Svartmyror som kan driva en till psyket...... (Nästan).
Lägger denna tråd här då den kan falla under "Naturvetenskap", kanske..........?
Vaknade upp i söndags för över en vecka sen. Trött och degig. Lallade ut på toaletten enligt morgonritualen. Medans jag står där och huvudet börjar klarna till så inser jag att golvet rör sig!??
Tittar till och det är svartmyror överallt! Blir klarvaken. Snabbtvättar händerna och river av dasspapper och börjar mosa myror. Är så många att jag får ge mig efter någon minut.
Svetten börjar rinna, följer dem runt listerna ut från dass och in i mitt rum! Ett spår av svartmyror utmed listerna. Fram med dammsugaren och dammsuga upp dem. Panikkänslor. Försöka få grepp om situationen. Kuta ut och titta på utsidan av huset. Inte en rörelse någonstans.
In igen och fortsätta dammsuga. Tömma en stor gammal byrå som är fullproppad med gamla svenska och engelska Pc Gamer, ner med allt i kartonger och plastsäckar. Baxa ut gammelbyrån på utsidan av huset. Syftet var att kunna kolla bakom byrån. Samma trail där av dem.
Komma på att vi ska ha gamla klisterremsor att sätta i fönster för att fånga flugor. Hämta två och med darrande händer lägga på golvet på två ställen i mitt rum och skjuta in lite under listerna men de små smarta djävlarna slog halt och klättrade upp på listen och förbi klisterremsorna och ner på andra sidan.
Senare på eftermiddagen hittade jag sex-åtta stycken på utsidan som satt vid hörnet på min verandadörr (vill kalla det för balkongdörr av gammal vana!)! Strö ut Anticimex pulver i mängder utmed balkongdörren och hela verandan. Drog lite silikon vid trösklar och så för de försvann ner i glipor och kom upp på andra sidan tröskeln. Lyckades drutta silikon på golvet utanför toaletten som gör att golvet blev som en hockeyrink. Lagt sån där skum som man lägger under mattor där och sen en handduk över. Farsgubben hobblar runt med rullator och använder det dasset på nätterna.
Dagarna efter var det mindre av dem och de som var inne började se "trötta" ut. "Yes" tänkte jag!
Skulle jag inte gjort! Hade varit myror inne som jag plockade under måndagen och tisdagen. Skrubbade rent insidan/tröskel vid min verandadörr. och hade giftpulvret överallt där.
I onsdags började det komma myror som såg piggare ut. Mosa dem och bli nojig.
I torsdags. Ännu fler "pigga" myror på golven i ena änden av huset, mitt rum och toalettdelen av huset. Psykbryt. Ut och bända upp tre varv av trallen på verandan för att kunna kolla om jag ser var de kommer in. Verandan stendöd på myror. Rensa utsidan av verandan från brännässlor (trots handskar så brände jag mig i ett på dem.) och annan sly. Hittade tre ställen där det var en hel del svartmyror utmed plattorna utanför verandan. Spraya och hälla på giftpulver varpå jag inandades hälften av både och.
Lugnade ner sig lite under fredagen. plockade några strömyror inne.
Lördagen. In på toaletten mot sena eftermiddagen och ser att golvet är fullt av dem igen! *svart för ögonen* Hämta giftsprayen jag fått hem under våren från samma firma (betalar årsförsäkring till dem, "bra att ha" typ.) och blåser på med giftet inne på toaletten. De kutar in och ut under toastolen. Blåser in giftet där och i rena terrorblackouten jag drabbats av så börjar jag råskrubba golvet under handfat och runt toastolen. Ringde efter vän då min hjärna började hyperventilera. Tanken var att han kanske kan kolla om han hittar vägmöjligheter in för dem.
Han kom men konstaterade att jag gjort samma han skulle gjort plus lite till. Han drog lite silikon runt toastolen, såg sen att han bommade lite på några ställen.
Igår söndag. Plockade några inne på toaletten och är bra nere hela dagen.
Imorse. Jagade Runt som en galning efter två "sprinters" inne på toaletten och skurade golvet i övrigt och plockade ut allt därifrån som står på golvet.
Ringde sen Anticimex och ville boka hembesök för jag är snart knäckt. Jo, imorgon mellan 8-12 men, "vi kommer nog inte kunna hjälpa dig så mycket! Myror ute rör vi inte då de är 'naturlevande'!" då jag sa att jag hoppas den som kommer kan hitta möjligt bo ute de kommer från. Riktigt uppmuntrande att höra.
Efter det romaninlägget. Någon med tips om hur jag spårar dem? Hur jag blir av med dem? Hur jag får bort silikonhalkan från golvet?
Bor på landet så visst att det kommer in enstaka insekter men aldrig varit med om detta förut! Tar rejält på psyket och känns om att vad jag än gör så förlorar jag!
Vet inte om vi pajade något eller "åstadkom" något när vi grävde ner fiberslang utanför den verandan i april.........?
Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk