Rättighetsinnehavare går samman för att minska illegal nedladdning

Permalänk
Medlem

Trevligt att veta att om man spenderar pengar på dessa företag så går pengarna till att jaga tonåringar istället för att producera bättre tjänster och material...

Permalänk
Skrivet av Adrenochrome:

Om de bara hade gått samman och gjort en gemensam tjänst för att se deras serier och filmer så hade jag gärna betalat 300-500:- / mån för det. Är så lite som tilltalar mig på respektive tjänst, men sammanslaget hade det kanske varit värt det - för bökigt med 3 olika abonnemang och appar...

och så kanske netflix kan ha allt sitt utbud tillgängligt och inte begränsa utbudet till vissa länder.................

Permalänk
Medlem

Kul. Ännu en monster-lobby som kan köpa lagar i länder där rättsväsendet är lika förbluffade av teknikutvecklingen som de själva.

Industrin visar brist på exakt den förmåga som krävs för att överleva, förmågan att omformulera problem. De vägrar se vad roten är. Istället för att säga att problemet är "hissen går för långsamt" behöver man säga "det suger att vänta på hissen." Plötsligt öppnar sig en hel värld av möjliga lösningar.

Men nä'. Låt oss kriminalisera en hel generation, och investera miljarder på att göra det möjligt för företag att jaga kreti och pleti istället.

Permalänk
Medlem

Fel approach som vanligt...
OK att de vill "bota" symptomet kortsiktigt men de måste ta reda på bakomliggande orsak(saknas en gemensam platform med BRA utbud).
Nåväl, blir säkert bra för dem.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

HBO kan ju börja med att fixa sin app.

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Och dom har fortfarande inte fattat varför folk laddar ner? Ge oss en tjänst med "nya" filmer!

Okomprimerat oxå gärna...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja som många andra redan vart inne på så finns det ju inget lagligt alternativ som kan ge dig samma utbud och kvalité som piratkopiering oavsett hur mycket du betalar. Dvs det är inte en fråga om pengar(till viss del ok) utan att en bra laglig tjänst inte existerar.
För mig är det obegripligt att man hellre jagar halva befolkningen istället för att erbjuda en bra tjänst som hade löst problemet.

Permalänk

Att köra en VPN idag är nästan ett måste. Jag kör frootvpn vilket funkar fint. Har dock inte så mycket erfarenhet av andra tjänster. Vad kör ni andra på?

Permalänk
Vägledare

@sniglom: Kapitalistisk girighet och idioti.

Permalänk
Medlem

Branchen i sig är väldigt intressant just nu.

Från investerares håll skjuts det in en massa pengar, så att det kan produceras massvis av påkostade dramaserier. De nya tjänsterna håller sen _knäpptyst_ om hur många som faktiskt tittat på dessa serier och kommunikationen till produktionsbolagen blir att det handlar om en tioårig plan. Dvs om tio år förväntar man sig att man ska gå plus och att man vunnit en stark kundbas till sin tjänst.

Varför man startar något sådant här är troligtvis för att de inte vinner så många nya kunder och upplever (dvs svårt att mäta) att många fler känner till och följer serier än väntat sett till hur många som faktiskt betalar för den.

Om det stämmer eller ej vet man ju inte. Men håller ändå med att det är upp till dem att bestämma sitt eget pris och att det inte är en mänsklig rättighet att få se senaste House of Cards gratis om man inte håller med om deras prissättning.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Är det OK att fildela för att du inte tar betalt?

Det har jag inte sagt, inte ens nästan.

Olovlig bränning av höstlöv är inte samma sak som anlagd mordbrand heller.

Att använda rätt termer som står i relation vad brottet är, det är vår poäng.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Jag har inga skyldigheter mot en biografägare, enbart på grund av det faktum att han har satsat pengar på ett företag och vill tjäna pengar, om han inte tjänar dom pengar han har hoppats på är det dags att förändra sin företagsplan, inte att försöka uppfostra människor till att betala pengar genom att kriminalisera ett beteende och tankesätt som en hel generation växer upp med.

Nej, du har inga skyldigheter mot biografägaren, och ja, jag håller med om att det behövs en ny smidigare affärsmodell för filmer och serier. Det finns en stor tröghet hos mediaproducenterna och de skulle definitivt tjäna på att göra filmer och serier mer lättillgängliga. Men vi pratar inte om att kriminalisera illegal nedladdning, det har alltid varit olagligt och det blir inte mindre olagligt av att en hel generation sysslar med det.

Skrivet av sleepyoh:

Jag vet inte varför så många har svårt att se skillnaden mellan stöld av materiell egendom och kopiering av 'kod' så att säga.

Jag förstår skillnaden mellan tillgrepp och brott mot upphovsrättslagen och jag är noga med att använda korrekt brottsrubricering. Jag vet inte varför så många intalar sig själva att det är så stor skillnad.

Som mjukvaruutvecklare är jag beroende av att folk betalar för det jag producerar så jag har lite svårt att inte säga emot när någon hävdar att ingen drabbas av piratkopieringen. När någon laddar ner ett crack från en skum sajt i Ryssland istället för betala för vår produkt så får firman ett inkomstbortfall och det gör att firman har mindre pengar att satsa på vidareutveckling av produkten och kanske inte råd att ge mig en löneökning.

Jag köper resonemanget att i de flesta fall när Pelle pirat tankar ner en film så är det inte ett inkomstbortfall för att Pelle var inte så sugen på att se filmen att han skulle gått på bio eller köpt den på DVD/Blu-Ray. Men jag har svårt att tro att ingen av de som laddar ner filmen skulle vara villiga att betala för den. När Pelle (som har tillräckligt med pengar) istället för att betala för sin konsumtion väljer att ladda ner illegalt (av vana, av snålhet eller bara för att det var långt till bion) så orsakar han ett inkomstbortfall för någon.

Skrivet av sleepyoh:

När jag är i en Ica-butik och köper mat, är jag där för att jag väljer att gå dit. Butiken har arbetat och köpt in varor, placerat dom i hyllor och presenterat dom för mig. När jag är i kassan och betalar mina varor, är det ett avtal mellan mig och butiken, jag betalar det dom vill ha betalt för maten dom säljer. Om någon stjäl mat härifrån är det en direkt förlust, dels en kostnad i inköp, personalkostnad för att hantera varan, och allt runt omkring. Så gör man inte.

Nej, så gör man inte. Det jag är nyfiken på är varför en hel generation har de moraliska värderingarna att det är helt accepterat att slanga ner en film från nätet medan det är helt förkastligt att stjäla samma film på ICA. I båda fallen får man tillgång till något man vill ha, utan att betala för det, och, om nedladdningen ersätter ett köp, blir i båda fallen någon lidande ekonomiskt. Precis som ICA-handlaren har kostnader för inköp och personal har filmproducenten kostnader för personal, produktion, marknadsföring och distribution.

Kan den kopierande generationen inte göra den kopplingen eller väljer man att döva sitt samvete genom att envist repetera mantrat att "ingen drabbas av piratkopieringen"?

Permalänk
Avstängd

Hela rättighetssystemet behöver göras om. I stället för att begränsa till regioner så släpper man allt samtidigt. Sen får rättighetsinhavare betalt antingen en fast summa eller utifrån antal som faktiskt tittar på verket.

Permalänk
Medlem

Alltid intressant hur de kan veta dessa saker.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Skapa en tjänst där man kan se ALLA serier och filmer oavsett var man befinner sig inte massa olika priser eller som viaplay skiten har att man måste betala 20 kr för att se Aliens.
Sedan är det extremt dyrt att gå på bio det kommer bara vara överklassen som har råd att gå på bio.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har sett detta argument många gånger, att det inte är nån mänsklig rättighet att se filmerna. Jag hade kunnat köpa det om det faktiskt handlade om stöld då det sker på bekostnad av någon annan. Men det gäller inte på saker som bara säljs i en viss region, eller väldigt gammal film som inte finns att hitta någonstans lagligt.

- Om rättighetsägarna INTE VILL sälja till mig, så förlorar de inte heller mig som kund för att jag laddar ner.
- Eftersom det hela är digitalt, så förlorar de inte heller sin produkt eftersom jag inte stjäl något.
- Om jag bara laddar ner det för eget bruk, så tjänar jag heller inget på det som någon annan har skapat. Inget som kan mätas i pengar, det jag tjänar är mest "glädjen" av att ha fått se något. Hela världen utom mig påverkas exakt noll av att jag har sett en film gratis som jag inte hade kunnat betala för.

Varför hindra mig från att göra något som inte påverkar någon negativt?

Men du har fortfarande ingen rätt att se det. Som sagt det är ingen mänsklig rättighet.

Tillverkar jag en revolutionerande cykel, som jag inte heller vill sälja till dig så får du helt enkelt leva utan den och köpa en annan cykel, eller i ovanstående fall, se en annan film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Många nämner Spotify som ett lyckat exempel på hur man samlar allt under ett tak, men gick inte dom typ back 5 miljarder förra året? Det lär ju inte locka dom gamla rävarna i hollywood att satsa på liknande tjänst i större utsträckning

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Skapa en tjänst där man kan se ALLA serier och filmer oavsett var man befinner sig inte massa olika priser eller som viaplay skiten har att man måste betala 20 kr för att se Aliens.
Sedan är det extremt dyrt att gå på bio det kommer bara vara överklassen som har råd att gå på bio.

Jo men lite så.. jag ville se Alien: Covenant på bio, vip-salong då jag gärna sitter bekvämt. 340kr för 2 biljetter. Lägg till bensin och parkering.. nej tack.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Pelle pirat tankar
...
en hel generation har de moraliska
....
den kopierande generationen
...

Man skulle kunna sammanfatta det med att rättighetsmaffian har i 30-40års tid kämpat för att det ska vara så krångligt som möjligt att konsumera underhållning.
Parallellt med detta spenderas det miljoner och åter miljoner på att ekonomiskt sabotera livet för enskilda småbarnsföräldrar och ungdomar.

Så... Karma?

Resten av världen jobbar mot att deras tjänster ska bli så tillgängliga som möjligt...

Permalänk

Man kan inte sälja en mp3 fil till en audiofil. Man kan heller inte längre sälja 1080/4k material stenhårt komprimerat till någon som älskar film.

När dem inte ens förstår en sådan enkel logik så kommer dem alltid stå långt efter. Sen när man säljer låt såga en optisk kopia av något så ska det första man i ansiktet inte vara reklam. Och jag ska heller inte behöva ta mig runt ett kopieringsskydd på det jag redan köpt.

När det kommer till spel vill jag heller inte ha någon steam installerat på min maskin. Jag vill ha 100% integritet på min egen maskin.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

(...) Det jag är nyfiken på är varför en hel generation har de moraliska värderingarna att det är helt accepterat att slanga ner en film från nätet medan det är helt förkastligt att stjäla samma film på ICA. I båda fallen får man tillgång till något man vill ha, utan att betala för det, och, om nedladdningen ersätter ett köp, blir i båda fallen någon lidande ekonomiskt. Precis som ICA-handlaren har kostnader för inköp och personal har filmproducenten kostnader för personal, produktion, marknadsföring och distribution.

Kan den kopierande generationen inte göra den kopplingen eller väljer man att döva sitt samvete genom att envist repetera mantrat att "ingen drabbas av piratkopieringen"?

Det är inte enkelt att förklara hur "en hel generation" tänker.
Men jag försöker ändå lägga fram några tankar man kan tänkas ha...

Det enklaste att förstå är, som du skriver, att om "nedladdningen ersätter ett köp" så är det jämförbart med stöld. Man skiter i att betala och tar det gratis istället. MED EN STOR SKILLNAD: kopieringens natur gör att inget förvinner från källan. Man skapar alltså en osanktionerad kopia av (en förmodad) osanktionerad kopia. Originalet kan fortfarande säljas hur ofta som helst.

Här kommer då ett synsätt in som ungefär säger: "du tar del av ett material du inte har rätt till", och det grundar sig i att den som äger rättigheterna har rätten att bestämma hur materialet tillgängliggörs. Vi har nu helt flyttat till en väldigt abstrakt sfär: immaterialrätt/IP

Om jag ritar en bild eller tar foto osv så är det jag som äger rättigheterna, och all reproduktion måste sanktioneras av mig om jag inte säger annat. Detta för att skydda mig och mina idéer. I förlängningen måste jag ha ensamrätt att tjäna pengar på mina idéer (om jag inte ingår andra avtal). Att då kopiera min bild hursomhelst betyder att jag inte får några pengar för mitt jobb, och då kan jag inte leva på att göra bilder (eller vad jag nu vill syssla med).

Nu kan kan i resonemangsföljden ha olika åsikter... tex kan man vara FÖR helt fri kopiering av vadsomhelst. Man kan också vara FÖR att skapa väldigt strikta DRM, med registreringar och övervakning och annat, för att helt kontrollera materialet. Eller man tänker helt annorlunda eller mittemellan. Och beroende på hur man tänker så tycker man olika om lagarna vi har.

Men det finns några synpunkter, mer eller mindre trovärdiga, som förpestar hela diskussionen. Och här läggar jag mina åsikter...

