Paradox ber om ursäkt för prishöjning – erbjuder spel som kompensation

Permalänk
Medlem

Dettta gäller dock inte spel som köpts i USD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Spelen blir inte nödvändigtvis sämre med åren, men det kommer nya spel som oftast är bättre (bättre betyder inte per automatik roligare - Pratar ur ett rent tekniskt perspektiv). Så jag tycker det är självfallet att något som blir äldre ska per automatik bli billigare, speciellt för att eventuellt locka in nya kunder till ens produkter.

Vi kan dra en parallell med telefoner;
Skulle du betala 6000kr idag för Galaxy S3 när Galaxy S8 finns i butik för samma pris? S3.an är ju fortfarande en S3.a eller hur?

Jag tror inte du skulle göra det i alla fall - Och jag kan med säkerhet säga att jag aldrig skulle göra det. Däremot kan det vara fantastiskt bra att bibehålla produktionen av S3.an och sälja mycket billigare - Detta för att locka in nya användare till sin(a) produkt(er), men för ett mer överkomligt pris.

Samma scenario som med telefonerna kan tillämpas på mjukvara i detta fall också, jag ser inte något argument som skulle antyda motsatsen (annat än att ett företag äger en viss IP och fortfarande säljer spelet för hutlösa summor för det finns ingen möjlighet för en annan konkurrerande produkt *HOST* Blizzard och Warcraft 3 *HOST*).

En annan anledning är att utvecklarna redan har tagit igen utvecklingskostnaderna för spelet under den första tiden, då det säljer mest. Sedan avtar försäljningen (de som var hypade har redan köpt det och det har kommit nya intressanta spel), då brukar man sänka priset för att locka fler att köpa det. Samma görs ju med filmer, där de först går på bio (=dyrt), sedan kommer på Bluray o.s.v. (lite billigare) och till sist även till uthyrning/pay per view.

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Det där har jag aldrig riktigt förstått egentligen. Varför ska äldre spel vara billigare? Blir de sämre med tiden eller vad?

Ett av de huvudsakliga skälen är nog för att lyckas sälja dem till alla kundsegment.

För 500 kr så finns det x antal som är intresserade, och x antal som tycker att det är för dyrt. En godtycklig tidsperiod efter release så kommer flertalet de kunder som var villiga att betala 500 kr att ha köpt spelet, därför sänker man priset till säg 350 kr så att man kan fortsätta att sälja spelet till de kunder som inte ville betala 500 kr... och så vidare.

Permalänk
Medlem

Hmmm... jag köpte Cities: Skylines under steam summer sale 5/7 med 75% rabatt... undrar om man kan begära ett nytt spel i alla fall? Jag menar... spelet hade ju varit ännu billigare om de inte höjt priset

Skrivet av GilbertG:

Det där har jag aldrig riktigt förstått egentligen. Varför ska äldre spel vara billigare? Blir de sämre med tiden eller vad?

Det är väl klart att de blir sämre. Utdaterade t ex. Duke Nukem 3D är fortfarande kul, men skulle man köpa det för nypris idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xellll:

@Blofeld: Handlar du på steam från sverige så använder du automatiskt Euro. GoG och app store kan jag inte svara på hur det ligger till med SEK dock eftersom jag inte använder dom, men jag antar att det är något liknande system där.

Köpte från cdon men det kanske inte faller under deras erbjudande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag nog gjort en prisjustering baserad på valuta och köpkraft för nya släpp, inte redan släppta spel. Vet inte vem som trodde det skulle vara en bra idé att justera priserna uppåt i ett svep; speciellt osmart när den generella rekommendationen från spelarbasen är att vänta på REA vid inköp av spel & speciellt DLC.

PDS har ju länge haft problem med att många tycker deras DLC är för dyra. Har man en prismedveten användarbas kanske man behöver vara lite smartare med sina prisjusteringar.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt smart gjort av Paradox! Nu kan de ge bort skräp som de inte lyckas sälja och har de tur kan de sälja DLC till det!