Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?

Permalänk
Inaktiv

Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?

Onsdagen den 2:e augusti tog jordens resurser slut för det här året och för att matcha vår ökade konsumtion skulle jorden behöva vara 1,7 gånger större.

Visst är det alltid lika roligt att läsa sånt här? Nej faktiskt inte och i år inföll dagen 6 dagar tidigare än förra året.

Sett till statistiken blir det bara tidigare och tidigare för varje år:

1986: 31 december
1987: 19 december
1990: 7 december
1995: 21 november
2000: 1 november
2005: 20 oktober
2010: 21 augusti
2015: 13 augusti

Framtiden ser inte ljus ut och man blir ständigt påmind varje dag i någon slags form över om hur vår situation ser ut vilket skapar ångest.
För varje dag som går gör vi världen till en sämre plats att leva på och det märks verkligen när man är ute.

Under mina snart 32 levda år har jag gått från stark tro till att saker och ting kan bli bättre till att ha förlorat hoppet helt.

Om 30 år kommer det att finnas mer plast i haven än vad det finns fisk, hur skicket på övriga planeten ser ut vill jag inte ens tänka på.

Tänker på Påskön och vad som hände där när alla resurser tog slut, är väl inte helt otänkbart att hela planeten går samma öde tillväga i slutändan.

Försöker göra förbättringar, bidra och konsumera mindre men det känns ändå hopplöst.

Kan vi någonsin vända, få bukt på problemen? Eller ska vi fortsätta gräva vår egna grav?

Permalänk
Medlem

Vi kan leva utan problem ett bra tag till som vi gör om vi håller oss i Sverige, återvinner och ser till att folk inte kan föröka sig okontrollerat(max 1 barn per person). Hur tror Du att svenskarna klarade sig 1986? Problemet heter okontrollerad förökning och längre levnadstid om man befinner sig i väst. När befolkningen sedan minskar så tillåter man max 2 ungar per person.

Problemet på Rapanui var helt enkelt samma sak som jag beskriver ovan. Slutade med krig och det mesta var nerbränt när européerna kom dit. Idag är det förvisso inga problem eftersom man flyger under högsäsong 2 gånger per dag från Santiago i Chile med förnödenheter(inklusive folk). Där var inga problem att få tag på färsk gräddglass, kaffe, stekt bacon, buteljerat vatten, öl, vin, starksprit m.m. Dom odlar sedan egna grönsaker som bl.a. tomater till billig peng. Ägg ordnar dom också själv.

Idag har folket som bor på ön lärt sig att inte föröka sig för fort om deras barn skall kunna klara sig själv. Problemet var överfiske helt enkelt, en av deras huvudsakliga föda innan européerna kom. Och problemet med överfiske berodde på för stor befolkning. Inte ens hajar finns i den direkta närhet p.g.a. överfisket. Och frågan är hur lång tid det kommer att ta innan det återställer sig. Under tiden kan dom förvisso äta fågel eller hund om dom inte vill äta importerat kött, eftersom dom finns överallt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Tror inte vi i sverige kommer att drabbas hårt i början... Lär bli krig till slut när resurserna börjar ta slut och då "löser problemet sig själv" kanske låter hemskt att säga men det är vad jag tror kommer hända i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dom som vill ha lagar som reglerar hur många barn man får skaffa.
Det bästa man kan göra för miljön är att inte skaffa barn. Det är mitt biddrag.

Men miljön är heller inget jag hetsar upp mig för. Jag kommer vara död om ca 50 år.

Permalänk
Medlem

Kurzgesagt har en bra video om ämnet https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Jag tillhör dom som vill ha lagar som reglerar hur många barn man får skaffa.
Det bästa man kan göra för miljön är att inte skaffa barn. Det är mitt biddrag.

Men miljön är heller inget jag hetsar upp mig för. Jag kommer vara död om ca 50 år.

Funderade på om de som tror på "reinkarnation" är mer miljömedvetna och gör vad de kan för att efterlevande generationer ska få det så bra som möjligt?

Nu har jag förvisso ingen aning om dessa personer tror på en återfödelse här på jorden eller någon annanstans...