INKOMSTBORTFALL:
teoretiskt enkelt exempel
vi antar att världen har 10 miljarder människor som kan tänkas titta på film.
1 miljard antas vara målgrupp för en viss film, och enligt historisk statistik förväntas 10% se filmen på bio (100miljoner) och 25% köpa någon form av kopia (250miljoner). Marknaden antas alltså vara (100miljoner X biopris) + (250miljoner X köppris). Beräkningen för filmbudgeten bli därefter, och filmen kommer att kosta många miljoner att spela in.
Nu kan det förekomma 9 miljarder människor som laddar ner olagligt, utan att EN ENDA olaglig kopia behöver ses av den miljarden som beräknades till målgrupp. Även om 65% av målgruppen OCKSÅ ser olagliga kopior, så BEHÖVER DET INTE INKLUDERA någon av de beräknade 10+25% (egentligen troligen överlappande, alltså <35%) inom målgruppen som är beräknade att köpa/se filmen lagligt. Således kan minst 9.65 miljarder filmtittare ladda ner olagligt innan ETT UNS av inkomstbortfall har förekommit. OCH TVÄRTOM: plötsligen har 9.65 miljarder utsatts för denna films estetik, karaktärer, berättelse, budskap, nyansering och problematisering UTAN ATT DET HAR KOSTAT SKAPAREN ETT ÖRE. Snacka om gratisreklam! Tror ni detta spelade roll för Game of Thrones? House of Cards?

RÄTTIGHET ATT SE FILM kontra KRIMINALISERING:
Nej, det är inte en mänsklig rättighet att se på film. Ja, det är upp till rättighetsinnehavare attbestämma hur saker skall distribueras.
Men om jag inte "enkelt" (med rimlig närvaro på marknaden) kan köpa/se en film jag vill se på utan att bli KRIMINELL... alltså hamna i samma samhällsgrupp som mördare, våldtagare, terrorister, förskingrare, korrupta tjänstemän osv så blir jag arg. ARG. För att JAG VET att det finns tekniska lösningar för att göra filmen lättillgänglig på ett sätt så att jag kan betala för det. JAG VET att det är så enkelt som en hårddisk med internetuppkoppling och en torrentklient för att distribuera media. JAG VET att det bara är att knappa in ett telefonnummer för att swisha en slant. JAG VET att vlc/html5 kan spela upp filmer i bra kvalitet. Kombinationen är trivial. Men av olika anledningar så görs inte produkten jag är ute efter... jag avstår alltså därför nedladdning (det är olagligt) och de flesta filminköp (begränsad katalog, dålig form av produkt, avsmak för branschen). Kvarstår gör privatkopieringen, alltså fildelning mellan vänner, något som jag trots allt betalat för efter mina 10 hårddiskar och lika många mobiler. Där kan ett privat nätverk med bra smak vara rena rama guldgruvan eftersom man kan få fantastiska tips, bra kvalitet och är inte begränsad av geografisk eller politisk situation.

Jag tror mig också veta att spotify har begränsad katalog och inte går med värsta vinsten eftersom bolagen som äger artisterna inte är intresserade av distribution i första hand, utan vinst. Alltså, de är ju företag så självklart är vinstintresse a och o, men det förklarar ju också varför katalogen begränsas. Det är ingen j*vla charity. Filmbolag från hollywood är ju fantastiskt duktiga på ovänliga licenser, hade så inte varit fallet hade Netflix haft en betydande katalog som inkluderat nya såväl som alla gamla filmer. Men idag är det alldeles för dyrt och svårt att förhandla fram något sådant. Och de flesta som delar mina tankar frågar sig "VARFÖR?!?"

Om nu en idiot som jag kan tänka mig en affärsmodell som generar månatlig inkomst till bolagen samtidigt som den tillgängliggör hela världens filmkatalog, så undrar jag varför det inte inte är genomförbart på riktigt. Finns inget intresse av detta från rättighetsinnehavarnas sida uppenbarligen. Det är inte spotify och netflix fel.

