Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Antar att du inte svarade på mitt inlägg?

Jodå, här är kedjan jag svarade på...

Skrivet av Lemasive:
Skrivet av fantomsmurfen:
Skrivet av Lemasive:

Intelligens är helt enkelt hur snabbt man förstår problem, kan lösa dem och vilken pattern recognition man har.

Vilken typ av problem och vilka problem? Beroende på hur problemen är utformade så skulle t.ex. endast matematiker vara intelligenta medan alla andra är fullständiga idioter.

Varför anser du att människor som är bra på matte är de enda som är intelligenta, jag skrev lösa problem snabbt. Inte matematiska problem. Det kräver visserligen logiskt tänkande men det är inte allt som definierar intelligens.

Permalänk
Inaktiv

Min dotter är särbegåvad och var ett tag med i Gifted Children Program som Mensa anordnar. Då blev det mycket snack med föräldrar som är med i Mensa.

Mensaner har en väldigt skiftande bakgrund. Rätt många har haft det rätt tufft. Inte så många har någon hög utbildning. Många har haft problem i skolan. Det vanligaste yrket bland Mensaner lär vara egen företagare. Kanske lugnast så för alla inblandade.

Det lär finnas en korrelation mellan betyg och framgång i yrkeslivet. De som har störst framgång i yrkeslivet är de som har hyfsat bra betyg. När betygen sedan blir ännu bättre så övergår korrelation till att vara negativ, framgången i yrkeslivet blir sämre än för de med mera måttliga betyg.

Man skall alltså vara duktig men inte så duktig att man inte passar in i gänget. En riktigt hög IQ är inte alls smart.

Mensa är alltså inte alls en klubb för inbördes beundran, den är mycket en stödförening för folk som inte passar in särskilt bra i samhället, en "socialt utsatt grupp" som letar efter ett vettigt umgänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det finns många som aldrig hittar sitt intresse i plugget, vilket är riktigt trist. Många är riktigt smarta och snabbtänkta (jämfört med mej själv) men jobbar på helt fel jobb på grund av mindre bra val som yngling. I diskussioner kommer dom med idéer som många utbildade aldrig ens skulle tänka på, i ett ämne dom normalt inte behärskar.

Nu ser jag fram emot hur mycket skit ni kan gräva fram ur min text, om nu någon orkar plöja igenom den

Upp med hakan och var inte så negativ

Är det din bedömning att dom valt fel eller är det dom själva som sagt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Är det din bedömning att dom valt fel eller är det dom själva som sagt det?

Det är nog både och, de som vill börja studera efteråt sitter ofta fast, har hyra, bil samt barn att ta hand om. Om studierna sedan inte skulle lyckas så är det inte säkert man får något jobb som motsvarar det tidigare, eller sitter med en osäker provanställning. Av det jag hör så är det ofta de med fysiskt tunga jobb som vill sadla om, på grund av låg lön (för utfört arbete) eller utslitning (kroppen klarar inte av belastningen i längden), det går an så länge det håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lemasive:

Jag är nu 34 år och har stört mig på detta en längre tid, människor som har någon sorts utbildning tror att de är intelligenta och vad som är värre andra tror att de är intelligenta. Jag har studerat några år på SU och det var lite av en chock hur dumma människor som läser på universitetet eller högskolan är, det är precis samma sorts människor som säljer din kopp med kaffe eller jobbar i kassan på ICA. Majoriteten, och då menar jag ca 90% är svagbegåvade på nästan allt förutom kapaciteten att ta in information och omvandla denna information till text eller tal.

Problemet är inte att ointelligenta människor blir utbildade, utan problemet är att människor tror att dessa ointelligenta utbildade människor har en bättre förståelse av sin omvärld och därför förtjänar att lyssnas på mer. Detta är ju såklart andra ointelligenta outbildade som tror detta, men de är en enorm majoritet i samhället. Detta i sin tur gör att hela samhället påverkas, speciellt inom den statliga, kommunala och politiska arenan.

Nu vet jag att många som läser detta, kommer bli arga på mig för vem är jag som kommer här och tycker detta. Ni hamnar i en speciell grupp, och är det någon som länkar till Dunning kruger kan ni avstå från att svara helt och hållet.

Min fråga är alltså, är det ett problem att människor tror att bara för att någon har en viss utbildning eller position så förstår de mer om världen?

Det är ett problem för dig.

Permalänk
Relik 📜

*tråd låst*

Trots en del intressanta diskussionsspår, vi har börjat landa i loop med otrevligheter och en exponentiellt växande rapportkö för tråden. Helg och hänglås på det, mina vänner!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S