SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Då var det bekräftat i alla fall. Usch...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag tar för givet att personen i fråga betalar vinstskatt och alla företagaravgifter som tillkommer i detta fall då? För det är ju trots allt så världen fungerar. Med volymerna du pratar om så är det ju uppenbart att det inte längre rör sig om någon liten handel privatpersoner emellan.

Så vitt jag vet finns det ingen gräns för när det måste startas ett företag, och betalas specifika avgifter för det. Varan är begagnad, så, som privatperson är det enkelt med momsen. Den är betald vid inköp, och sen är det inte mer med det. Vinstskatt, lär inte vara aktuellt, däremot är det ju en beskattningsbar inkomst, som ska deklareras.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

@M@DeN Jag vill minnas att Mediamarkt har uttalat sig att så länge man kan boka så får man leverans, vilket fortfarande går att göra.
Även Elgiganten tar fortfarande orders.

Det vore ju helt horribelt om bägge dessa ÅF har missat karusellen med preorder och nu tar emot beställningar utan att ta hänsyn till deras tilldelning!

Jag (och andra) har även fått ett lite mer "personligt" mail från Netonnet att jag har en köplats (inget automatmail utan nått som är underskrivet med en viss handläggares namn). Dom har nu stängt sin preorder, så jag utgår från att dom som fått det mailet har en köplats som är inom deras kvota, annars vore det ju idiotiskt.

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag två teorier:
1) Inet var dom enda som var så tidigt ute med att ta preorders att dom inte fått veta sin tilldelning. Det verkar som att bergsala gick ut med tilldelningen dagen efter Inet tog bokningar, men det är bara min gissning baserat på vad som hände.
Därför kunde övriga aktörer sätta en gräns på antal bokningar i sina system redan från start, medans Inet fick skicka ut cancelleringar.

2) Jag gissar även att tilldelning sker baserat på omsättning eller liknande.
Detta gör jag pga att Inet verkar ha fått en sjukt låg tilldelning, vilket jag baserat på att:
* Inet fick cancellera en stor mängd ordrar
* När detta skedde så började folk boka på annat håll
* Trots att förmodligen uppemot 100% av dom som blev "ägda" hos Inet har bokat på annat håll, så tar t ex Mediamarkt fortfarande emot ordrar

Mao så finns det faktiskt en möjlighet att många butikers begränsning till max 1 ex (t ex MM och Elgiganten) gjort att det fortfarande går att lägga orders. Får man då lita på att dessa vet sin tillgång är mao konsolen ännu inte fullbokad ur ett Sverige-perspektiv.
Lägg därtill att det är många som har säkrat upp med ordrar till höger och vänster (jag är nu t ex uppe i 5st preorders), så finns det potentiellt en enorm möjlighet till att många konsoller kommer "släppas" vid release, då många inte är ute efter att lägga upp på blocket utan bara vill säkra upp -ett- exemplar.
Sist men inte minst som framkommit i tråden verkar det även vara en hel del personer som inte säger sig vara villiga att köpa för 1500:-, vilket då borde göra att ännu fler ex kan släppas vid release då många likt jag bokat när det stod att priset på 1500 var preliminärt och vi förväntade oss ett pris i linje med NES classic.

var det detta "din order" mail som du fick från netonnet?

Bäste kund!

Vi kontaktar dig gällande din inneliggande order hos oss.

Nintendo Mini SNES Art.nr: 246253 på din beställning har preliminär release 2017-09-29.
Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och din order kommer skickas så fort varan finns i lager.

Om du har några frågor om din order är du välkommen att kontakta oss via mail, chatt eller telefon. Kom i så fall ihåg att ha ditt ordernummer tillhands.

Önskar dig en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kenta42:

Mailade Bergsala för ett tag sen gällande varför inköpspris till återförsäljare är så högt jämnfört mot resten av världen och fick nyligen svar. Inga nyheter tyvärr men det var väl ganska väntat. Samma förklaring som getts tidigare hur de aldrig tvingar sina kunder att sätta ett visst prist..

"Vi diskuterar inte vår prissättning till våra kunder med andra än våra kunder tyvärr. Det enda jag kan försäkra dig om är att vi inte tvingar någon att ta ett visst pris för våra produkter, alla återförsäljare sätter det pris de själva önskar. Ofta är det tillgång och efterfrågan som styr priser på fria marknader och jag tror att vi kan ha haft störst brist i Norden på Nintendo Classic Mini: NES. Där tror jag du hittar den viktigaste pusselbiten till den rådande prisbilden.

Ca 80 dollar är priset i USA och det är alltid utan moms. I europa är priset högre än så."

Båda parter fortsätter att skylla på varandra med andra ord. Får se om läget klarnar under veckan.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är ovissheten som gör mig så skeptisk till svaren jag får när jag frågar de olika återförsäljarna om det blir en konsol för mig eller inte.

Pratade med mediamarkt för bara några minuter sen och svaret "det ser ljust ut för dig" gör inte mycket för mig. Det är möjligt att de inte kan lova, och jag kanske är lite ignorant när jag tänker att det borde vara simpelt. Får man in 300 konsoler och person med bokning nummer 267 ringer och frågar om där finns en konsol åt honom så tycker jag att det är rimligt att kunna säga att det finns en konsol för den personen.

Men så finns där ju också ett par anledningar till varför mitt namn inte är på toppen av någon internationell butikskedja.

https://i.imgur.com/0LTtiff.png
Så ska det se ut! Tack Jacob!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

@Twelve Monkeys
Det var det där mailet jag syftade på. Jag fick först en vanlig orderbekräftelse och sedan ett med

Citat:

Genom denna beställning har du förhandsbokat produkten och din order kommer skickas så fort varan finns i lager.

Jag förutsätter att det andra, manuella brevet, som kom mer än 24 timmar senare, tar hänsyn till hur många konsoler dom får. Framförallt eftersom dom nu stängt sin förbokning. Jag förutsätter även här att dom stängt förbokningen pga att dom har uppnått sin kvota, och därmed så bör dom även enbart ha skickat ut ett manuellt brev till dom som hamnat inom kvotan.

Men, precis som @markiiie skriver så är det ju vilda västern på allt som har med detta att göra, så det skulle inte förvåna mig det minsta om dom har noll koll.

Däremot... så förstår jag inte vad företagen skulle tjäna på att låta folk förboka över deras kvota.
Det enda skulle vara om dom tror/hoppas på kunna få tag på mer konsoler längre fram, och därför önskar kunna ha folk i kö som köper dessa. Detta riskerar ju dock bara att slå bakut om denna "gamble" inte funkar, så jag har som sagt ingen aning om varför någon ÅF skulle låta fler boka än deras kvota. (Alternativt att dom har ett såpass dåligt systemstöd att dom inte på ett rimligt sätt kunde begränsa preordern)

Men som sagt, man blir ju mörkrädd när man läser @markiiie svar, Mediamarkt verkar ju onekligen har rejält dålig koll.
Men om jag inte minns fel så sålde dom NES classic till medlemmar i deras "klubb" samtidigt som folk som bokat inte fått leverans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

jo det är exakt så världen fungerar.
Du köper in en vara/tjänst och säljer den vidare med vinstpåslag.

Men du får jättegärna berätta för mig om du är av en annan åsikt och hur världen fungerar enligt dig.

Sen är ditt exempel riktigt dåligt och kan varken jämföras med nes mini eller Snes mini.

Nes mini tog helt enkelt slut då det var en limiterad utgåva, smarta människor med pengar såg då en möjlighet och importerade nes mini från t.ex. Spanien och Portugal där det fanns ett överflöd för stunden.
Dessa la man ut på tradera och lät budgivning bestämma priset.
Dessa konsoler hade ALDRIG nått den svenska marknaden om inte någon hade gjort så. Mer konsoler i Sverige och köparna satte själva pris genom budgivning.
Återigen så var det inget som hindrade att vem som helst kunde gå in på ebay och köpa hem själv.

Över 7 miljarder människor i världen. 2,3 miljoner nes mini producerade. Är det något med dessa siffror du inte förstår gällandes hög efterfrågan på extremt lite maskiner= dyra konsoler.

Snes mini ska vi inte ens tala om då det fortfarande går att få tag i och ingen har köpt alla som du försöker göra nån jämförelse med gällandes biljetter.

"Ingen har köpt alla" såklart, men är det någon skillnad ifall många köper fler? Det är ju syftet, och syftet här är exakt samma sak, att tjäna pengar på andras bekostnad. Jag VET att det händer i världen, precis som med krig över tillgångar, vapen/drog -handel, prostitution, överpriser på läkemedel etc. Är det rätt då, bara för att "det är så det fungerar"? Den som sysselsätter sig med sådan verksamhet är parasiter allihopa, bara i mindre skala i det här fallet.
Jag förväntar mig däremot inte att någon som inte ser något fel, eller rent ut försvarar beteendet, ska inse att det är fel. Tänk på dig själv bara och hur du och dina likasinnade kan tjäna så mycket det går på andra...helst utan att lyfta ett ärligt finger. Förvänta dig inte ett uns respekt för ditt "arbete" från mitt håll bara.

Att däremot importera en vara, med ett litet påslag för ens omkostnader, som en ren distributionskanal är något helt annat än att snabbast möjligt hamstra upp en vara med starkt begränsad tillgång för att sedan sälja det för dubbla priset.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

@K-D][Aramis:

Det Bergsala sysslar med en non-denial denial.
Dvs de svarar tydligt och nekande på något som inte rör frågan.
Som en slump skulle bristen av Mini SNES magiskt sluta utanför norden... Precis vid gränsen deras agentur tar slut och där Nintendo Europe tar vid.

Vi undrar varför eller hur de har prissatt SNESen och de svara att det är fri prissättning för alla ÅF.
I deras svar inryms att de tagit 6000,- spänn betalt för den och sedan kan de givetvis säga att det är fritt för alla ÅF att sätta vilket pris de vill.

Det vi kan göra är att publicera deras prisnivåer i sociala kanaler som rör Nintendo och sätta press på hur fult de spelar.

stavning
Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

@Twelve Monkeys
Det var det där mailet jag syftade på. Jag fick först en vanlig orderbekräftelse och sedan ett med
Jag förutsätter att det andra, manuella brevet, som kom mer än 24 timmar senare, tar hänsyn till hur många konsoler dom får. Framförallt eftersom dom nu stängt sin förbokning. Jag förutsätter även här att dom stängt förbokningen pga att dom har uppnått sin kvota, och därmed så bör dom även enbart ha skickat ut ett manuellt brev till dom som hamnat inom kvotan.

Men, precis som @markiiie skriver så är det ju vilda västern på allt som har med detta att göra, så det skulle inte förvåna mig det minsta om dom har noll koll.

Däremot... så förstår jag inte vad företagen skulle tjäna på att låta folk förboka över deras kvota.
Det enda skulle vara om dom tror/hoppas på kunna få tag på mer konsoler längre fram, och därför önskar kunna ha folk i kö som köper dessa. Detta riskerar ju dock bara att slå bakut om denna "gamble" inte funkar, så jag har som sagt ingen aning om varför någon ÅF skulle låta fler boka än deras kvota. (Alternativt att dom har ett såpass dåligt systemstöd att dom inte på ett rimligt sätt kunde begränsa preordern)

Men som sagt, man blir ju mörkrädd när man läser @markiiie svar, Mediamarkt verkar ju onekligen har rejält dålig koll.
Men om jag inte minns fel så sålde dom NES classic till medlemmar i deras "klubb" samtidigt som folk som bokat inte fått leverans...

Japp samma fick orderbekräftelse först å sen en dag senare din order mailet.
Men jag tror inte det är nått problem från netonnet då nintendo gick ut med hur många snes mini varja åf hadde å tillgå, det var väl bara inet som var lite snabba med förbokningen.
Men visst skulle man vilja ha ett rak å tydlig svar som från elgiganten men jag är inte orolig då jag vet att jag fick iväg beställningen nån minut efter förbokningen kom upp på netonnets webshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

I alla de fall du jämför har man en sak gemensamt. Det slutgiltiga antalet besökare/ägare av produkt, är exakt samma. Problemet här är inte egentligen att någon köper extra enheter och säljer dem igen. Jag gillar inte fenomenet, och jag skulle inte varken göra så, eller köpa en biljett/enhet så, men det är inte verksamheten i sig som är problemet. Problemet är att man helt artificiellt skapar en situation med ett stort underskott av enheter i förhållande till antalet köpare. Det betyder att de som är villiga att betala vad som helst, har mycket högre sannolikhet för att få tag i en enhet. Normalt är det inte ett problem. 10-20 enheter säljs svindyrt på blocket till köpare som bara måste ha en enhet första dagarna, men inte fått förbokat en, och sen lugnar det sig, eftersom man fortsätter tillverka konsoler i miljontals. Vill man klandra någon, skulle jag nog välja att klandra Nintendo. De har valt att inte tillverka fler enheter, och skapat situationen.
De kommer så klart fortsätta i samma anda, med mini N64 & Gamecube, men sen är det nog slut. Med lite tur börjar de om, och gör en ny batch, med andra spel, och låter det rulla på i omgångar. Jag känner att det är tveksamt om de faktiskt gör det, men det är en möjlighet de har.

