[MariaDB] Har jag förstört min databas?

Permalänk
Medlem

[MariaDB] Har jag förstört min databas?

Hej,
Jag skulle städa upp min DB lite och följde någon guide på internet och skrev kommandot: "use seahub-db;" och då wips så skriver MariaDB ut att den har ändrat i min databas, får panik och nu undrar jag fall om min DB är förstörd?
Jag har googlat men hittar inte vad "use" commandot gör =/

Så här såg det ut i konsolen på pricken.

MariaDB [(none)]> use seahub_db; ERROR 1049 (42000): Unknown database 'seahub_db' MariaDB [(none)]> use seahub-db; Reading table information for completion of table and column names You can turn off this feature to get a quicker startup with -A Database changed MariaDB [seahub-db]> DELETE FROM Event WHERE to_days(now()) - to_days(timestamp) > 90; ERROR 1146 (42S02): Table 'seahub-db.Event' doesn't exist

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

@Calby: Nej, ser ok ut. Use sätter bara att det är den databasen som du vill jobba med https://mariadb.com/kb/en/mariadb/use/
Borde tabellen Event finnas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cezium:

@Calby: Nej, ser ok ut. Use sätter bara att det är den databasen som du vill jobba med https://mariadb.com/kb/en/mariadb/use/
Borde tabellen Event finnas?

Vet inte men enligt denna guide:
https://manual.seafile.com/maintain/clean_database.html

Så ska man skriva sådär iaf =\

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calby:

Vet inte men enligt denna guide:
https://manual.seafile.com/maintain/clean_database.html

Så ska man skriva sådär iaf =\

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du det systemet? Guiden är ju specifik för Seafile.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Calby: Kör

SHOW TABLES;

så får du veta vilka tabeller som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Använder du det systemet? Guiden är ju specifik för Seafile.

Ja precis, jag använder Seafile.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av cezium:

@Calby: Kör

SHOW TABLES;

så får du veta vilka tabeller som finns.

MariaDB [seahub-db]> SHOW TABLES; +-------------------------------------------+ | Tables_in_seahub-db | +-------------------------------------------+ | admin_log_adminlog | | api2_token | | api2_tokenv2 | | avatar_avatar | | avatar_groupavatar | | base_clientlogintoken | | base_commandslastcheck | | base_devicetoken | | base_filecomment | | base_filediscuss | | base_groupenabledmodule | | base_innerpubmsg | | base_innerpubmsgreply | | base_userenabledmodule | | base_userlastlogin | | base_userstarredfiles | | captcha_captchastore | | constance_config | | contacts_contact | | django_content_type | | django_migrations | | django_session | | group_groupmessage | | group_messageattachment | | group_messagereply | | group_publicgroup | | institutions_institution | | institutions_institutionadmin | | institutions_institutionquota | | invitations_invitation | | notifications_notification | | notifications_usernotification | | options_useroptions | | organizations_orgmemberquota | | post_office_attachment | | post_office_attachment_emails | | post_office_email | | post_office_emailtemplate | | post_office_log | | profile_detailedprofile | | profile_profile | | registration_registrationprofile | | share_anonymousshare | | share_fileshare | | share_orgfileshare | | share_privatefiledirshare | | share_uploadlinkshare | | sysadmin_extra_userloginlog | | termsandconditions_termsandconditions | | termsandconditions_usertermsandconditions | | two_factor_phonedevice | | two_factor_staticdevice | | two_factor_statictoken | | two_factor_totpdevice | | wiki_groupwiki | | wiki_personalwiki | +-------------------------------------------+ 56 rows in set (0.00 sec)

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Löste sig, Seafile hade glömt att skriva i sin manual att Event table endast fanns i Pro versionen och jag kör ju CE versionen
Nåja.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Database_changed betyder ju bara att du satt den databasen som den du arbetar med. Dvs exakt det du ville med Use kommandot. Så det är lugnt

// LZ

Permalänk
Medlem

Man gör väl backup på databasen och verifiera att återställning fungerar _innan_ man går lös med dammvippan - eller??

Databaser brukar vara totalt oförlåtliga om man snubblar på tangentbordet och fel saker försvinner - och städar man så är sannolikheten stor att man gör något dumt...