Studera halvfart civilingenjör eller söka senare?

Permalänk
Medlem

Studera halvfart civilingenjör eller söka senare?

Jag har en projektanställning på 100% som tar slut mot slutet av 2018, och skulle gärna studera civilingenjör. Jag kan endast söka in till hösten, varav det känns tråkigt att behöva vänta till hösten 2019. Kan man ändra studietakten och studera programmet halvfart i början, för att sedan gå över till helfart? Om inte, ska jag söka in ändå och försöka få det att gå ihop eller är det värdelöst? Bättre att vänta kanske? Det gäller LTH.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att fråga skolans studievägledare. Hur det fungerar på LTH och i just ditt fall tror jag kan vara svårt för många andra än skolan själv att svara på. Då får du även svar på eventuella andra frågor du kan få.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ett tips är ju att fråga skolans studievägledare. Hur det fungerar på LTH och i just ditt fall tror jag kan vara svårt för många andra än skolan själv att svara på. Då får du även svar på eventuella andra frågor du kan få.

Smart. Tänkte inte på det.

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ har LTH för programmet? Finns garanterat en Studievägledare ansluten till den institution du är intresserad läsa på som kan svara på alla frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Vilka alternativ har LTH för programmet? Finns garanterat en Studievägledare ansluten till den institution du är intresserad läsa på som kan svara på alla frågor.

Mailat studievägledaren nu, men håller frågan öppen i vilket fall ifall någon har någon erfarenhet eller vet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du kan börja utbildningen (då har du även ett år på dig att plugga högskoleprov om du inte skulle komma in) men bara fokusera på kursen endimensionell analys första halvåret, och därefter känna efter hur du vill göra. Kursen är rätt tung och kan lova dig att det vore riktigt skönt att ha den avklarad när du senare ska börja på heltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag tycker du kan börja utbildningen (då har du även ett år på dig att plugga högskoleprov om du inte skulle komma in) men bara fokusera på kursen endimensionell analys första halvåret, och därefter känna efter hur du vill göra. Kursen är rätt tung och kan lova dig att det vore riktigt skönt att ha den avklarad när du senare ska börja på heltid!

Du tänker alltså att jag söker in och pluggar helfart, men bara egentligen fokuserar på en kurs under första halvåret, och sedan ordnar resterande kurser senare? Tänkte jag fel nu? Låter ju smart annars!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid tillgodogöra dig kurser eller poäng vid senare tillfälle förutsatt att kurserna du läst har varit relevanta för utbildningen vilket är ganska bekvämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Du kan alltid tillgodogöra dig kurser eller poäng vid senare tillfälle förutsatt att kurserna du läst har varit relevanta för utbildningen vilket är ganska bekvämt

Alltså att jag i praktiken "medvetet" kan undvika vissa kurser i början och sedan ta igen dem senare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Median:

Alltså att jag i praktiken "medvetet" kan undvika vissa kurser i början och sedan ta igen dem senare?

Ja, men det blir lite pusslande med tanke på kursanmälning, förkunskapskrav för senare kurser etc.

Bäst är väl att kolla vad studievägledarna har att säga.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Jag har en projektanställning på 100% som tar slut mot slutet av 2018, och skulle gärna studera civilingenjör. Jag kan endast söka in till hösten, varav det känns tråkigt att behöva vänta till hösten 2019. Kan man ändra studietakten och studera programmet halvfart i början, för att sedan gå över till helfart? Om inte, ska jag söka in ändå och försöka få det att gå ihop eller är det värdelöst? Bättre att vänta kanske? Det gäller LTH.

Tack för tips!

Snacka med SYV.

