Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ledstripes:

Tanken var att köpa en Xeon-CPU, glömde att nämna det. Men tror du att 16GB minne räcker till?

Det gör det säkert (beroende på hur många strömmar du ska ha). Har man PlexPass finns det någon form av hårdvaruaccelerering i någon version som ska fungera.
Men det blir ju tyvärr lite sämre kvalité av det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det gör det säkert (beroende på hur många strömmar du ska ha). Har man PlexPass finns det någon form av hårdvaruaccelerering i någon version som ska fungera.
Men det blir ju tyvärr lite sämre kvalité av det.

Har Plex-pass. Tror jag slår till och köper denna server. Verkar ju vara omåttligt populär.

Permalänk
Avstängd

Om jag ska uppgradera med en vassare CPU - vilka passar då? Vill ha något rejälare, som klarar i alla fall 2st transcodningar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Om jag ska uppgradera med en vassare CPU - vilka passar då? Vill ha något rejälare, som klarar i alla fall 2st transcodningar samtidigt.

Jag skulle vilja veta hur pass tyst den är, dvs om den låter som en vanlig dator eller tystare.
För som det är nu så klarar min NAS mina behov men skulle behöva lite kraftigare CPU vilket även denna NAS har:
Synology Disk Station Ds216play som klarar av 4K transcoding.

Mer info om NAS:en:
https://www.synology.com/sv-se/products/DS216play

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Om du pratar 2st 1080p transcodes så bör du köpa en i3 3220,3240 3250 för att komma billigt undan. Dessa finns på tradera från 150-350:-
och har runt 4500+ i passmark, runt 2000 är ju gränsen för en transcode.

Annars är det nog 1265lv2 du ska satsa på men den kostar ju runt 1000-1600:- för 7700 passmark.

EDIT: Ang minne så har jag kört 2gb i min burk från start, det var för lite sedan fick jag tag på en 4gb sticka och körde 6gb det funkade bra för 2transcodes, handbrake encode samt slösurf med chrome samtidigt.
Nu har jag 8gb och kan dessutom spela lol samtidigt utan att få slut på minne, jag har stoppat i ett grafikkort i min burk.
Jag kör windows 10, plex server, torrent, handbrake, och chrome samtidigt 24/7 utan problem när det sitter en i3 3220 i microservern.

Skrivet av Calby:

Jag skulle vilja veta hur pass tyst den är, dvs om den låter som en vanlig dator eller tystare.
För som det är nu så klarar min NAS mina behov men skulle behöva lite kraftigare CPU vilket även denna NAS har:

Den är ganska tyst på tystaste läget, det är ju bara en 120mm fläkt som snurrar på som dessutom går att byta till en tystare fläkt. Jag ställde min bakom min soffa och satt precis bredvid och jag har ju lite surr men knappt så jag märker den. I min källare låter mina lysrör i taket mer än microservern som står på golvet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"tysthet" är ju relativt. Jag skulle säga i nivå med en enklare desktop dator.
Sen går det att få en G8 tystare om man är villig att acceptera lite högre temp.
Man kan tex koppla ur främre tempsensorn (på eget ansvar) det sänker fläktvarvet.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Om du pratar 2st 1080p transcodes så bör du köpa en i3 3220,3240 3250 för att komma billigt undan. Dessa finns på tradera från 150-350:-

Annars är det nog 1265lv2 du ska satsa på men den kostar ju runt 1000-1600:- för 7700 passmark.

EDIT: Ang minne så har jag kört 2gb i min burk från start, det var för lite sedan fick jag tag på en 4gb sticka och körde 6gb det funkade bra för 2transcodes, handbrake encode samt slösurf med chrome samtidigt.
Nu har jag 8gb och kan dessutom spela lol samtidigt utan att få slut på minne, jag har stoppat i ett grafikkort i min burk.
Jag kör windows 10, plex server, torrent, handbrake, och chrome samtidigt 24/7 utan problem när det sitter en i3 3220 i microservern.

Den är ganska tyst på tystaste läget, det är ju bara en 120mm fläkt som snurrar på som dessutom går att byta till en tystare fläkt. Jag ställde min bakom min soffa och satt precis bredvid och jag har ju lite surr men knappt så jag märker den. I min källare låter mina lysrör i taket mer än microservern som står på golvet.

Okej, Skulle du kunna mäta måtten på den? Lär se om jag får plats med den där jag har tänkt att ha den =P
Dvs bredd, längd och djup.

Såg att Dustin "rear" ut den nu.

Finns det något sätt att man kan sätta in en SSD i själva slottsen för 3,5" diskarna?
Jag känner att jag inte orkar strula med sätta den på moddat sätt.

Och jag behöver ändå inte alla 4:a platser ännu, min 3TB räcker bra som jag har just nu.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: L 245 B 230 H 235

Så här har jag gjort, det funkar om man har lite mindre händer.
Annars går det att köpa 2,5" till 3,5" rack på ebay för någon dollar, det har jag gjort men tänkte inte på att disken inte sitter centrerad i microservern så jag ska beställa nya. https://www.dropbox.com/s/plhw1agoi5aginh/IMG_20170525_111315...

