Permalänk
Medlem

Ipad Pro eller ritbräda

Hoppas på input från folk med erfarenhet på området!

Äldsta dottern på 11 år har ärvt sin mors talang för form, design och kreativitet när det gäller att rita. Lägger mycket tid på att rita både på frihand och på datorn och vi är väldigt överens här hemma om att det är livsplus att fostra de där egenskaperna.

När det gäller digitalt skapande köpte vi en begagnad wacom-bräda för ett år sen, A5-format, och den använder hon mer eller mindre dagligen. Men hon har ett önskemål om någon slags ritbräda där hon ser på själva brädan vad hon ritar istället för att behöva matcha den svarta plastytan på brädan mot det hon ser på datorskärmen. Hoppas ni förstår.

Så, då har jag letat runt, googlat och försökt ta in vad som finns. Gissar att det står mellan någon slags ritbräda, modell dyrare, eller en ipad pro med stylus.

Via frugan har vi tillgång på licens för hela photoshop-suiten och jag har tolkat infon som att den ska kunna köras på ipaden?

Jag är lite inne på Pron då den är mer versatil än en ritbräda men är öppen för förslag!!

Btw, apple släpper snart ny iOS - är det troligt att de i samband med detta släpper ny version av ipad pro?

Exempel på vad hon ritar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Avstängd

Kolla på Surface Pro, kanske lite tung för ett barn men annars är den grym att rita på. Photoshop och Illustrator funkar bra, till skillnad från på en iPad.

Permalänk
Medlem

@TotalF: Vad jag har förstått så har Apple redan lanserat en uppdaterad iPad (120Hz skärm och grejer). Denna -- i kombination med Apples penna -- lär vara helt fantastiskt för dottern din att rita på!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@TotalF: Vad jag har förstått så har Apple redan lanserat en uppdaterad iPad (120Hz skärm och grejer). Denna -- i kombination med Apples penna -- lär vara helt fantastiskt för dottern din att rita på!

Det är vad jag hört också av dem som har provat den. 120Hz och pennan är riktigt riktigt vass. Dock blir det lite svettigt för plånboken

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kolla på Surface Pro, kanske lite tung för ett barn men annars är den grym att rita på. Photoshop och Illustrator funkar bra, till skillnad från på en iPad.

Ah, surface pro - den hade jag helt glömt av 😀 Har du själv någon erfarenhet av att rita med den?

Skrivet av GLaDER:

Ja, har lite dålig koll på apples grejer ska jag erkänna. Är lite allergisk mot deras inlåsta ekosystem men samtidigt ska man ju inte se bort från att de gör riktigt sjyssta grejer 😂

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

kör på en wacom cintiq, dom är så snuskigt bra!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är vad jag hört också av dem som har provat den. 120Hz och pennan är riktigt riktigt vass. Dock blir det lite svettigt för plånboken

Japp, fläskig prislapp men kan ta den på frugans företag så duckar man ju iaf ett par hövdingar 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TotalF: Jag är heller inget direkt Apple-fan, men ser man till ditt (din dotters) use-case känns en iPad Pro verkligen helt klockren. De hyllas ju av digitala kreatörer och jag tror att hon kommer uppleva en iPad Pro som roligare än en Wacom.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har iPad/iPad Pro/Surface Pro varierande tryckkänslighet? Alltså så att den känner hur hårt man trycker. Jag kan inte rita för fem öre men kändes rätt viktigt de få gångerna jag har använt ritplatta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Dock kanske det kan vara bra (innan man slänger upp den stora svarta) att prova att använda en iPad för att rita. Det kanske inte alls passar henne. Känslan med Apple Pencil och en Wacom kanske är olika och avgörande?!

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Japp, fläskig prislapp men kan ta den på frugans företag så duckar man ju iaf ett par hövdingar 😂

Om man börjar snacka dom prisklasserna så kan man nog fläska på lite mer och köra på Wacoms dyrare varianter, ex. Cintiq.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Apple släppte i början på Juni nya versioner av iPad Pro, den gamla 9.7" modellen utgick och man introducerade istället 10.5" modellen med ny hårdvara samt uppdaterade den befintliga 12.9" modellen med samma hårdvara. Så sammanfattningsvis så finns det idag 2 st iPad pro, 10.5" samt 12.9", båda med samma hårdvara. Som postaren ovanför skrev så har man blandannat introducerat skärmar med upp till 120Hz i de lägen där det behövs samt minskat inputlaget från Apple pencil till endast 20ms från tidigare 35-40. Så nån nya iPad pro lär inte släppas på ett tag.

Sitter själv med en 12.9" Pro första generationen och en Apple pencil och är väldigt nöjd. Kvalitet rakt igenom och pennan fungerar utmärkt. Pennan fungerar mycket bra och input lag märker man inte ens och då har de i de nya modellerna ändå minskat det. Kan dock inte säga något angående hur det är att rita då jag själv saknar all form av talang för det men det jag läst, hört, lillal jag testat själv och sett på Youtube så skapar folk väldigt fina saker.

Några exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=LSQKhOftVtc
https://www.youtube.com/watch?v=Ub-IgyUGpKg

Kan dock inte säga något om photoshop suiten då jag själv inte använder det.

Permalänk

Med apple pencil finns det stöd för hur hårt du trycker

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Ah, surface pro - den hade jag helt glömt av 😀 Har du själv någon erfarenhet av att rita med den?

Tja, jag är ingen konstnär direkt men tjejen målar en hel del och hon gillar den verkligen. Många illustratörer och serietecknare verkar också gilla den skarpt, se exempelvis vad han som ritar Penny arcade säger.

Citat:

Ja, har lite dålig koll på apples grejer ska jag erkänna. Är lite allergisk mot deras inlåsta ekosystem men samtidigt ska man ju inte se bort från att de gör riktigt sjyssta grejer 😂

Jo, Ipad Pro är också rätt nice faktiskt, dock dyr och väldigt begränsad. Att dne är begränsad behöver inte vara så negativt för en som bara vill måla förstås, men det är ju inte fel att kunna använda riktiga Photoshop och liknande som man kan på Surface. Sen kan hon förstås använda Surfacen för skolarbete och liknande också, koppla till skärm och tangentbord, installera Office osv.

Permalänk
Medlem

Jag vill också slå ett slag för iPad Pro med Pencil. Riktigt bra känsla.

Permalänk
99:e percentilen

Gå och prova nya iPad Pro hos er lokala elektronikaffär. (Endast modellerna med 120 Hz-skärm är värda att överväga.)

Skrivet av Krasharen:

Sitter själv med en 12.9" Pro första generationen och en Apple pencil och är väldigt nöjd. Kvalitet rakt igenom och pennan fungerar utmärkt. Pennan fungerar mycket bra och input lag märker man inte ens och då har de i de nya modellerna ändå minskat det. Kan dock inte säga något angående hur det är att rita då jag själv saknar all form av talang för det men det jag läst, hört, lillal jag testat själv och sett på Youtube så skapar folk väldigt fina saker.

Detta måste jag i all vänlighet säga att jag absolut inte håller med om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jo en sak till. Jag har 12-tummaren och ja det var en extra bit pengar men jag ångrar det inte en sekund. När jag ritar/skissar är det för att komma ihåg idéer och inte för att göra fina illustrationer, men jag är helt säker på att det ni söker efter gör sig bäst på 12 tum framför mindre storlekar. 12-tummaren är ungefär lika stor som ett A4. Mindre än så kommer nog upplevas som väldigt trångt skulle jag tro, för att rita.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och förslag hitills, uppskattas verkligen 😀🖒🖒

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo ytterligare en sak, programmet som jag tror de flesta använder på iPad för att rita heter Procreate. Det är inte gratis men inte dyrt heller, kostar som en vanlig app om jag kommer ihåg korrekt. Iaf Procreate är riktigt vasst och har de funktioner man kan förvänta sig vad gäller tryck, flow osv.

Permalänk
Inaktiv

Finns billigare alternativ. Men läs på noga innan. De har ofta lite problem med si eller så, t ex drivare. Det kan nog kännas halvtrist, när de fortfarande kostar en del..
http://www.thebestgraphicstablets.com/best-affordable-graphic...

Skulle personligen föredra en separat enhet, men jag tippar på att majoriteten gillar Ipad/Surface mer. Kan vara något att ha i åtanke.

Skrivet av hypermode:

Procreate.