Jodå, jag klandrar främst Nintendo för den begränsade tillgången. Dem tar ju faktiskt ett helt ok pris ändå, som gör att många som vill uppleva sina gamla favoriter än en gång kan få göra det. Nintendo tjänar ingenting på att begränsa tillgången, dem är bara konstiga. De som tjänar på det är dem som ser till att bara den ynka procenten som är villig att betala fantasisummor för ett ex ska få tillgång till den. Jag tycker beteendet är helt avskyvärt och jag är ganska övertygad om att världen skulle vara en långt bättre plats ifall många slutade vara sådana ofattbara egoister och provade att stötta och hjälpa varandra istället för att se en vänlig handling som en tjänst man bör ha/kan ta betalt för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jodå, jag klandrar främst Nintendo för den begränsade tillgången. Dem tar ju faktiskt ett helt ok pris ändå, som gör att många som vill uppleva sina gamla favoriter än en gång kan få göra det. Nintendo tjänar ingenting på att begränsa tillgången, dem är bara konstiga. De som tjänar på det är dem som ser till att bara den ynka procenten som är villig att betala fantasisummor för ett ex ska få tillgång till den. Jag tycker beteendet är helt avskyvärt och jag är ganska övertygad om att världen skulle vara en långt bättre plats ifall många slutade vara sådana ofattbara egoister och provade att stötta och hjälpa varandra istället för att se en vänlig handling som en tjänst man bör ha/kan ta betalt för.

Kan ju finnas begränsningar i produktionen som gör att de inte kan tillverka fler av denna typ av prodult per år.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag läste en vittnesskildring från USA när NES mini kom till butikerna i små upplagor och folk hade köat i timmar. Butiken hade typ 30 st tillgängliga och det var runt 50 personer i kö, redan där fanns det inte tillräckligt för alla. Men någon längst fram köpte upp 20 st själv. Inte svårt att räkna ut var de sedan såldes för typ 3 x priset.

Permalänk
Medlem

Pratar just nu med med Elgiganten via chatt, "Jag kan dessvärre inte se hur många exemplar vi får in och heller inte hur många som har beställt produkten innan dig. ". Känns lovande att deras bokning fortfarande är igång då.

Trodde alla visste sina antal ; )

Gamestop lämnar ut vagt svar som väntat också.

"Uppdateringarna vi fått är att de som förhandsbokat tidigare i förra veckan ska vara säkrade en SNES Mini."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Detta är en fråga om hur man ser på etik och moral. Vissa har en hårdnackad kapitalistisk marknadsekonomisk inställning till frågan vilket innebär att allting är tillåtet, finns det tillgängligt och är jag rik så får jag företräde och andra människor får skylla sig själva för att de inte hade tiden att sitta vid datorn och spamma F5 för att t.ex. kanske arbeta medan andra inte har råd med eftermarknadspriset.

Sedan finns det dom andra som hade önskat att Nintendo såg till att tillverka enheter för att iaf komma i närheten av att mätta marknaden och att inte Nintendo medvetet eller ej haussade upp priser på grund av en otillgänglighet som till synes är helt fabricerad.

Det finns ju vissa företag som i alla fall tycker att det är förjävligt med den stora eftermarknaden som blomstrar och inte tillåter mer än en konsol per person.

Som sagt, det är en moral fråga. Hur man anser att världen bäst styrs till syvende och sist.

Ett av de bästa inläggen hittills, instämmer till 100%.

Solklart att Nintendo kunde tillgodosett efterfrågan på Mini NES såväl som Mini SNES men de ville hypa detta maximalt, sen att de får en del negativ publicitet skiter de fullständigt i.

Bergsala/ÅF tar chansen att tjäna en extra slant och drar nytta av Nintendohypen. Vad iNet pysslade med förstår jag dock inte, om de inte vet hur många ex de får allokerade ska de självklart inte låta folk boka hejvilt.

Jag bokade själv hos CDON i onsdags, med tanke på hur de (miss)skötte hanteringen av Mini NES är jag inte överdrivet optimistisk...

Permalänk

Så här står det på Spel & Sånt's instagram till dom som bokat där.

"Nu vet vi vårt antal för första leveransen, in och boka! Alla som bokar hos oss kommer få en konsol till releasen om inte Bowser kidnappar leveransen eller något annat oförutsägbart händer."
Spel & Sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twelve Monkeys:

Så här står det på Spel & Sånt's instagram till dom som bokat där.

"Nu vet vi vårt antal för första leveransen, in och boka! Alla som bokar hos oss kommer få en konsol till releasen om inte Bowser kidnappar leveransen eller något annat oförutsägbart händer."
Spel & Sånt

Redan fullbokad verkar det som?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Dom har ju rätt i att det är tillgång och efterfrågan som styr på fria marknaden men särskilt fri är den ju inte när dom har distributionsmonopol...

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Redan fullbokad verkar det som?

Jo men jag menade vad som stog i infon, att alla som bokat där kommer å få sina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kan ju finnas begränsningar i produktionen som gör att de inte kan tillverka fler av denna typ av prodult per år.

Kanske, men borde dem inte sagt något om det? Inget jag hört rapporteras om iaf. Och varför släppa en SNES istället för att skeppa fler NES först?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har bokat dels på webhallen och spel och sånt. Hyfsat säker på att jag kommer få en på spel och sånt för jag bokade direkt deras andra leverans öppnade och dom verkar ha koll på grejerna. När det kommer till webhallen så vet jag inte.

Men får jag båda så säljer jag den andra för x3. skoja, får jag båda bokningarna så skriver jag gärna här så kan någon som inte fått någon, få den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Då var det bekräftat i alla fall. Usch...

Scalpers Inc (Bergsala Monopoly).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cezium:

Dom har ju rätt i att det är tillgång och efterfrågan som styr på fria marknaden men särskilt fri är den ju inte när dom har distributionsmonopol...

Bergsala: Marknaden är fri - för oss.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Skrivet av Gorynytj:

Pratar just nu med med Elgiganten via chatt, "Jag kan dessvärre inte se hur många exemplar vi får in och heller inte hur många som har beställt produkten innan dig. ". Känns lovande att deras bokning fortfarande är igång då.

"Uppdateringarna vi fått är att de som förhandsbokat tidigare i förra veckan ska vara säkrade en SNES Mini."

När jag bokade mitt ex för några dagar sen (första dagen det gick att boka) hos elgiganten fick jag ett helt annat svar , som var i stil med "enligt våra papper, så ska din bokning vara säkrad".

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorynytj:

Jag fick ett rakt och klart svar från en Jacob i Elgigantens chatt innan!

När jag pratade med Mediamarkt så ställde jag frågan lite försiktigt om man kunde få veta hur många konsoler de har blivit lovade av Nintendo Bergsala. Det jag fick till mig var att det är nog inte någon hemlighet men att de i supporten inte vet antalet, utan det är de på inköp som har koll.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

"Ingen har köpt alla" såklart, men är det någon skillnad ifall många köper fler? Det är ju syftet, och syftet här är exakt samma sak, att tjäna pengar på andras bekostnad. Jag VET att det händer i världen, precis som med krig över tillgångar, vapen/drog -handel, prostitution, överpriser på läkemedel etc. Är det rätt då, bara för att "det är så det fungerar"? Den som sysselsätter sig med sådan verksamhet är parasiter allihopa, bara i mindre skala i det här fallet.
Jag förväntar mig däremot inte att någon som inte ser något fel, eller rent ut försvarar beteendet, ska inse att det är fel. Tänk på dig själv bara och hur du och dina likasinnade kan tjäna så mycket det går på andra...helst utan att lyfta ett ärligt finger. Förvänta dig inte ett uns respekt för ditt "arbete" från mitt håll bara.

Att däremot importera en vara, med ett litet påslag för ens omkostnader, som en ren distributionskanal är något helt annat än att snabbast möjligt hamstra upp en vara med starkt begränsad tillgång för att sedan sälja det för dubbla priset.

Och självklart ska ingen få tjäna pengar utan vi alla ska få medborgarlön och sitta runt lägerelden och sjunga kumbaya tillsammans.

Utan att lyfta ett ärligt finger... lätt att kasta ut sig utan att veta ett dugg.
Men vilken hemsk människa jag är som har förbeställt 3 st och inte ens kommer använda 2st. Trots att jag har jobbat ihop dessa pengar och betalt skatt som alla andra.

Borde ju naturligtvis skänka bort 2 st till folk som går på socialbidrag istället. För de vill ju faktiskt också ha en Snes mini och det är ju såååå orättvist att de kostar så mycket. Det borde ju naturligtvis staten lösa och gå in och skänka till alla som inte kan köpa själva. Annars blir det ju orättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Och självklart ska ingen få tjäna pengar utan vi alla ska få medborgarlön och sitta runt lägerelden och sjunga kumbaya tillsammans.

