Permalänk
Proffsmoddare

CuZn

CuZn är ett scratch bygge med egentillverkat CPU block och distributionsblock för vattenkylning av en Intel NUC. Focus har legat på att göra ett estetiskt tilltalande bygge, nästan som ett konstverk som kan stå i vardagsrummet och gå som HTPC.

Hårdvara:
Moderkort/CPU: Intel NUC5i3RYK
Minne: HyperX Impact So-Dimm 8GB
Lagring: Kingston m.2 120GB
Ljudkort: ASUS U3 Xonar
Fläkt: Scythe 120MM Slip Stream Slim

Vattenkylning:
Fittings: Bitspower
CPU Block: Egentillverkat
Radiator: EK-CoolStream SE 120
Pump: Phobya DC12-220, med egentillverkad pumptopp

Tyvärr så fanns inte tiden att göra en bygglogg på detta bygge, istället har jag i efterhand skapat ett galleri med bilder från bygget. Du hittar det galleriet här: CuZn Build

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt byggt fräsig kärra!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Dödshäftig design!

Permalänk
Medlem

10/10 jävligt snyggt!:)

Permalänk
Medlem

@Faggan: är detta en dator
???

Permalänk
Medlem

Grymt häftig!!!!

Permalänk
Proffsmoddare

Tack så mycket. Kul att ni gillar den!

@the gods:
Japp! Det är en enkortsdator från Intel.
Samma princip som en vanlig dator men i mindre format och med fast installerad CPU.
Läs mer här: Intel NUC

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här skulle jag utan tvekan kunna ha ståendes hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Helt klart en av dom snyggaste på länge man sett.

Hoppas på fler projekt man kan snegla.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Bland det snyggaste jag sett. Gör en gamingversion med mATX och plats för stor gtx och jag hade betalat $$$$$$ för det

Visa signatur

Rigg: Ncase M1 | ASUS z370i-gaming | delid 8700k@4.8 w NH-D9L | 32GB G.Skill TridentZ CL14 3200 | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA GTX 1080 FTW Hybrid | Corsair SF600 | ASUS PG348Q

Permalänk
Medlem

Toppen är sjukt snygg! 5/5

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt! 5/5

Permalänk
Proffsmoddare

Bra jobbat Daniel!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Kul bygge!

Gillar utseendet (även om jag föredrar att praktiskt ha min nyinköpta NUC-HTPC i sitt mycket mindre originalcase som inte tar så stor plats).

Fråga; vad är orsaken att du inte kör ljudet digitalt rätt in receivern (eller TV:en) via HDMI, istället för att ta ifrån ljudkortet?

Men gillar även små NUC-byggen och moddar (trist med bara stora PC-lådor); kreativt och snyggt jobbat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt bygge, 5/5 får du utav mig! Hade gärna velat bygga något liknande men på ett mITX/thin mITX moderkort med t.ex. i7-7700K eller i7-5775C!

Jag antar att radiatorn kyls passivt? Eller har du några fläktar inuti bygget?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Proffsmoddare

@martinot:
Jag håller helt och hållet med! Detta var mer ett kul projekt för att testa mig själv.
Tyvärr så strular det när jag kör pass through via receivern, NUCen kan inte hitta skärmen. Så det fick bli SPDIF till receivern istället. Tidigare hade jag en liten låda som tog in HDMI och gav ut HDMI + SPDIF för att lösa problemet. Men nu tänkte jag att det var lika bra att bygga in ett kort i den.

@Icte:
Det sitter en 12mm tjock fläkt i den. Den går på extremt lågt varv, precis så att den startar. Det skulle säkert gå väldigt bra med enbart radiatorn också men jag vågade inte chansa i designstadiet.

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Bra jobbat! 10/10
Verkar som du har betydligt mer tid över nu med "nya" jobbet med tanke på alla projekt du mäktar med.

Permalänk
Medlem

@Faggan:

Ok, då är jag med. Vet att den inbyggda HDMI-konvertern (LSPcon) i min NUC haft några ljudbuggar när man kopplat till vissa revievers eller TV. Skall tydligen hjälpa att uppgradera till senaste firmware (http://nucblog.net/2017/03/hdmi-firmware-1-65-for-kaby-lake-a...).

Men riktigt snyggt byggt! Grymt jobbat! 🙂

Kul att du också gjort just ett NUC-bygge från scratch (finns så många stora modbyggen). 😎

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge! Undrar också lite om fläkten verkligen behövs. Hur blir temperaturerna när fläkten står still?
Hur ser undersidan ut?

Permalänk
Proffsmoddare

@olq: Det är mycket möjligt att den inte behövs. Jag är bortrest så jag kan tyvärr inte ge dig temperaturer just nu. Men grejen är också att fläkten kan lika gärna gå på lågfart, den är så tyst att det inte är ett problem. Pumpen hörs dock även på extremt lågt varv. Men den kan jag ju inte gärna stänga av...

Angående undersidan så är det ganska rörigt där (har ingen bild att tillgå just nu). Det är en passage till I/O-portarna på NUCen samt en del kablar för matning av pump och div LEDs. Jag behövde bygga en separat strömförsörjning till pump och fläkt då det visade sig att kontakten jag tänkte ta ström från på NUCen inte hade 12v. Det finns en kontakt som ska kunna ge ström till SATA-diskar men den följer inte SATA standarden på det viset att den enbart ger 5v. Detta resulterade i en sista minuten anpassning. För att få till det lite smidigt så byggde jag en reläbox som drar när NUCens CPU-fläkt kontakt (5v) spänningssätts. Detta i sin tur släpper fram 12v från ett externt DC-don till pumpen och fläkten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt! Verkligen nytänk!

Permalänk
Medlem

@Faggan: var det mycke jobb på den

Permalänk
Proffsmoddare

@the gods: Har inga exakta siffror på hur mycket tid jag har lagt men jag vet att alla fyra säsonger av Battlestar Galactica gick åt under designen och delar av sliparbetet. Skulle gissa på mellan 150 och 200 timmar eller något åt det hållet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Riktigt snyggt. Solklar femma!

Hur lätt är det att anpassa om den sen när du ska köpa en ny NUC?

Visa signatur

Chassi:NZXT Switch 810 White PSU:CM V-Series Mobo:ASUS Z170 PRO GAMING CPU:i7-7700K Kylare:CoolerMaster Air Maker 8 RAM:Corsair 16GB DDR4 3000MHz GPU:Asus 1070 SSD: 6x Samsung 830 128GB RAID10 in IcyDock HDD:Seagate/WD->21TB & LSI 9211 Controller OS:unRAID + 2x Virtual Gaming Win10 Tillbehör:Logitech G402, DeathAdder Chroma / QPAD MK-85 / Sennheiser Momentum 2.0 Wireless Skärmar:BenQ 24" LCD+Oculus Rift Mobiler:LG G6 + Samsung S6 Edge + Gear VR SM-R323 HTPC:Raspberry Pi3 LibreELEC Network:Cisco / HP / Meraki

Permalänk
Proffsmoddare

@cncepic: Tack så mycket!
Bra fråga, det har jag inte riktigt tänkt på. Jag skulle säga att det bara är att byta ut kortet om hålbilden för monteringen av kortet och CPUn stämmer. Men om de diffar så kan det bli svårt. Jag kan ju alltid göra ett nytt vattenblock men det är nog svårt att anpassa monteringen av kortet om det nya kortet är avsevärt större än detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt, får lite steampunkvibbar av färgerna.

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge