Windows 7 vanligaste operativsystemet bland Wannacry-infekterade datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

- Har både själv råkat ut för det, mer än en gång när man satt och spelade...

- Har skett på CCP Fanfest på Island mitt i en EVE online tournering... två gånger. En match fick göras om helt.

- Har skett på jobbet, mitt i en kunds presenstation. (De tvingades snabbt låna en av våra Win7 maskiner för att kunna fortsätta medan den uppgraderade till creators update)

- Skedde mitt i steaming till youtube för Louis Rossman

Lägg av liksom. Det sker alldeles för ofta...
Creators update säger att de ska ha blivit bättre och detta "inte" ska ske... jag tror på det när jag ser det.

Aldrig hänt mig, kört W10 sedan första betan. Smått fantastiskt vad folk lyckas med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nu pratar vi om vanliga användare som inte vet allt man måste göra för att stänga av det hela (inklusive ha enterprise version).

Sedan är det ordentligt stor skillnad på google och windows. Google har på sin höjd tillgång till sådant jag skickar de, något som inte går att säga för windows då ditt OS har tillgång till allt på datorn och därmed är det betydligt större problem om OS spionerar på användaren än om google gör det.

"Vanliga" användare som du skriver som skiter i att uppdatera sitt Windows 7 och hamnar i trubbel..Var just av den anledningen som Microsoft tog bort att man kan stänga av update i home edition just för att folk som inte har full koll tyckte det var jobbigt att behöva starta om sin dator någon gång i månaden sitter nu som en virus spridare istället..

Och nej ännu en myt..Windows har tillgång till din dator vore konstigt annars..Microsoft däremot har ej full tillgång till din dator..Sluta sprida falska påståenden som gör just att folk tvekar till att uppgradera till 10an och på så sätt sitta säkrare emot virus och skit

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Keeper of Traditions

Och så finns det fortfarande folk som påstår att man bör, och rekommenderar att man ska, fortsätta använda Windows 7...

Det är ganska tragiskt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Och så finns det fortfarande folk som påstår att man bör, och rekommenderar att man ska, fortsätta använda Windows 7...

Det är ganska tragiskt.

Ja och välja bort det på grund av insamling av data.Väljer då istället att få sin data insamlat och krypterat i Windows 7 av virus skaparna säger ju en del om dessa individer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som är mest förvånansvärt; Att 98,35% (!) av alla infekterade datorer hade någon form av Windows 7, eller att bara 0,01% av de infekterade datorerna hade Windows XP.
Trodde att betydligt fler XP-datorer skulle blivit infekterade.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

"Vanliga" användare som du skriver som skiter i att uppdatera sitt Windows 7 och hamnar i trubbel..Var just av den anledningen som Microsoft tog bort att man kan stänga av update i home edition just för att folk som inte har full koll tyckte det var jobbigt att behöva starta om sin dator någon gång i månaden sitter nu som en virus spridare istället..

Och nej ännu en myt..Windows har tillgång till din dator vore konstigt annars..Microsoft däremot har ej full tillgång till din dator..Sluta sprida falska påståenden som gör just att folk tvekar till att uppgradera till 10an och på så sätt sitta säkrare emot virus och skit

MS har stor tillgång till din dator. Telemetrin de samlar in är imponerande stor (om du sänker den till basic, full är riktigt illa), de försöker få folk att använda MS account, att köra med one drive, Cortana och så vidare.

Om det var bara automatiska uppdateringar skulle det inte vara hela världen även om samma går att göra med win7 men det är hela OS som spyware som är det största problemet.

Bara för att du gillar att bli övervakad och struntar i all de som offrade sig för att du ska få frihet betyder det inte att vi alla är så egoistiska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Ja och välja bort det på grund av insamling av data.Väljer då istället att få sin data insamlat och krypterat i Windows 7 av virus skaparna säger ju en del om dessa individer

Spyware10 var exakt lika känslig mot wannacry som win7. Ingen skillnad alls. Så vad är det exakt du säger? Bäst att MS spionerar på dig så att du slipper oroa dig om någon spionerar på dig. Du vet att det redan sker så det går inte att bli sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja det är dumt att hoppa på version 1. Men nu är inte Windows 10 riktigt purfärskt. Såg bara häromveckan på swec om folk som skröt att de var så mycket smartare än andra för de kör Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant, idag bör man ju köra Win10 om man är någorlunda mån om säkerheten.

