Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Fyndjägare

Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Nu är det snart CES i Vegas och LG släpper årets OLED TV. Startar en tråd eftersom LG OLED 2022 tråden är hyggligt populär.

Modellerna verkar vara (specarna bör stämma, men korrigera ev. fel)
LG A3 4K OLED, webOS 23, α7 Gen6 processor, 3xHDMI 2.0, 60Hz
LG B3 4K OLED, webOS 23, α7 Gen6 processor, 2 av 4 portar är HDMI 2.1, 120Hz
LG C3 4K OLED Evo (OLED EX) with Brightness Booster, webOS 23, α9 Gen6 4K AI processor, 4xHDMI 2.1, 120Hz
LG G3 4K OLED Evo (MLA, OLED EX) with Brightness Booster Max, webOS 23, α9 Gen6 4K AI processor, 4xHDMI 2.1, 120Hz, kylfläns, vägghängd (fot ingår ej)
LG M3 4K OLED, Wireless (Zero Connect), webOS 23, α9 Gen6 4K AI processor, 3xHDMI 2.1, 120Hz, endast 97"
LG Z3 8K OLED Evo (OLED EX) with Brightness Booster Max, webOS 23, α9 Gen6 4K AI processor

Hävdas att G3 är upp till 70% ljusstarkare än tidigare B2/B3 i 55-77", bla med hjälp av MLA (Micro Lens Array).

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...
https://presse.lg.de/2023/01/02/ces-lg-oled-tvs-heben-immersi...

Mer speccar, M3
Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

en fråga, varför har lg tv:en så krångliga GUI? samsungs är mkt enklare att hantera.

Permalänk
Medlem

Så spännande att följa varje år

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av relevantia:

en fråga, varför har lg tv:en så krångliga GUI? samsungs är mkt enklare att hantera.

Båda är lika krångliga fast på olika sätt. Handlar mer om vad man är van med sedan innan. Jag får kämpa som detektiv lika mycket med att beskriva LG:s system som med Samsungs system. Båda påminner om pussel/äventyrsspel där man måste ändra en sak i ena änden av systemet för att påverka en annan funktion någon annanstans i systemet.

De två artiklar jag hunnit med är båda lika omfattande där stora delar av artikeln guidar kring just hur man hittar rätt funktioner:

Samsung: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...
42C2 som bildskärm: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Permalänk
Medlem

En del intressanta grejer för de som vill ha G3 modellen. C3 ser inte signifikant bättre ut än C2.
Det kanske kommer mer info senare när CES drar igång på riktigt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Båda är lika krångliga fast på olika sätt. Handlar mer om vad man är van med sedan innan. Jag får kämpa som detektiv lika mycket med att beskriva LG:s system som med Samsungs system. Båda påminner om pussel/äventyrsspel där man måste ändra en sak i ena änden av systemet för att påverka en annan funktion någon annanstans i systemet.

De två artiklar jag hunnit med är båda lika omfattande där stora delar av artikeln guidar kring just hur man hittar rätt funktioner:

Samsung: https://www.sweclockers.com/artikel/35091-guide-samsungs-tv-s...
42C2 som bildskärm: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

jag glömde också att påpeka att lg fjärrkontrollen är sjukt konstig. samsung har enklare fjärrkontroller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av relevantia:

jag glömde också att påpeka att lg fjärrkontrollen är sjukt konstig. samsung har enklare fjärrkontroller.

Återigen en avvägning av vad man föredrar och är van med. En Samsung-fjärrkontroll med få knappar får betala ett pris där funktionerna kräver mer knapptryckande och att det ibland är svårt att finna de funktioner man söker eftersom funktionen kräver en specifik och ej alltid uppenbar komboföljd av tryck. De mer traditionella fjärrkontrollerna likt LG:s fungerar mer som en meny över vad som är möjligt och kräver mindre navigering. Men blir istället mer komplexa – man måste ofta titta på fjärrkontrollen – samt mer besvärliga med att man i mörkret istället råkar trycka fel.

Inget är bättre eller sämre – det är annorlunda. Olika resultat från olika tillvägagångssätt. Tricket är att förstå båda sätten.

Permalänk
Fyndjägare

Rapporteras nu att M3 även kommer i 77" och 83". Och 77" har MLA. Tyvärr är redigering stängd på första inlägget.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Snusfri

En B3/C3 77" som ersättare för min Samsung Q6F 65" från 2018 skulle inte vara dumt, men det läre dröja.
Tror jag klarar mig bra på en A3 nästan med, då den skall användas till enbart Film/TV-Serier.

Har min C2 42" till datorn för spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺

LG kommer ändra reflexfiltret på de nya modellerna och göra det mer matt. Oklart hur och hur mycket av nackdelarna från matta filter som kommer "följa med". Sägs vara en del av önskemålen men kan också vara en följd av att MLA:n faktiskt ger bieffekter som blir tydligare med blankt filter. Jämför med hur UVA-filtret på Sonys och Samsungs topp-LCD:er ger tydliga interferens/regnbågsmönster vid direkta reflexer.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Laxpudding:

LG kommer ändra reflexfiltret på de nya modellerna och göra det mer matt. Oklart hur och hur mycket av nackdelarna från matta filter som kommer "följa med". Sägs vara en del av önskemålen men kan också vara en följd av att MLA:n faktiskt ger bieffekter som blir tydligare med blankt filter. Jämför med hur UVA-filtret på Sonys och Samsungs topp-LCD:er ger tydliga interferens/regnbågsmönster vid direkta reflexer.

Intressant. Har inga fönster i närheten och reflexer har aldrig varit något problem för mig på min B7. Men det nya matta filtret kanske behövs då pga MLA. Spontant gillar jag blankt för mer punch i bilden

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Dock kommer inte MLA till C3, om jag förstått det hela rätt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Dock kommer inte MLA till C3, om jag förstått det hela rätt.

Yes, looks like the case.

Permalänk
Medlem

Ingen som har hunnit köpa en av dessa nya?

Permalänk
Medlem

Helt OK priser för C3-modellerna på Benify enligt Dagens Fynd-tråden. Det lär såklart blir ännu något billigare på Black Friday men inte speciellt, tippar på någon tusenlapp eller så.

Kan ni slå till redan nu, gört!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Ingen som har hunnit köpa en av dessa nya?

Är nog inte många ännu. Kolla AVforums recension + eventuell ägartråd. Mer av samma är väl mest troliga, fast till högre priser jämfört med fjolårsmodellen.

Permalänk
Medlem

Det blev en 77C3 för mig, ingen direkt uppgradering från 77C2 men fick den såld för samma peng, hoppas på att C4 får MLA nästa år så blir det ett byte.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det blev en 77C3 för mig, ingen direkt uppgradering från 77C2 men fick den såld för samma peng, hoppas på att C4 får MLA nästa år så blir det ett byte.

Jag beställde också en 77C3 igår, uppgradering från en 55" Slamsug. Lite tråkigt att den inte har MLA, men jag tror jag kommer bli mer nöjd än jag är med Slamsugen

Permalänk
Medlem

Det är dags att uppgradera och flytta upp den gamla 65C7 till allrummet. Pappa vill ha en 77G3 eller 88G3 som ska hängas upp på väggen och sedan får jag hitta en fin soundbar någonstans som passar bra.
Såg att 77G2 förra året gick för 25k under mellandagsrean. Det var något fel pris hos POWER på 18k som sedan blev rättat.
Det får nog bli där jag slår till på runt 25k.

Inte riktigt hängt med vad Samsung har hittat på vid sidan men utgår att Lgs C3/G3 är det bästa man kan köpa fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Det är dags att uppgradera och flytta upp den gamla 65C7 till allrummet. Pappa vill ha en 77G3 eller 88G3 som ska hängas upp på väggen och sedan får jag hitta en fin soundbar någonstans som passar bra.
Såg att 77G2 förra året gick för 25k under mellandagsrean. Det var något fel pris hos POWER på 18k som sedan blev rättat.
Det får nog bli där jag slår till på runt 25k.

Inte riktigt hängt med vad Samsung har hittat på vid sidan men utgår att Lgs C3/G3 är det bästa man kan köpa fortfarande?

köp inte 83G3, ingen MLA på den.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

köp inte 83G3, ingen MLA på den.

Tack! Blir inget köp utan MLA, då väntar jag hellre ett år. Blir att bevaka 77G3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

OBS Endast i butik Elgiganten Barkarby då dom har renoverat om sin TV-avdelning och kör erbjudanden fram till den 13/8.
OLED77C3, 19 990 kronor

Prisjakt
https://www.pricerunner.se/pl/2-3205547116/TV/LG-77-OLED-EVO-...

LG 42" Posé 4K OLED evo Smart TV (2023), 5990 (!) kronor
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7149633

Mer info
https://www.elgiganten.se/kundtjanst/invigning-av-nya-varuhus...

Stort tack för tipset @Danieleet 😘! 77" C3 på väg och lär knappast bli billigare på årets BF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Stort tack för tipset @Danieleet 😘! 77" C3 på väg och lär knappast bli billigare på årets BF!

Härligt! Hoppas den kommer till användning. Själv köpte jag en 65B1 för 7990 för en vecka sedan och är nöjd. Större får jag ej plats med. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Härligt! Hoppas den kommer till användning. Själv köpte jag en 65B1 för 7990 för en vecka sedan och är nöjd. Större får jag en plats med. 🙂

Såg den dealen också, riktigt fin var den men ville upp till 77"

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Stort tack för tipset @Danieleet 😘! 77" C3 på väg och lär knappast bli billigare på årets BF!

Är detta på riktigt? Kollade med kundstänst och de känner inte alls till kampanjen. Jag har en bit dit, men skulle lätt åka om det fanns c3 77 i lager. Någon har nära och kan se om det finns? Min C1 77 gick sönder förra veckan av blixten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Är detta på riktigt? Kollade med kundstänst och de känner inte alls till kampanjen. Jag har en bit dit, men skulle lätt åka om det fanns c3 77 i lager. Någon har nära och kan se om det finns? Min C1 77 gick sönder förra veckan av blixten.

Står ju på sidan att det är det priset som gäller till den 13/8. Lär ju gå att boka en för det priset om den inte skulle finnas i lager. Du kan ju ringa butiken och kolla annars. Kolla länken i mitt tips.

Annars så lär du ju få en ny likvärdig TV via hemförsäkringen minus självrisk? Om inte 77C1 finns i lager borde du åtminstone kunna få en 77C2 eller 77CS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Står ju på sidan att det är det priset som gäller till den 13/8. Lär ju gå att boka en för det priset om den inte skulle finnas i lager. Du kan ju ringa butiken och kolla annars. Kolla länken i mitt tips.

Annars så lär du ju få en ny likvärdig TV via hemförsäkringen minus självrisk? Om inte 77C1 finns i lager borde du åtminstone kunna få en 77C2 eller 77CS.

Går ju tyvärr inte ringa butiker, bara kundtjänst. Jo tänker att jag tar pengarna från hemförsäkringen och köper denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Går ju tyvärr inte ringa butiker, bara kundtjänst. Jo tänker att jag tar pengarna från hemförsäkringen och köper denna.

Aha, okej. Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmiq:

Är detta på riktigt? Kollade med kundstänst och de känner inte alls till kampanjen. Jag har en bit dit, men skulle lätt åka om det fanns c3 77 i lager. Någon har nära och kan se om det finns? Min C1 77 gick sönder förra veckan av blixten.

Det är på riktigt Jag var där igår och köpte. Den fanns inte på lager i butik men gick bra att beställa, jag valde frakt till "tomtgräns" vilket kostade 299 kr och ska komma på torsdag.

Om erbjudandet finns kvar hela vägen till 13/8 är såklart svårt att svara på, "Vi reserverar oss för slutförsäljning" osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är på riktigt Jag var där igår och köpte. Den fanns inte på lager i butik men gick bra att beställa, jag valde frakt till "tomtgräns" vilket kostade 299 kr och ska komma på torsdag.

Om erbjudandet finns kvar hela vägen till 13/8 är såklart svårt att svara på, "Vi reserverar oss för slutförsäljning" osv.

Bra att höra. Jag åker dit nu. Tar 1.5 timme. Hoppas det finns.

Edit. Det fanns tv kvar