Permalänk
Medlem

Sluta köp nytt i den mån det går (min dator består av mycket begagnat) och minska ditt matsvinn är ju två enkla sätt att göra av med otroligt mycket mindre resurser samt undvika produkter som är direkt skadligt för miljön om det är ekonomiskt hållbart.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det som behövs är energi. När fusion är gångbart om 10-30 år så kommer allt lösa sig.
Fram tills dess får vi väl hoppas att världspolitiken lyckas jobba mot mer hållbarhet typ.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Inaktiv

Intressant ämne. Jag kan verkligen rekommendera boken "Kollaps" skriven av David Jonstad.

https://davidjonstad.se/bocker/kollaps-livet-vid-civilisation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Det som behövs är energi. När fission är gångbart om 10-30 år så kommer allt lösa sig.
Fram tills dess får vi väl hoppas att världspolitiken lyckas jobba mot mer hållbarhet typ.

Tror du tänker på fusion. Men fission med thoriumreaktor kan vara ett bra alternativ fram tills fusion ger tillbaka mer energi än vad det går åt.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att varje kvinna endast borde få föda 2 barn under sin livstid. Det borde gälla världen över.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Som privatperson: skaffa inte barn, res inte utomlands bara för att det är din semester, köp inte billiga hushållsmaskiner, köp inte lyxbilar/båtar, undvik billig importerad mat, sluta med sprit, droger, rökning och festande - fullständigt onödiga industrier.

Som företagare: Tillverka inte skräp med 1-2 års garanti, lägg inte förskräckliga priser på reservdelar, flytta inte arbetskraften till andra sidan jorden, dra ner på tillverkningen av kläder, leksaker och prydnasföremål.

Skrivet av LudvigLindell:

Tycker personligen att varje kvinna endast borde få föda 2 barn under sin livstid. Det borde gälla världen över.

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

Permalänk
Inaktiv

Det blir ju lite filosofi i frågan varför man ska bry sig vad som händer med jorden efter att vi själva har gått bort? Om 5 miljarder år kommer solen att svälla och bränna upp vår planet:
https://www.youtube.com/watch?v=mUpVHV-4GNQ

Vi människan förändrar klimatet så att vår fitness på jorden kommer att minska, detta resulterar sedan populationerna minskar. Att med extremism undvika detta, så betvivlar jag på att resultatet blir bättre än att enbart låta naturen ha sin gång.
Så det jag tror kommer hända är att det kommer bli svält, vilket det redan finns, detta startar lätt konflikter och dessa håller populationen nere. Visst inte bra, men alternativet är?

Det jag oroar mig för är inte undergången utan rejäla finanskriser som påverkar en själv, listan med hot emot ekonomin går att göra hur stor som helst. Jag syftar ej på finanskriser där det kommer en massa zombies och liknande, utan se bara på Detroit 2008 .
Detta med att vissa i tråden skriver att man ej ska skaffa barn etc tycker jag är fel. Man ska själv inte offra sig mer än andra, struntar andra i att jorden överbefolkas gör då samma sak om man känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Tror inte vi i sverige kommer att drabbas hårt i början... Lär bli krig till slut när resurserna börjar ta slut och då "löser problemet sig själv" kanske låter hemskt att säga men det är vad jag tror kommer hända i framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Låter som Malthus teori i ett nötskal.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

Jag antar det om man ska tänka på jämställdhet och sånt. Håller dock inte med dig. Det är kvinnor som föder barn, inte män. I slutändan tror jag det vore mer praktiskt med med begränsningen på den som föder barnen, billigare att hålla reda på dessutom.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem

Känner att jag skrivit ovanligt många "Wall of Text" senaste dagarna. Många intressanta diskussioner här på forumet!

Skrivet av anon183825:

Onsdagen den 2:e augusti tog jordens resurser slut för det här året och för att matcha vår ökade konsumtion skulle jorden behöva vara 1,7 gånger större.

...

Sett till statistiken blir det bara tidigare och tidigare för varje år:

...