Skrivet av KingCobra:

Samma här, de som påstår att datorn startar om sig själv har nog inte ens w10 på datorn. OM den skulle starta om sig själv eller utan ditt medgivande beror det troligtvis INTE på ditt operationssystem utan på andra program.

Det beror inte på andra program, datorn startas om av sig självt efter uppdateringar. Även jag har upplevt detta.

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort onödigt provocerande/otrevligt inlägg samt ett sidospår i enlighet med §1.1, §1.5 & §1.6.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Får du betalt av Microsoft? Det borde du få så som du håller på så fort du får chansen..
Sluta försök dumförklara alla som inte vill migrera till MS10. Du låter bara påstridig och löjlig.. Som en troende som försöker få en att konvertera till din religion.
Tack men nej tack

Nej, absolut är han inte betald, och det är vad som gör saken ännu värre.

Dom flesta som är infekterade överhuvudtaget är inte teknikkunniga personer, det handlar mindre om att det är W7 som är dåligt och mer om att användarna inte vet vad dom håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nu pratar vi om vanliga användare som inte vet allt man måste göra för att stänga av det hela (inklusive ha enterprise version).

Sedan är det ordentligt stor skillnad på google och windows. Google har på sin höjd tillgång till sådant jag skickar de, något som inte går att säga för windows då ditt OS har tillgång till allt på datorn och därmed är det betydligt större problem om OS spionerar på användaren än om google gör det.

Vilken tur att google inte gör operativsystem då, oh wait!
Vad använder du för tjänster för att slippa allt detta igentligen?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Bra betalt med tanke på hur mycket du prisar spyware10. Börjar bli värre än strejf snart.

Strejf har inte varit aktiv på länge, Ozzed har kanske fyllt hans plats på forumet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Nej, absolut är han inte betald, och det är vad som gör saken ännu värre.

Dom flesta som är infekterade överhuvudtaget är inte teknikkunniga personer, det handlar mindre om att det är W7 som är dåligt och mer om att användarna inte vet vad dom håller på med.

Hur vet du detta, har du länk till studien? ja försökte leta men hittade den inte och sweclockers själva har ingen källhänvisning, skulle vara intressant att se vad de tror orsaken är

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Hur vet du detta, har du länk till studien? ja försökte leta men hittade den inte och sweclockers själva har ingen källhänvisning, skulle vara intressant att se vad de tror orsaken är

Du behöver ingen studie till något så uppenbart. Det var inte så att det inte fanns säkerhetsuppdateringar till W7, utan att man inte installerade dessa uppdateringar. Nu verkar det dock som det i allra högsta grad var företag och myndigheter som blev drabbade. Men för vanliga användare så har en mer kunnig person större förståelse för hur viktigt säkerhetsuppdateringar är och att virus kan sprida sig på väldigt många olika sätt och platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du behöver ingen studie till något så uppenbart. Det var inte så att det inte fanns säkerhetsuppdateringar till W7, utan att man inte installerade dessa uppdateringar. Nu verkar det dock som det i allra högsta grad var företag och myndigheter som blev drabbade. Men för vanliga användare så har en mer kunnig person större förståelse för hur viktigt säkerhetsuppdateringar är och att virus kan sprida sig på väldigt många olika sätt och platser.

ok så du hittade på alltså, för vad jag har hört utan att se belägg verkar det precis som du skriver vara mest myndigheter och företag som i hög grad oftast väntar med uppdateringar, varpå jag blev förvånad av ditt påstående och därav att jag undrade vart du fätt det ifrån, men då vet jag

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon127948:

Bara för att du gillar att bli övervakad och struntar i all de som offrade sig för att du ska få frihet betyder det inte att vi alla är så egoistiska.

Jisses, kliv ned från den höga hästen. Du gör ingen en god gärning genom att använda ett mer osäkert system, och att man valt att uppdatera till ett säkrare sådant betyder inte att man struntar i någons uppoffringar. Dags att kliva in i verkligheten snart.

Kan bara citera den (nästan) alltid så träffsäkra @SwiftOnSecurity:
"Congrats to everyone who told their friends in the Middle East to stay on Windows 7 because it's "more private." You morons."

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Det finns antagligen också en mängd företagsdatorer och företagssystem som är Windows 7. Företag byter inte bara så fort något nyare finns.
MS erbjudanden gällde dessutom bara privatpersoner väl?

Nej, det gällde inte bara privatpersoner. Jag var själv med då min stad uppgraderade till Windows 10. Däremot finns det fortfarande en stor del Windows 7 datorer kvar hos oss som måste köra Windows 7 p.g.a kompabilitetsproblem med gammal mjukvara.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

Vilken tur att google inte gör operativsystem då, oh wait!
Vad använder du för tjänster för att slippa allt detta igentligen?

Jag har betydlig mindre data på min telefon (kontakter och några meddelanden) vilket är ett problem med android men knappast på samma nivå som med windows som har tillgång till all data jag har.

Det går utmärkt att undvika google om man vill. Det går att använda plugins för browser, incognito mode, använda andra sökmotorer, använda krypterade kommunikations protokoll och så vidare. Visst det är en del arbete men det är upp till användaren att besluta vad de ger till google och andra liknande, något som inte är möjligt om ditt eget OS spionerar på dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Jisses, kliv ned från den höga hästen. Du gör ingen en god gärning genom att använda ett mer osäkert system, och att man valt att uppdatera till ett säkrare sådant betyder inte att man struntar i någons uppoffringar. Dags att kliva in i verkligheten snart.

Kan bara citera den (nästan) alltid så träffsäkra @SwiftOnSecurity:
"Congrats to everyone who told their friends in the Middle East to stay on Windows 7 because it's "more private." You morons."

För det första vet du inte att den är säkrare, du vet bara att den tvingar uppdateringar (vilket är trivialt att ställa in på win 7). Det är inte uppdateringar som är problem för privatlivet utan allt annat som MS slängt in för att övervaka användarna och tvinga in de i molnet där de kan verkligen se allt du gör.

Med tanke på att win10 var exakt lika mycket känslig för wannacry som win7 är denna twitter allt annat än träffsäker. På sin höjd dåligt informerad och dryg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag har betydlig mindre data på min telefon (kontakter och några meddelanden) vilket är ett problem med android men knappast på samma nivå som med windows som har tillgång till all data jag har.

Det går utmärkt att undvika google om man vill. Det går att använda plugins för browser, incognito mode, använda andra sökmotorer, använda krypterade kommunikations protokoll och så vidare. Visst det är en del arbete men det är upp till användaren att besluta vad de ger till google och andra liknande, något som inte är möjligt om ditt eget OS spionerar på dig.

Att det går är ju ingen nyhet, undrade mest hur du har löst det och hur det är att leva med tjänster som inte samlar in data, vad är dina erfarenheter och vad använder du?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon127948:

För det första vet du inte att den är säkrare, du vet bara att den tvingar uppdateringar (vilket är trivialt att ställa in på win 7). Det är inte uppdateringar som är problem för privatlivet utan allt annat som MS slängt in för att övervaka användarna och tvinga in de i molnet där de kan verkligen se allt du gör.

Med tanke på att win10 var exakt lika mycket känslig för wannacry som win7 är denna twitter allt annat än träffsäker. På sin höjd dåligt informerad och dryg.

Dåligt informerad? Den handlar inte om Wannacry. Du verkar inte ha så bra koll på vad som hänt den senaste tiden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

ok så du hittade på alltså, för vad jag har hört utan att se belägg verkar det precis som du skriver vara mest myndigheter och företag som i hög grad oftast väntar med uppdateringar, varpå jag blev förvånad av ditt påstående och därav att jag undrade vart du fätt det ifrån, men då vet jag

Hittade på? Herregud, ibland undrar man alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hittade på? Herregud, ibland undrar man alltså.

Vad undrar du? Du påstår något du inte har några belägg för, hur är det inte att hitta på, att "alla vet det" är inget vidare argument heller då väldigt många saker väldigt ofta inte stämmer med vad man först tror

Till exempel tycker jag att det är mer rimligt att det är många företag som sitter kvar på w7 eftersom det inte bara är att uppdater hur som helst, men eftersom du säger att det inte är så måste du ju ha fått det från någonstans, det vore intressant att ta del av i så fall

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Vad undrar du? Du påstår något du inte har några belägg för, hur är det inte att hitta på, att "alla vet det" är inget vidare argument heller då väldigt många saker väldigt ofta inte stämmer med vad man först tror

Till exempel tycker jag att det är mer rimligt att det är många företag som sitter kvar på w7 eftersom det inte bara är att uppdater hur som helst, men eftersom du säger att det inte är så måste du ju ha fått det från någonstans, det vore intressant att ta del av i så fall

Jag pratade inte om företag i mitt första inlägg du svarade på. Om du hade läst mitt svar till dig med en gnutta förståelse så hade du vetat detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag pratade inte om företag i mitt första inlägg du svarade på. Om du hade läst mitt svar till dig med en gnutta förståelse så hade du vetat detta

Ja fast först skrev du ju

Citat:

Dom flesta som är infekterade överhuvudtaget är inte teknikkunniga personer, det handlar mindre om att det är W7 som är dåligt och mer om att användarna inte vet vad dom håller på med.

DU säger i ditt svar att det är uppenbart för att sedan i nästa mening säga att det inte var så utan att det var företag som blev drabbade.

sedan behöver man inte bli så defensiv direkt, jag frågade endast hur du kom fram till det och ditt svar ber "det är uppenbart"

Jag tycker idag inte att det var helt orimligt att anta att du hade läst något mer angående detta när man gör ett så tvärsäkert uttalande, speciellt inte som de flesta källor verkar rapportera motsatsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Ja fast först skrev du ju DU säger i ditt svar att det är uppenbart för att sedan i nästa mening säga att det inte var så utan att det var företag som blev drabbade.

sedan behöver man inte bli så defensiv direkt, jag frågade endast hur du kom fram till det och ditt svar ber "det är uppenbart"

Jag tycker idag inte att det var helt orimligt att anta att du hade läst något mer angående detta när man gör ett så tvärsäkert uttalande, speciellt inte som de flesta källor verkar rapportera motsatsen

Skickades från m.sweclockers.com

Så du läser inlägget en gång till men ännu har du inte fattat för du verkar totalt ointresserad av att svara på det jag skriver utan skapar strawman istället. Jag skrev att det verkar som det i allra högsta grad är myndigheter och företag som är drabbade:

"Nu verkar det dock som det i allra högsta grad var företag och myndigheter som blev drabbade. Men för vanliga användare så har en mer kunnig person större förståelse för hur viktigt säkerhetsuppdateringar är och att virus kan sprida sig på väldigt många olika sätt och platser."

Kanske inte är lätt att förstå vad jag menade efter första inlägget, men andra? Kom igen, kontext är viktigt.

PS: Med uppenbart menade jag att det är uppenbart att okunniga drabbas i betydligt större utsträckning än kunniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

... då Windows 10 har support för den äldre version så kan den med blir smittad av masken.

Skrivet av Aleshi:

Windows 7 och Windows 10 är lika säkra på den här punkten.

Skrivet av sniglom:

Hålet fanns ju till Windows 10 med, så operativen var precis lika osäkra.

Skrivet av anon127948:

Med tanke på att win10 var exakt lika mycket känslig för wannacry som win7 är denna twitter allt annat än träffsäker.

Bara så det inte råder något missförstånd. Windows 10 hade visserligen också buggen, men är ändå inte sårbar för Wannacrypt via SMB1 shares. Exploitkoden i Wannacrypt är inte designad för Windows 10. Bara Windows 7, Server 2008 och äldre os.

De 0,03 procenten som ändå drabbades kommer sig antagligen av att folk har kört bifogad fil i ransomware-mejlen.

WannaCrypt ransomware worm targets out-of-date systems

The exploit code used by WannaCrypt was designed to work only against unpatched Windows 7 and Windows Server 2008 (or earlier OS) systems, so Windows 10 PCs are not affected by this attack.
--Microsoft Malware Protection Center

It says Windows 10 is not affected by the SMB exploit. It doesn’t say Windows 10 systems can’t be infected by running an infected e-mail attachment. --Dasoman

Windows 10 appears not to be vulnerable to the spread of the worm via SMB1 shares. Windows 10 IS vulnerable to an idiot who clicks on a random attachment, as are all systems. --Mike K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Bara så det inte råder något missförstånd. Windows 10 hade visserligen också buggen, men är ändå inte sårbar för Wannacrypt via SMB1 shares. Exploitkoden i Wannacrypt är inte designad för Windows 10. Bara Windows 7, Server 2008 och äldre os.

De 0,03 procenten som ändå drabbades kommer sig antagligen av att folk har kört bifogad fil i ransomware-mejlen.

WannaCrypt ransomware worm targets out-of-date systems

The exploit code used by WannaCrypt was designed to work only against unpatched Windows 7 and Windows Server 2008 (or earlier OS) systems, so Windows 10 PCs are not affected by this attack.
--Microsoft Malware Protection Center

It says Windows 10 is not affected by the SMB exploit. It doesn’t say Windows 10 systems can’t be infected by running an infected e-mail attachment. --Dasoman

Windows 10 appears not to be vulnerable to the spread of the worm via SMB1 shares. Windows 10 IS vulnerable to an idiot who clicks on a random attachment, as are all systems. --Mike K.

Dold text

Aha, då är jag rättad. Tack för lektionen.

Permalänk

Nyheten på ArsTechnica för 10 dagar sedan, där det stod om 75000 infekterade datorer och även i vilka länder det handlade om. Sverige är ganska förskonade av denna väckarklocka.

Varför argumentera här på forumet om olika windows versioner så länge win 7 erbjuds uppdateringar 3 år till, och hur många privatpersoner är drabbade av detta, marginellt?
Ingen som funderat på hur antalet datorer ökat senaste 10-20 åren, hur många datorer fanns för 15 år sedan jämfört med idag? Du kan inte göra någonting utan en dator någonstans idag och snart är även kassa apparaterna borta.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/foraldrad-it-teknik-en-fara-...
Dagens nyheter har just kartlagt lite om det här där sjukvården är i fokus, och förutom att hårdvaran kostar en väldans massa skattepengar så kostar även programvaran desto mer. I förhållande till finanser och behov är det alltid brist på finanser, lägg skulden på politiker istället. Fråga dessa varför de inte lagt ut miljarder på att uppdatera till win10 istället för rosa elefanter.

Så ingen uppdaterad windows 10 användare har fått ett virus? Och ingen kommer någonsin att få ett...

På mitt jobb fick vi för 3 veckor sedan datorer med windows 7 embedded på truckarna då vi ska öka spårbarheten på varenda kolli vi tar in i huset, vi är tydligen lite efter, men vi hade inget alls förut, vi körde med pappershantering, och jag har ingen aning om hur dyrt det där värdelösa pick-by-voice systemet kostat hittills men det är som att prata med en senil hörselskadad idiot hela dagarna så vi har kommit till 2000 talet iaf.

Läser man på Askwoody så finns det 3 grupper, där avråds man att uppdatera om stabilitet är viktigt tills de fixat buggarna med månads patcherna, men innan ms hinner fixa dessa kommer ju nästa månadspatch vanligtvis med nya buggar, fast nu verkar det vara allvar.
Group A – automated installation of Monthly Rollups
Group B – manual installation of specific Security-Only patches
Group W – folks who sat on the bench and didn’t patch at all.
https://www.askwoody.com/2017/ms-defcon-3-get-patched-and-bra...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Strejf har inte varit aktiv på länge, Ozzed har kanske fyllt hans plats på forumet?

Skulle kunna vara samma person också.. då uttryckssätt och tankebanor är väldigt lika..
En tanke som slagit mig i alla fall.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD