Nybörjare på gitarr behöver en tränings förstärkare. Hjälp med val.

Permalänk
Medlem

Jag använder min Rocksmith kabel för att koppla elgitarren till datorn och spela genom Guitar Rig ett simulerings program, så kör jag med hörlurar eller via PC högtalarna. Lite pill för att få o fungera men det kostar inget extra om du kör deras gratis program (https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guita...) värt att testa kanske?

jag har betal-varianten så jag vet inte hur kul gratis programmet är!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lappen81:

@goranpaa: Titta på https://youtu.be/1tO3S0ZOLeI?t=8m5s om TT'n verkar intressant (butiken du går till lär inte ha den i lager, däremot kanske dom har 30, 75 eller 110 i lager så det kanske går att provspela och testa effekterna), dom spelar med flera olika effekter inkopplad till en hemmabio, finns även hörlursuttag på den. Man kan säkert få bättre för pengarna men det är en rolig lite grej som tar lite plats och går att använda till mycket och som trots allt är rätt billig.

Måste säga att den där grejen ser väldigt intressant ut. Har alltid undrat när gitarrvärlden ska haka på tekniken. Har visserligen USB port på min effektpedal men har alltid saknat möjligheten att ändra på effekter och förstärkarmodeller i realtid.
En överstyrd äkta rörstärk är svår att slå men den kräver ju en viss volym. Men nog kommer de nära med DSP idag, låter ju även fint på låga volymer.
Enda grejen jag har emot den är att det är från LINE6. Har provat deras stärkar för några år sedan och de lät verkligen inte bra. Men det kanske har hänt litegrann sedan dess.

Permalänk
Medlem

Från allt du skrivit tycker jag Blackstar HT-1 eller HT-1R (om en hittas inom budget) låter som det perfekta valet. En personlig favorit i klassen som trots sin hybridstatus övertygar rejält.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Orange Micro Dark genom en låda med 2x10" Celestion Vintage 30 element. Jag körde tidigare med Micro Terror men bytte till Dark för att den har Effect loop och är i mitt tycke lite mer mångsidig. Bredvid den Har jag en V-amp 2 i en liten Riley stärkare. V-ampen har ju många effekter och så men digitala prylar låter inte lika bra helt enkelt. Har bl.a en Harley Benton LP kopia med Tonerider Alnico II pickuper i som låter skapligt fläskigt genom min Orange. Den fjuniga lilla Orangen kan spela vansinnigt högt sett till storleken.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l be quiet PURE POWER 12M 850W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gigabyte RTX 3090 Ti GAMING OC 24G l Kingston A400 240GB M.2 SSD l PNY CS900 SATA 2TB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Toshiba 70" TV l

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jag använder min Rocksmith kabel för att koppla elgitarren till datorn och spela genom Guitar Rig ett simulerings program, så kör jag med hörlurar eller via PC högtalarna. Lite pill för att få o fungera men det kostar inget extra om du kör deras gratis program (https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guita...) värt att testa kanske?

jag har betal-varianten så jag vet inte hur kul gratis programmet är!

Hej!

Jag laddade hem gratis versionen i går kväll. Helt klart en juste simulator eller vad man kan kalla programmet? Hittade t.om för inställningar för Queen - Brian May, Dire Straits - Mark Knopfler och The Police gitarrist Andy Summers sound. De finns att ladda ned på You Tube.

Har i dag också varit iväg och lyssnat på en del olika alternativ ni killar har föreslagit på combon och annat. Mycket lyssnande blev det!

Men fick ett juste erbjudande på en lätt begagnad Blackstar ID Core BEAM för straxt under 2000:- Som jag verkligen funderar på. Lät ruskigt bra! Och har ju dessutom möjligheten att köra både bas och akustisk gura på den. Jag lurar ju på att skaffa en billig bas så småningom. Fender Mustang II v2 var inte dum heller ska jag säga. Men jag gillade Blackstar stärkarens stereo ljud och att den var litet renare i ljudet + att Blackstar stärkaren var enklare att jobba med.

Men helt klart var ditt tips om Guitar Rig 5 mycket bra. Det programmet är ju en hel studio. Så jag kommer att använda det en del ihop med BEAM combot i så fall?

