Svartmyror som kan driva en till psyket...... (Nästan).

Permalänk
Medlem

Svartmyror som kan driva en till psyket...... (Nästan).

Lägger denna tråd här då den kan falla under "Naturvetenskap", kanske..........?

Vaknade upp i söndags för över en vecka sen. Trött och degig. Lallade ut på toaletten enligt morgonritualen. Medans jag står där och huvudet börjar klarna till så inser jag att golvet rör sig!??

Tittar till och det är svartmyror överallt! Blir klarvaken. Snabbtvättar händerna och river av dasspapper och börjar mosa myror. Är så många att jag får ge mig efter någon minut.

Svetten börjar rinna, följer dem runt listerna ut från dass och in i mitt rum! Ett spår av svartmyror utmed listerna. Fram med dammsugaren och dammsuga upp dem. Panikkänslor. Försöka få grepp om situationen. Kuta ut och titta på utsidan av huset. Inte en rörelse någonstans.

In igen och fortsätta dammsuga. Tömma en stor gammal byrå som är fullproppad med gamla svenska och engelska Pc Gamer, ner med allt i kartonger och plastsäckar. Baxa ut gammelbyrån på utsidan av huset. Syftet var att kunna kolla bakom byrån. Samma trail där av dem.

Komma på att vi ska ha gamla klisterremsor att sätta i fönster för att fånga flugor. Hämta två och med darrande händer lägga på golvet på två ställen i mitt rum och skjuta in lite under listerna men de små smarta djävlarna slog halt och klättrade upp på listen och förbi klisterremsorna och ner på andra sidan.

Senare på eftermiddagen hittade jag sex-åtta stycken på utsidan som satt vid hörnet på min verandadörr (vill kalla det för balkongdörr av gammal vana!)! Strö ut Anticimex pulver i mängder utmed balkongdörren och hela verandan. Drog lite silikon vid trösklar och så för de försvann ner i glipor och kom upp på andra sidan tröskeln. Lyckades drutta silikon på golvet utanför toaletten som gör att golvet blev som en hockeyrink. Lagt sån där skum som man lägger under mattor där och sen en handduk över. Farsgubben hobblar runt med rullator och använder det dasset på nätterna.

Dagarna efter var det mindre av dem och de som var inne började se "trötta" ut. "Yes" tänkte jag!

Skulle jag inte gjort! Hade varit myror inne som jag plockade under måndagen och tisdagen. Skrubbade rent insidan/tröskel vid min verandadörr. och hade giftpulvret överallt där.

I onsdags började det komma myror som såg piggare ut. Mosa dem och bli nojig.

I torsdags. Ännu fler "pigga" myror på golven i ena änden av huset, mitt rum och toalettdelen av huset. Psykbryt. Ut och bända upp tre varv av trallen på verandan för att kunna kolla om jag ser var de kommer in. Verandan stendöd på myror. Rensa utsidan av verandan från brännässlor (trots handskar så brände jag mig i ett på dem.) och annan sly. Hittade tre ställen där det var en hel del svartmyror utmed plattorna utanför verandan. Spraya och hälla på giftpulver varpå jag inandades hälften av både och.

Lugnade ner sig lite under fredagen. plockade några strömyror inne.

Lördagen. In på toaletten mot sena eftermiddagen och ser att golvet är fullt av dem igen! *svart för ögonen* Hämta giftsprayen jag fått hem under våren från samma firma (betalar årsförsäkring till dem, "bra att ha" typ.) och blåser på med giftet inne på toaletten. De kutar in och ut under toastolen. Blåser in giftet där och i rena terrorblackouten jag drabbats av så börjar jag råskrubba golvet under handfat och runt toastolen. Ringde efter vän då min hjärna började hyperventilera. Tanken var att han kanske kan kolla om han hittar vägmöjligheter in för dem.

Han kom men konstaterade att jag gjort samma han skulle gjort plus lite till. Han drog lite silikon runt toastolen, såg sen att han bommade lite på några ställen.

Igår söndag. Plockade några inne på toaletten och är bra nere hela dagen.

Imorse. Jagade Runt som en galning efter två "sprinters" inne på toaletten och skurade golvet i övrigt och plockade ut allt därifrån som står på golvet.

Ringde sen Anticimex och ville boka hembesök för jag är snart knäckt. Jo, imorgon mellan 8-12 men, "vi kommer nog inte kunna hjälpa dig så mycket! Myror ute rör vi inte då de är 'naturlevande'!" då jag sa att jag hoppas den som kommer kan hitta möjligt bo ute de kommer från. Riktigt uppmuntrande att höra.

Efter det romaninlägget. Någon med tips om hur jag spårar dem? Hur jag blir av med dem? Hur jag får bort silikonhalkan från golvet?

Bor på landet så visst att det kommer in enstaka insekter men aldrig varit med om detta förut! Tar rejält på psyket och känns om att vad jag än gör så förlorar jag!

Vet inte om vi pajade något eller "åstadkom" något när vi grävde ner fiberslang utanför den verandan i april.........?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Vi tog ihjäl svartmyror med myrr (vitt pulver)
Myrra runt hela huset så det speciellt lägger sig på marken.
Man ska.inte ha brännässlor.och buskar längst huset då får man räkna med inkräktare och annan skadlig åverkan på huset med.tiden.
Svartmyror trvis även under stenar.och plattor osv så kolla sånna ställen ute.
Sen är det ingen panik att drabbas av, värre är om man har trämyror dom äter ruttet trä och bygger bon men dom är lätta att se skillnaden på då dom är gigantiska.jämfört.med.svartmyror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

ja fy fan för myror , äckliga jävlar. Jag satte ut 10 sånna små runda myrtraps som har gift i sig tillslut efter att fått frispel i en vecka. Tog nån dag sen var alla borta. Dem kosta ju nån krona men det var det värt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag egentligen hur sådan här sanering går till, men rimligt att anta är väl att ifall du strör ut typ ett par sockerkorn någonstans så bör en av dem ta en och "bära hem" och då kan du se vart han går.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Hej!

Min far hade problem med detta hemma för ett par år sedan. Det fanns ett gift han använde för att utrota dom. Det funkar så att dom pockar med giftet hem i tro att det är mat. Sen över natten så utrotar giftet hela kolonin. Skall kolla med han direkt efter jobbet vad det hette.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Myrorna kommer ta över dammsugaren och jaga dig med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vi tog ihjäl svartmyror med myrr (vitt pulver)
Myrra runt hela huset så det speciellt lägger sig på marken.
Man ska.inte ha brännässlor.och buskar längst huset då får man räkna med inkräktare och annan skadlig åverkan på huset med.tiden.
Svartmyror trvis även under stenar.och plattor osv så kolla sånna ställen ute.
Sen är det ingen panik att drabbas av, värre är om man har trämyror dom äter ruttet trä och bygger bon men dom är lätta att se skillnaden på då dom är gigantiska.jämfört.med.svartmyror

Jo. Fy fan. Haft hästmyror för som klampat runt. De koom från en stubbe på tomtgränsen som ruttnat och sen tog de strövtåg in ot huset. de skrämde mig rejält! Har sedan dess haft pulvret på våren och sen en pressening över. Problemet är att de flyttat över till stockarna som ligger snedvinklade vid jordkällaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Defender:

ja fy fan för myror , äckliga jävlar. Jag satte ut 10 sånna små runda myrtraps som har gift i sig tillslut efter att fått frispel i en vecka. Tog nån dag sen var alla borta. Dem kosta ju nån krona men det var det värt.

Skrivet av Dakkie:

Nu vet inte jag egentligen hur sådan här sanering går till, men rimligt att anta är väl att ifall du strör ut typ ett par sockerkorn någonstans så bör en av dem ta en och "bära hem" och då kan du se vart han går.

Skrivet av Segmonsson:

Hej!

Min far hade problem med detta hemma för ett par år sedan. Det fanns ett gift han använde för att utrota dom. Det funkar så att dom pockar med giftet hem i tro att det är mat. Sen över natten så utrotar giftet hela kolonin. Skall kolla med han direkt efter jobbet vad det hette.

Tack för svar!!!

Testade "Myrr", någon spray som ska avskräcka dem från att komma in men de lallade på den tröskeln och flippade finger åt mig och den sprayen.

Kör med Anticimex pulver och spray. Pulvret har samma egenskap som Radar/Myrr. De ska gå i det och sen ska kristallerna skära sönder lederna på dem. "Strö ut pulvret riktigt tunt! En burk ska räcka till ett större varuhus" säger Anticimex. Aldrig funkat, jag har på mer än så. Hellre att de får simma genom "vallen" eller undvika att ta sig över den än att de trippar över den lätta bädden av pulver som inte påverkar dem.

Kör även med Anticimex (Låter som jag gör reklam för dem! Det gör jag inte!!!) dosetter. man trycker sönder folie i dem så de kan klättra in och hämta "föda" och bära ner till boet, giftet ska sen döda dem alla. Problem är att dosetterna inte kan stå ute.

Känns som jag lever i en skräckrulle nu. Varje gång jag går runt ett hörn i den änden av huset så hör jag "stråkarna". Patetiskt av mig men håller på att bli tossig.

@Spiffman Jo, om det inte vore för att jag tog ur dammsugarpåsen, la den i plastpåse och knöt ihop och sen slängde.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Satsa på gifter som de plockar med sig hem till boet istället för sprayer och pulver som dödar dem på plats. Har dålig koll på produkter i Sverige, men i Asien brukar jag använda mig av en liten neongrön ask som man fyller med vad som ser ut som ett gult glasströssel. Tar bara ett par dagar för att ta koll på ett helt bo, utan att ens veta var det är.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Myror är ute efter fukt och när de väl hittat detta så lägger de ut ett doftspår så alla deras kompisar kan gå samma väg och få i sig av fukten. det är därför de ofta går samma väg och man kallar det sen myrstigar.
Det bästa är att hitta boet och helt enkelt bakspåra myrorna.
Finns ett antal olika gift för myror att döda dessa med.
Myrr
Inte så miljövänligt men funkar ofta rätt bra.

Miljövänligt
Köp Fun Light, det innehåller aspartam och är väldigt giftigt för små myror, även för människor i större mängder.

Läs och kolla annars på denna sida
https://www.toxashop.se/mot-myror/

Lycka till och hoppas du blir av med dina nya hyresgäster.
Jag hoppas också att du kastat dammsugarpåsen så de inte börjar krypa ut igen. Om den inte suger så kan de lätt gå ut samma väg som de kom in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Myrdosor borde vara den smidigaste lösningen för dig. Gift som främst verkar på myrorna som får det på sig är inte särskilt effektivt då det är själva myrboet man vill döda, dödar man bara enskilda myror fortsätter det ju att produceras nya.

Ställ några dosor där dom rör sig inne och några ute runt huset. Dom fungerar klart bäst inne men det kommer fortfarande ge lite effekt ute också. Om det sedan är så att myrorna inne har sitt bo utomhus så kommer dom ju ta med giftet hem till boet och på så sätt döda det. Dock har jag förstått det som att det tar några veckor innan myrorna är borta, och man ska nog helst undvika att döda myror man ser under en sådan giftbehandling så att man inte stoppar dom från att ta sig hem till boet med giftet igen.

Permalänk
Medlem

Detta medel funkade bra för oss stör ut det runt huset hade också testat pulver men fungerar inte lika bra.

Myrr Extra
http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-in...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Som många sagt: myrdosa. Detta är utan tvekan det mest effektiva, då de tar med giftet till kolonin. VI hade problem med myror inomhus för många år sedan, och myrdosor var det enda som hjälpte. Tror vi hade något variant som var lite mer potent, möjligt att vi fick dom från anticimex, minns inte.

För att snabbt "bli av med" stora mängder myror på ett ställa kan man lägga ut ett lock från en glasburk med en stor klick sirap i. De dras till den söta sirapen och fastnar, efter en natt har du locket fult.

Och ett lite mindre tips, försök ta det lugnt. Svartmyror är ju trots allt ganska "snälla" insekter, då inte inte är skadedjur, och de sticker eller bits inte. Sen kan det ju självklart vara enerverande med stora mängder myror inomhus, men någon myra här och där är ju ganska lugnt, det hade vi hemma nästan hela min uppväxt.

Permalänk
Medlem

Det som man absolut inte ska göra är att få ångest, hyperventilera, få panik osv. Vet inte om det är sant med det har sagts att insekter dras till kortison och adrenalin och det är båda hormon som utsöndras vid stress så...

När det hänt mig har jag bara lugnt och stille hämtat damsugaren och städat tills det är slut på myror. Rinse and repeat tills de är borta typ

Myrr och dylikt är hornomstörande och cancerframkallande och hur kul är det att ha kvar skiten i ditt hem när myrorna är borta?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det är MYRR EXTRA du ska använda mot svartmyror (!!!!!!!)
Det är lockmedel i som dom älskar, du kan lägga det där dom brukar gå förbi, dom plockar upp giftet och tar med sig till sitt bo.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Vi har också haft problem med invasioner av svartmyror.
Följande attacker har fungerat otroligt framgångsrikt för oss.

Det som har funkat uteslutande bäst är myrdosor inomhus (refill variant), gärna precis i samband med deras "stigar" och där de kommer in i huset. https://stick.se/myra/myr-effekt-myrdosa-2-pack-inkl-refill/

Sen brukar jag strö "vitt pulver" - Myrr, runt sockeln på huset då upptäckt att de har klättrat upp på vår tegelfasad och in i springor vid fönster tex. http://www.bayergarden.se/Produkter/m/Myrr-D

Under plattor och i diverse stenläggningar använder jag "Myrr" som man blandar ut med vatten och bara häller ut med hjälp av en vattenkanna. http://www.bayergarden.se/Produkter/m/Myrr-till-utvattning

Nu har vi helt myr-fritt inomhus och runt altanen, de finns fortfarande mängder på diverse ställe ute, men där kan de hålla sig.

Har även testat alla möjliga "husmors-knep", tex kanel. Det funkar bra för att stänga ute myrorna, i vårt fall så valde de sonika bara en annan väg in. Det resulterade i att vi hade kanel i princip hela huset. Jag gick på med kokande vatten och gasolbrännare på en av våra stentrappor där det var ett rejält bo med ägg och tusentals myror. Inte förrän jag började med gift, som de tog med ner i sina bo, så slutade invasionen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång myror. La kanel där de gick in i huset och aldrig mer kom de igen. Testa vet ja!

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Majsmjöl älskar dom men deras magar klarar det inte så efter några dagar så är dom borta, dom dödar sig själva. vet ej om det gäller alla myrsoter men det är miljövänligt

Permalänk
Medlem

Är för övrigt inget "på landet"-fenomen, har haft myror i lägenheten, mitt i samhället. De hade helt enkelt byggt bo inne i huset, och kom från ventilationskanaler och det var flera våningar upp, sådana problem har jag aldrig upplevt i villa för där har boen alltid varit utomhus. I den trappuppgången blev det nog ingen bättring fören de renovera alla lägenheter, och folk alltså flyttat ut Finns gott om saker för myror att leva på i hus, men myrdosor med gift fixar det nog, det är ju bara boet som måste slås ut, kan vara svårt att hitta drottningen så fram med giftet. Annars är ju salt vid alla trösklar och alla andra öppningar klassiker för att hindra de på deras väg så de inte tar sig in Skadedjursteknikern har nog en hel drös av tips, var glad om de håller sig på golvet, var värre än i Tom och Jerry i lägenheten.

Känns för övrigt som att svartmyror bits om de klättrar på dig, och så vitt jag kan se så bits de faktiskt även om det brukar påstås att de inte gör det, inte som skogsmyror eller hästmyror självklart då det inte gör ont.

Permalänk
Avstängd

one day

myrr brukade vi ha runt hela grunden på en sommarstuga av timmer och pudra på utav helvete och det funkar rätt bra att hålla myror borta men gick åt rätt stor mängd med myrr som inte var så värst dyrt ett par hundringar eller så och pudrade nog en 10cm bred rand runt grunden ...finns säkert bättre sätt men det funkade rätt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Fan att jag inte var hos dig som barn, trampade ihjäl myrstackar jämt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Föredetting

http://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/skadedjur-och-in...

Lägg ut en sådan där (och andas in när det kommer än fler myror än tidigare), och vänta ett par dagar så är de borta.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade myror i sovrummet förra sommaren. Eftersom skadedjur ingår i försäkringen (Folksam) ringde jag bara Anticimex som kom och sprutade med långtidsverkande gift runt hela huset, samt gav mig myrdosor att ha inne och myrpulver (typ myrr).

Tog bara några dagar så var alla myror borta och har inte återkommit.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran @Stefflo @Vesh @Anders9110 @jH0Ni @Ozzed @DilluTioN @JesperDa @Zargoz @Petterk @Meantek @MultiMan

Skrivet av anton studs:

Majsmjöl älskar dom men deras magar klarar det inte så efter några dagar så är dom borta, dom dödar sig själva. vet ej om det gäller alla myrsoter men det är miljövänligt

Skrivet av Vangen:

Fan att jag inte var hos dig som barn, trampade ihjäl myrstackar jämt.

Quotar er, vet inte hur jag "@"taggar era nicks. (Du kan få komma hit och hoppa idag som vuxen om du vill Sebastian V! )

Åhhh. Tack för den bilden!

Nå. Då var Anticimex här men tar det efter svaret jag ska ge nu på "Myrr"!

Myrr är säkert ett utmärkt medel, fick det bekräftat idag tror jag men tar det i uppdateringen om Anticimex nedan. Farsgubben betalar direkt en årsförsäkring tilll Anticimex och har det även via Länsförsäkringar så i princip "dubbelt upp"! Därför använder vi oss av deras sortiment. Deras dosetter, deras "pulver" (deras motsvarighet till det ni pratar om, "Myrr") och deras giftspray.

Har så här långt sprayat runt med deras gift där jag sett myrorna. Strösslat runt deras pulvret som ska skära sönder deras leder alternativt torka ut dem (beror på vilken tekniker man pratar med!) och placerat ut deras dosetter där myrorna ska hämta giftet och bära ner det i boet till drottningen.

Har rensat runt huset från ogräs, småbuskar och brännässlor. Myrorna jag sett utomhus finns på den sidan huset där de varit på insidan av huset.

Nu till dagens besök.

Självklart har jag inte sett en myra sen igår morse.

Killen kom. Verkade ha bråttom. Kom mig till mötes, skakade hand, undrade vilka myror det var. "Svartmyror" sa jag, "jaha. Skogsmyror" sa han! (?) Han hade en spruta i näven. Vi gick in i huset. Jag visade var myrorna varit varpå han gick runt i mitt rum och satte några duttar av vad det nu var han hade i sprutan på tre ställen i mitt rum, likaså inne på toaletten. Gissade att de kommer från avloppen vid toan och/eller duschen. Jag sa att jag suttit på huk vid toastolen och tittat men inte sett några kuta in eller ut ur nedsläppet.

Det ska vara "superpotent" gift som myrorna bär ner och ger till drottningen varpå hon ska dör tämligen omgående av giftet.

Vi gick ut och han satte duttar av giftet på reglarna på verandan då den är under tak. Såg inte en myra utomhus vid verandan. Giftet i sprutan kirrar inte regn och att man egentligen inte ska använda det utomhus då det även dödar bin. Det ska sitta i sex veckor. "Kommer de tillbaks sen får du ringa!".

Han hade bråttom och jag hann inte ställa alla frågor jag hade. Fick veta att han tror det är ett "satellitsamhälle" och att han gissade att det är under huset. Gissade även på att vi rubbat något då vi grävde ner fiberslangen bara en meter från verandan. "Är det ett satellitsamhälle så flyttar de sig till nästa år men en del har problem med ständigt återkommande år efter år!". Troliga "moderboet" är stubben jag nämnt ovan som står på bondens mark som vi strösslar pulver över varje år och drar pressening över. Dräller med svart/skogsmyror på den varje år.

Dosetterna Anticimex har är "konsumentversionen" av det han hade i sprutan men, "giftet i dosetterna är så mycket svagare än detta *viftar på sprutan* så drottningen måste matas ett tag av det ur dosetterna innan hon dör. Detta *pekar på sprutan* dödar henne på en gång.

Fick även rådet av honom att åka till "Granngården" och köpa Myrr där om inte Anticimex produkter hjälper, "det är bra grejer!".

Jo, tjena. Är det då någon mening att betala till Anticimex per år när jag ändå får rekommendationen av dem att handla produkter annorstädes???

Att jag inte sett någon myra sen igår var nog mest för vädret, "de gillar inte när det är kvalmigt." Sen var han iväg.

Kan inte få bort den ruttnande stubben på tomtgränsen då den står på bondens mark. Vad gäller att inte få panik! Jo, önskar jag kunde slappna av men hjärnan lägger av att fungera när jag ser dem. Chocken från förra söndagen sitter i att se dem i såna mängder inomhus.

Ursäkta felstavningar! Snabbskummat igenom men vet att jag bommat något! *huvudvärk*

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@Jonny Myran @Stefflo @Vesh @Anders9110 @jH0Ni @Ozzed @DilluTioN @JesperDa @Zargoz @Petterk @Meantek @MultiMan

Quotar er, vet inte hur jag "@"taggar era nicks. (Du kan få komma hit och hoppa idag som vuxen om du vill Sebastian V! )

Åhhh. Tack för den bilden!

Nå. Då var Anticimex här men tar det efter svaret jag ska ge nu på "Myrr"!

Myrr är säkert ett utmärkt medel, fick det bekräftat idag tror jag men tar det i uppdateringen om Anticimex nedan. Farsgubben betalar direkt en årsförsäkring tilll Anticimex och har det även via Länsförsäkringar så i princip "dubbelt upp"! Därför använder vi oss av deras sortiment. Deras dosetter, deras "pulver" (deras motsvarighet till det ni pratar om, "Myrr") och deras giftspray.

Har så här långt sprayat runt med deras gift där jag sett myrorna. Strösslat runt deras pulvret som ska skära sönder deras leder alternativt torka ut dem (beror på vilken tekniker man pratar med!) och placerat ut deras dosetter där myrorna ska hämta giftet och bära ner det i boet till drottningen.

Har rensat runt huset från ogräs, småbuskar och brännässlor. Myrorna jag sett utomhus finns på den sidan huset där de varit på insidan av huset.

Nu till dagens besök.

Självklart har jag inte sett en myra sen igår morse.

Killen kom. Verkade ha bråttom. Kom mig till mötes, skakade hand, undrade vilka myror det var. "Svartmyror" sa jag, "jaha. Skogsmyror" sa han! (?) Han hade en spruta i näven. Vi gick in i huset. Jag visade var myrorna varit varpå han gick runt i mitt rum och satte några duttar av vad det nu var han hade i sprutan på tre ställen i mitt rum, likaså inne på toaletten. Gissade att de kommer från avloppen vid toan och/eller duschen. Jag sa att jag suttit på huk vid toastolen och tittat men inte sett några kuta in eller ut ur nedsläppet.

