Permalänk
Entusiast
Skrivet av Conny85:

Känner lite som du skriver, känner att jag inte växer något som person, som om jag blivit ett barn igen. Bodde själv som 19åring och flytta tillbaka när jag var 24år och har bott här sen dess då jag drog på mig massa skulder och räkningar :/ Det enda jag är orolig för är just OM jag inte klarar av ekonomiskt så kanske man får leta extra jobb på helger, ev byta arbete till heltid. För tar jag lägenheten så försvinner mina 11 år som är sparade och därmed måste jag börja om från år 1 igen :/ och då sitter jag väl här hos pappa tills jag är 45år..

Någon frågade om mina övriga utgifter som låg på 3700kr/mån ,
Volvo bensinkort betalar 240kr/mån (2000kr kvar)
mobilen 240kr/mån
privat skuld 2462kr/mån
akassa 112kr/mån
Bilförsäkring 596kr/mån
internet 269kr/mån

Hmmm... ja då kan jag väl personligen säga att jag skulle se annorlunda på situationen.

Jag dömer absolut inte dig och du får göra som du vill men om jag hade en privat skuld till någon som jag månad efter månad betalade av så skulle den vara prio #1 att få bort innan jag funderade på att "uppgradera mitt liv" över huvud taget.
I så fall skulle jag nog sälja bilen om jag vore du. Men å andra sidan är jag en sådan som absolut hatar skulder, privata eller ej.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Har fått erbjudande om en 1a i Handen Stockholm (20min från Stockholm central). Utanpå såg fasaden sliten och gammal ut men väl inne i bostaden var den ljus och fin, den verkar vara renoverad i både kök och badrum med kakel och klinkers, upphöjd diskbänk, handduksvärmare, badkar, stort kök med plats för bord och 4 stolar utan problem , spishäll, stor kyl och frys, sovalkov och stor balkong, säkerhetsdörr, totala lägenheten är 38kvm (se bild) https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b745af57f01af8c20a.png

Hyran ligger på 5459kr utan el. Är detta billigt eller dyrt? är ju trots allt i Stockholm och rätt centralt. Jag har inte skrivit kontrakt än. Har en inkomst på 15-17k per månad, fasta utgifter (räkningar) på 3800kr , bensin för bil 2000kr och sen mat ca 3000kr (äter specialkost för taskig mage) tror ni man kan klara sig på den inkomsten och ha en hyra på 5459kr plus el ca 300kr med övriga utgifter? Kommer bli tight dock och utrymme för spara lär ju inte infinna sig så länge man har den inkomsten :/ Är 31år och har varit tvungen att bo hos min far i många år nu p.g.a. sviktande ekonomi. Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed utnyttja mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

Behöver du verkligen bil i Stockholm? Vad är det för fasta utgifter du har på 3800 kronor? Mina fasta utgifter är mobilräkning 250, gym 150, tandvård 100, hemförsäkring 100, spotify 100, och något mer jag säkert glömt; landar på ungefär en tusenlapp.

Kapar du bilen och dina fasta utgifter så kommer du ner med åtminstone 3300 kronor, och då har jag räknat med att du behåller 1500 i fasta kostnader och 1000 för kollektivtrafik.

EDIT:
Såg nu att du hade en privat skuld som ligger och gror, kanske vore bäst att betala av den innan du flyttar från farsan? Hur gött det än vore med egen lägenhet så är det ändå viktigast att få ordning på ekonomin. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Conny85:

Känner lite som du skriver, känner att jag inte växer något som person, som om jag blivit ett barn igen. Bodde själv som 19åring och flytta tillbaka när jag var 24år och har bott här sen dess då jag drog på mig massa skulder och räkningar :/ Det enda jag är orolig för är just OM jag inte klarar av ekonomiskt så kanske man får leta extra jobb på helger, ev byta arbete till heltid. För tar jag lägenheten så försvinner mina 11 år som är sparade och därmed måste jag börja om från år 1 igen :/ och då sitter jag väl här hos pappa tills jag är 45år..

Någon frågade om mina övriga utgifter som låg på 3700kr/mån ,
Volvo bensinkort betalar 240kr/mån (2000kr kvar)
mobilen 240kr/mån
privat skuld 2462kr/mån
akassa 112kr/mån
Bilförsäkring 596kr/mån
internet 269kr/mån

Den stora boven är den privata skulden som ligger och gror ännu :/ där förlorar jag en hel del! hade inte den funnits hade det gått bra skulle jag tro.

1766:- kan du jue snart få att försvinna om du tex säljer bilen SL kort 830:- för 30 dagar.
Då kanske du tom kan betala av de sista 2000:- på samma månad och leva snålt den månaden för att sedan kunna bygga upp en buffert tex spara 1000:- månad.
Sen har Telenor Fastpris kontantkort för 99:- månad fria samtal dock bara 100Mb surf.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Kollade lite med att åka kommunalt , jag arbetar i vårby så det tar med bil om det fri väg ca 30min , när det är trafik tar det omkring 50min. Men buss är det två byten och skulle ta 1.05min , med andra ord längre tid framförallt om det är köfritt men å andra sidan så spar jag pengar där med bensinkostnader och försäkring på bilen om 600kr i månaden om jag ställer av den och låter den stå på pappas parkering (förvisso utomhus) men då slipper man kostnaden där. I värsta fall får man sälja den då bilen är värderad till 40k och betala av privata skulden på 27k och därmed även kunna börja spara. Har haft bil sedan jag var 18år så skulle kännas så skumt att vara utan bil. Men skulden till min pappa om 27 tusen är just den tyngsta biten som ligger just nu där jag betalar 2400kr i månaden. Kommer ta nått år till innan den är betald.
Så jag bör avvakta då även hur bra den än känns och hur bra jag än trivs? betala av farsan först och sen flytta? :/

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

@Conny85:

Låter som att du skulle kunna sälja bilen för 40 och skaffa en billigare (10-15?) och på så sätt bli av med skulden.

Permalänk
Medlem

Handen är INTE centralt i stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Handen är INTE centralt i stockholm

Nä jag har redigerat inlägget tog mig lite vatten över öronen där

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Skrivet av Conny85:

Kollade lite med att åka kommunalt , jag arbetar i vårby så det tar med bil om det fri väg ca 30min , när det är trafik tar det omkring 50min. Men buss är det två byten och skulle ta 1.05min , med andra ord längre tid framförallt om det är köfritt men å andra sidan så spar jag pengar där med bensinkostnader och försäkring på bilen om 600kr i månaden om jag ställer av den och låter den stå på pappas parkering (förvisso utomhus) men då slipper man kostnaden där. I värsta fall får man sälja den då bilen är värderad till 40k och betala av privata skulden på 27k och därmed även kunna börja spara. Har haft bil sedan jag var 18år så skulle kännas så skumt att vara utan bil. Men skulden till min pappa om 27 tusen är just den tyngsta biten som ligger just nu där jag betalar 2400kr i månaden. Kommer ta nått år till innan den är betald.
Så jag bör avvakta då även hur bra den än känns och hur bra jag än trivs? betala av farsan först och sen flytta? :/

Sälj bilen och betala av hela privata lånet och ha resten som en bra start på buffertsparande.
Visst det tar längre tid att ta sig fram kommunalt men tror du ändock vinner på det i längden då du kan spara och antingen köpa bil senare när du fått upp en buffert eller så kommer du på dig själv att du egentligen inte behöver bil det är mer en bekvämlighetsgrej.
Men det är bara tips som sagt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits hade jag omedelbart sålt av min bil för att betala av farsan, tagit lägenheten, använt resterande pengar från bilförsäljningen till att investera i lite möbler till lägenheten om så behövs.
Handen till vårberg tar nog 45min-1h kommunalt men pengarna du sparar är värt det, sen är det sjukt mysigt att åka buss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Kollade lite med att åka kommunalt , jag arbetar i vårby så det tar med bil om det fri väg ca 30min , när det är trafik tar det omkring 50min. Men buss är det två byten och skulle ta 1.05min , med andra ord längre tid framförallt om det är köfritt men å andra sidan så spar jag pengar där med bensinkostnader och försäkring på bilen om 600kr i månaden om jag ställer av den och låter den stå på pappas parkering (förvisso utomhus) men då slipper man kostnaden där. I värsta fall får man sälja den då bilen är värderad till 40k och betala av privata skulden på 27k och därmed även kunna börja spara. Har haft bil sedan jag var 18år så skulle kännas så skumt att vara utan bil.

Du äger en bil värd 40k med fasta kostnader på tusentals kronor i månaden samtidigt som du har en privat skuld på 27k och gnäller över att pengarna inte räcker. Du verkar inte vara ett dugg intresserad av att göra uppoffringar men vill samtidgt bo fint osv vilket känns lite motsägelsefullt.

Många åker kollektivt och i de allra flesta fall beror det på att det är billigt, inte att det är så otroligt roligt att åka buss och tunnelbana och ha dubbelt så lång transport till och från jobbet. Man får helt enkelt mätta munnen efter matsäcken så att säga och i ditt fall är bilen den enskilt största utgiften. En försäljning skulle dessutom möjliggöra att du kan lösa det privata lånet, spara ytterligare ett par tusen i månaden och även få pengar över till en liten buffert.

Sen har vi även den moraliska aspekten i att ha privata lån samtidigt som man unnar sig lyxkonsumtion som t.ex. bil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

@Conny85
Om du kokar ner allt så hamnar du till slut med frågan "Vad prioriterar jag?".
Är bilen ett måste, så kanske du kan sälja den och skaffa en lite mindre bil som drar mindre soppa. Mindre bil = billigare försäkring (?) och givetvis lägre bränslekostnader.
Bredband, jag kan nämna mitt : Bahnhof 100/10 strax under 200:- / månad. Det -kan- finnas billigare så klart men då får du själv leta efter det. Jag har för mej det finns en eller två diskussioner som just bredband här i forumet.

Sedan vill jag nämna en annan aspekt som kanske inte många med egna lägenheter tänker på : skaffar man sej en förstahandskontrakt så har man fått in en fot i bostadsmarknaden ( ja, trots att det är en hyreslägenhet ) och kan på så sätt skaffa sej bra referens hos sin blivande hyresvärd. Förutsatt att man sköter sej så klart.
Återigen kan jag ta mej själv som exempel : efter att ha levt i andrahandslägenheter under flera år så fick jag chansen till en förstahandskontrakt på en lite nedsliten etta i Bergsjön. Jag tog den, och två år senare flyttade jag till västra Göteborg. Jag har nu bott hos samma hyresvärd i elva år. Det är tack vare lägenheten i Bergsjön.

Så frågan är : hur, och vad, prioriterar du? Det kan nog bara du själv svara på.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@Conny85

Så om du säljer bilen:
Fasta:
mobilen 240kr/mån
akassa 112kr/mån
internet 269kr/mån
Lgh 5500
El 300
Mat 3000
=9400:-

Sen får du köpa ett pendlarkort, som kostar vad? en tusing?
Med denna budgeten har du drygt 5k över per månad, vilket du kan leva gott på.

Skulle säga att du har en alldeles för låg inkomst för att dels ha en bil som kostar väldigt mycket pengar (+bundet kapital) samtidigt som du har en skuld som du betalar aggresivt på.

Gör dig av med bilen (och skulden) och du kan en bra buffert. Om du behöver spendera 20-25 minuter extra för att pendla kommunalt skulle jag säga är mycket bättre än att stressa över en budget där du lever från hand till mun.

Permalänk
Medlem

Vad som nästan är ännu viktigare är att komma ut från farsans lägenhet. Att bo hemma vid 31 års ålder måste tära på psyket och som du säger är det pinsamt att berätta det för tjejer.

Det enda som hindrar dig från att flytta (och dessutom ha en bra ekonomi) är egentligen bilen.
Flytta. Sälj bilen. Gå ut och träffa tjejer (som du faktiskt kan bjuda hem) och plocka upp mer timmar om du kan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@Conny85

Så om du säljer bilen:
Fasta:
mobilen 240kr/mån
akassa 112kr/mån
internet 269kr/mån
Lgh 5500
El 300
Mat 3000
=9400:-

Sen får du köpa ett pendlarkort, som kostar vad? en tusing?
Med denna budgeten har du drygt 5k över per månad, vilket du kan leva gott på.

Skulle säga att du har en alldeles för låg inkomst för att dels ha en bil som kostar väldigt mycket pengar (+bundet kapital) samtidigt som du har en skuld som du betalar aggresivt på.

Gör dig av med bilen (och skulden) och du kan en bra buffert. Om du behöver spendera 20-25 minuter extra för att pendla kommunalt skulle jag säga är mycket bättre än att stressa över en budget där du lever från hand till mun.

Tack för alla svar, råd och tankar ni berikat mig med. Jag kommer lägga ut annons på min bil i morgon och hoppas den blir såld! Jag värdesätter hellre lägenhet och bli skuldfri än att ha en fin bil

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Tack för alla svar, råd och tankar ni berikat mig med. Jag kommer lägga ut annons på min bil i morgon och hoppas den blir såld! Jag värdesätter hellre lägenhet och bli skuldfri än att ha en fin bil

Kul! Låter som bra prioriteringar. Fortsätt gärna uppdatera tråden då den engagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

host host handen/haninge är inte centrala stockholm

@Conny85: 5400kr är helt ok.. det har dock varit ganska oroligt i handen/jordbro med bilbränder och annat, har du varit där så fråga grannar kolla hur det är med portkoder, källare, finns det brytmärken på dörrar osv..

Nu har jag inte varit i just Handen på länge, men senast jag knatade runt där på nattetid var det inte en människa ute.
Handen upplever jag som det lugna området i Haninge, Jordbro och Brandbergen som ligger brevid är lite värre dock.

Hyran tycker jag inte alls låter orimligt, det finns inget du kan skära ned på?
Kanske åka kommunalt ett par dagar i veckan? Det lär du kunna spara en del pengar på.

Känner du att du vill ha en lägenhet tror jag att du får svårt att hitta något speciellt mycket bättre i dagsläget, bostadsmarknaden är hopplös om man inte köper.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Du later klok som tar åt dig av råden iaf!
Hade också tveklöst salt bilen för att bli av med privatskulden samt få sänkta fasta månadskostnader.
Visst bil är sjukt bekvämt och smidigt etc.. men det är ju även en jädra stor kostnad, ser inte att man "måste" ha det I Stockholm.

Du får se det positiva I allt
-du blir av med skulden vilket kommer få dig att må bättre
-du får ett eget boende vilket kommer få dig att må battre
-Möjligheter för one-night-stands

Sen har du ju typ ett arbetsliv kvar att göra, du lär ju inte ligga på 75% resten av livet. Kommer möjligheten att få 100% igen så skaffa bil igen då.

För oss dödliga som inte utvecklar Minecraft m.m. så får man ju göra prioriteringar när det kommer till det ekonomiska tyvärr

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

Betalade 4343:- i uttran (Tumba) för en nyproducerad 1a hand på 20 kvm. Utöver det var det bredbands, el och försäkring.

Nu betalar jag 6464:- för en lägenhet en våning under, 40 kvm, 2a. utan bredband, el och försäkring också 1a hand.

Jämförelsevis kostar dom nybyggda 3/4 på 80+ KVM här cirka 12-14k i månaden.

Edit: Utnyttja inte din tid i bostadskön till detta. Jag har hittat TVÅ första hand kontrakt i Stockholm via fastighetsföretag som lottar ut / först till kvarn.

Detta är inte där jag bor nu. Men jag har lyckats få 4 första hands och jag är endast 24 år.

Står inte i någon kö heller.

Däremot har jag som dig haft ekonomiska problem sedan jag var 18 år och jag kan säga till dig att ingen lägenhet, dator, bil eller någonting är värt mödan att behöva gå med skulder. Nu har jag 2 månader kvar av mina egna problem utav mina slitsamma 72 månader.

Gör dig av med alla skulder, sälj bilen, hyr sedan ett rum i stan hos någon när detta är borta och du har en liten buffert (15k+), 4000-5000 i månaden borde du kunna få ett rum för som ligger nära stan. Då löser du problemen med bil / lång resväg.

Stå vidare i kön, och utnyttja den för den lägenheten du verkligen vill ha. För som det ser ut nu så kommer du aldrig köpa dig en bostad ändå, så spara kön till ett boende du kan bo livet ut om det är så.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är i princip omöjligt att hitta ett boende under 4000:- i månaden.

1:or med kokvrå, på ca 15-20kvm ligger på 4-5000 i månaden.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Smart att sälja bilen och bli skuldfri med pengarna. Du borde även se över dina matkostnader för 3000kr är sjukt höga matkostnader trotts att du äter specialkost.

Permalänk
Medlem

Kul med att så många kommer med input och bra förslag, dessutom med egna erfarenheter! uppskattas, tack ska ni ha. Jag har nu lagt ut annons på min bil och satte 45 tusen och är redan en person som hört av sig så känns som det finns hopp! Inflyttning till nya lägenheten sker 1 Augusti men tänkte att det är lika bra att göra sig av med bilen redan nu. @oouhdawg jag förstår ditt tänk men jag tror faktiskt jag kan trivas riktigt bra där i den lägenheten då den uppfyller mina krav med just balkong och stor planlösning har varit singel nu i 7år, och visst kommer det en flicka in i mitt liv så får man ta det då ev byta upp sig internt via fastighetsbolaget. Kändes faktiskt bra när jag var på visningen och grannarna verkar lugna också. Fick ett bra första intryck och ser inte det inte som jag "slösar" bort mina 11år i kön. Men visst finns det funderingar kring om det är rätt beslut , tänk om det dyker upp något bättre etc.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conny85:

Kul med att så många kommer med input och bra förslag, dessutom med egna erfarenheter! uppskattas, tack ska ni ha. Jag har nu lagt ut annons på min bil och satte 45 tusen och är redan en person som hört av sig så känns som det finns hopp! Inflyttning till nya lägenheten sker 1 Augusti men tänkte att det är lika bra att göra sig av med bilen redan nu. @oouhdawg jag förstår ditt tänk men jag tror faktiskt jag kan trivas riktigt bra där i den lägenheten då den uppfyller mina krav med just balkong och stor planlösning har varit singel nu i 7år, och visst kommer det en flicka in i mitt liv så får man ta det då ev byta upp sig internt via fastighetsbolaget. Kändes faktiskt bra när jag var på visningen och grannarna verkar lugna också. Fick ett bra första intryck och ser inte det inte som jag "slösar" bort mina 11år i kön. Men visst finns det funderingar kring om det är rätt beslut , tänk om det dyker upp något bättre etc.

Kul att höra!

Då hoppas jag att du får en bra motivering och en nystart att hålla ekonomin i ordning. Det finns inget skönare.

Lycka till

Permalänk
Avstängd

Bo måste du ju göra och att betala 5,5k för det är inte farligt men med din inkomst så måste du göra nått åt dina fasta kostnader och bilen...
Du måste ha pengar över till både en ny vinterjacka och nöjen. att bara ha så man överlever håller inte i längden.

