Fläktplacering i Fractal Design Define R5? Totalt 8 Fläktar!

Permalänk
Medlem

Fläktplacering i Fractal Design Define R5? Totalt 8 Fläktar!

Hej!

Ska koppla in nya fläktar i mitt Fractal Design Define R5.
Har köpt 8 st fläktar totalt. Har H80i vattenkylning kopplat bak på chassit så den platsen är tyvärr upptagen.

Platser som nya fläktar ska placeras på:

2 st 120 mm fram
1 st 120 mm sidopanelen
3 st 120 mm toppen
2 st 120 mm botten

Behöver alltså hjälp med bästa placering för mina fläktar. Så jag får bästa möjliga kylning.

Har även köpt en fläktstyrning modell Phanteks PWM Fan Hub.
https://www.inet.se/produkt/6910027/phanteks-pwm-fan-hub#spec...

Tror sidopanelen saknar damfilter och har missat köpa det så får kanske skippa den fläkten för tillfället.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Lite övertryck ska man väl alltid ha, annars börjar den ta in damm och skit från alla möjliga ställen i chassit.

Hur mycket det handlar om vet jag inte, men desto mer fastnar i fläktfiltren, desto lättare är det att hålla rent inuti chassit.

Antingen via högre RPM på inkommande fläktar eller flera fläktar som drar in, front/botten drar in och resten blåser ut?

Då får du ju lite luftflöde för grafikkortet också.

Permalänk
Medlem

@segafreaks: Om du har ett grafikkort med aftermarket kylning så är bakre och toppmontering av radiator bland det sämsta vad gäller kylning av processorn. Det kan skilja uppåt 10 grader vid GPU load genom att ha en botten/frontmonterad radiator då den drar in all kall luft därifrån. Personligen skulle jag säga att just bakmontering är nog den sämsta utav de två.

Om möjligheten finns så skulle jag sätta din radiator någonstans. Om botten och frontmontering ej är möjligt så skulle du nog tjäna på att bara sätta den längst fram i toppen alldeles vid 5.25 tums platserna. Där brukar luften vara kallare än de andra topplatserna.

Utöver det så är det bara att montera så många fläktar du kan... med dammfilter för de platser som har det från början.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en 6700k och en fury X.

4 fläktar (två fram, cpu, gpu) räcker för alla mina behov.

8? Jisses. Fler är inte bättre. Det är dessutom låg-rpm'ade noctuas. Ljud är det värsta som finns. Dock är mycket av jobbet ogjort pga furyn's värdelösa pump.

Permalänk
Medlem

Jag har 1 200mm fram som suger in, 1 120 på sidan som suger in.
1 200 i toppen som blåser ut, 1 120 i bakänden som blåser ut.

fungerar toppen, blir inte mycket damm, temp mellan 30-65

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk

Använder inte vattenkylning utan luft men har kört allt som allt 6 chassifläktar i R5.

2 st 140mm IN Front.
1 st. 140mm IN Botten.
1 st.140 mm IN Sidan.
1 st. 140 mm UT Topp på bakre plats.
1 st 140 mm UT Bak.

Det kylde systemet bra. Men lät också samt drog in onödigt mycket damm i datorn trots dammfilter på alla IN fläktar. Numera använder jag endast 3 st. chassifläktar och har stängt sidan och toppen; 2 st. IN Front samt 1 st. UT Bak. Till processorn använder jag NH-D15 med sina 2 st. tystgående 140mm fläktar (NF-A15). Det räcker och blir över. Temperaturen slår kanske på 2-3 grader högre temperatur med mindre chassifläktar men det blir också mycket mera tystare. Grafikkortet går också aningen varmare utan sidofläkt men kylaren på Asus GTX 970 klarar det galant ändå.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Lite övertryck ska man väl alltid ha, annars börjar den ta in damm och skit från alla möjliga ställen i chassit.

Hur mycket det handlar om vet jag inte, men desto mer fastnar i fläktfiltren, desto lättare är det att hålla rent inuti chassit.

Antingen via högre RPM på inkommande fläktar eller flera fläktar som drar in, front/botten drar in och resten blåser ut?

Då får du ju lite luftflöde för grafikkortet också.

Har ingen fläkt i botten. Just nu har jag 2st i fronten som blåser in sedan bara min H80i bak.

Skrivet av Nephitis:

@segafreaks: Om du har ett grafikkort med aftermarket kylning så är bakre och toppmontering av radiator bland det sämsta vad gäller kylning av processorn. Det kan skilja uppåt 10 grader vid GPU load genom att ha en botten/frontmonterad radiator då den drar in all kall luft därifrån. Personligen skulle jag säga att just bakmontering är nog den sämsta utav de två.

Om möjligheten finns så skulle jag sätta din radiator någonstans. Om botten och frontmontering ej är möjligt så skulle du nog tjäna på att bara sätta den längst fram i toppen alldeles vid 5.25 tums platserna. Där brukar luften vara kallare än de andra topplatserna.