DÄRFÖR är det helvetiskt upprörande att "rättighetsinnehavare går samman för att minska illegal nedladdning" eftersom det är SÅ MYCKET SVÅRARE OCH KOSTSAMMARE än att bygga produkten många vill ha. Hur mycket stålar tror ni Leslie Nielsens filmer drar in nuförtiden? Clint Eastwoods gamla västerns? Charlie Chaplin? Skulle inte spotifymodellen ge mer pengar åt dessa filmer om de släpptes på motsvarande filmtjänst? Varför inte ha en gratisvariant av netflix med flatrate per film/avsnitt? Eller 10:-/timmen? 100:-/dygn? Dessa modeller kan ju inte ens testas utan att få majoriteten av filmbolagen bakom sig, men det enda de verkar kunna enas om är att jaga olagliga nedladdningar.
DESSUTOM är metoderna fullkomligt motbjudande i många fall. Skicka varningar till användare via tredjepart för att fiska efter låtsasböter... Lobba tjänstemän och domare osv (och politiker, men de är ju redan jäviga/politiskt beroende så det är inte lika läskigt) genom att forma missvisande "intresseorganisationer" (Rättighetsalliansen"!!!!???)... Statuera exempel genom att jobba för helt befängda summor pengar och fängelsestraff... Piggy-backa på helt andra nationella intressen som FRA, anti-pedofilåtgärder, och sådan piratkopiering som är mer traditionell: falska märken, kopierade reservdelar osv, alltså fysisk piratkopiering som t om. kan medföra fara för liv (tex genom falska läkemedel eller kritisk utrustning inom industri). DETTA ÄR HELT ANDRA SAKER ÄN ATT KOPIERA EN FILM.
Att sedan göra HELT befängda uträkningar om inkomstbortfall, som om man har tolkningsföreträde när det gäller marknaden och affärsekonomers prediktiva förmåga, för att sätta priset på nedladdningen (alltså storleken av inkomstbortfallet) är mer likt ekonomisk brottslighet än vad nedladdningen är likt stöld.

TL,DR:
företag som satsar på att stävja olaglig nedladdning i sverige genom att introducera mer inskränkande DRM, hårdare bevakning och registrering, eller jobba för förstärkta straff istället för att förenkla alternativet kan dra åt skogen. Som vanligt kommer detta drabba den lagliga konsumenten mer än den olagliga, genom kostnad i tid, integritet och pengar (passande bild: https://i.imgur.com/GxzeV.jpg).
Ja, det är olagligt att ladda ner, eller medhjälp till att ladda ner (!!) men att kräva att polisen och rättsväsendet, inte sveriges mest lediga resurser, skulle ta kraftigare tag mot olaglig nedladdning är fan omoraliskt. Särskilt eftersom svaret är så enkelt: skapa en bättre tjänst och sluta lyssna på amerikanska advokater som är datorilliterata.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

(...) Kan den kopierande generationen inte göra den kopplingen eller väljer man att döva sitt samvete genom att envist repetera mantrat att "ingen drabbas av piratkopieringen"?

svaret är att ingen jävel bryr sig för att det faktiskt inte drabbar någon enskild konstnär när man laddar ner game of thrones s9e34 eller avengers 12. Om det är principen du vill argumentera så blir det en lag- och moralfråga (teoretisk), men om det är verkligheten du vill debattera så har du svårt att föra ett vattentätt argument baserat på copyrightmaffians egna siffror, eftersom dessa är mer luft än substans (propaganda, inte objektiv statistik). De mest nedladdade alstren är också de mest lukrativa, och "inkomstbortfall" pga nedladdning är en chimär. Visst kan vi komma in på indiefilmer osv, men det får isåfall bli en mer specifik diskussion.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

varför erbjuder dom inte bara bättre tjänster t.ex låt oss alla se serier som netflix har och inte bara ha det i vissa länder och släpp nya avsnitt samtidigt till alla länder och helst gå ihop med andra streaming tjänster och få med deras innehåll också, boom där tog ni bort 70% av nedladdarna men nej det är för jobbigt att göra någonting bra för kunderna.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Så hur menar du att t.ex Netflix ska finansiera sina produktioner om (vi drar det till sin spets) ALLA laddar ner olagligt istället för att betala? Börja med reklam eller hur menar du?

"Börja med reklam"?

Är produktplacering något nytt fenomen för dig? Det har skett sen tidernas begynnelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan82:

Att köra en VPN idag är nästan ett måste. Jag kör frootvpn vilket funkar fint. Har dock inte så mycket erfarenhet av andra tjänster. Vad kör ni andra på?

iPredator kör jag. Funkar utmärkt, tappar max 20% hastighet av 100 mbit/s som jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

"Börja med reklam"?

Är produktplacering något nytt fenomen för dig? Det har skett sen tidernas begynnelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Menar du att det täcker upp samtliga kostnader för produktionsbolaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Man kan inte sälja en mp3 fil till en audiofil.

Mp3 finns väl inte längre

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nu tar vi det här från början. Jag är helt med på att inte alla illegala nedladdningar resulterar i utebliven försäljning, men jag tror att några av de som tankar ner en rulle från nätet skulle vara beredda att betala för den. Kan vi enas om det?

I fall A, där en del av de illegala nedladdningarna gör att alla i kedjan från biografägare till filmbolaget blir av med inkomster. Dessa näringsidkare har satsat pengar på en verksamhet i hopp om att få tillbaka dessa pengar genom försäljning av biobiljetter. När Hasse väljer att kopiera Lars film istället för att gå på bio kommer dessa näringsidkare inte att få den inkomst de hoppats få.

I fall B, har ICA-handlaren satsat pengar och köpt in filmer som han hoppas sälja med vinst. När Hasse norpar en Blu-Ray på ICA kommer handlarn inte få den inkomst han hoppats få.

Varför är det OK att åsamka näringsidkarna i fall A ekonomisk skada, i form av utebliven inkomst, men inte i fall B? ICA-handlaren har på samma sätt som filmproducenterna gjort en ekonomisk bedömning att han kommer få tillbaka sina utlägg och göra vinst. Annars skulle han inte köpa in skivan och erbjuda den till försäljning i sin butik.

Jag skulle tro att den gruppen som tankar ner en rulle för att spara pengar, också skulle skulle sno en blu-ray på ICA om dom fick tillfälle till det. Det tror jag vi kan enas om.

Fall A - För det första så skulle jag tro att Hasse I vilket fall som helst Ej skulle besöka biografen, även om Lars inte hade filmen i fråga. Biografer erbjuder en väldigt speciell service, Hasse verkar helt klart ej intresserad av att gå på bio eller anser sig ej ha råd att gå på bio.

Fall B - Detta är stöld i ordets rätta mening.

Din argumentering är ledande och grundar sig på obekräftade slutsatser.
Varför antar du att Hasse skulle betala för att se filmen och varför påstår du att näringsidkarnas inkomst uteblir? I sverige har vi något som kallas Privatkopieringsavgift som betalas på Alla typer av lagringsmedier och mer därtill. Denna avgift är till för att ersätta rättighetsinnehavare i Fall A, där Hasse kopierar ett verk av sin kompis Lars. Denna avgift tas ut av alla som köper lagringsmedia oavsett om dom kopierar kommersiella verk eller ej. Mao, Denna ersättning betalas ut oavsett om Hasse kopierar filmen, eller om han går på bio och köper blu-ray på ICA. Hasse verkar helt klart intresserad av att se filmen, men Hasse kanske är arbetslös eller minderårig och helt enkelt inte har råd att betala för sig. Om Hasse ej kände Lars så kanske Hasse inte skulle se filmen alls förens den visas på TV.

Förövrigt så finner jag det intressant att du antar att någon som använder Bahnhof som ISP skulle vara mer benägen att kopiera. Jag kan bara anta varför.

Slutligen så skulle jag vilja säga att det satsas väldigt mycket pengar och tid på att bilda allianser mot piratkopiering, men tänk om det satsats lika mycket på att erbjuda legala alternativ och förbättra de alternativ som finns. Netflix med mera är helt klart ett steg i rätt riktning, men regions spärrar och utspridning av tillgängligt material får folk att söka sig till smidigare alternativ, något som helt klart efterfrågas.

Edit: bara för att klargöra,, Personligen så avstår jag från att se en film eller serie om det ej finns smidiga alternativ. Jag väntar hellre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Nej. Menar du att det täcker upp samtliga kostnader för produktionsbolaget?

Vart läser du att jag påstått det? Jag har ingen aning om vad dom tjänar på endast det, spekulerar inte i det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vart läser du att jag påstått det? Jag har ingen aning om vad dom tjänar på endast det, spekulerar inte i det heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vart läser du att jag inte vet vad produktplacering är? Jag ställde mig frågande till hur produktionerna ska finansieras? Personligen är jag tveksam till att produktplacering räcker, i alla fall till den kvalitet storproduktionerna har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nailtwister:
  • En tjänst till folket

  • Gratis vid äldre material och sämre kvalitet, 720p

  • Premium konto för 99 kr/mån där man får helt nya filmer i högsta upplösning och bitrate

Hur hade du tänkt att det där skulle gå runt? Lär inte ens räcka till server driften än mindre att faktiskt producera filmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.