Utan att lyfta ett ärligt finger... lätt att kasta ut sig utan att veta ett dugg.
Men vilken hemsk människa jag är som har förbeställt 3 st och inte ens kommer använda 2st. Trots att jag har jobbat ihop dessa pengar och betalt skatt som alla andra.

Borde ju naturligtvis skänka bort 2 st till folk som går på socialbidrag istället. För de vill ju faktiskt också ha en Snes mini och det är ju såååå orättvist att de kostar så mycket. Det borde ju naturligtvis staten lösa och gå in och skänka till alla som inte kan köpa själva. Annars blir det ju orättvist.

Skrivet av BalleR:

Jag kan förstå båda sidor. Visst alla har "lika stor" chans att få en förbokning, fast ändå inte om en person bokar 10st som han sedan ska sälja för tre gånger så mycket. Men samtidigt har jag alltid varit av åsikten att man ska försöka tjäna så mycket pengar man kan. Svårt att bli rik bara genom att knega däremot kan jag tycka det är rätt drygt att någon köper 500 konsertbiljetter till något dom skiter i. Så dom som verkligen vill gå, kan inte eller får betala väldigt mycket mer. Men det är ju inget som är olagligt i sig och är väl mer en fråga om moral. Äsch jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

I rest my case.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av K-D][Aramis:

För de som inte fattar: inköpspriser och försäljningssiffror är information som normalt inte delas vidare, speciellt publikt till offentligheten. Observera att exemeplvis Valve inte rapporterar hur mycket som säljs på Steam, de siffror som finns är antagna siffror.

Bergsala påstår att de inte låst priset vilket är rimligt, de har åkt dit för detta tidigare och inget de lär vilja göra om igen då de fick böta väldigt mycket.

Återförsäljarna sätter priserna och det är de som kör tillgång/efterfrågan och sätter priserna därefter. Se tillbaks på NES Classic där Svenska priset var i rimlig nivå med (seriösa) säljare utanför skandinavien. En del butiker, både utomlands men även här i Sverige drog upp priserna rejält men det var inget Bergsala gjorde iallafall då.

I sista stycket poängterar representanten kostnaderna som tillkommer på Svenska marknaden. Extremexemplet är USA där moms normalt inte betalas som inom EU eller Sverige. Kemikalieskatten har de heller inte där. Men priset man bör få ut av att som svensk ÅF köpa in via Bergsala mot för de brittiska eller amerikanska ÅF'ar bör i värsta fall ligga något över deras priser. Men inte en dubblering. Kostnaden tillkommer efter Bergsala där priset har trissats upp.

Finns fortfarande inget som säger att Bergsala eller ÅF'arna är skyldiga så var inte så snabba med att dömma i blindo. Fortfarande ord mot ord.

Vad som behövs är interna läckor från Bergsala och/eller en eller flera ÅF'ar där vi får se siffrorna. Men då det kan handla om brott, speciellt om ÅF'arna bildat kartell, så lär det bli svårt att hitta någon som läcker. Och i slutändan så blir det upp till våra myndigheter att eventuellt granska ärendet.

Permalänk
Medlem

Tror inte riktigt på att den enormt stora prisskillnaden, inom Europas olika länder, hänger på kemikaliskatten.

Dels så väger troligen (om vi går efter NES Mini) inte konsolen så mycket att det blir mer än ca. 30 SEK, och dels så verkar priserna i de andra skandinaviska (Bergsala) länderna inte vara lägre än i Sverige, och de har mig veterligen ingen kemikalieskatt.

Does not compute (for me at least).

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Tror inte riktigt på att den enormt stora prisskillnadem, inom Europas länder, beror på kemikaliskatten.

Dels så väger troligen (om vi går efter NES Mini) inte konsolen så mycket att det blir mer än ca. 30 SEK, och dels så verkar priserna i de andra skandinaviska (Bergsala) länderna inte vara lägre än i Sverige, och de har mig veterligen ingen kemikalieskatt.

Does not compute (for me at least).

Till stor del samma butiker i Norge och Danmark som här i Sverige bör väl tilläggas. Jämförelsen förra veckan mellan priser i andra skandinaviska länder hintade åt mer eller mindre samma pris där samma kedjor fanns representerade. Liknande beteende syntes även vid lanseringen av Radeon RX 480 förra året, priserna var lika oavsett kedja och distributionsled.

Fanns rykten som hintade åt att ÅF'arna inte ville sabotera rensningen av lagren med GTX 970-kort och då offrades RX 480 inledningsvis och fick onödigt höga priser.