Problem med Wi-FI hemma, speciella väggar m.m

Permalänk
Medlem

Problem med Wi-FI hemma, speciella väggar m.m

Hej!

Vi har lite speciell planlösning i vår lägenhet, och en del material som inte är så vanligt.

på bilden ses en ritning över lägenheten och problemområdena: http://fuskbugg.se/dl/CTeym2/WIFI.png *

Routern vi har är någon 500kr-variant från elgiganten (märket heter jensen) och jag misstänker att det är här jag behöver lägga pengarna.

Routern är ansluten via en homeplug från stadsnätsuttaget (tappar ca 10mbit/s på 100/100). Problemet nu är att vi har knappt två pluppar wifi i sovrummet och 1 plupp i vardagsrummet, men det fungerar. I köket är det däremot HELT dött, får knappt ens kontakt.

*Det råkar stå vardagsrum och sovrum i ett rum, det ska bara stå sovrum. Det är också till höger i detta rummet stadsnätet har sitt uttag, i den lilla "fliken" vid norra änden av den gula väggen.

Är det någon som har tips på en bra router, en bra lösning eller ett förslag på hur man kan sätta upp nätverket för att vi ska få tillräcklig uppkoppling i hela lägenheten?

Jag har tillgång till en uppsättning ethernetkabel, där en är 20m. Resten är av varierande längd men max 5m, Två homeplugs, en switch och en pissig router.

Mvh

Mvh

Permalänk
Medlem

Dra en nätverkskabel till köket från din router och sätt en trådlös accesspunkt i köket. Eller om du kan köra med homeplug även till accesspunkten så kanske det är ett alternativ till nätverkskabel.

Alternativt kan man försöka flytta routern till vardagsrummet så den hamnar mer mitt i lägenheten. Då blir det inte så långt avstånd till routern i lägenhetens avlägsnaste delar. Men då kanske det blir många kablar tillbaka till datorrummet istället (om datorerna är kopplade med nätverkskablar) så det enklaste är nog en accesspunkt i köket för att få trådlös täckning även i den delen av lägenheten.

Edit: En bättre router kanske hjälper lite men placeringen av den har nog större betydelse. Skaffar du en bättre router och det ändå inte räcker så kan du använda din gamla router som accesspunkt om du gör så här:

Stäng av DHCP-servern mot ditt LAN i gamla routern och ändra ip-adressen till gamla routern så att den inte krockar med ip-adressen i nya routern Exempelvis 192.168.1.2 istället för 192.168.1.1. Koppla nätverkskabel från ett LAN-jack på nya routern till ett LAN-jack i gamla routern. Nu fungerar gamla routern som extra accesspunkt.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Tack för svar!

Jag har funderingen på att kanske dra en kabel till vardagsrummet och ha routern där, då måste jag dock dra en kabel längs med tak/väggar. Du tror inte det finns en router som är kapabel att förse allt med Wi-Fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

@ronnylov: Tack för svar!

Jag har funderingen på att kanske dra en kabel till vardagsrummet och ha routern där, då måste jag dock dra en kabel längs med tak/väggar. Du tror inte det finns en router som är kapabel att förse allt med Wi-Fi?

Det brukar vara svårt att komma igenom betongväggar men du kan testa. Om du kör 5 GHz idag kan du testa 2,4 GHz istället för lägre frekvens går lättare igenom väggar. I och för sig så kan man köra starkare signalnivå på 5GHz med nyare routrar och om man väljer en kanal på hög frekvens (de har lättat lite på standarderna typ år 2014) men det är väl mest för att kompensera att de högre frekvenserna har svårare att ta sig igenom väggar. Testa olika kanaler och olika frekvensband för att se vad som funkar bäst hemma hos dig.

Edit: Eller så kollar du på wireless mesh.
http://www.sweclockers.com/testpilot/23597-testpilot-linksys-...

Permalänk
Medlem

@felleton:

Router : https://www.komplett.se/product/818484/demovaror/datorutrustn...

Repeater : https://www.komplett.se/product/853518/datorutrustning/natver...

Du kan också försöka flytta routeren till vardagsrummet, men vill du ha optimalt läge överallt, så kostar det lite tyvärr.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Med nuvarande placering måste radiovågorna passera mycket betongvägg på diagonalen för att nå köket. Det är ju mycket lättare att passera rakt genom en betongvägg på 20 cm än 2 m betong på diagonalen.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Köp acesspunkter.

Stäng av wifi i routern och köp 2st Ubiquity AP.

AP AC Lite bör förmodligen räcka.
AP AC LR räcker definitivt.

Du kan ställa dessa i Mesh mode där AP's får LAN upplänk trådlöst via en annan AP med kabel inkopplad. Ställ AP1 vid routern med kabel och AP2 inom täckningsradie med LAN upplänk via AP1. Förslagsvis i Sovrummet/ vardagsrummet. Mot slutet av täckningen. Finns bra WIFI analyserings appar till din telefon som kan mäta signalstryka.

Detta ska ge er täckning i hela lägenheten

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!!

Mvh

Permalänk

Jag skulle dra kabel (som du ju redan har gott om) från routern i datorrummet till ytterligare en trådlös router någonstans i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Ett generellt tips är att undvika allt som heter Repeaters. Det blir inte bra, det bra sättet är som föreslagits att dra kabel och komplettera med en AP. Jag skulle som föreslagits använda en ubiquit AP för de har som standard POE så du behöver bara dra en nätverkskabel.

Visa signatur

.