Det ska vara "superpotent" gift som myrorna bär ner och ger till drottningen varpå hon ska dör tämligen omgående av giftet.

Vi gick ut och han satte duttar av giftet på reglarna på verandan då den är under tak. Såg inte en myra utomhus vid verandan. Giftet i sprutan kirrar inte regn och att man egentligen inte ska använda det utomhus då det även dödar bin. Det ska sitta i sex veckor. "Kommer de tillbaks sen får du ringa!".

Han hade bråttom och jag hann inte ställa alla frågor jag hade. Fick veta att han tror det är ett "satellitsamhälle" och att han gissade att det är under huset. Gissade även på att vi rubbat något då vi grävde ner fiberslangen bara en meter från verandan. "Är det ett satellitsamhälle så flyttar de sig till nästa år men en del har problem med ständigt återkommande år efter år!". Troliga "moderboet" är stubben jag nämnt ovan som står på bondens mark som vi strösslar pulver över varje år och drar pressening över. Dräller med svart/skogsmyror på den varje år.

Dosetterna Anticimex har är "konsumentversionen" av det han hade i sprutan men, "giftet i dosetterna är så mycket svagare än detta *viftar på sprutan* så drottningen måste matas ett tag av det ur dosetterna innan hon dör. Detta *pekar på sprutan* dödar henne på en gång.

Fick även rådet av honom att åka till "Granngården" och köpa Myrr där om inte Anticimex produkter hjälper, "det är bra grejer!".

Jo, tjena. Är det då någon mening att betala till Anticimex per år när jag ändå får rekommendationen av dem att handla produkter annorstädes???

Att jag inte sett någon myra sen igår var nog mest för vädret, "de gillar inte när det är kvalmigt." Sen var han iväg.

Kan inte få bort den ruttnande stubben på tomtgränsen då den står på bondens mark. Vad gäller att inte få panik! Jo, önskar jag kunde slappna av men hjärnan lägger av att fungera när jag ser dem. Chocken från förra söndagen sitter i att se dem i såna mängder inomhus.

Ursäkta felstavningar! Snabbskummat igenom men vet att jag bommat något! *huvudvärk*

Ni kan inte snacka med den där bonden? Han lär väl inte heller tycka det är så kul att ha ett mybro på sina marker?

Skogs/svartmyror är ju knappast fridlysta och det är ingen hotad art så det är ju ingen som blir ledsen i ögat om man tar bort ett bo eller?

Annars får du väl strö myrgift och ha myrdosor ute "i förebyggande syfte" till nästa år så kanske inte det blir lika kraftig invasion?

Bra också att ta kort på när det är som jävligast så du kan visa Anticimex, för "självklart" är de små liven borta när Anticimex väl är på besök.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har alltid problem med svartmunk varje år. Jag får dosor skickade till mig.
Kontakta försäkringsbolaget så får du se om du får Anticimex lr nomor.
Sjv har jag nomor dvs kostar inget för mig, eller jo försäkringen som man alltid har.

Förra året var dom här 2 ggr och spejade inom hus längs med listerna.
Detta år så myrr utsidan av huset runt om hela. Sen sprejning längs listerna.
Nåt giftgt skit som man ska undvika andas in minst 6h vuxen fullt frisk.
Dom hittade oxå ett bo på vinden som dom tog kål på då jag hade fått några i taket vid köket så klart.

Funlight,salt, kanel går dom bara runt´.
Hade sjv granulat bayer men dom tog inte med det dom blåa dosorna funkade inte helelr så bra. Sen ett annat märket sitter 4st svarta som inte hller var direkt bra!

Bästa var det som en ovan länkade till med vätska Neudorff fyfan vilken drös som hämtade mat. Vätskan tog slut på en dag tror man har så att man kan fylla på ca 8ggr, innan man måste köpa nytt.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ni kan inte snacka med den där bonden? Han lär väl inte heller tycka det är så kul att ha ett mybro på sina marker?

Skogs/svartmyror är ju knappast fridlysta och det är ingen hotad art så det är ju ingen som blir ledsen i ögat om man tar bort ett bo eller?

Annars får du väl strö myrgift och ha myrdosor ute "i förebyggande syfte" till nästa år så kanske inte det blir lika kraftig invasion?

Bra också att ta kort på när det är som jävligast så du kan visa Anticimex, för "självklart" är de små liven borta när Anticimex väl är på besök.

Skrivet av infocus:

Har alltid problem med svartmunk varje år. Jag får dosor skickade till mig.
Kontakta försäkringsbolaget så får du se om du får Anticimex lr nomor.
Sjv har jag nomor dvs kostar inget för mig, eller jo försäkringen som man alltid har.

Förra året var dom här 2 ggr och spejade inom hus längs med listerna.
Detta år så myrr utsidan av huset runt om hela. Sen sprejning längs listerna.
Nåt giftgt skit som man ska undvika andas in minst 6h vuxen fullt frisk.
Dom hittade oxå ett bo på vinden som dom tog kål på då jag hade fått några i taket vid köket så klart.

Funlight,salt, kanel går dom bara runt´.
Hade sjv granulat bayer men dom tog inte med det dom blåa dosorna funkade inte helelr så bra. Sen ett annat märket sitter 4st svarta som inte hller var direkt bra!

Bästa var det som en ovan länkade till med vätska Neudorff fyfan vilken drös som hämtade mat. Vätskan tog slut på en dag tror man har så att man kan fylla på ca 8ggr, innan man måste köpa nytt.

Avvaktat några dagar innan jag skriver mer här.

*pepparpeppar* *vidskeplig* Men.......

Såg en massa myror i gräskanten vid plattorna på tre ställen igår. De gick i stråk över plattorna och in under verandan, även ut därifrån och tillbaks till gräsmattskanten. De promenerade rätt över skyddsvallen jag strösslat med Anticimexpulvret!! Gick lös med det pulvret jag hade kvar.

Ska in på Jula idag och köpa Myrr Granulat och strössla. Anticimex hade eget granulat förut som de slutade med för "det fungerade ändå inte"!

Vad gäller stubben. Jo, ska nog prata med bondgrannen men vi "klickar" inte alls. Han anser att jag är "stadsbo" och därmed inte kan ett dugg, jag har iofs bara bott här i 30 år nu. Och han har ju rätt. Jag kan ingenting men det jag vet är att "hans" ruttna stubbe är fullt av svartmyror.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du inte lösa stubbproblemet tillfälligt genom att hälla myrr (för att förgifta boet direkt) eller ett lass salt över den?

Granngården har väl 25 kg säckar salt för 100 kr. De kan definitivt inte bo i en 25 kg hög med salt.

Myrr ska de ju inte undvika, de ska bli förgiftade av det. De blir ju dragna till det.

För att hålla de borta, avskräcka de så finns det ju alla möjliga tips folk brukar komma med, kanel, salt, ättika och bakpulver eller att tvätta uteplatser/stenläggning med såpa. Nu ligger ju alla doftspår kvar antar jag, och myrr eller motsvarande innehåller socker för att locka till sig myrorna.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt en myrfarm hemma med just denna art (formica fusca). Jag kanske inte kan bidra så mycket med hur du blir av med dom, men förhoppningsvis ge lite fakta om hur dom funkar

Om myrorna du ser är jättesmå (<5mm) så innebär det en nystartad koloni och då bör det bara finnas en drottning. Är dom större (~1cm) så är kolonin oftast över ett år gammal, och då finns risken för att det är flera drottningar vilket gör det mycket svårare att ta död på dom.

Om arbetarna har "vita streck" på deras buk, så innebär det att dom är fulla utav mat (vätska), då har dom hittat något hos dig som dom kan äta sig mätt på - vilket resulterar i att drottningen kommer att lägga fler ägg, och arbetarna kommer att bli större (det är nämligen matmängden i larvstadiet som bestämmer hur stor arbetaren är).

Myror skickar inte iväg ett helt gäng på "upptäcksfärd för mat", utan de skickar oftast iväg 1-2-3st som scoutar området efter mat. Har du flera myror så har scouterna hittat något och sedan återvänt till kolonin men lämnat ett feromonspår efter sig. Ett råd är att nästa gång du skurar golven så använd vit vinäger. Det fungerar klockrent att ta bort alla feromoner som myrorna lägger ut - rensar du bort dessa så kommer myrorna att bli förvirrade och kommer inte kunna hitta tillbaka.

Drottningen kommer att vara någonstans där det är mörkt, men också fuktigt och varmt - så mest troligen är hon inte i huset utan någonstans utomhus.

Jag har märkt, och detta brukar de flesta myror gilla, att mina myror blir helt galna när dom får stekt kyckling. Ger jag dom en liten bit (0.5x0.5cm) så tar det inte många minuter från det att en myra hittar den tills det att den är i samma kammare som drottningen. Så har du tråkigt och vill gambla lite, så lägg ner en kycklingbit och se vart myrorna bär den sen go nuts. Om den är utomhus dock, så kan drottningen vara ganska långt ner, så hälla lite salt på toppen utav boet kommer inte göra så mycket skada som du hoppats på. Vill du vänta tills vintern så ska du slå ner ett spett när det börjar bli kallt (~-4 till -0) utomhus. Myror går ner på reservkrafter (i "ide") på vintern, och lägger sig i en liten klump för att överleva kylan, skickar du ner ett spett så kommer dom frysa ihjäl. But then again, dom kommer vara så djupt att det är 4-8 grader varmt där dom är.

Fun fact of the day:
Den röda skogsmyran (formica rufa) kan inte starta en egen koloni. Så det drottningarna gör är att de hittar en koloni med svarta slavmyran (den du beskriver) och sedan kopierar deras doft och dödar drottningen. Lurar arbetarna att ta hand om hennes ägg och successivt börjar föda upp de röda myrorna. Därav namnet "slavmyra".

Permalänk
Skrivet av Kaikon:

Jag har faktiskt en myrfarm hemma med just denna art (formica fusca). Jag kanske inte kan bidra så mycket med hur du blir av med dom, men förhoppningsvis ge lite fakta om hur dom funkar

Om myrorna du ser är jättesmå (<5mm) så innebär det en nystartad koloni och då bör det bara finnas en drottning. Är dom större (~1cm) så är kolonin oftast över ett år gammal, och då finns risken för att det är flera drottningar vilket gör det mycket svårare att ta död på dom.

Om arbetarna har "vita streck" på deras buk, så innebär det att dom är fulla utav mat (vätska), då har dom hittat något hos dig som dom kan äta sig mätt på - vilket resulterar i att drottningen kommer att lägga fler ägg, och arbetarna kommer att bli större (det är nämligen matmängden i larvstadiet som bestämmer hur stor arbetaren är).

Myror skickar inte iväg ett helt gäng på "upptäcksfärd för mat", utan de skickar oftast iväg 1-2-3st som scoutar området efter mat. Har du flera myror så har scouterna hittat något och sedan återvänt till kolonin men lämnat ett feromonspår efter sig. Ett råd är att nästa gång du skurar golven så använd vit vinäger. Det fungerar klockrent att ta bort alla feromoner som myrorna lägger ut - rensar du bort dessa så kommer myrorna att bli förvirrade och kommer inte kunna hitta tillbaka.

Drottningen kommer att vara någonstans där det är mörkt, men också fuktigt och varmt - så mest troligen är hon inte i huset utan någonstans utomhus.

Jag har märkt, och detta brukar de flesta myror gilla, att mina myror blir helt galna när dom får stekt kyckling. Ger jag dom en liten bit (0.5x0.5cm) så tar det inte många minuter från det att en myra hittar den tills det att den är i samma kammare som drottningen. Så har du tråkigt och vill gambla lite, så lägg ner en kycklingbit och se vart myrorna bär den sen go nuts. Om den är utomhus dock, så kan drottningen vara ganska långt ner, så hälla lite salt på toppen utav boet kommer inte göra så mycket skada som du hoppats på. Vill du vänta tills vintern så ska du slå ner ett spett när det börjar bli kallt (~-4 till -0) utomhus. Myror går ner på reservkrafter (i "ide") på vintern, och lägger sig i en liten klump för att överleva kylan, skickar du ner ett spett så kommer dom frysa ihjäl. But then again, dom kommer vara så djupt att det är 4-8 grader varmt där dom är.

Fun fact of the day:
Den röda skogsmyran (formica rufa) kan inte starta en egen koloni. Så det drottningarna gör är att de hittar en koloni med svarta slavmyran (den du beskriver) och sedan kopierar deras doft och dödar drottningen. Lurar arbetarna att ta hand om hennes ägg och successivt börjar föda upp de röda myrorna. Därav namnet "slavmyra".

Har inte det problemet eftersom jag bor i lägenhet men det var i alla fall trevlig läsning. Tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Myror är ute efter fukt och när de väl hittat detta så lägger de ut ett doftspår så alla deras kompisar kan gå samma väg och få i sig av fukten. det är därför de ofta går samma väg och man kallar det sen myrstigar.
Det bästa är att hitta boet och helt enkelt bakspåra myrorna.
Finns ett antal olika gift för myror att döda dessa med.
Myrr
Inte så miljövänligt men funkar ofta rätt bra.

Miljövänligt
Köp Fun Light, det innehåller aspartam och är väldigt giftigt för små myror, även för människor i större mängder.

Läs och kolla annars på denna sida
https://www.toxashop.se/mot-myror/

Lycka till och hoppas du blir av med dina nya hyresgäster.
Jag hoppas också att du kastat dammsugarpåsen så de inte börjar krypa ut igen. Om den inte suger så kan de lätt gå ut samma väg som de kom in.

''Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Det finns i dag inga kända risker med att äta aspartam om man inte har den medfödda sjukdomen fenylketonuri, PKU.''

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsa...

Jag har Funlight i min naturella kvarg, i min gröt, dricker det som te, iste som vanlig dricka tömmer nog 3-4 Funlight flaskor i veckan..känns inga biverkningar.

Sluta nu.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.