Permalänk

Dator för musik och enklare spel

Har tänkt köpa en ny dator för ca 10.000:- och behålla mitt gamla grafikkort Asus R9 280 3GB.

Spelar CS och producerar musik.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10457837/

Tankar om detta?
Har egentligen ingen panik med att köpa ny, finns det anledningar att vänta eller är det Ryzen som gäller nu och framöver?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det EVGA nätaggregatet är.
Skulle dock rekommendera ett Corsair RMx

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

RAM och processor är det viktigaste, eftersom det knappt är några grafikrenderingar i en DAW (Digital Audio Workstation t.ex. Logic Pro, Ableton, FL Studio). Det är praktiskt med en SSD också, men det är inte nödvändigt tycker jag. Du kan lätt komma undan med en snabbare hårddisk i det chassit utan att det låter för mycket.

Om du bara har planer på att spela CS och skapa musik så tycker jag inte att grafikkortet behöver uppgraderas.

Satsa på en i7 eller en Ryzen 7 istället för att satsa på 2 SSD:er. Jag vet av erfarenhet att när man har massor med ljud och instrument så kommer datorn bli seg.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

RAM och processor är det viktigaste, eftersom det knappt är några grafikrenderingar i en DAW (Digital Audio Workstation t.ex. Logic Pro, Ableton, FL Studio). Det är praktiskt med en SSD också, men det är inte nödvändigt tycker jag. Du kan lätt komma undan med en snabbare hårddisk i det chassit utan att det låter för mycket.

Om du bara har planer på att spela CS och skapa musik så tycker jag inte att grafikkortet behöver uppgraderas.

Satsa på en i7 eller en Ryzen 7 istället för att satsa på 2 SSD:er. Jag vet av erfarenhet att när man har massor med ljud och instrument så kommer datorn bli seg.

Ok! Nej det borde klara sig. Men är inte en M.2 att föredra om man använder stora bibliotek och samplingar? Eller dela upp och lägga OS på M.2 och lagring av resten på den andra SSD'n? Vad anser ni om moderkortet och valet av minnena? Något annat som bör ändras? Vore intressant att se om fler rekommenderar att byta upp CPU på bekostnad av en SSD.

Hur stor skillnad är det på en Ryzen 5 och Ryzen 7? Är det som i3, i5 och i7 typ eller är det bara en marginell prestandaskillnad?

Permalänk
Medlem

Ser att du tagitt Cooler Master Hyper 212 kylare.
Den passar inte till AM4 RYzen processorer.
Du måste ta be quiet Pure Rock istället.
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Här är en ny lista som är ganska lik din egen.
Resultatet är 300 cirka mindre på slutsumman.

Jag har ändrat på dessa punkter:
- En 500GB SSD istället för två stycken
- Minne 3200MHz istället för 3000
- Pure Rock kylare som passar till Ryzen
- Corsair RM650x toppklass nätdel

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10469156/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@RobinJacobsson *Bump raderade i enlighet med §4 i forumreglerna*

Observera att vi fortfarande inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Den här gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.
/moderator

Skrivet av RobinJacobsson:

Vore tacksam för fler inputs!

Skrivet av RobinJacobsson:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har inte kollat upp detta så noga och jag vet inte om prestandaskillnaden är värd, men ett alternativ skulle kunna vara att istället köpa Crucial MX300 2.5" 7mm 525GB från NetOnNet, samt köpa Ryzen 1700X från Power. Paketet ramlar in på strax över tiotusen.

9464-1890+1649-2699+3724=10248:-

Edit: Jag utgick från inköpslistan av @halojoy

Visa signatur

R5 2600・RX580