Är den privata skulden billånet? sälj bilen, betala av lånet och vips så har du 5000:- över varje månad som du kan lägga på nått roligare än bensin.

Utan bilen så kan du ju ta semester i 3 månader per år utan att få mindre pengar att röra dig med.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Ser ju väldigt bra ut, själv hyr jag ut min 1a möblerad för 13-15k/mån till en student. Betydligt mycket mindre än den du visar, dock är den i centrala stockholm i södermalm. Så som de flesta säger så har du en väldigt bra kontrakt framför dig, har sett värre 1or med värre priser.

Permalänk
Medlem

Så jävla glad att jag inte bor i Stockholm. Långa avstånd, dyrt att bo och helt smockat med folk

Permalänk

5500kr för centrala Stockholm låter väldigt bra.

Jag betalde 4000kr för min 1a på 35m2 här i Örebro. Jag betalar nu 8500kr för en 2a på 67m2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Har fått erbjudande om en 1a i Handen Stockholm (20min från Stockholm central). Utanpå såg fasaden sliten och gammal ut men väl inne i bostaden var den ljus och fin, den verkar vara renoverad i både kök och badrum med kakel och klinkers, upphöjd diskbänk, handduksvärmare, badkar, stort kök med plats för bord och 4 stolar utan problem , spishäll, stor kyl och frys, sovalkov och stor balkong, säkerhetsdörr, totala lägenheten är 38kvm (se bild) https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b745af57f01af8c20a.png

Hyran ligger på 5459kr utan el. Är detta billigt eller dyrt? är ju trots allt i Stockholm och rätt centralt. Jag har inte skrivit kontrakt än. Har en inkomst på 15-17k per månad, fasta utgifter (räkningar) på 3800kr , bensin för bil 2000kr och sen mat ca 3000kr (äter specialkost för taskig mage) tror ni man kan klara sig på den inkomsten och ha en hyra på 5459kr plus el ca 300kr med övriga utgifter? Kommer bli tight dock och utrymme för spara lär ju inte infinna sig så länge man har den inkomsten :/ Är 31år och har varit tvungen att bo hos min far i många år nu p.g.a. sviktande ekonomi. Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed utnyttja mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

Betalar själv 6000 kr för en etta på 28 kvm i Sollentuna. El och varmvatten exkluderat, inviduellt. Jämför själv

Rimligt pris för en hyra i sthlm idag skulle jag säga.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar kring om det är värt att ta mina 11år som jag sparat i kön och lägga dem på en 1a.. Visst att det är en stor 1a men satt och tänkte på en 2a och jag tror inte jag skulle vara med "lycklig" om jag hade en 2a. Förvisso mer plats att röra sig på, men känner lite att jag ändå fick bra feelings för den lägenheten, sen finns familjen 15min ifrån, men har sån ångest över hur jag ska göra. Ska skriva kontraktet på Måndag så innan dess måste ja ha bestämt mig. Jag tror att jag kan nöja mig utan tvekan i den lägenheten och må bra, ser mig inte mer lycklig om jag skulle ha en 2a men gällande framtidstänk så skulle ju en 2a vara mer fördelaktig om man träffade någon. men å andra sidan vet man inte hur framtiden ser ut heller och kanske får ta de beslutet just då när man står inför en sån uppgift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Conny85

Du tycker knappt du har ekonomin för en etta för 5,5. Hur mycket skulle en tvåa kosta dig? Två tusen mer?

Vad är alternativet? Ska du bo hemma tills du träffar en tjej att flytta ihop med? Vad händer om ni bor i en tvåa men ni bryter. Kommer du kunna bo själv i en tvåa?

Permalänk
Medlem

Jag bor i sollentuna och jag betalar 6800kr för en etta utan el, internet etc inräknat.
Så farligt mycket verkar du inte få betala

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!