Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IuZ:

Du kör 2, jag funderade på att bara köra en i mitten. Vad får du för temps?

Kör en Xeon 1230v2 jag fick för en tusing.

Idle
dev.cpu.7.temperature: 42.0C
dev.cpu.6.temperature: 42.0C
dev.cpu.5.temperature: 44.0C
dev.cpu.4.temperature: 45.0C
dev.cpu.3.temperature: 40.0C
dev.cpu.2.temperature: 40.0C
dev.cpu.1.temperature: 42.0C
dev.cpu.0.temperature: 41.0C

Max
dev.cpu.7.temperature: 61.0C
dev.cpu.6.temperature: 61.0C
dev.cpu.5.temperature: 63.0C
dev.cpu.4.temperature: 63.0C
dev.cpu.3.temperature: 57.0C
dev.cpu.2.temperature: 59.0C
dev.cpu.1.temperature: 62.0C
dev.cpu.0.temperature: 62.0C

Permalänk
Medlem

Även Xeon 1265l v2 går för varmt med passiv kylning alltså? Jag behöver uppgradera men vill inte bli tvungen att mecka allt för mycket, hur stor operation är det att fixa aktiv kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Tips! Det finns nu en hel drös med Xeon 1265l v2 för runt 1400kr på ebay
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=1265...

EN sån här dum fråga.

Denna processor, kan jag byta den som det är utan att behöva hålla på med kylningen?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edroon:

EN sån här dum fråga.

Denna processor, kan jag byta den som det är utan att behöva hålla på med kylningen?

Min 1230v2 var på smärtgränsen, så jag tror man hamnar på relativt ok temp med en 1265lv2.

Lita absolut inte på ILO när det gäller temps iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matheeeew:

Även Xeon 1265l v2 går för varmt med passiv kylning alltså? Jag behöver uppgradera men vill inte bli tvungen att mecka allt för mycket, hur stor operation är det att fixa aktiv kylning?

Beror på. Ska du fräsa så blir det väl lite jobb. Du kan annars köpa denna och ta bort en del av fästningen
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B005O6518Q
Hur kan du finna här
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/9552-new-ge...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min 1265lv2 kommer nog att klara sig med passiv. 45w. Men vill vara lite förebyggande.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Om en i3 på 55w klarar sig passiv så kommer det funka kanon med 45w

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag har idag en disk som sitter i en Synology NAS jag antar att jag måste formatera den om jag köper HPE servern? Eller fungerar den direkt när man sätter in den i servern utan att formateras?

Jag hade tänkt köra labbmiljö för mina hemsidor, filserver, backupserver fungerar det bra med denna:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Hade tänkt sätta in en Samsung EVO 850 250GB som OS disk och köra Windows server 2016 på den.
Så köra en WD Red 3TB som lagringsdisk.

Edit:
iLO som alla skriver om här, fungerar det som så att jag kan fjärrinstallera allt på servern utan skärm direkt från första början?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Jag har idag en disk som sitter i en Synology NAS jag antar att jag måste formatera den om jag köper HPE servern? Eller fungerar den direkt när man sätter in den i servern utan att formateras?

Jag hade tänkt köra labbmiljö för mina hemsidor, filserver, backupserver fungerar det bra med denna:
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Hade tänkt sätta in en Samsung EVO 850 250GB som OS disk och köra Windows server 2016 på den.
Så köra en WD Red 3TB som lagringsdisk.

Edit:
iLO som alla skriver om här, fungerar det som så att jag kan fjärrinstallera allt på servern utan skärm direkt från första början?

Kör du något vanligt filsystem på en ensam disk är det ingen omöjlighet att det funkar att stoppa i den i Microservern och köra rätt av. Jag vet dock inte säkert, kanske bäst du väntar på svar från någon som har koll på Synology.

Japp, iLO har en KVM-over-IP-funktion (remote console), som låter dig köra headless. Ebayar du en iLO Advanced-licens för ett par hundralappar (rekommenderas varmt att göra) slipper du 90 sek timeout på remote console, och får möjlighet att montera isos över nätverket via den. Du har din .iso lokalt på datorn du kör remote console från, för microservern ser det i alla relevanta hänseenden ut som en skiva i en fysisk läsare. Skitsmidigt, inget klabbande med installations-USB-stickor eller skivor.