Finns det någon statistik vilka länder som bidrar mest per capita till den här ökningen? Jag har en känsla att Kina är den stora resursförbrukaren i dagsläget. Det är såklart ingen anledning till att ligga på latsidan, men med tanke på att Sveriges elförbrukning har legat ganska konstant sedan mitten på 80-talet trots en befolkningsökning på 1,5 miljoner, och man talar om att toppen av köttkonsumtion är nådd och förutspås minska framöver så ser jag ändå som att Sverige redan är på rätt väg.

Skrivet av Veni:

Vi kan leva utan problem ett bra tag till som vi gör om vi håller oss i Sverige, återvinner och ser till att folk inte kan föröka sig okontrollerat(max 1 barn per person). Hur tror Du att svenskarna klarade sig 1986? Problemet heter okontrollerad förökning och längre levnadstid om man befinner sig i väst. När befolkningen sedan minskar så tillåter man max 2 ungar per person.

Skrivet av zyy:

Jag tillhör dom som vill ha lagar som reglerar hur många barn man får skaffa.
Det bästa man kan göra för miljön är att inte skaffa barn. Det är mitt bidrag.

Skrivet av LudvigLindell:

Tycker personligen att varje kvinna endast borde få föda 2 barn under sin livstid. Det borde gälla världen över.

Jag ser ingen som helst vinst med att förbjuda folk från att skaffa fler än 2 barn, speciellt i Sverige som för tillfället ligger på ca 2 barn per kvinna. Dessutom så skulle max 2 barn direkt leda till en minskning i antalet födslar då de kvinnor som vill skaffa fler än 2 barn inte längre kompenserar för de kvinnor som skaffar 1 eller inga barn. Förbud leder oftast bara till missnöje.

Gällande hela världen så ser jag inte heller hur ett förbud ska hjälpa mot (som jag uppfattar det av er) ett problem med överbefolkning, då alla prognoser tyder på att utvecklingen av befolkningsökningen kommer att plana ut allt eftersom fler och fler länder kommer upp ur fattigdomen. https://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_rate Ett förbud är därför ganska meningslöst och orättvist mot länder som är i en sits som vi redan har tagit oss igenom.

Det är även en rätt så lång fördröjning innan dessa förändringar syns, en människas livslängd ungefär, vilket i västvärlden ligger på runt 75-80 år. addy1995 länkade en bra video som förklarar det hela:

Skrivet av addy1995:

Kurzgesagt har en bra video om ämnet https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348

Skrivet av Navicula:

Som privatperson: skaffa inte barn, res inte utomlands bara för att det är din semester, köp inte billiga hushållsmaskiner, köp inte lyxbilar/båtar, undvik billig importerad mat, sluta med sprit, droger, rökning och festande - fullständigt onödiga industrier.

Som företagare: Tillverka inte skräp med 1-2 års garanti, lägg inte förskräckliga priser på reservdelar, flytta inte arbetskraften till andra sidan jorden, dra ner på tillverkningen av kläder, leksaker och prydnasföremål.

Detta betyder givetvis att män endast får vara fader två gånger i livet. Om de ertappas vara far "en tredje gång" ska det bli höga böter för att de inte tog preventivmedelsansvar tillsammans med modern. DNA test ftw

Gällande överbefolkningen; Se föregående svar.

Gällande miljön; Som privatperson så ser jag absolut att om man minskar sin konsumtion så minskar miljöpåverkan. Å andra sidan så brukar köp av dessa resor och produkter inte allt för sällan gynna lägre utvecklade länder, vilket i sin tur kan leda till förbättringar som nämnts ovan.

Som företagare så är de punkter du tog upp ingenting du har någon större kontroll över egentligen. För att vara konkurrenskraftig och få fortsätta existera på marknaden så krävs det oftast att du har de billigaste priserna, och säljer produkter och tjänster som konsumenterna vill ha. Så länge som konsumenter fortsätter att prioritera det billigaste så kommer inte den här trenden att vända. Det är upp till alla, och inte enbart företagen, att vända den här trenden.

Personligen så är jag för för att minska konsumtionen, men tillverkningen av mycket tycker jag kan fortsätta ligga på andra sidan Jorden för att gynna de som behöver pengarna mer, så länge det inte får allvarliga konsekvenser för ens egen levnadsstandard.

