Permalänk
Medlem

Köpråd speldator ~11,000kr.

Hej!
Nu efter år med gamla bettan så har hon slutat orka med de nyare spelen.
Då jag egentligen inte har någon stor koll kring byggandet av datorn så vänder jag mig till er som förmodligen kan det bättre!

De spelen som spelas för tillfället är etc Dota2, PUBG och dylikt, men nu efter E3 & denna release höst så vet man aldrig vad man blir sugen på. Jag är då intresserad av att helt enkelt kunna lira på helt okej grafik ett tag framöver.

Jag har kommit fram till ett ihop plock själv efter trådar & annan läsning, men är då inte säker vad som är mest prisvärt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10465080/

Är det värt att slänga in några extra slantar för ett ryzen 5 1600x istället för 1600?
Även läst att EVGA GQ serien haft lite coil whine problem. möjligtvis byta till fractal eller något annat?
Något jag glömt eller något tips över delarna?

Ligger gärna kring 11,000kr sträcket, men kan sträcka mig någon slant här och där för uppgraderingar.

Tacksam för hjälpen i förhand!

Permalänk
Medlem

@Oach: vi har hamnat i en liknande situation då jag hjälper en vän att skaffa ny dator med samma ändamål. vi har typ samma komponenter i vår Inet korg, så hänger kvar i den här tråden och ser vad du får för svar! Verkar ju vara en trevlig ensemble av komponenter!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10465257/

Bytte ut grafikkortet till ett Nvidia. Anledningen till detta är ganska enkel. Just nu köper alla ut Radeonkorten pga Cryptocurrency mining (typ bitcoin etc) så det kan bli ganska svårt att få tag på. Som du ser på Inet är nästan alla Radeonkort slut. Dock, lyckas du hitta ett så kör på det.

Nätagg så skulle jag rekommendera antingen EVGA Supernova G2/G3 eller Corsair RM serierna. De har sjukt bra betyg genom hela serien. Du behöver inte mer än 500w, köp det billigaste du hittar som är någon av domma, och 500w+

Annars tycker jag det ser ut som ett grymt paket!

Ang Ryzen 1600. Inte värt pengarna att köra på 1600x i min mening. Behöver du lite mer kraft vid ett senare tillfälle så är överklockningen relativt simpel.

Notering: För att få nytta av dina 3.000 mhz minnen kommer du behöva gå in i bios och slå på överklockning av minnen, tror det heter XMP men är inte helt säker på ifall Ryzen har ett annat namn för det. Också sjukt enkelt att hitta en guide för på youtube och totalt 3 knapptryckningar i bios.

Notering om minnen
Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Tackar för svar & får kolla över ifall jag lyckas hitta ett Radeon kort just pga det inte är panik att beställa just idag.
Jag får läsa lite kring den serien av EVGA istället!

Permalänk
Medlem

@Oach:

Vill du ha recensioner ang nättagg så googla modellen + Jonnyguru.com

Snubben/sidan är ganska allmänt erkänd som den bästa recensenten av nätagg i världen Behöver absolut inte läsa hela recensionen, skippa till slutet så få man en bra summary. Tror både Evga Supernova och Corsair RM ligger på 98/100 poäng.