Utöver det så är det bara att montera så många fläktar du kan... med dammfilter för de platser som har det från början.

5.25 platsen måste kanske tas bort för att få plats? Måste dock använda 5.25 platsen för att ska koppla in en grej där för att använda Oculus Riften. Kanske får prova i botten istället.

Skrivet av boibo:

Jag sitter på en 6700k och en fury X.

4 fläktar (två fram, cpu, gpu) räcker för alla mina behov.

8? Jisses. Fler är inte bättre. Det är dessutom låg-rpm'ade noctuas. Ljud är det värsta som finns. Dock är mycket av jobbet ogjort pga furyn's värdelösa pump.

Är inte alls känslig när det kommer till ljud. Sitter alltid med headset på mig.

Skrivet av Ipzen:

Jag har 1 200mm fram som suger in, 1 120 på sidan som suger in.
1 200 i toppen som blåser ut, 1 120 i bakänden som blåser ut.

fungerar toppen, blir inte mycket damm, temp mellan 30-65

Ok varför har jag köpt så många fläktar!

Skrivet av septembro:

Använder inte vattenkylning utan luft men har kört allt som allt 6 chassifläktar i R5.

2 st 140mm IN Front.
1 st. 140mm IN Botten.
1 st.140 mm IN Sidan.
1 st. 140 mm UT Topp på bakre plats.
1 st 140 mm UT Bak.

Det kylde systemet bra. Men lät också samt drog in onödigt mycket damm i datorn trots dammfilter på alla IN fläktar. Numera använder jag endast 3 st. chassifläktar och har stängt sidan och toppen; 2 st. IN Front samt 1 st. UT Bak. Till processorn använder jag NH-D15 med sina 2 st. tystgående 140mm fläktar (NF-A15). Det räcker och blir över. Temperaturen slår kanske på 2-3 grader högre temperatur med mindre chassifläktar men det blir också mycket mera tystare. Grafikkortet går också aningen varmare utan sidofläkt men kylaren på Asus GTX 970 klarar det galant ändå.

Har inte bestämt mig hur jag ska koppla än. Stora problemet jag inte nämnt var att grafikkortet blev väldigt varmt när jag hade sidopanelen stängd. Kör med utan sidopanel just nu.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Om man är känslig för ljud så brukar färre fläktar duga. Men rent optimalt så skulle jag säga att det är generellt bättre att fylla alla chassits platser med fläktar... om det går.

Utmaning är egentligen inte att kyla grafikkortet per se. Den påverkas mest av insugsluften. Så ju mer sånt du har nära grafikkortet, ju bättre är det. Personligen tycker jag det är mest optimalt med botten och frontfläktar för just den uppgiften, särskilt botten. Det mår grafikkortet generellt bra av.

Däremot kan det vara svårare att kyla processorn i samband med att grafikkortet körs hårt. Den dumpar all värme innuti chassit. Med tanke på att du har en sidfläkt så kanske det vore ett intressant test för dig att ha den som en UT fläkt. Kolla hur det påverkar dina CPU temps under GPU load.

Anledningen till att jag nämner detta är för att processorn dumpar inte särskilt mycket värme i chassit jämfört med grafikkortet. Detta gäller även vid load oavsett med radiator eller heatsink. De brukar generellt kunna bli lite "ljummen" temperatur. Däremot så blir grafikkortets heatsink och även PCB väldigt varmt och sitter helt i kontakt med luften i chassit.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Aldrig fattat vad folk ska med 100 fläktar till.

Kör 2x140mm insug, 1x140 utblås på låg PWM, fungerar hur bra som helst.
Detta med atm 4 hdd, asus 1070 strix oc, 6700k @ 4.5ghz 24/7 clock.
Cpu kylare noctua u14s.

Detta även i ett define XL 2, så ljuddämpat chassi utan massa hål o mög överallt.

Permalänk
Medlem

Kör så mycket fläktar jag kan för att kyla mitt Gigabyte 980 Ti G1, men då är det överklockat till max med custom BIOS och jag tror kortets kylare är ganska högljudd. Det som verkar funka bäst är faktiskt två köttiga fläktar i taket och en bak. Det blir sånt undertryck i lådan att det sugs in kalluft genom skyddsplåtarna för PCI platserna på chassits baksida in under grafikkortet... Hittills har jag inga problem med damm, men vi får väl se vad som händer på sikt. Kör även en 120 mm i botten och en 120 mm i fronten under radiatorn till CPUn, men jämfört med fläktarna i taket låter dom väldigt mycket men gör lite för tempen på kortet.

Visa signatur

| Louqe Ghost S1 | Ryzen 3600 | NH-L12 Ghost S1 Edition | EVGA RTX 3080 XC3 Ultra |
| G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz CL16 32GB | WD Blue SN550 M.2 1TB |
| B550I AORUS PRO AX | Corsair SF600 | Samsung Odyssey G7 27" |
| Logi G Pro Wireless | Ducky One 2 Mini | Beyerdynamic DT-1770 PRO |
| Objective 2 Headphone Amp | Blue Snowball |