Skrivet av Mansonite:

Det som behövs är energi. När fission är gångbart om 10-30 år så kommer allt lösa sig.
Fram tills dess får vi väl hoppas att världspolitiken lyckas jobba mot mer hållbarhet typ.

Fusion*. 30 år är nog det mest optimistiska man kan förvänta sig. ITER förväntas inte vara färdigbyggd förrän 2021, och gå i full drift 2035. Ett kommersiellt kraftverk är därefter förmodligen flera år bort.

Skrivet av anon159643:

Det blir ju lite filosofi i frågan varför man ska bry sig vad som händer med jorden efter att vi själva har gått bort?

Lev för att göra världen så bra för dig själv, dina medmänniskor samt dina efterkommande här och nu. Vad som händer om 5 miljarder år är så avlägset att det är meningslöst att oroa sig över.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Folk skaffar sig 8 barn de inte kan ta hand om idag och för vi är politiskt korrekta och låter dem glassa omkring på bidrag så kommer vi få lite problem.

Men va inte oroliga segregration kommer få dessa människor att svälta i framtiden.
Om inte det inträffa kommer sjukdomar utrota en stor del av mänskligheten.
Ett till alternativ är stora krig som bryter ut....

Ja ni ser det finns oändligt med lösningar så detta är knappast något problem att bry sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vi människan förändrar klimatet så att vår fitness på jorden kommer att minska, detta resulterar sedan populationerna minskar. Att med extremism undvika detta, så betvivlar jag på att resultatet blir bättre än att enbart låta naturen ha sin gång.
Så det jag tror kommer hända är att det kommer bli svält, vilket det redan finns, detta startar lätt konflikter och dessa håller populationen nere. Visst inte bra, men alternativet är?

Att agera civiliserat?

Skrivet av anon159643:

Det jag oroar mig för är inte undergången utan rejäla finanskriser som påverkar en själv, listan med hot emot ekonomin går att göra hur stor som helst. Jag syftar ej på finanskriser där det kommer en massa zombies och liknande, utan se bara på Detroit 2008 .
Detta med att vissa i tråden skriver att man ej ska skaffa barn etc tycker jag är fel. Man ska själv inte offra sig mer än andra, struntar andra i att jorden överbefolkas gör då samma sak om man känner för det.

Om någon rånar en bank, då börjar du också hämta lite sedlar?

Eller om vi ska hålla det på rätt sida om lagen, om du ser någon tränga sig i kön på ICA, då börjar du också göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Folk skaffar sig 8 barn de inte kan ta hand om idag och för vi är politiskt korrekta och låter dem glassa omkring på bidrag så kommer vi få lite problem.

Men va inte oroliga segregration kommer få dessa människor att svälta i framtiden.
Om inte det inträffa kommer sjukdomar utrota en stor del av mänskligheten.
Ett till alternativ är stora krig som bryter ut....

Ja ni ser det finns oändligt med lösningar så detta är knappast något problem att bry sig om.

Nja det är väl mer i u-länder man skaffar många ungar för att några brukar dö och man behöver arbetskraften för att klara sig. I i-länder brukar det lugna sig och 2 barn är väl standard om inte ännu mindre. Alltså måste u-länderna få såpass bra livstillvaro att de slutar pumpa ut ungar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

Att agera civiliserat?

Du menar som vi gör nu? Isåfall förespråkar vi samma agerande.
Men du kanske har en annan tro på miljöutvecklingen än mig?

Vad ska man göra åt att miljö håller på att gå åt skogen? Att själva offra sig, tvinga andra att dra ner på barnfödande, tvinga andra att inte använda en bråkdel av den energi som man själv använder o.s.v.
-Nej låt det fortgå som det har gått är det jag tycker. Alternativet tror jag även om de görs i välmening blir nog inte bättre.

Skrivet av kronwalled:

Om någon rånar en bank, då börjar du också hämta lite sedlar?

Eller om vi ska hålla det på rätt sida om lagen, om du ser någon tränga sig i kön på ICA, då börjar du också göra det?

*edit*
Jag misstänker du misstolkade mig. Jag skrev om barnafödande och bete sig som andra kring miljön.
Om man vill kritisera folk att föröka sig mycket så är jag fel person att angripa då jag ej har några barn, men visst kan man kritisera de andra. Det är dock ett angrepp som väldigt många tar sig illa åt och min åsikt är snarare låt dem skaffa så många barn som de vill.
Att man själv sedan agerar som andra när det gäller miljö och barn, ja man själv blir ju lidande annars.
Att skaffa 0 barn med motiveringen att andra skaffar barn tycker jag är riktigt dålig. En annan är att ej slänga skräp på backen för att andra gör det, ens agerande resulterar ju inte i något negativt för en själv.

Permalänk
Avstängd

Om vi slutar föda barn så är det kört, se på hur kineserna nu kämpar för att få deras befolkning att föda fler barn då den ökande skaran äldre inte har någon som tar hand om dessa eller drar in pengar till systemet. Ska absolut inte heller sätta igång att föda fem barn per familj heller då det kommer bli fel åt andra hållet.
Själv valde jag och min sambo att hoppa över detta med barn så någon annan får gärna ta vår andel av detta. Ser jag på framtiden så skulle jag inte vilja låta ett barn växa upp i denna värld.

Vad som kommer rädda denna värld är nog någon stor epedemi där större delen av världens befolkning kommer dö ut, sånt fixar planeten själv. Det viktiga är att människan får tänka på annat än materiella saker såsom vilken bil man ska ha, vart jag kan köpa sin nya telefon billigast och annat oviktigt.
En annan möjlighet är det tredje världskriget, problemet där är att många länder kommer bli mer eller mindre obeboliga efter detta och vi kommer vara tillbaka till stenåldern.

Problemet är att hela världen just nu är uppbyggd av något hittepå som pengar och för att pengar ska göras så behöver de gamla handlas upp. Skulle alla skita i pengar så kan vi också rädda världen då det är detta som nu stoppar mycket.
Vad kostar det att plantera nya träd i hela Amazonas, skit i det och plantera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nja det är väl mer i u-länder man skaffar många ungar för att några brukar dö och man behöver arbetskraften för att klara sig. I i-länder brukar det lugna sig och 2 barn är väl standard om inte ännu mindre. Alltså måste u-länderna få såpass bra livstillvaro att de slutar pumpa ut ungar.

Inte där jag bor, och denna stad i Sverige är i dagsläget inget U-land. Kan se inne på City Gross fruntimmer med dubbla barn i barnvagnen och 2-3 styck som springer runt henne. Handlar där flera gånger i veckan sedan dom öppnade butiken år 2003 och det är dom senaste 7-8 åren som man upptäckt denna utveckling. Nu är förvisso inte detta någon statistik man kan tillämpa på alla I-länder men om personerna har sitt ursprung från U-länder och tillämpar samma förökningstakt i ett I-land så lär dom per automatik leva längre och färre dö i tidig ålder och således springer antalet nya munnar som skall matas fortare än dom som dör.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Inte där jag bor, och denna stad i Sverige är i dagsläget inget U-land. Kan se inne på City Gross fruntimmer med dubbla barn i barnvagnen och 2-3 styck som springer runt henne. Handlar där flera gånger i veckan sedan dom öppnade butiken år 2003 och det är dom senaste 7-8 åren som man upptäckt denna utveckling. Nu är förvisso inte detta någon statistik man kan tillämpa på alla I-länder men om personerna har sitt ursprung från U-länder och tillämpar samma förökningstakt i ett I-land så lär dom per automatik leva längre och färre dö i tidig ålder och således springer antalet nya munnar som skall matas fortare än dom som dör.

Detta fenomen förekommer på LIDL,NETTO,Willys men aldrig inne på ICA-butikerna konstigt nog.

I Sverige kan man trycka ut oändligt med ungar för det är gratis och man behöver inte ta hand om dem dock har jag altid förstått vitsen med det men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Känner att jag skrivit ovanligt många "Wall of Text" senaste dagarna. Många intressanta diskussioner här på forumet!

