell studio i första taget

Kom dock att tänka på det här med att höra sig själv live... Inget jag reflekterade över först men det vore faktiskt inte så dumt att ha en "monitor" knapp. Focusrite Scarlett har en sådan feature, om jag förstått det rätt saknar Steinberg UR22 MK23 detta?

Permalänk
Medlem

Jag måste tyvärr med att jag inte har tid o gå igenom något sånt här komplicerat och tidskrävande över Internet. Det är så otroligt många, många saker att gå igenom. Det verkar som bara vill köpa allt och så kommer det bli bra. Det blir inte riktigt bra. En sak du måste tänka på är att du måste ha en INSERT-kanal och använda dig om du e.x ska använda preampen i Steinberg-ljudkortet för att sedan påverka signalen innan den hamnar i AD-chippet och in i datorn.

Jag tror jag lämnar dig här, gav mig in på något jag inte riktigt hade tid med
Om du har nån fråga som du kör fast med PM:a gärna nått som inte går ut på att bygga hela "systemet" skulle vara enklare att gå igenom det här över en kaffe irl på åland

jag är kanske världens sämsta lärare

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska kanske fundera på att skaffa en mixer för de kan ge dig många om inte alla (digitalmixer) av funktionerna du frågar efter i en och samma enhet.
Det borde finnas nån modell som kan ge dig alla funktioner du frågar efter antagligen utan att det blir dyrare än att köpa en massa separata burkar och de jobbar i realtid och är inte direkt beroende av en dator för funktionen, dessutom kan du koppla in mer prylar mycket lättare via en mixer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kanske fundera på att skaffa en mixer för de kan ge dig många om inte alla (digitalmixer) av funktionerna du frågar efter i en och samma enhet.
Det borde finnas nån modell som kan ge dig alla funktioner du frågar efter antagligen utan att det blir dyrare än att köpa en massa separata burkar och de jobbar i realtid och är inte direkt beroende av en dator för funktionen, dessutom kan du koppla in mer prylar mycket lättare via en mixer.

ett bra förslag. det finns som sagt många vägar o gå här... analogt mixerbord med outboard och flera tappar... digitalt mixerbord... problemet är att överskåda hela systemet och förstå vart allt ljud ska routas och var.. rekommenderar TS att lära sig allt innan köp så det inte blir o lämna tillbaka... det jobbiga är att det är svårt att förstå hur allt hänger ihop utan att nästan sitta med prylarna hemma o labba

på studio forum finns det en del hjälpsamma människor med studiovana

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jag måste tyvärr med att jag inte har tid o gå igenom något sånt här komplicerat och tidskrävande över Internet. Det är så otroligt många, många saker att gå igenom. Det verkar som bara vill köpa allt och så kommer det bli bra. Det blir inte riktigt bra. En sak du måste tänka på är att du måste ha en INSERT-kanal och använda dig om du e.x ska använda preampen i Steinberg-ljudkortet för att sedan påverka signalen innan den hamnar i AD-chippet och in i datorn.

Jag tror jag lämnar dig här, gav mig in på något jag inte riktigt hade tid med
Om du har nån fråga som du kör fast med PM:a gärna nått som inte går ut på att bygga hela "systemet" skulle vara enklare att gå igenom det här över en kaffe irl på åland. jag är kanske världens sämsta lärare

Tackar ändå för de goda råden på vägen. Jag har nog valt fel forum för detta projekt - det är som att bygga en dator och förvänta sig att musikanter ska fixa det. De skulle nog skicka mig till Swec Vet du något bra forum där studiofolk håller till? Just nu bryr jag mig inte om programvara/DAW, det är hårdvara som gäller.

Om du har vägarna förbi Åland bjuder jag på kaffe vare sig studiosnack eller inte. Fika har man alltid tid med!

Skrivet av mrqaffe:

Du ska kanske fundera på att skaffa en mixer för de kan ge dig många om inte alla (digitalmixer) av funktionerna du frågar efter i en och samma enhet.
Det borde finnas nån modell som kan ge dig alla funktioner du frågar efter antagligen utan att det blir dyrare än att köpa en massa separata burkar och de jobbar i realtid och är inte direkt beroende av en dator för funktionen, dessutom kan du koppla in mer prylar mycket lättare via en mixer.

Aye jag har letat som en tok och har fått några goda PMs med tips också, men inget av mixerborden stöder dessa två enkla funktioner: GRAFISK equalizer och pitch shifting, aka en enkel jäkla spak för att höja eller sänka tonen Roland VT-3 hade ett löjligt enkelt reglage för att lösa detta, helt underbart men det kostar också...

Grafisk EQ + pitch shifting... Vilken röra jag gett mig in på!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Navicula:

Tackar ändå för de goda råden på vägen. Jag har nog valt fel forum för detta projekt - det är som att bygga en dator och förvänta sig att musikanter ska fixa det. De skulle nog skicka mig till Swec Vet du något bra forum där studiofolk håller till? Just nu bryr jag mig inte om programvara/DAW, det är hårdvara som gäller.

Om du har vägarna förbi Åland bjuder jag på kaffe vare sig studiosnack eller inte. Fika har man alltid tid med!

Aye jag har letat som en tok och har fått några goda PMs med tips också, men inget av mixerborden stöder dessa två enkla funktioner: GRAFISK equalizer och pitch shifting, aka en enkel jäkla spak för att höja eller sänka tonen Roland VT-3 hade ett löjligt enkelt reglage för att lösa detta, helt underbart men det kostar också...

Grafisk EQ + pitch shifting... Vilken röra jag gett mig in på!

Eq (peq och geq) är ganska vanligt på mixerbord så det kan inte vara svårt att hitta, en del mixrar (framförallt digitalmixrar) kan ofta ha mycket effekter eller kan köra plugins så pitch är nog inte omöjligt att få heller även om det är en mer ovanlig effekt att ha i en mixer men det är ju inte svårt att ansluta en effektburk i en mixer, de är ju gjorda för det.
Besök några musikhandlare eller PA firmor och kolla vad de har för apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eq (peq och geq) är ganska vanligt på mixerbord så det kan inte vara svårt att hitta, en del mixrar (framförallt digitalmixrar) kan ofta ha mycket effekter eller kan köra plugins så pitch är nog inte omöjligt att få heller även om det är en mer ovanlig effekt att ha i en mixer men det är ju inte svårt att ansluta en effektburk i en mixer, de är ju gjorda för det.
Besök några musikhandlare eller PA firmor och kolla vad de har för apparater.

Jag sitter fast på en liten ö och bara att beställa grejor från internet betyder tullproblem, för att inte nämna dubbel moms och fraktkostnader. Jag har ingen möjlighet att testa hårdvara i verkligheten, det måste bli rätt då jag beställer >< Forum räddar mig i såna här lägen - man lär sig massor innan man trycker på "köp"

Jag fortsätter jakten på grafisk EQ och pitch-shifter.... Måste ju finnas någon form av rackmodul som erbjuder detta. Är ju 2017 för tusan, tonläge är en basfunktion inte super duper special effects.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Navicula:

Jag sitter fast på en liten ö och bara att beställa grejor från internet betyder tullproblem, för att inte nämna dubbel moms och fraktkostnader. Jag har ingen möjlighet att testa hårdvara i verkligheten, det måste bli rätt då jag beställer >< Forum räddar mig i såna här lägen - man lär sig massor innan man trycker på "köp"

Jag fortsätter jakten på grafisk EQ och pitch-shifter.... Måste ju finnas någon form av rackmodul som erbjuder detta. Är ju 2017 för tusan, tonläge är en basfunktion inte super duper special effects.

Eq är en standardfunktion och den är inte svår att lösa, tex en http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces... om du klarar dig utan reglar så får du både geq, peq och dynamisk eq i en sån enhet och Behringer gör ju även grafiska eqar med reglar om du måste ha reglar, enheterna som inte har reglar kan du för det mesta styra via midi så det går ju att ansluta nån kontroller för att få andra reglage om man vill.

Nått sånt här http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces... kanske kan ge dig alla effekter du vill men jag vet inte hur dess pitch låter för jag har ingen sån själv men det finns en del demos men det är nästan tvunget att du själv testar sånt för att du ska få fram det ljud du vill ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eq är en standardfunktion och den är inte svår att lösa, tex en http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces... om du klarar dig utan reglar så får du både geq, peq och dynamisk eq i en sån enhet och Behringer gör ju även grafiska eqar med reglar om du måste ha reglar, enheterna som inte har reglar kan du för det mesta styra via midi så det går ju att ansluta nån kontroller för att få andra reglage om man vill.

Nått sånt här http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proces... kanske kan ge dig alla effekter du vill men jag vet inte hur dess pitch låter för jag har ingen sån själv men det finns en del demos men det är nästan tvunget att du själv testar sånt för att du ska få fram det ljud du vill ha.
https://www.youtube.com/watch?v=vLFVPBfrT5o&t=306s

https://www.youtube.com/watch?v=mMmlnKm5_gE

Ooh tack för tipset, har tittat på videon!

Jag kom att tänka på en grej... Vad händer om jag använder en pitch shifter för elgitarr? Ursäkta mina noobiga termer... Men en liten låda med XLR input/putput som ändrar tonhöjd med enkla reglage. Skulle inte detta fungera istället för att köpa dyra mixerbord eller rack? Typ:

  1. XLR MIKROFON (har redan)

  2. GRAPHIC EQ DBX 215s

  3. PITCH SHIFTER (se dessa exempel)

  4. PREAMP + CONVERTER Steinberg UR22 MK23

  5. DATOR 3,5mm input eller USB

OM INTE vad tros om detta?

  1. XLR MIKROFON (har redan)

  2. GRAPHIC EQ BX 215s

  3. PITCH SHIFTER (Behringer FX2000 3D FX Processor)

  4. PREAMP + CONVERTER Steinberg UR22 MK23

  5. DATOR 3,5mm input eller USB

Spånar för fullt här! Tack för att ni står ut med mig ~

Permalänk
Medlem

Jo det fungerar bra. Många producenter färgar sång och annat på sånt sätt.
Men du kan bara påverka en signal I mono.

Gearslutz är världens största forum för studiobygge / hårdvara

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Jo det fungerar bra. Många producenter färgar sång och annat på sånt sätt.
Men du kan bara påverka en signal I mono.

Gearslutz är världens största forum för studiobygge / hårdvara

Jag redigerade mitt inlägg efter att du svarade ^^ Syftar du på lista #1 eller lista #2?

(tack än en gång för att du bidrar med goda råd)

Permalänk
Medlem

Lista 1.

Men en sak ska du tänka på det är i regel bäst att förstärka signalen först innan du skickar den vidare in s.k low-line signal komponenter. Du kan i teorin koppla din mikrofon igenom en pitch-shifter gitarrpedal är din sång tillräckligt stark och micken tillräckligt känslig kommer du kunna driva komponenterna (passivt igenom) pedalen. Men i ditt fall har du 48v fantompamtning antar jag då du ska ha en kondensatormick? Då måste du lösa det i steg 1. Driva den på något sätt med en preamp. Som du har skissat nu med UR22 kortet får du preampen i slutet och det kommer inte bli bra.

Att förstå hur man bygger datorer, installerar mjukvara, patchar, och överklockar, är barnsligt enkelt i jämförelse med ljudteknik men det är kul när man lär sig allt

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ch1llone:

Lista 1.

Men en sak ska du tänka på det är i regel bäst att förstärka signalen först innan du skickar den vidare in s.k low-line signal komponenter. Du kan i teorin koppla din mikrofon igenom en pitch-shifter gitarrpedal är din sång tillräckligt stark och micken tillräckligt känslig kommer du kunna driva komponenterna (passivt igenom) pedalen. Men i ditt fall har du 48v fantompamtning antar jag då du ska ha en kondensatormick? Då måste du lösa det i steg 1. Driva den på något sätt med en preamp. Som du har skissat nu med UR22 kortet får du preampen i slutet och det kommer inte bli bra.

Att förstå hur man bygger datorer, installerar mjukvara, patchar, och överklockar, är barnsligt enkelt i jämförelse med ljudteknik men det är kul när man lär sig allt

En gitarr har ofta en Humbucker och de har i regel högre impedans än både normala mikrofoner och linjesignaler så gitarrprylar är en egen kategori signalmässigt, en mixer eller mikrofonförstärkare kan gå att justera så de hanterar impedansen rätt men en effektpedal har troligen inga såna reglage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En gitarr har ofta en Humbucker och de har i regel högre impedans än både normala mikrofoner och linjesignaler så gitarrprylar är en egen kategori signalmässigt, en mixer eller mikrofonförstärkare kan gå att justera så de hanterar impedansen rätt men en effektpedal har troligen inga såna reglage.

Ingen av mina gitarrer har några humbuckers!
Och vad är en normal mikrofon? En dynamisk? En kondensatormatad?
En rör-mick?

Hur som helst denna koppling funkar ju!
https://youtu.be/FNiPZcghyoM?t=77

Tror pre-ampen är först där, sen skickar hon förstärkt line-level till gitarreffekterna

Så här säger de själva

"+TheJadedTraveler A mics output is still not hot enough to drive the effects unfortunately. We originally did not have the preamp and just used the Keymaster's Input and Output gain. It created too much unnecessary noise and didn't drive the effects in a pleasant manner. The preamp upped the signal enough to interact well with the guitar effects. "

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

@mrqaffe och @ch1llone vore lösningen nedan okej? Min budget från början var 800€ men detta landar på 490€ (+ kablar men det fixar jag sen). Jag är medveten om att det blir en blandning av 6,3mm kablar och XLR vid Pitch Shifter men det är okej, huvudsaken är att det fungerar i praktiken.

SAMMA LISTA I TEXTFORM, VÄNLIGEN KOPIERA OCH KORRIGERA OM JAG GJORT FEL <3
Listan representerar ett linjärt kopplingsschema där 1 är start och 6 slutet. Nummer 7 är min dator

  1. MIC Shure SM57 LC (har redan denna, byter inte)

  2. PREAMP ART Tube MP

  3. COMPRESSOR DBX 266 XS

  4. GRAPHIC EQUALIZER DBX 215s

  5. PITCH SHIFTER HoTone Harmony Pitch Shifter

  6. CONVERTER Focusrite Scarlett 2i2 2nd Gen

  7. MIN DATOR

OBS: Anledningen till att jag valt Focusrite är tack vare "monitor" knappen som låter mig höra allt genom hörlurar eller högtalare. Som bonus stöder den stereo/två kanaler om jag vill syssla med andra projekt i framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Navicula:

@mrqaffe och @mrtnsko vore lösningen nedan okej? Min budget från början var 800€ men detta landar på 490€ (+ kablar men det fixar jag sen). Jag är medveten om att det blir en blandning av 6,3mm kablar och XLR vid Pitch Shifter men det är okej, huvudsaken är att det fungerar i praktiken.

http://orig06.deviantart.net/4449/f/2017/133/7/2/rack_project_by_ecfor-db934bb.jpg

SAMMA LISTA I TEXTFORM, VÄNLIGEN KOPIERA OCH KORRIGERA OM JAG GJORT FEL <3
Listan representerar ett linjärt kopplingsschema där 1 är start och 6 slutet. Nummer 7 är min dator

  1. MIC Shure SM57 LC (har redan denna, byter inte)

  2. PREAMP ART Tube MP

  3. COMPRESSOR DBX 266 XS

  4. GRAPHIC EQUALIZER DBX 215s

  5. PITCH SHIFTER HoTone Harmony Pitch Shifter

  6. CONVERTER Focusrite Scarlett 2i2 2nd Gen

  7. MIN DATOR

OBS: Anledningen till att jag valt Focusrite är tack vare "monitor" knappen som låter mig höra allt genom hörlurar eller högtalare. Som bonus stöder den stereo/två kanaler om jag vill syssla med andra projekt i framtiden.

Jo det borde fungera men jag är ändå inne på nån lösning med mixer, speciellt om du vill göra nått annat i framtiden, jag tror du kommer långt om du ersätter pre, kompressor och ljudkort med en mixer med ljudkort ( lite billigare blir det också) du verkar inte veta exakt vad du behöver för prylar och väljer du tex en Behringer XENYX X1204USB eller en Yamaha MG10 XU så ersätter den åtminstone de 3 enheterna och de har effekter och tonkontroller på mickanalerna men skulle de delarna inte räcka till går det ju lätt att ansluta de effektenheter du själv tagit upp och det blir ju inte dyrare även om du märker att du behöver en fristående eq och köper till en sån.
Det är dessutom analoga med ett inbyggt ljudkort så du får helt latensfri medhörning
https://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_x1204_usb.htm?ref=s...
https://www.thomann.de/se/yamaha_mg10_xu.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.