Hej!
Vi har lite speciell planlösning i vår lägenhet, och en del material som inte är så vanligt.
på bilden ses en ritning över lägenheten och problemområdena: http://fuskbugg.se/dl/CTeym2/WIFI.png *
Routern vi har är någon 500kr-variant från elgiganten (märket heter jensen) och jag misstänker att det är här jag behöver lägga pengarna.
Routern är ansluten via en homeplug från stadsnätsuttaget (tappar ca 10mbit/s på 100/100). Problemet nu är att vi har knappt två pluppar wifi i sovrummet och 1 plupp i vardagsrummet, men det fungerar. I köket är det däremot HELT dött, får knappt ens kontakt.
*Det råkar stå vardagsrum och sovrum i ett rum, det ska bara stå sovrum. Det är också till höger i detta rummet stadsnätet har sitt uttag, i den lilla "fliken" vid norra änden av den gula väggen.
Är det någon som har tips på en bra router, en bra lösning eller ett förslag på hur man kan sätta upp nätverket för att vi ska få tillräcklig uppkoppling i hela lägenheten?
Jag har tillgång till en uppsättning ethernetkabel, där en är 20m. Resten är av varierande längd men max 5m, Två homeplugs, en switch och en pissig router.
Mvh
Mvh