Övervakning via RS485 MODBUS över internet med Rasperry Pi Hur?

Permalänk
Medlem

Övervakning via RS485 MODBUS över internet med Rasperry Pi Hur?

Jag har idag en offgrid solpanelsanläggning med batterier, regulatorer inverter och solpaneler i stugan som jag vill övervaka över internet.

I stugan har jag skaffat en 4g Huawei E5186S-22A router som är inkopplad via batterierna på 12v.
Jag äger en Raspberry pi 2 idag som jag tänkte att jag skulle kunna använda mig av för att koppla upp mig mot regulatorn. denna kan jag ha på jämt utan att batterierna blir urladdade.

Regulatorerna, en Epsolar Tracer 4215 bn samt en Epsolar Tracer 3215 bn kör RS485 och det finns mjukvara för Windows och Android för att övervaka all data. Solar station monitor. Denna mjukvara kopplar upp sig mot en com port i Windows.
Till dessa har jag även införskaffat en eBox-WIFI-01 RS485 to WIFI till varje regulator.
Denna adapter skapar en rs485 till ethernet server som går att nå via wifi. (Detta är egentligen till för att i Android kunna övervaka datan)
Jag vill kunna köra solar station monitor på min Windows dator hemma.

I dagsläget så kan jag koppla upp mig mot varje regulators enskilda wifi punkt i stugan bara. I Windows kör jag en Ethernet to serial port mjukvara som omvandlar Ethernet signalen tillbaka till RS485 sedan kan jag i solar station monitor i Windows koppla upp mig mot den virtuella com porten och sedan avläsa datan i mjukvaran.

Hade jag haft tillräckligt med kapacitet hade jag placerat en Windowsdator med Teamveiwer på plats att fjärrstyra in till men har för dålig batterikapacitet för att ha inverten med växelström på när jag inte är där på veckodagarna.
Problemet är också att jag tror att jag måste ha 3st nätverkskort i min server då jag behöver va uppkopplad mot varje ebox samt 4g routern samtidigt.

Hur skulle man gå väga för att koppla upp rasberry pi mot båda regulatorerna antingen via wifi eller rs485 direkt samtidigt som man har en uppkoppling mot 4g routern.
Det smidigaste hade vart om man kunde på något sätt vidarebefodra eBox-WIFI-0 serven från båda eboxarna via någon portvidarebefordran till 4g routern sedan vidare över internet för att sedan i min Windows dator koppla upp mig mot eboxens server hemma och köra en varsin virtuell com port som solar station monitor kan ansluta sig till varje regulator för monitoring.

Har relativ begränsad kunskap om rasberry pi och linux samt RS485 och com port.

Alla tips är välkomna!

edit : Efter lite efterforskning verkar det som man kan sätta eboxen i station mode och låta den ansluta direkt till Huawei E5186S-22A samt få ett tilldelat fast ip nummer via dhcp.
Gör man detta borde man kunna göra en varsin Portvidarebefodran direkt från det ip nr eboxarna får till WAN sidan för att sedan ansluta hemma via en dynamisk dns adress till 4g routern samt sedan sätta upp en virtuell com port i datorn hemma som ansluter till den adressen.
Kanske jag inte ens behöver koppla in Rasberry pi i detta sammanhang?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

en rs485 till ethernet (typ MGate MB3180)? Sen köra VPN, eller NAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zercher:

en rs485 till ethernet (typ MGate MB3180)? Sen köra VPN, eller NAT.

Om du läser mitt inlägg ser du att eboxen är en rs485 till ethernet adapter. Löste allt igår med nat och funkar perfekt nu.,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB