ASUS Prime B250M-Plus, hur ändrar jag RAM-frekvensen från 2133MHz till 2400MHz?

Permalänk
Medlem

ASUS Prime B250M-Plus, hur ändrar jag RAM-frekvensen från 2133MHz till 2400MHz?

Jag köpte en dator för ca 1 månad sedan och moderkortet (GPU) var ett ASUS Prime B250M-Plus som klarar av 2133MH, 2400MHz. Mitt RAM-Minne är ett Corsair Vengeance LPX 3000MHz 2x8GB som klarar alltså av 3000MHz, men det står att det används 2133MHz i Aktivitethanteraren--> Prestanda-->Minne 2133MHz, men det borde vara 2400MHz för att få ut så mycket som möjligt av RAM-Minnet.
Hur får jag frekvensen till 2400MHz?

Alla Specs

Chassi: KOMPLETT Core 2300 Midi Tower
Nätagregat: Cooler Master B500 V2
Processor: i7-7700k Kaby Lake
Fläkt: Akasa Ak-959Cu Moderkort: ASUS Prime B250M-Plus Bulk
RAM-Minne: Corsair Vengeance LPX DDr4 3000mhz 2x8GB
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1060 6GB Gaming
SSD: Samsung 850 EVO 250GB 2.5"

!UPPSKATTAR SVAR!

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och sätt X.M.P profilen till 2400MHz.
Standard för DDR4 är 2133MHz och 2400 är en överklocking men det är bara att gå in och sätta i 99% av fallen.

***bort/mod***

§5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

!TACK!

@infigo: Tack så grymt mycket, det funkade!

Vad kan man max överklocka detta moderkort till? 3000MHz?

Permalänk
Medlem

Ja det bör gå då minnena är specade att klara det. Kan dock vara så att moderkortet inte pallar den hastigheten. Det borde finnas en xmp för 3000 med så bara testa och se om det går med 3000.
Sedan kan det bli mer kinkigt med minneshastigheterna om du klockar cpun . vanligt att man får klocka ner minnena lite om man ska klocka (främst från de höga hastigheterna)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@infigo: Så datorn kan inte gå sönder om man testar den frekvensen? För det står inte nån stans att man kan det använda den frekvensen, det står bara Hastighet: 2133MHz, 2400MHz.

Permalänk
Medlem

@infigo: Jag hade inte tänkt att överklocka processorn just nu kanske någon gång senare.

Permalänk
Medlem

Nej du kan sitta lugnt. Så länge du kör på standardspänningen så ska inget gå sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlleB05:

@infigo: Så datorn kan inte gå sönder om man testar den frekvensen? För det står inte nån stans att man kan det använda den frekvensen, det står bara Hastighet: 2133MHz, 2400MHz.

Chipset B250 klarar bara max 2400MHz

Due to Intel® chipset limitation, DDR4 2400MHz memory frequency is only supported by 7th Generation Intel® processors. Higher memory modules will run at the maximum transfer rate of DDR4 2400MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlleB05:

@infigo: Jag hade inte tänkt att överklocka processorn.

Du har köpt ett moderkort som inte har stöd för överklockning, så det kan du inte göra ändå. 2400MHz är det som gäller för minnena, eftersom det är den högsta frekvensen CPUn officiellt har stöd för.

Permalänk
Medlem

Vem ska jag lyssna på?

@perost: @thomson: @infigo: Så ska jag testa överklocka till 3000MHz eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlleB05:

@perost: @thomson: @infigo: Så ska jag testa överklocka till 3000MHz eller inte?

Det som jag skrev stod på Asus hemsida, dvs det ska inte gå att överklocka över 2400MHz.
Det är Intel som sätter dessa begränsningar.
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/chipsets/des...

Permalänk
Medlem

@thomson: Ok, tack för svar.:) Men jag kan ändra i BIOS till i princip vilken frekvens jag vill det är bara om det kommer att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlleB05:

@thomson: Ok, tack för svar.:) Men jag kan ändra i BIOS till i princip vilken frekvens jag vill det är bara om det kommer att funka.

Inga problem
Ja det kan du om det finns tillgängligt, men det lär nog inte fungera högre än 2400MHz

Permalänk
Medlem

@thomson: Ok, tack.:D Men om det inte funkar, kan man då bara gå in och ändra tillbaka så funkar det? Tror du det kan klara 2500MHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlleB05:

@thomson: Ok, tack.:D Men om det inte funkar, kan man då bara gå in och ändra tillbaka så funkar det? tror du det kan klara 2500MHz?

Det som står i biosen är bara det som fungerar.
Har tidigare haft ett Z270H chipset och det gick inte att klocka högre än 2400MHz fanns bara det och 2133 fastän jag hade snabbare minnen.

Permalänk
Medlem

@thomson: Ok, tack så grymt mycket:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AlleB05:

@thomson: Ok, tack.:D Men om det inte funkar, kan man då bara gå in och ändra tillbaka så funkar det? Tror du det kan klara 2500MHz?

Om du strular till det så mycket att moderkortet inte kan starta så gör en cmosreset så blir det fabriksinställt och du kan börja om med konfigureringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem