Windows 10 bootar inte ibland vid uppstart på morgonen.

Permalänk
Medlem

Windows 10 bootar inte ibland vid uppstart på morgonen.

Hej!

Jag har ett ganska svårsökt problem. Ungefär 1 gång per 10 så bootar inte Windows 10 upp vid uppstart på morgonen. Bios går igång så skärmen vaknar men sen går skärmen ner i viloläge och ingen Windows symbol kommer upp. Händer inget när man trycker på knappar eller mus, inga fel-leddar lyser på moderkortet. Resettar jag datorn så postar den som vanligt och fortsätter så under dagen. Bios är uppdaterad, windows är uppdaterad och nyinstallerat efter bios-uppdatering, senaste drivrutiner på gpu. Provat att köra minnena utan överklockning vilket inte gör någon skillnad. Processorn är överklockad till 4,9 på ganska låg volt. Inbillar mig att det antingen är moderkortet eller psun men mottar gärna förslag eller ideér?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7700K
Processorkylare: Fractal Design Celsius S24 240mm
Moderkort: MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION
Minne: Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC
Hårddisk: Samsung 750EVO 250GB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 550W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: 2TB Toshiba HDD + 1TB WD HDD
Temperaturer: Runt 73C processor med full belastning.

MVH

Robert

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burnfoot:

Hej!

Jag har ett ganska svårsökt problem. Ungefär 1 gång per 10 så bootar inte Windows 10 upp vid uppstart på morgonen. Bios går igång så skärmen vaknar men sen går skärmen ner i viloläge och ingen Windows symbol kommer upp. Händer inget när man trycker på knappar eller mus, inga fel-leddar lyser på moderkortet. Resettar jag datorn så postar den som vanligt och fortsätter så under dagen. Bios är uppdaterad, windows är uppdaterad och nyinstallerat efter bios-uppdatering, senaste drivrutiner på gpu. Provat att köra minnena utan överklockning vilket inte gör någon skillnad. Processorn är överklockad till 4,9 på ganska låg volt. Inbillar mig att det antingen är moderkortet eller psun men mottar gärna förslag eller ideér?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7700K
Processorkylare: Fractal Design Celsius S24 240mm
Moderkort: MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION
Minne: Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC
Hårddisk: Samsung 750EVO 250GB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 550W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: 2TB Toshiba HDD + 1TB WD HDD
Temperaturer: Runt 73C processor med full belastning.

MVH

Robert

Spontant kan jag känna att nätaggregatet är lite underdimensionerat. Har du uppgraderat något på sistone?

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: GPU:n är det senaste tillskottet men jag tänker att om PSU:n inte orkade så borde det visa sig under max belastning? Biosen går ju igång och aktiverar skärmen så uppenbarligen får ju GPUn tillräckligt med ström för det. Jag bara spekulerar men visst har tanken slagit mig också. Känns lite trist att köpa ny PSU för att felsöka.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk

@Burnfoot: Hade samma problem efter att ha klockat processorn, fick klocka ner för att få felfri start varje gång. Kanske helt orelaterat till ditt problem men mitt fungerade efter nerklockning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | 32 GB DDR4 3600mhz | Asus TUF RTX 3080 OC | 980 PRO 1TB M.2|
Asus VG279QM | MSI MAG TOMAHAWK X570 | Corsair HX 850 | Noctua NH-DH15 |

Permalänk
Medlem

Hej

Händer mig då och då också. Har haft detta "fel" även på andra äldre datorer och min känsla är att det är relaterat till själva POST sekvensen vid starten. Minne eller initiering av någon kringkomponent. Mitt nuvarande moderkort har ingen postdisplay för hur långt den kommer innan något stallar, händer det trycker jag bara reset tills windows kan boota. (Kan tilläggas att moderkortet har hållit på så här länge, länge!! Gammalt am3+ kort för 8350 cpu, verkar inte ta skada i alla fall.)

Permalänk
Medlem

@Skuggan2014: Okej, hur mycket gick du ner då eller kör du utan överklockning? Då frågar man sig ändå om det beror på moderkortet eller PSU:n?

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Burnfoot:

@KaffeMedKotlett: GPU:n är det senaste tillskottet men jag tänker att om PSU:n inte orkade så borde det visa sig under max belastning? Biosen går ju igång och aktiverar skärmen så uppenbarligen får ju GPUn tillräckligt med ström för det. Jag bara spekulerar men visst har tanken slagit mig också. Känns lite trist att köpa ny PSU för att felsöka.

Ja det kan tyvärr visa sig vara en läropeng. Har du prövat att ta bort överklockningen?

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: Jag har gått ner lite men får kanske prova att köra helt stock en period.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Burnfoot:

@KaffeMedKotlett: Jag har gått ner lite men får kanske prova att köra helt stock en period.

Jag har liknande problem på mitt ROG STRIX Z270H tror dock problemet är löst (bara 2-3 dagar sedan så inte helt säker) genom att stänga av fast boot i bios inställningarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

stänga av fast boot i bios inställningarna

Det här funkade för mig på ROG STRIX Z270G Gaming. Stängde av fast boot både i BIOS och i Windows. Bootar ändå på 20 sek (POST 15s, Windows 5s)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Luktar kallt moderkort. Tvivlar på PSU'n, som du säger så borde den visa svagheter genom load eller inte tillföra någon ström alls under boot dessutom så är det en rent av en kvalitets enhet, 550W är inte heller för lite för ett 1070 t.o.m 1080 system men det skulle eventuellt göra bra om man hade en liten större marginal med typ 650w om man tänker på effektiviteten och fläktkurvan.

Pröva som någon tidigare sade att stänga av fast boot och eventuellt köra stock clocks ett tag, om det inte löser det så skulle jag lämnat in moderkortet.

EDIT: Heheh, märkte att du har skrivit MHz istället för GHz i din signatur, vore ett jäkla helvete att använda datorn om processorn var klockad i 4,9 MHz.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@babloo: Du är bara avundsjuk

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
SpelClockers

Idag blev det problem även när fast boot var avstängt vid kallstart.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Burnfoot:

Hej!

Jag har ett ganska svårsökt problem. Ungefär 1 gång per 10 så bootar inte Windows 10 upp vid uppstart på morgonen. Bios går igång så skärmen vaknar men sen går skärmen ner i viloläge och ingen Windows symbol kommer upp. Händer inget när man trycker på knappar eller mus, inga fel-leddar lyser på moderkortet. Resettar jag datorn så postar den som vanligt och fortsätter så under dagen. Bios är uppdaterad, windows är uppdaterad och nyinstallerat efter bios-uppdatering, senaste drivrutiner på gpu. Provat att köra minnena utan överklockning vilket inte gör någon skillnad. Processorn är överklockad till 4,9 på ganska låg volt. Inbillar mig att det antingen är moderkortet eller psun men mottar gärna förslag eller ideér?

Operativsystem: Microsoft Windows 10 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 7700K
Processorkylare: Fractal Design Celsius S24 240mm
Moderkort: MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION
Minne: Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 SC
Hårddisk: Samsung 750EVO 250GB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 550W
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: 2TB Toshiba HDD + 1TB WD HDD
Temperaturer: Runt 73C processor med full belastning.

MVH

Robert

Hade exakt samma problem i ett par veckor, försvann "tyvärr" av sig självt så har ingen förklaring till de :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Startar, kommer förbi Bios och börjar boota windows med den lilla blå loggan sen slocknar skärmen och jag hör hur alla fläktar varvar ner lite grann bara sen är det bara svart och skärmen blinkar som i vilo läge. WTF är det för fel ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

Ni andra som har problem, kör ni med inloggning (lösenord/pin)?

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk

Hej! Jag har precis samma problem med en dator inköpt i april. Uppdaterat bios, bytt skärm mfl. Testade nu att stänga av fast boot både i bios och windows. Får se om det hjälper. Jag kör med inloggning till windows 10.

Ska man reklamera datorn?

Permalänk
SpelClockers

Jag flashade om bios och då nollställde inställningarna och trodde problemet var löst, men det verkade bara fungera flera dagar irad så det verkar vara väldigt random.

När det fungerat och jag kommit till inloggning igen så har datorn ofta känts seg dom första sekunderna (knapptryckningar tar ett par sekunder innan dom registreras vid inloggning). Testade att stäng av hibernate vilket den gör om man trycket stäng av i windows 10. Jag har gjort det tidigare men windows 10 så man kan inte förvänta sig att inställningar man aktivt går in och gör behålls.
Får se om ett par dagar till om det fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Sir Hitman:

Jag har stängt av inloggningen, verkar ha fungerat så här långt. Ingen egentligen lösning på problemet men verkar ju vara något med den sekvensen som spökar.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Burnfoot:

@Sir Hitman:

Jag har stängt av inloggningen, verkar ha fungerat så här långt. Ingen egentligen lösning på problemet men verkar ju vara något med den sekvensen som spökar.

Okej får testa det om det blir problem igen, det fungerade iallafall ytterligare en uppstart nu med hybridläge avstängt.

Visa signatur