Detta gör också optiska läsare helt redundanta. Kika tillbaka lite i tråden för olika lösningar på hur man kopplar in SSD och bootar från SATA-porten som egentligen är avsedd för optiska läsare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör du något vanligt filsystem på en ensam disk är det ingen omöjlighet att det funkar att stoppa i den i Microservern och köra rätt av. Jag vet dock inte säkert, kanske bäst du väntar på svar från någon som har koll på Synology.

Japp, iLO har en KVM-over-IP-funktion (remote console), som låter dig köra headless. Ebayar du en iLO Advanced-licens för ett par hundralappar (rekommenderas varmt att göra) slipper du 90 sek timeout på remote console, och får möjlighet att montera isos över nätverket via den. Du har din .iso lokalt på datorn du kör remote console från, för microservern ser det i alla relevanta hänseenden ut som en skiva i en fysisk läsare. Skitsmidigt, inget klabbande med installations-USB-stickor eller skivor.

Detta gör också optiska läsare helt redundanta. Kika tillbaka lite i tråden för olika lösningar på hur man kopplar in SSD och bootar från SATA-porten som egentligen är avsedd för optiska läsare.

Okej, låter smidigt. Så jag ansluter till iLO via webbläsaren då eller?
Så jag kopplar bara in min server för att sedan ansluta via iLO till servern för att göra installation m.m och BIOS sedan blir det så klart remote mot Windows Server när det är installerat.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej, låter smidigt. Så jag ansluter till iLO via webbläsaren då eller?
Så jag kopplar bara in min server för att sedan ansluta via iLO till servern för att göra installation m.m och BIOS sedan blir det så klart remote mot Windows Server när det är installerat.

Japp, precis. Kör .NET-versionen av remoteconsolen i IE, så slipper du installera nåt extra på datorn. Remoteconsolen funkar sedan precis som en skärm inkopplad fysiskt, du ser till och med POST-displayen och sånt, och kan uppdatera BIOS/firmware/etc över den.

Över LAN funkar faktiskt remoteconsolen tillräckligt bra för att göra andra grafiska remotelösningar mer eller mindre redundanta om du frågar mig. För mig som kör en CLI-installation av Debian, och inte orkar pilla med att mecka till nån vettig framebufferkonsoll, är dock SSH svårt att ersätta

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Om en i3 på 55w klarar sig passiv så kommer det funka kanon med 45w

Kanon, då blir det att beställa en Xeon!

Skrivet av kaput:

och får möjlighet att montera isos över nätverket via den. Du har din .iso lokalt på datorn du kör remote console från, för microservern ser det i alla relevanta hänseenden ut som en skiva i en fysisk läsare. Skitsmidigt, inget klabbande med installations-USB-stickor eller skivor.

Det går att mounta ISO-filer utan licensen!

Permalänk

Inte läst alla inlägg. Min 1265LV2 har gått i 2,5 år 24/7 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Det går att mounta ISO-filer utan licensen!

Åhå. Nu har jag förvisso licensen, men av nyfikenhet, hur går man tillväga med det? Vill minnas att jag försökte och misslyckades när jag precis skaffat min MS.

I vilket fall som helst är det ändå så jäkla värt den där tvåhundringen att slippa remote console-timeouts Sedan kan man förstås tycka vad man vill om etiken i HP:s affärsmetoder, kanske inte så jäkla prydligt att skicka med en cripplad iLO-version och försöka tvinga fram merförsäljning den vägen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Åhå. Nu har jag förvisso licensen, men av nyfikenhet, hur går man tillväga med det? Vill minnas att jag försökte och misslyckades när jag precis skaffat min MS.

Nu klantade jag mig och förväxlade console i Esxi och den i iLO:n... Du har nog helt rätt i att man måste köpa licens för att mounta ISO-filer, dumstrut på mig! =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Nu klantade jag mig och förväxlade console i Esxi och den i iLO:n... Du har nog helt rätt i att man måste köpa licens för att mounta ISO-filer, dumstrut på mig! =P

Ah, förklarar saken

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

En till fråga, går den tyst?
Alltså - det jag använder den till så behöver den inte kicka igång fläktarna till 100% m.m.
Min NAS går helt knäpptyst.