Företaget är klart bra på namn. Procreate, by Savage. (procreate = samlag, savage = vild/primitiv)

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr talanglös och inte bra på att rita, iPad Pro har inte gjort mig bättre. Personligen tycker jag känslan är sådär. Kan köpa att 120 Hz säkert förbättrar det hela men det jag saknar är lite friktion som papper eller för den delen en Wacom. Vad man föredrar skiljer sig förstås från person till person. Heller upplever jag inte alltid att man just får en känsla för "var" man ritar med iPad och Pencil.

Men som andra sagt så är det rimligen bara att glida iväg till närmaste återförsäljare och kladda på.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gå och prova nya iPad Pro hos er lokala elektronikaffär. (Endast modellerna med 120 Hz-skärm är värda att överväga.)

Detta måste jag i all vänlighet säga att jag absolut inte håller med om.

Första generationen iPad Pro är utmärkt. Visst, latensen märks av men den är på en låg nivå (aningen bättre än det senaste från Wacom, vilket borde säga en del). Är budgeten lite tight är den klart värd att överväga, tillsammans med 10,5" iPad Pro.

Skrivet av DeadMeat1234:

Jag är tyvärr talanglös och inte bra på att rita, iPad Pro har inte gjort mig bättre. Personligen tycker jag känslan är sådär. Kan köpa att 120 Hz säkert förbättrar det hela men det jag saknar är lite friktion som papper eller för den delen en Wacom. Vad man föredrar skiljer sig förstås från person till person. Heller upplever jag inte alltid att man just får en känsla för "var" man ritar med iPad och Pencil.

Men som andra sagt så är det rimligen bara att glida iväg till närmaste återförsäljare och kladda på.

Friktionen får du genom att dra på ett matt skärmskydd. Det reducerar förvisso bildkvalitén en aning men det tar inte lång tid innan det känns som en stor förbättring.
Känslan för var du ritar är en enkel fråga om tillvänjning. Särskilt om du sedan tidigare är van vid att ha en markör på skärmen som visar exakt var du är. Den markören stjälper dock mer än den hjälper när det kommer till att rita (och för att måla går det att få en markör som visar hur stor penseln är). Risken blir nämligen att du lär dig titta på markören istället för vart du drar linjerna, vilket tränar hand-öga-koordinationen.
Jag ritar ofta med snabba linjer och jag har inga problem att träffa samma linje flera gånger om jag vill förstärka den, eller för den delen rita långsamt och exakt. Precisionen är "spot on" och spetsen på pennan är ungefär som en vanlig bluertspenna när den blivit lite trubbig, vilket är en klart välanpassad spets).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Friktionen får du genom att dra på ett matt skärmskydd. Det reducerar förvisso bildkvalitén en aning men det tar inte lång tid innan det känns som en stor förbättring.

Får man fråga var man hittar ett lämpligt sådant? Går säkert att googla fram men brukar finnas kvalitetsskillnad även på dylikt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att El-giganten säljer ut ipad pro 9,7 32gb Lte för 4990kr just nu.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DasIch:

Första generationen iPad Pro är utmärkt. Visst, latensen märks av men den är på en låg nivå (aningen bättre än det senaste från Wacom, vilket borde säga en del). Är budgeten lite tight är den klart värd att överväga, tillsammans med 10,5" iPad Pro.

Med tanke på skillnaderna i specifikationer och rådande prisskillnad (~10 000:- mot ~9 000:- inklusive penna) tycker jag det är direkt slöseri med pengar, ja rentav vansinne, att köpa den gamla 12,9-tummaren – synnerligen så när det primära syftet är teckning.

Den gamla 9,7-tumsvarianten som just nu säljs ut för 4 999:- på NetOnNet och Elgiganten är en annan femma, men jag skulle ändå inte rekommendera den i detta fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på Lenovo Yoga Book, har någon en sådan eller erfarenhet av just den modellen?

Eftersom den är lite udda så är min rekommendation att få testa den först innan ett ev.köp.

Jag kunde inte hitta något om den här på SweC så jag måste länka från en annan sida:

https://www.nordichardware.se/massor/ifa-2016/lenovo-yoga-boo...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag kör 1gen iPad Pro med Procreate. Har tidigare haft Cintiq 13HD, ett antal intuos brädor och kan lugnt säga att ipad pro är bäst hittills.

