Impulsköpte en Intel NUC NUC7i7BNH - Kabel till monitor USB-C (DP1.2)?

Permalänk
Medlem

Impulsköpte en Intel NUC NUC7i7BNH - Kabel till monitor USB-C (DP1.2)?

Köpte mig en NUC7i7BNH som dimper ned om någon vecka, då Webhallen inte hade den på lager, med 32 GB SD-DIMM DDR4 och en Samsung 960 PRO 512 GB.

Har förstått det är en annan typ av displaykabel till displayport "USB-C (DP1.2)". Följer den med, om inte, vad är det för typ av kabel?

Har sökt runt lite, men det är inte lätt att hitta någon info om var jag köper den över disk så att säga. Behöver ca 40 cm, det borde räcka.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Som jag fattar det är det antingen hdmi eller displayport? Nu var det ett tag sen jag införskaffade min NUC, men då följde det ej med någon kabel och utporten var mini-hdmi.

Permalänk
Medlem

@Poptart: Samma här, jag har och har haft ett gäng 5i5, 5i3 och 5i7 och där följde det inte med något mer än strömadapter i princip.

Var köper jag en sådan kabel? Alltså en USB 3.1 hane med DP hane så jag inte behöver adapter mellan USB 3.1 och DP på monitorn.

E: Vaf... det f i n n s inte?!

Får jag väl köra med en gammal sketen HDMI 2.0a

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland menar du denna kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Ja!! Tack.. det fanns ju inte en uppsjö av dessa när jag googlade, hittade inte en enda

Tack igen. Löst, stängt, klart.

glad

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dockland:

Var köper jag en sådan kabel? Alltså en USB 3.1 hane med DP hane så jag inte behöver adapter mellan USB 3.1 och DP på monitorn.

USB 3.1 är ett … två* protokoll för USB-dataöverföring. Det säger ingenting om det fysiska kontaktdonet, och det har heller inget att göra med DisplayPort. Kontaktdonet heter USB Type‑C eller USB‑C; det är alltså en kabel från USB‑C till DP du behöver.

* Det som förr hette USB 3.1 och som klarar 10 Gbit/s heter nu USB 3.1 Gen 2. Det som förr hette USB 3.0 och som klarar 5 Gbit/s heter nu USB 3.1 Gen 1.

Citat:

E: Vaf... det f i n n s inte?!

Får jag väl köra med en gammal sketen HDMI 2.0a

Nej, du ska inte använda HDMI. USB‑C-porten på din NUC har stöd för DisplayPort Alternate Mode, så du kan ansluta en DisplayPort-skärm till den utgången. (Den är dessutom en Thunderbolt 3-port, vilket bland annat inkluderar stöd för två DP 1.2-strömmar. Det är alltså möjligt att ansluta två 4K-skärmar eller motsvarande till den enda porten.)

Själv använder jag Deltacos adapter från USB‑C till DP. Den klarar 2 560 × 1 440 @ 144 Hz och andra spexiga upplösningar som inte nämns i specifikationen.

Skrivet av rustax:

Det där måste jag kalla ett rån.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

USB 3.1 är ett … två* protokoll för USB-dataöverföring. Det säger ingenting om det fysiska kontaktdonet, och det har heller inget att göra med DisplayPort. Kontaktdonet heter USB Type‑C eller USB‑C; det är alltså en kabel från USB‑C till DP du behöver.

* Det som förr hette USB 3.1 och som klarar 10 Gbit/s heter nu USB 3.1 Gen 2. Det som förr hette USB 3.0 och som klarar 5 Gbit/s heter nu USB 3.1 Gen 1.

Nej, du ska inte använda HDMI. USB‑C-porten på din NUC har stöd för DisplayPort Alternate Mode, så du kan ansluta en DisplayPort-skärm till den utgången. (Den är dessutom en Thunderbolt 3-port, vilket bland annat inkluderar stöd för två DP 1.2-strömmar. Det är alltså möjligt att ansluta två 4K-skärmar eller motsvarande till den enda porten.)

Själv använder jag Deltacos adapter från USB‑C till DP. Den klarar 2 560 × 1 440 @ 144 Hz och andra spexiga upplösningar som inte nämns i specifikationen.

Det där måste jag kalla ett rån.

Tack, jag tar gärna emot förslag på samma typ av kabel till bättre pris

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Köpte mig en NUC7i7BNH som dimper ned om någon vecka, då Webhallen inte hade den på lager, med 32 GB SD-DIMM DDR4 och en Samsung 960 PRO 512 GB.

Har förstått det är en annan typ av displaykabel till displayport "USB-C (DP1.2)". Följer den med, om inte, vad är det för typ av kabel?

Har sökt runt lite, men det är inte lätt att hitta någon info om var jag köper den över disk så att säga. Behöver ca 40 cm, det borde räcka.

Wow, blir ett fint system. Vad fick du betala för kalaset om man får fråga?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Wow, blir ett fint system. Vad fick du betala för kalaset om man får fråga?

Ja, det blir nog bra, behöver köra Windows på en dator där hemma. Vet inte pris dock. Runt 10-12.000:- tror jag. Har kvittot på mail men kommer inte åt den f.n.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ja, det blir nog bra, behöver köra Windows på en dator där hemma. Vet inte pris dock. Runt 10-12.000:- tror jag. Har kvittot på mail men kommer inte åt den f.n.

Inte så noga.

Du får återkoppla lite sedan gällande hur det presterar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte så noga.

Du får återkoppla lite sedan gällande hur det presterar.

Javisst, det kommer jag göra.
Jag vet att denna låter som en jetmotor när fläktarna spinner upp, men kommer inte använda den med någon last direkt, utan bara lite Office och webberi

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Jag köpte kabeln från kina via ebay, kostar typ en hundring.
http://www.ebay.com/itm/New-USB-C-Type-C-USB-3-1-to-Display-P...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Javisst, det kommer jag göra.
Jag vet att denna låter som en jetmotor när fläktarna spinner upp, men kommer inte använda den med någon last direkt, utan bara lite Office och webberi

Det finns väldigt fina cases till Intel Nucs som är helt ljudlösa och kyler riktigt bra. Vet dock inte om det finns till exakt din modell.

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.t...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det finns väldigt fina cases till Intel Nucs som är helt ljudlösa och kyler riktigt bra. Vet dock inte om det finns till exakt din modell.

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.t...

jopp, har sett de där, men det är ok. Inget som kommer störa nämnvärt. Dock jobbar jag med extremt många fönster och flikar i tre olika webbläsare, där orkade inte min 5i3RYH eller 5i5RYH med riktigt. Väntetider och timglas, men de är inte aktuella längre. De har jag givit bort allihop utan 5i5RYH som är trasig på något sätt. Ligger i en låda tror jag.

Därav i7:a

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Jag köpte kabeln från kina via ebay, kostar typ en hundring.
http://www.ebay.com/itm/New-USB-C-Type-C-USB-3-1-to-Display-P...

Tack för tips, men jag önskar köpa från någon etablerad här i krokarna, gärna över disk om den skulle krångla.
500:- är en slant, men jag överlever det med

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Tack för tips, men jag önskar köpa från någon etablerad här i krokarna, gärna över disk om den skulle krångla.
500:- är en slant, men jag överlever det med

Finns lokalt i adapterform också:
https://www.inet.se/produkt/8100019/usb-3-1-adapter-c-ha-till...

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Yepps, det var exakt det jag inte ville ha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K