Jag är nu 34 år och har stört mig på detta en längre tid, människor som har någon sorts utbildning tror att de är intelligenta och vad som är värre andra tror att de är intelligenta. Jag har studerat några år på SU och det var lite av en chock hur dumma människor som läser på universitetet eller högskolan är, det är precis samma sorts människor som säljer din kopp med kaffe eller jobbar i kassan på ICA. Majoriteten, och då menar jag ca 90% är svagbegåvade på nästan allt förutom kapaciteten att ta in information och omvandla denna information till text eller tal.
Problemet är inte att ointelligenta människor blir utbildade, utan problemet är att människor tror att dessa ointelligenta utbildade människor har en bättre förståelse av sin omvärld och därför förtjänar att lyssnas på mer. Detta är ju såklart andra ointelligenta outbildade som tror detta, men de är en enorm majoritet i samhället. Detta i sin tur gör att hela samhället påverkas, speciellt inom den statliga, kommunala och politiska arenan.
Nu vet jag att många som läser detta, kommer bli arga på mig för vem är jag som kommer här och tycker detta. Ni hamnar i en speciell grupp, och är det någon som länkar till Dunning kruger kan ni avstå från att svara helt och hållet.
Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?