Så min fråga är om denna också kommer att gå tyst?
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

En till fråga, går den tyst?
Alltså - det jag använder den till så behöver den inte kicka igång fläktarna till 100% m.m.
Min NAS går helt knäpptyst.

Så min fråga är om denna också kommer att gå tyst?
https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Den låter. Inte mycket, men man hör den.

Sedan tycker jag inte att den är värd ~2700kr.
Tror dom flesta här köpt sina när den legat under 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Den låter. Inte mycket, men man hör den.

Sedan tycker jag inte att den är värd ~2700kr.
Tror dom flesta här köpt sina när den legat under 2000kr.

Okej, Kanske ska vänta lite då.
Egentligen så duger min NAS tämligen OK, men skulle vara skönt att ha något att labba emot när man te.x skulle behöva ladda upp en test sida eller liknande lokalt.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Beror på. Ska du fräsa så blir det väl lite jobb. Du kan annars köpa denna och ta bort en del av fästningen
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B005O6518Q
Hur kan du finna här
http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/9552-new-ge...

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle vilja ha ner ljudnivån på min litegrann, tempsen är ok, någon som provat denna kylning? Funderar på att testa att beställa en sån.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Skulle vilja ha ner ljudnivån på min litegrann, tempsen är ok, någon som provat denna kylning? Funderar på att testa att beställa en sån.

Köpte en från webhallen (https://www.webhallen.com/164608) för typ 1 år sedan, har dock inte fått tummen ur och satt in den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Köpte en från webhallen (https://www.webhallen.com/164608) för typ 1 år sedan, har dock inte fått tummen ur och satt in den...

Ahh okej, jag provar ta hem en få se hur det funkar

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Jag kör en Akasa K25 på min 1265L v2, som jag driver på den interna USB-porten, dvs 5v.
Fick ned tempen med 10-15 grader utan att påverka ljudnivån.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Jag kör en Akasa K25 på min 1265L v2, som jag driver på den interna USB-porten, dvs 5v.
Fick ned tempen med 10-15 grader utan att påverka ljudnivån.

Använder du då två av fästningarna eller har du moddat den för att kunna använda alla 4?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IuZ:

Använder du då två av fästningarna eller har du moddat den för att kunna använda alla 4?

Använder bara två av fästena. De andra två böjde jag av med en tång.
Fick skjuta in några brickor mellan fästena och fjädrarna till skruvarna för att få rätt tryck.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Fick skjuta in några brickor mellan fästena och fjädrarna till skruvarna för att få rätt tryck.

Du får gärna utveckla det där för en lekman då en 1265:a är påväg till mig om jag gärna hade kört en extra fläkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matheeeew:

Du får gärna utveckla det där för en lekman då en 1265:a är påväg till mig om jag gärna hade kört en extra fläkt!

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Avstängd

Ser att det finns Microserver Gen8 nu på Dustin för 2149kr. 16GB som max minne - kommer det att räcka åt mig som enbart kör servern som filserver/Plexserver? Tänkte om den är någorlunda framtidssäker då det kanske ska transcodas 4K inom något år eller två.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ledstripes:

Ser att det finns Microserver Gen8 nu på Dustin för 2149kr. 16GB som max minne - kommer det att räcka åt mig som enbart kör servern som filserver/Plexserver? Tänkte om den är någorlunda framtidssäker då det kanske ska transcodas 4K inom något år eller två.

Transcoda 4K med Ivy Bridge är väldigt svårt utan GPU-accelerering.

Du måste uppgradera processorn ganska rejält för det syftet om du använder Plex. Jag har en dator vid sidan om min Microserver som med nöd och näppe klarar transcoda en ensam 4K ström (3770S)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Transcoda 4K med Ivy Bridge är väldigt svårt utan GPU-accelerering.

Du måste uppgradera processorn ganska rejält för det syftet om du använder Plex. Jag har en dator vid sidan om min Microserver som med nöd och näppe klarar transcoda en ensam 4K ström (3770S)

Tanken var att köpa en Xeon-CPU, glömde att nämna det. Men tror du att 16GB minne räcker till?