Permalänk

Skaffa henne en wacom platta, ger henne även experience med programmen på datorn som kommer henne till nytta om hon väljer att fortsätta eller väljer en karriär.

Visa signatur

blipp blopp

Permalänk

Huion Kamvas GT-220V2 (21,5 tum, 1080p) kanske kan vara något? Typ 5000kr på ebay/amazon uk, troligtvis exl. frakt.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Får man fråga var man hittar ett lämpligt sådant? Går säkert att googla fram men brukar finnas kvalitetsskillnad även på dylikt.

Bespara dig själv pengar, tid och huvudvärk från att leta bättre alternativ och kör på Tech Armor från Amazon. Det är möjligt att det finns bättre men väldigt få levereras till Sverige och de som gör det har hutlösa priser för frakten. Jag tycker inte det är värt 500Kr för lite PET-film som kanske är lite bättre (fast förmodligen inte).

Av det jag sett är TechArmor bättre än iCarez som också är populär och lätt att få tag i. Det kan dock vara tillfälligheter då de flesta lär beställa från Kina och sen sätta sitt eget märke på det.

Installationen är hyfsat enkel om du inte följer deras instruktioner. Passa in skärmskyddet där du sätter tejpbitar på ena långsidan så att de funkar som ett gångjärn. Dra sen stegvis av skyddsfilmen och tryck lite lätt ut luftbubblorna allt eftersom (tryck inte hårt för då blir det svårt att få bort kvarvarande luftbubblor). Om du har envisa bubblor eller dammpartiklar kan du ta en bit tejp i ett av hörnen och lyfta upp skärmskyddet för att ta bort dammet eller trycka ut luftbobblorna.

Skrivet av Alling:

Med tanke på skillnaderna i specifikationer och rådande prisskillnad (~10 000:- mot ~9 000:- inklusive penna) tycker jag det är direkt slöseri med pengar, ja rentav vansinne, att köpa den gamla 12,9-tummaren – synnerligen så när det primära syftet är teckning.

Den gamla 9,7-tumsvarianten som just nu säljs ut för 4 999:- på NetOnNet och Elgiganten är en annan femma, men jag skulle ändå inte rekommendera den i detta fall.

Första generationen kan du köpa begagnad. Jag sålde min för 5000Kr.

Skrivet av Techs:

Jag kom att tänka på Lenovo Yoga Book, har någon en sådan eller erfarenhet av just den modellen?

Eftersom den är lite udda så är min rekommendation att få testa den först innan ett ev.köp.

Jag kunde inte hitta något om den här på SweC så jag måste länka från en annan sida:

https://www.nordichardware.se/massor/ifa-2016/lenovo-yoga-boo...

Det är ju som att rita med en ritplatta till datorn. Tar bort hela poängen med att rita direkt på skärmen.

Skrivet av TimHeterJag:

Skaffa henne en wacom platta, ger henne även experience med programmen på datorn som kommer henne till nytta om hon väljer att fortsätta eller väljer en karriär.

Ritplatta har hon ju och Cintiq kommer till hutlösa överpriser (Wacom-premium skulle få Apple att skämmas). Ipad Pro med Apple Pencil är dessutom bättre att rita med. Lägre latens, närmast obefintlig parallax, bättre och mer naturlig penna och mjukvara som är mycket bättre anpassad för storleken/formfaktorn - större yta att rita på utan UI som är i vägen.

Mjukvaran är ingen vidare bra investering att lära sig. Den kan komma att ändras mycket innan hon ens börjar tänka på karriär. Dessutom är mjukvaran mycket lättare och går snabbt att lära sig. Vad som tar tid är att lära sig rita och måla.

Bästa förutsättningarna till det, digitalt, är iPP med Apple Pencil och matt skärmskydd. Annars är det allra bästa att köpa penna och papper samt sätta henne på en kurs för traditionell skolning (dvs. inte flummet de flesta kör med idag).

Här är för övrigt lite av vad gjort (inte bara på paddan dock). Är egentligen skolad som generalist och fokuserat mest på 3D men det har allt mer blivit att jag gått över till teckning och måleri.
https://alexitq.deviantart.com/gallery/