Inte helt omöjligt att jag köper fullversionen senare.

Tack för det justa tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Måste säga att den där grejen ser väldigt intressant ut. Har alltid undrat när gitarrvärlden ska haka på tekniken. Har visserligen USB port på min effektpedal men har alltid saknat möjligheten att ändra på effekter och förstärkarmodeller i realtid.
En överstyrd äkta rörstärk är svår att slå men den kräver ju en viss volym. Men nog kommer de nära med DSP idag, låter ju även fint på låga volymer.
Enda grejen jag har emot den är att det är från LINE6. Har provat deras stärkar för några år sedan och de lät verkligen inte bra. Men det kanske har hänt litegrann sedan dess.

Jo, den verkar ju intressant på många vis. Tyvärr hade butiken ingen av varianterna jag kunde testa.

Permalänk

@goranpaa: Min gitarr lärare sa när jag började lira var

"Sak samma märke eller funktioner bara du gillar ljudet du så kommer du kunna bli bra"

Gjorde som han sa och köpte en beg och den funkar bra och har riktigt najs ljud faktiskt.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iggy_82:

Jag kör en Orange Micro Dark genom en låda med 2x10" Celestion Vintage 30 element. Jag körde tidigare med Micro Terror men bytte till Dark för att den har Effect loop och är i mitt tycke lite mer mångsidig. Bredvid den Har jag en V-amp 2 i en liten Riley stärkare. V-ampen har ju många effekter och så men digitala prylar låter inte lika bra helt enkelt. Har bl.a en Harley Benton LP kopia med Tonerider Alnico II pickuper i som låter skapligt fläskigt genom min Orange. Den fjuniga lilla Orangen kan spela vansinnigt högt sett till storleken.

Jag lyssnade på "normala" Micro Crush. Tyckte dock att den var en liten aning "luddig" i ljudet. Men det är ju jag det. Boss Katana Mini för straxt ovanför 1000:- lät däremot väldigt bra och Blackstar Fly 3 är inte tokig den heller för att vara en mini variant.

Men tack för tipset ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

@goranpaa: Min gitarr lärare sa när jag började lira var

"Sak samma märke eller funktioner bara du gillar ljudet du så kommer du kunna bli bra"

Gjorde som han sa och köpte en beg och den funkar bra och har riktigt najs ljud faktiskt.

Din gitarr lärare är en klok man.

Permalänk
Skrivet av goranpaa:

Din gitarr lärare är en klok man.

mm och sjukt duktig på sin sak, tyvärr jobbar han inte längre och jag tappade suget på att spela, men alla råd han gav mig innan han slutade har verkligen satt sig på huvudet ang Gitarrer och Basar.

ännu ett citat "Gillar du gitarren köpt den då, vi kan byta mic och allt möjligt på den senare om ljudet inte är bra"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihop för era tips och råd! Ni är grymma och rockar fett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

mm och sjukt duktig på sin sak, tyvärr jobbar han inte längre och jag tappade suget på att spela, men alla råd han gav mig innan han slutade har verkligen satt sig på huvudet ang Gitarrer och Basar.

ännu ett citat "Gillar du gitarren köpt den då, vi kan byta mic och allt möjligt på den senare om ljudet inte är bra"

Väldigt trist detta med din lärare! Och att du tappade sugen.

Han har helt rätt i det med. Ska få min Squire Standard Telecaster moddad litet senare. Vill ha en mini humbucker vid halsen + 250 K potentiometrar i den.

Permalänk
Skrivet av goranpaa:

Väldigt trist detta med din lärare! Och att du tappade sugen.

Han har helt rätt i det med. Ska få min Squire Standard Telecaster moddad litet senare. Vill ha en mini humbucker vid halsen + 250 K potentiometrar i den.

Tappade sugen mestadels för att jag fick en annan lärare som ah han va inte bra, han var för pedagogisk. Han kunde inte säga " Du gör fel" utan var tvungen till att göra allt så jobbigt..

Mm Gurkan hade en fender stratocaster som han mer eller mindre skrotade på delar till en gitarr som han köpte på blocket för 1000kr för
"Den ser bättre ut än min gamla fender samt är roligare att lära ut med" Han va riktigt sjuk igentligen, en hel villa full med gitarrer, förstärkare och alla möjliga andra instrument. Det var hans workshop enligt honom.

Lycka till iaf med ditt bygge och hoppas du hittar rätt vad gäller förstärkare samt pedaler osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Från allt du skrivit tycker jag Blackstar HT-1 eller HT-1R (om en hittas inom budget) låter som det perfekta valet. En personlig favorit i klassen som trots sin hybridstatus övertygar rejält.

https://www.youtube.com/watch?v=MxI491hDMN8

Sorry, missade ditt svar till en början.

Tack för ditt svar!

Jo, över lag, så verkar Blackstar göra ett bra jobb.

Tyvärr låg HT -1 och HT- 1R litet utanför min budget. Och så är den litet för fattig på effekter för att vara i min smak. Men visst, rör förstärkare låter ju väldigt bra!

Så jag köper nog med stor säkerhet den lätt begagnade ID Core BEAM förstärkaren i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goranpaa:

Sorry, missade ditt svar till en början.

Tack för ditt svar!

Jo, över lag, så verkar Blackstar göra ett bra jobb.

Tyvärr låg HT -1 och HT- 1R litet utanför min budget. Och så är den litet för fattig på effekter för att vara i min smak. Men visst, rör förstärkare låter ju väldigt bra!

Så jag köper nog med stor säkerhet den lätt begagnade ID Core BEAM förstärkaren i stället.

Nu kan inte jag tillföra mycket till diskussionen om förstärkare och så vidare, ni verkar redan ha utforskat det tillräckligt. MEN, se till att du känner dina gitarrer väl i kombination med vad det nu blir för förstärkarlösning! Jag har personligen lirat med en Mustang V2 vid sidan om min Blues Cube, och den är mycket knepig att få in ett bra ljud med. Men med rätt inställningar går det! Dvs bra hårdvara kan fungera dåligt under fel omständigheter Lycka till!

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Tappade sugen mestadels för att jag fick en annan lärare som ah han va inte bra, han var för pedagogisk. Han kunde inte säga " Du gör fel" utan var tvungen till att göra allt så jobbigt..

Mm Gurkan hade en fender stratocaster som han mer eller mindre skrotade på delar till en gitarr som han köpte på blocket för 1000kr för
"Den ser bättre ut än min gamla fender samt är roligare att lära ut med" Han va riktigt sjuk igentligen, en hel villa full med gitarrer, förstärkare och alla möjliga andra instrument. Det var hans workshop enligt honom.

Lycka till iaf med ditt bygge och hoppas du hittar rätt vad gäller förstärkare samt pedaler osv

Usch, sådana lärare är en pina oavsett vad de ska lära ut. Ja, då förstår jag varför du lade ner det hela. Men du kanske skulle prova Rocksmith 2014? Kul som fan och vettigt upplagt. Mixa det med läro videos från justinguitar.com på nätet så behövs ingen fysisk lärare.

https://www.justinguitar.com/

He, he, he! När man kommer riktigt in på en hobby? Ja, då blir man lätt en Ekorre som samlar ett berg av prylar på hög. Jag vill inte veta vad jag har lagt ned i pengar på mitt flugfiske genom åren t.ex.

Tack för dina lyckönskningar! Hoppas att du kan komma igen och börja att lira senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlosBananos:

Nu kan inte jag tillföra mycket till diskussionen om förstärkare och så vidare, ni verkar redan ha utforskat det tillräckligt. MEN, se till att du känner dina gitarrer väl i kombination med vad det nu blir för förstärkarlösning! Jag har personligen lirat med en Mustang V2 vid sidan om min Blues Cube, och den är mycket knepig att få in ett bra ljud med. Men med rätt inställningar går det! Dvs bra hårdvara kan fungera dåligt under fel omständigheter Lycka till!

Hej!

Tack för ditt inlägg och dina lyckönskningar!

Jo, det var precis det jag kände med Mustang II V2:an. Litet för bökig att ställa in för min smak. Här briljerade Blackstar stärkaren. + allt öron godis då. Fick ju testa alla förstärkare val ihop med samma Squire, Standard Strata jag självt äger.

Permalänk
Medlem

Kikat något på boss katana serien?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3902210 lite över budget men, ganska basic och inte så krånglig att ställa in, finns även så att man kan koppla den till datorn och ladda hem förprogrammerade ljud och ändra själv.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Hej!

Jo, jag har kikat på mini varianten. Men de hade inte 50 modellen för tillfället i butiken. De ska få in den i mitten av nästa vecka sades det.

Av vad jag har hört från den på YouTube, så verkar den väldigt bra. Så jag ska vänta med att helt bestämma mig för Blackstar ID Core Beam tills att jag har lyssnat på Katana 50 i butik.
Pris skillnaden är ju bara 350:- dessutom och det kan jag leva med.

Tack för ditt tips!

Permalänk
Medlem

Kul tråd, meddela gärna vad det blev!

Kan flika in att oxå kika på hur lättrattade prylarna är, för mig finns det inget så oinspirerande som menyknappande mm när man bara vill plocka upp gitarren. Av just den anledningen använder jag knappt min line6 amplifi, gräsligt gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Jepp! Så fort butiken har fått in Katana 50 combot. Så hör jag av mig med vilken av Blackstar BEAM eller Kantana 50 jag köpte.

Håller med om rattandet. Därför avstod jag Fender Mustang II. Blackstar combona och BOSS Katana dito är ju lätt begripliga

Permalänk
Medlem

En liten följd fråga. Kan man simulera ett liknande gitarr ljud på ett combo som har chorus, flanger och delay tror ni? Utgår från att Andy Summers använder något reverb också?

Vore fint med tips på inställningar.

Det soundet från 1.18 minuter in i videon dvs.

https://www.youtube.com/watch?v=-a0yPjDDTEY

Permalänk
Medlem
Skrivet av goranpaa:

@Zicsoen:

Hej!

Tack för tipset.

Nä, "Ett ton pedaler" var ju en fet överdrift.

Hmm, Har hört en del säga att Line 6 stärkarna inte har det bästa av rent ljud. Så jag är litet tveksam till deras stärkare.

Jag har en Line 6, och håller med. Har skitsvårt att få det rena ljudet att låta bra. Det är för många effekter i själva stärkaren antar jag. Jag har dem hellre i pedaler utanför om jag ska använda nån effekt..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Då fick jag mina misstankar bekräftade med andra ord. Kan säkert ligga en hel del i det du säger om allt för många inbyggda effekter. De flesta andra stärkare tillverkarna nöjer sig ju ofta med 3 - 4 st inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goranpaa:

En liten följd fråga. Kan man simulera ett liknande gitarr ljud på ett combo som har chorus, flanger och delay tror ni? Utgår från att Andy Summers använder något reverb också?

Vore fint med tips på inställningar.

Det soundet från 1.18 minuter in i videon dvs.

https://www.youtube.com/watch?v=-a0yPjDDTEY

Med Boss katana kan du ju använda Boss tone studio om du inte vill ha det som finns där från början

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=NbDjrojmbck

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Juste! Tack för tipset. Då ska det ju kunna gå att hitta det soundet tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det blev ett tufft val det mellan Blackstar ID Core BEAM och BOSS Katana!

Båda har sina klara förtjänster helt klart. Och de låter fint båda två.
Jag velade fram och tillbaka i säkert 30 minuter innan jag bestämde mig för BEAM.
Katana, har en fördel av en något bättre bas. Men BEAM har ett litet bättre högre register i stället. Vilket jag tycker är viktigare i och med att åldern börjar ta ut sin rätt med hörseln i diskanten. Jag fyller 64 nu i höst nämligen.

Blackstar ID Core serien, har ju också fördelen av en stor ljudbild i och med att de har stereo ljud typ som en sound bar för TV.

Handhavandet, är lika bra på båda.
Och jag blev glad över att mitt vardags rum inte ändrade ljud karaktären märkbart mot när jag testade stärkaren i butiken. I alla fall har jag inte upplevt någon försämring av detta.

Men går man på utseendet? Då är Katana 50 snyggare än Blackstar BEAM.

Jag är övertygad om att jag kommer att trivas bra med BEAM.

Permalänk
Medlem

Ville bara berätta att jag är fortsatt mycket nöjd med denna förstärkare.