Commodore amiga 3000: MIDI-keyboard fungerar ej

Permalänk
Medlem

Commodore amiga 3000: MIDI-keyboard fungerar ej

Hej ! Är ny här .
Jag är en musiker och använder mig mest av datorer för att skapa min musik .
Jag fick en commodore amiga 3000 av en vän och den hade ett par gamla musik trackers installerade .

Dum som jag är så tryckte jag in min MIDI keyboard sladd i tangentbords kontakten på sidan ( DIN ) efter som jag helt enkelt trodde att det skulle funka .

Nu går det inte att använda tangentbordet överhuvudtaget .:(

Jag är ganska okunnig när det kommer till elektronik men uppenbarligen så har något gått sönder .

Min MIDI keyboard skickar ut allt mellan -15 till + 15 seriell data .
Logisk 1 verkar vara -5 till -15v och logisk 0 +5 till +15v .

Så någon komponent har tagit skada inne i amigan antar jag .

Är det en säkring ? Ett motstånd , eller något annat ?

Jag har sökt och sökt men hittar inget .

All hjälp uppskattas !

mvh mLaD3n

Jag har lödstation och ett gäng motstånd kondensatorer mm så är det ett enkelt fel så kan jag nog lösa det själv .

På sida 9 i pdf.en finns ingången för tangentbordet tror jag men jag fattar noll .http://www.amigawiki.de/dnl/schematics/A3000.pdf

Rubrik förtydligad /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Ja, DIN är endast en kontakt-standard utan någon egen standard för vilka signaler som går på pinnarna.
Du kanske tänkte på Atari ST. Den var Amigans närmaste konkurrent på hemdatorsidan när det begav sig, och en ingenjör lyckades smyga in två MIDI-portar i designen. Tack vare dessa blev ST:n populär för studiobruk vilket den användes för även långt efter att den slutat tillverkas.

Jag gissar att det är det av de två CIA-chip som används för tangentbordet som har gått sönder. Jag har hört att det ska kunna göra det om tangentbordskontakten är felkopplad. Det ska sitta två stycken av samma typ i alla Amiga 500, 2000, 3000 och CDTV, men inte alltid socklade.
I Amiga 600 och 4000 har de en annan kapsel och i CD-32 är de integrerade i Akiko-chippet.
Commodore 64 och 128 ska förresten också ha CIA-chip, men jag tror inte att det är samma slags kapsel.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Hedersmedlem

@mLaD3n *Rubrik förtydligad*

Välkommen till Sweclockers!
Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

CIA-kretsarna heter 8520 i Amiga och 6526 i C64. I vilken mån de är utbytbara känner jag inte till, men troligen är det bäst att försöka få tag på samma sorts krets om det är den du bränt.
https://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_CIA

På C64 kunde man byta plats på de bägge 6526 och då få olika funktioner att (sluta) fungera, en slags grov felsökning. Det kan vara värt att söka lite på ämnet om man kan göra så på en Amiga 3000 också, eller om det finns bättre sätt att felsöka problemet.