Ett bra tips är ju att registrera dig på mattekurserna endast och läsa dessa. När du sen blir antagen till programmet så kan du antigen skippa de föreläsningarna och kurstillfällena för att fokusera på de andra kurserna, eller föröka sätta in kurser tidigare så att du hela tiden är i förväg med en eller två kurser. Ger en bra buffert sedan när du väl failar en kurs

Topptipset är väl att börja läsa mattekurserna (endimensionell analys/analys i en variabel & linjär algebra) så tidigt som möjligt. Som sagt, kolla med SYV hur det går att lösa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Median: Mitt svar är kanske helt värdelöst eftersom du bor i Sverige, men i alla fall.

I Finland funkar det så att man får söka in och om man blir antagen så får man frånvaroanmäla sig utan orsak upp till 3(?) år under sin studietid. Med andra ord kan man söka in och bli antagen och sedan vara frånvarande ett år (eller 3) innan man börjar studera. Och detta är utan orsak. Frånvaro pga. värnplikt, civiltjänst, föräldraskap o.dyl. drar inte ner på tiden man får vara frånvarande utan orsak.

Spontant brukar jag tänka att saker och ting fungerar på liknande sätt i Finland och Sverige, men det finns ju fler undantag än man skulle tro...

För övrigt så är det bästa rådet antagligen det som flera redan har skrivit: Fråga skolan som du vill söka in till ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Jag har en projektanställning på 100% som tar slut mot slutet av 2018, och skulle gärna studera civilingenjör. Jag kan endast söka in till hösten, varav det känns tråkigt att behöva vänta till hösten 2019. Kan man ändra studietakten och studera programmet halvfart i början, för att sedan gå över till helfart? Om inte, ska jag söka in ändå och försöka få det att gå ihop eller är det värdelöst? Bättre att vänta kanske? Det gäller LTH.

Tack för tips!

Som andra redan skrivit så är det nog skolans studievägledare du borde kontakta först. Jag tror endast dom kan svara säkert på det.

Det du annars kan göra är att kolla upp vilka kurser som ingår i den civilingenjörsutbildningen som du är intresserad av och försök söka dom kurserna enskilt.
http://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?f=2%5Blu

Permalänk
Medlem

@Median: På högskolan kan du alltid tillgodogöra dig poäng så att du inte behöver läsa om kurser du redan läst t.ex. När du ansöker om en examen så krävs ett visst antal poäng i ett huvudämne samt övriga kurser som läggs till, du har alltså ganska stora möjligheter att pussla runt som du vill. Men som sagt studievägledarna har bra svar på detta och de kan diskutera utifrån dina förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa! Inväntar svar från SYV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Du tänker alltså att jag söker in och pluggar helfart, men bara egentligen fokuserar på en kurs under första halvåret, och sedan ordnar resterande kurser senare? Tänkte jag fel nu? Låter ju smart annars!

Jajamän, då när du väl tänker börja plugga helt så har du en stor fördel!

Såg att folk tycker du ska söka kurserna enskilt men då är det mycket smidigare att söka in på programmet och bara läsa de enskilda kurserna, då är du garanterad en plats året efter. Dock är det väl lite moraliskt fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jajamän, då när du väl tänker börja plugga helt så har du en stor fördel!

Såg att folk tycker du ska söka kurserna enskilt men då är det mycket smidigare att söka in på programmet och bara läsa de enskilda kurserna, då är du garanterad en plats året efter. Dock är det väl lite moraliskt fel!

Låter vettigt! Har du någon koll på ifall man kommer ha problem med de kurserna som kräver tidigare kurser terminen därefter? Tänker att jag måste ha klarat vissa kurser på höstterminen för att gå vidare på vårterminen.. eller har jag fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Median:

Låter vettigt! Har du någon koll på ifall man kommer ha problem med de kurserna som kräver tidigare kurser terminen därefter? Tänker att jag måste ha klarat vissa kurser på höstterminen för att gå vidare på vårterminen.. eller har jag fel?

På LTH är det inga problem såpass tidigt, andra året börjar det bli knivigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

På LTH är det inga problem såpass tidigt, andra året börjar det bli knivigare.

Låter bra. Det är bara första höstterminen som i så fall kommer vara lite knacklig för mig.