Finns det någon statistik vilka länder som bidrar mest per capita till den här ökningen? Jag har en känsla att Kina är den stora resursförbrukaren i dagsläget. Det är såklart ingen anledning till att ligga på latsidan, men med tanke på att Sveriges elförbrukning har legat ganska konstant sedan mitten på 80-talet trots en befolkningsökning på 1,5 miljoner, och man talar om att toppen av köttkonsumtion är nådd och förutspås minska framöver så ser jag ändå som att Sverige redan är på rätt väg.

Jag ser ingen som helst vinst med att förbjuda folk från att skaffa fler än 2 barn, speciellt i Sverige som för tillfället ligger på ca 2 barn per kvinna. Dessutom så skulle max 2 barn direkt leda till en minskning i antalet födslar då de kvinnor som vill skaffa fler än 2 barn inte längre kompenserar för de kvinnor som skaffar 1 eller inga barn. Förbud leder oftast bara till missnöje.

Gällande hela världen så ser jag inte heller hur ett förbud ska hjälpa mot (som jag uppfattar det av er) ett problem med överbefolkning, då alla prognoser tyder på att utvecklingen av befolkningsökningen kommer att plana ut allt eftersom fler och fler länder kommer upp ur fattigdomen. https://en.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_rate Ett förbud är därför ganska meningslöst och orättvist mot länder som är i en sits som vi redan har tagit oss igenom.

Det är även en rätt så lång fördröjning innan dessa förändringar syns, en människas livslängd ungefär, vilket i västvärlden ligger på runt 75-80 år. addy1995 länkade en bra video som förklarar det hela:

https://www.youtube.com/watch?v=QsBT5EQt348

Gällande överbefolkningen; Se föregående svar.

Gällande miljön; Som privatperson så ser jag absolut att om man minskar sin konsumtion så minskar miljöpåverkan. Å andra sidan så brukar köp av dessa resor och produkter inte allt för sällan gynna lägre utvecklade länder, vilket i sin tur kan leda till förbättringar som nämnts ovan.

Som företagare så är de punkter du tog upp ingenting du har någon större kontroll över egentligen. För att vara konkurrenskraftig och få fortsätta existera på marknaden så krävs det oftast att du har de billigaste priserna, och säljer produkter och tjänster som konsumenterna vill ha. Så länge som konsumenter fortsätter att prioritera det billigaste så kommer inte den här trenden att vända. Det är upp till alla, och inte enbart företagen, att vända den här trenden.

Personligen så är jag för för att minska konsumtionen, men tillverkningen av mycket tycker jag kan fortsätta ligga på andra sidan Jorden för att gynna de som behöver pengarna mer, så länge det inte får allvarliga konsekvenser för ens egen levnadsstandard.

Fusion*. 30 år är nog det mest optimistiska man kan förvänta sig. ITER förväntas inte vara färdigbyggd förrän 2021, och gå i full drift 2035. Ett kommersiellt kraftverk är därefter förmodligen flera år bort.

Lev för att göra världen så bra för dig själv, dina medmänniskor samt dina efterkommande här och nu. Vad som händer om 5 miljarder år är så avlägset att det är meningslöst att oroa sig över.

Personligen bryr jag mig inte om ifall människan "vinner" något på ett förbud.
Som misantrop så skulle jag gärna se ett totalförbud mot att skaffa barn tills mänskligheten är utrotad.

Permalänk
Proffsmoddare

Något jag skulle vilja se är en massiv höjning av skatt på kött, samt flyg-och båtresor.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Problemet är mat. Särskilt kött. I takt med att levnadsstandarden ökar globalt och folk får mer stålars vill de också käka mer kött.

Inom industriellt storskaligt jordbruk finns det ingen (allvarligt menad) långsiktig hållbarhetsplan.

Edit: Och sysselsättning. Vad fan ska alla göra när robotarna tagit över?

Permalänk
Avstängd

Det som skrämmer mig är muslimsk terror.. inte att resurserna ska ta slut

Permalänk
Medlem

Vi i Sverige kan inget göra precis, vi är en piss i havet.
Det är de stora förbrukarna som måste dra ner på sin åverkan till att börja med.

För övriga resurser, dags att investera i asteroid mining...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltasman:

Det som skrämmer mig är muslimsk terror.. inte att resurserna ska ta slut

(X) Doubt

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

4e värdskriget kommer vi alla slåss med pinnar och stenar xD