Denna funkar alltså inte då ssd disken sitter centrerad i vaggan.
https://www.dropbox.com/s/csy3mbhy4pc8jif/IMG_20170525_111822...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@Calby: L 245 B 230 H 235

Så här har jag gjort, det funkar om man har lite mindre händer.
Annars går det att köpa 2,5" till 3,5" rack på ebay för någon dollar, det har jag gjort men tänkte inte på att disken inte sitter centrerad i microservern så jag ska beställa nya. https://www.dropbox.com/s/plhw1agoi5aginh/IMG_20170525_111315...

Denna funkar alltså inte då ssd disken sitter centrerad i vaggan.
https://www.dropbox.com/s/csy3mbhy4pc8jif/IMG_20170525_111822...

Okej, Då förstår jag.
Tack för bilderna, man kan ju lösa det på samma sätt som du har gjort som att man ändå inte kommer att ta ut och in SSD:disken som att den kommer att vara en OS disk.

Priset för allt är billigt just nu, men försöker fortfarande finna anledningen att uppdatera från min NAS.
Känns lite motit att köpa den, men samtidigt så blir det ett stort och bra hopp då servern kommer att "klara av" mer och under mina studier kan det vara bra att ha något att labrorera med och min sambo kan ha alla sina bilder m.m på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev en beställning hos Dustin nu på rean.
Vilka ram minnen är att föredra om man ska beställa?
ECC såklart men såg att utbudet va lite klent hos Dustin då dom endast hade kingston när man kollade på ECC DDR3 1600Mhz.

Edit:
Vilken CL är det på minnet som sitter i?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Blev en beställning hos Dustin nu på rean.
Vilka ram minnen är att föredra om man ska beställa?
ECC såklart men såg att utbudet va lite klent hos Dustin då dom endast hade kingston när man kollade på ECC DDR3 1600Mhz.

Edit:
Vilken CL är det på minnet som sitter i?

https://www.dustinhome.se/product/5010780924/ddr3

Jag kör den. Är med på HPs supported-lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frX:

Ajdå, får ta och ladda upp dom någon annan stans..

EDIT: Ny länk https://1drv.ms/f/s!Ao16FRbVw4dMmjszlDUpI1oG0D1K

Är det senaste bios uppdateringen för gen8:an?
Jag får min gen8:a på måndag så undrade fall om man ska uppgradera direkt dvs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

https://www.dustinhome.se/product/5010780924/ddr3

Jag kör den. Är med på HPs supported-lista.

Har du möjligen länk till support listan?
Tänkte maxa servern med 16GB så behöver 2st 8GB stickor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Calby: Vet ej har inte lyckats att få in den. Säger att det är samma version som jag redan har. Någon som kan ge ltie tips hur man får den installerad har kört bat filen på min windows burk

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Har du möjligen länk till support listan?
Tänkte maxa servern med 16GB så behöver 2st 8GB stickor

De flesta använder sig nog av
http://www.kingston.com/en/memory/search?DeviceType=20&Mfr=HE...

https://m.prisjakt.nu/product/1354242

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@Calby: Vet ej har inte lyckats att få in den. Säger att det är samma version som jag redan har. Någon som kan ge ltie tips hur man får den installerad har kört bat filen på min windows burk

När du skriver Windows burk menar du då din vanliga dator och inte servern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Vad har du för operativsystem i din Microserver?

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Windows 10 pro

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Är det inte bättre att köra exempelvis FreeNAS eller liknande OS? Har fått för mig det, efter tidigare kommentarer från folk. Dock är jag ju väldigt bekant med Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

När du skriver Windows burk menar du då din vanliga dator och inte servern?

Jag kör OPNSense på den burken. Så jag körde från en dator i nätverket. Får väl göra en temporär install med windows på den och köra därifrån .

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Ledstripes: Så är det säkert men jag har ingen koll och har inget större intresse för mjukvara om jag ska vara ärlig och med 2 barn under 3 år finns inte riktigt tiden att lägga på sådant som inte intresserar mig.
När jag köpte min microserver var jag först på jakt efter en lämplig nas och sedan en APU med ett extremt litet chassi att bygga en dator i som plex server, torrent klient och handbrake encodare och kunna spela lol hos kompisar någon gång då och då.

Men så såg jag en annons här på marknaden och tyckte faktiskt att den såg jäkligt bra ut rent estetiskt och kollade bara om det gick att köra windows 10 på den eftersom jag visste att det täcker mina behov. Kanske är onödigt resurskrävande för datorn men minimerar mina resurser.

Jag köpte servern för 950:- har köpt 2*4gb ram för 400:- en i3 3220 för 196:- och ett GT 640 för 230:- windows 10 licens 33:-
Totalt har min server kostat 1809:- sjukt billigt med tanke på att jag tänkte köpa en APU med ungefär samma prestanda för 1500:- innan lägg sedan till en nas moderkort chassi ram osv så var detta en sjukt bra lösning.

Nackdelen var att jag bara fick 2gb ram och 150W näragget när jag köpte den här på marknaden, import från något land.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara kolla med er nu så att jag har greppat allt.

När jag får min HPe på måndag så tänkte jag göra följande.

1. Koppla in den till mitt LAN.
2. Kolla vad det är för IPnr till den i min router.
3. Ansluter till HPe genom iLO det gör jag genom att slå in min HPe's IPnr i min webbläsare på min dator.
4. Uppdaterar BIOS, mountar ISO update filen för BIOS i min dator som jag sedan kommer åt via iLO till min HPe.
5. Sätter i min SSD och min WD Red i HPe.
6. Ändrar inställningar i BIOS till AHCI, detta kommer radera allt innehåll på min SSD och min WD Red.
7. Mountar Windows Server 2016 ISO filen på min dator för att sedan installera den på min SSD via iLO.

Har jag förstått allt rätt?

Edit:
Jag antar att det finns någon form av default username och default password till iLO som man sedan ändrar vid första inloggningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Skrivet av Calby:

Jag har en Xeon 1230V2, provade för skoj skull att se hur många transcodingar den klarade. Kunde köra 8st innan det började gå lite tungt när jag skulle öppna nionde.

Så det är kanske lite overkill om man mest ska ha det inom familjen. Men förhoppningsvis framtidssäkert.

Skrivet av Calby:

Tänkte bara kolla med er nu så att jag har greppat allt.

När jag får min HPe på måndag så tänkte jag göra följande.

1. Koppla in den till mitt LAN.
2. Kolla vad det är för IPnr till den i min router.
3. Ansluter till HPe genom iLO det gör jag genom att slå in min HPe's IPnr i min webbläsare på min dator.
4. Uppdaterar BIOS, mountar ISO update filen för BIOS i min dator som jag sedan kommer åt via iLO till min HPe.
5. Sätter i min SSD och min WD Red i HPe.
6. Ändrar inställningar i BIOS till AHCI, detta kommer radera allt innehåll på min SSD och min WD Red.
7. Mountar Windows Server 2016 ISO filen på min dator för att sedan installera den på min SSD via iLO.

Har jag förstått allt rätt?

Edit:
Jag antar att det finns någon form av default username och default password till iLO som man sedan ändrar vid första inloggningen?

Som jag minns det stod det en liten lapp klistrad på servern med info till ILO (ids inte kolla nu)
Sen är det ju en specifik nätverksport till ILO så du behöver minst 2st nätverkskablar till den om du vill ha ILO 24/7

Permalänk
Medlem

@lasseTM: servern är billig. Synd att disk ska vara så jävla dyrt 😊

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Jag har en Xeon 1230V2, provade för skoj skull att se hur många transcodingar den klarade. Kunde köra 8st innan det började gå lite tungt när jag skulle öppna nionde.

Så det är kanske lite overkill om man mest ska ha det inom familjen. Men förhoppningsvis framtidssäkert.

Som jag minns det stod det en liten lapp klistrad på servern med info till ILO (ids inte kolla nu)
Sen är det ju en specifik nätverksport till ILO så du behöver minst 2st nätverkskablar till den om du vill ha ILO 24/7

Aha okej, då får jag köra med två kablar, inga problem iofs då den kommer stå vid routern.

Edit:
Vilket grafikkort rekommenderar ni attköpa till den?
Antar att grafikkortet kan hjälpa till med transcoding till viss del?
Eller räcker det med cpun?

Annars såg jag att någon hade köpt denna:
https://www.dustinhome.se/product/5010745819/hd-6450-silent-2...

Såg även att någon hade satt en heatsink på moderkortet på ett chipp, någon som vet vilket chipp och om det gör skillnad på temp?

Edit:
I SPP-2017.04 så antar jag att man får alla uppdateringar m.m fram tills den uppdateringen och har jag förstått det korrekt att det är ett servicepack för HPe?
Behöver jag sedan uppdatera BIOS på sidan om eller gör SPP-2017.04.0 även det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

På de hp rackservrar jag har så kan man ställa in i bios att ILO ska dela nätverksuttag med det vanliga nätverksuttaget så att säga, funkar inte det på denna?

Permalänk
Medlem

ska du boota från ssd så är det montering i slot1 som gäller, annars är det plättlätt att montera i toppen. En grenkabel av den här typen http://www.dhgate.com/product/new-20pcs-lot-8-inches-molex-4-... (det finns en molex skarv under odd bayen) och sen lite dubbelhäftande tejp plus en vanlig sata kabel.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@mats42: men är det inte massa strul att boota från odd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

ska du boota från ssd så är det montering i slot1 som gäller, annars är det plättlätt att montera i toppen. En grenkabel av den här typen http://www.dhgate.com/product/new-20pcs-lot-8-inches-molex-4-... (det finns en molex skarv under odd bayen) och sen lite dubbelhäftande tejp plus en vanlig sata kabel.

Om du orkar kanske du kan göra en guide med bilder?

Skrivet av lasseTM:

@mats42: men är det inte massa strul att boota från odd?

Precis samma som jag har hört att det skulle vara strul med att ha den i ODD bla. när det är SPP updates så kan den sluta bota osv ibland.
Men jag kan ha fel.

Visa signatur