Twitch erbjuder mig gå med Twitchs affiliate-program och börja tjäna pengar

Permalänk

Twitch erbjuder mig gå med Twitchs affiliate-program och börja tjäna pengar

Kanske är detta ämne i fel forum men jag ber ursäkt.

Hej, som rubriken lyder så fick jag ett erbjudande från twitch nyligen att gå med Twitchs affiliate-program och börja tjäna pengar då jag uppfyller kravet. Jag fick meddelande både mitt mejl och min Twitch kanal. Jag har läst lite på nätet om vad är Twitchs affiliate-program är men det är svårt förstå ibland när man inte är så kunnig på Twitch då jag är en tjej. Jag har några frågor till er:

Vet ni vad det är Twitchs affiliate-program? Är det någon av er som har blivit erbjuden och gått med Twitchs affiliate-program?

Enligt på nätet man tjänar 1 cent per bit och används på chattet. Är det följare som köper bit då?
Hur mycket man tjänar så beror väl hur många följare som köper bits? Rätta mig om jag har fel då jag inte är kunnig.
Är det per följare, per stream, per timme, per dag som man tjänar pengar på bits, Twitch-affiliate program?

Jag har lite problem just nu då jag har ansökt norska A-kassa som motsvarar som svensk A-kassa då jag fick sparken från mitt jobb nyligen. Jag har inte fått besked än när jag får A-kassa men jag har uppfyller kraven och har rätt till A-kassa. Jag är rädd om jag ansöker att gå med Twitch-affiliate program och jag är rädd att förlorar A-kassan.

Därför undrade jag, kan man förlora A-kassan om man tjänar pengar på Twitchs affiliate-program? Är det någon av er som har haft A-kassa eller annan försörjningsstöd och kunde tjäna pengar på Twitch-affiliate program utan förlora er A-kassa eller försörjningsstöd?

Kan A-kassa ta reda på om man tjänar pengar på nätet som Twitch-affiliate program? Norge är byggd samma system som Sverige. Vad händer om man går med Twitchs Affiliate-program och väljer inte ta ut pengarna, kan A-kassa fortfarande ta reda på vart jag tjänade dessa pengar från?

Betalar man skatt på Twitch-affiliate program? Enligt på twitch hemsida så får man pengarna inom 60 dagar.
Kan man gå med Twitch-affiliate program när min A-kassa tar slut vilket blir i december? Jag antar att jag förlorar pengar. då.

Vad är det för skillnad mellan Twitch-affiliate och Twitch-partner? Vilket av dem är det bäst att gå med?

Är det någon av er som är svensk/norsk som bor i Norge och kan besvara mina frågor så skulle jag vara tacksam. Tack för er tid.

Permalänk

Tror det är helt lungt, men du kan ringa A-kassan anonymt och fråga dina frågor.
När man har A-kassa ska man alltid stå till arbetsmarknadens förfogande, vilket du är om du "sitter " hemma och söker jobb.
Tror aldrig du kan förlora A-kassan ( så länge du sköter jobbsökandet).
Ring! Den här frågan är komplex

Permalänk
Medlem

Enkelt sagt så är det en funktion som gör att du kan aktivera "bits"-funktionen. Folk som köper bits kan då ge dig bits och du får då pengar för det. Det är ingen direkt inkomst, det är mer som en donation.

Skulle med sannolikhet kunna säga att du behöver inte oroa dig ett dugg för A-kassan. En donation är ingen inkomst så..

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Kan inte säga hur det gäller med a-kassan, men för bits och skatt:
Bits är något som personer i chatten kan ge dig genom s.k. cheers.
De skriver typ "/cheer 100"så dras 100 bits från deras konto och ges till dig.
Är en version av donation som går via Twitch.

Skatt skall betalas på de pengarna också om de överstiger en viss summa. Bäst info kan nog skatteverket ge dig, det är lite diffust då de främst har uttalat sig om personer som driver bolag och streamar, inte hobbystreamers.
Men det är som sagt en tolkningsfråga, så bäst att kolla med RSV.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

försörjningsstöd lär man förlora, alla pengar som hamnar på ditt konto är inkomst och har du en inkomst som är nog får man inte längre försörjningsstöd. Allafall är det så det fungerar här uppe (Jämtland). Spelar ingen roll om det nu så var min mormor som gav mig 500kr när jag fyllde år. Det räknas som inkomst och dras av på försörjningsstödet.

A-kassa har jag dock ingen koll på.

När det gäller vad som ska skattas eller ej så beror det nog lite på vilket mängd det är.

"De nya reglerna innebär att de som driver en aktiv kanal på Twitch måste deklarera sina donationer. Däremot är det inte alla som drabbas av Skatterättsnämndens avgörande – det gäller främst streamers som äger ett aktiebolag där pengarna rullar in. Alla som livesänder för skojs skull och får in någon femtiolapp då och då kan alltså vara helt lugna.

Käll tillägger att det kan vara svårt att fastställa var gränsen mellan hobby och näringsverksamhet går. Är man osäker på vilka summor som anses vara stora kan det vara smart att kontakta Skatteverket."

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

försörjningsstöd lär man förlora, alla pengar som hamnar på ditt konto är inkomst och har du en inkomst som är nog får man inte längre försörjningsstöd. Allafall är det så det fungerar här uppe (Jämtland). Spelar ingen roll om det nu så var min mormor som gav mig 500kr när jag fyllde år. Det räknas som inkomst och dras av på försörjningsstödet.

A-kassa har jag dock ingen koll på.

När det gäller vad som ska skattas eller ej så beror det nog lite på vilket mängd det är.

"De nya reglerna innebär att de som driver en aktiv kanal på Twitch måste deklarera sina donationer. Däremot är det inte alla som drabbas av Skatterättsnämndens avgörande – det gäller främst streamers som äger ett aktiebolag där pengarna rullar in. Alla som livesänder för skojs skull och får in någon femtiolapp då och då kan alltså vara helt lugna.

Käll tillägger att det kan vara svårt att fastställa var gränsen mellan hobby och näringsverksamhet går. Är man osäker på vilka summor som anses vara stora kan det vara smart att kontakta Skatteverket."

A-kassa är inte samma som försörjningsstöd.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

A-kassa är inte samma som försörjningsstöd.

Det är riktigt, men TS nämner även försörjningsstöd i första posten

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaming123:

Vad är det för skillnad mellan Twitch-affiliate och Twitch-partner? Vilket av dem är det bäst att gå med?

"Right now becoming an Affiliate doesn't offer much--it merely lets people Cheer with Bits, animated emoticons you purchase from the service--but Twitch said it will soon expand to include "basic versions" of its subscriptions, game commerce, and advertising revenue sources."

Målet är att vara Partner och inte Affiliate, men om de genomför de andra delarna så blir det lite som Twitch Partner. Även om det egentligen inte är värt det idag så kan det bli värt det i framtiden för dig om du accepterar.

Men tänk på att oavsett så måste du har rätt så många tittare för att kunna försörja dig med Twitch.

Permalänk
Medlem

Jag bumpar tråden eftersom jag är nyfiken på hur det fungerar idag.
Jag streamar lite ibland för skojs skull och jag har fått ett mail att jag snart kan söka till affiliate programmet. Men är det ens värt det om man bara lirar lite och inte har överdrivet många tittare alltså ungefär 4-5st. För jag läste också att man måste upp i 100 dollar för att ens få en utbetalning och får man 1 cent per bits som någon skrev ovan så högst troligen låter det mest som något för mig ouppnåeligt. Men är någon av er med i programmet och kan ge lite input?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag bumpar tråden eftersom jag är nyfiken på hur det fungerar idag.
Jag streamar lite ibland för skojs skull och jag har fått ett mail att jag snart kan söka till affiliate programmet. Men är det ens värt det om man bara lirar lite och inte har överdrivet många tittare alltså ungefär 4-5st. För jag läste också att man måste upp i 100 dollar för att ens få en utbetalning och får man 1 cent per bits som någon skrev ovan så högst troligen låter det mest som något för mig ouppnåeligt. Men är någon av er med i programmet och kan ge lite input?

I värsta fall får du väl inte ut något av det, ser inte hur det skulle göra någon skada att testa?

Permalänk
Medlem

Borde man inte klara sig som hobbyverksamhet skattemässigt?

Du bor i Norge och är alltså skriven där? Kanske bra att kolla upp vad som gäller med skatt och annat i Norge också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

I värsta fall får du väl inte ut något av det, ser inte hur det skulle göra någon skada att testa?

Nä förvisso, det är väl mest att de kontrollerar en hårdare ifall man spelar musik eller spel som man ej har rättigheter till eller något sådant tänker jag. Men det kan ju kanske vara värt att prova. Men det vore intressant att höra ifall om någon här på Sweclockers har erfarenhet av hur det är och hur snabbt det går att nå gränsen för utbetalning eller om den ens är möjlig för en liten streamer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att hålla pengarna inne på Twitch/Paypal och börja ta ut dem när du fått ett jobb?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME