Permalänk
Medlem

1080 ti vattenkylt - höga temperaturer?

Kikar ofta på SingularityComputers, i den senaste videon där han testar systemet han byggt visar han lite statistik och temperaturer i slutet. Se länk nedan.

Han har en loop för två 1080 Ti-kort och en 7700k med två 360/240 slimmade radiatorer, allt överklockat. Han säger i klippet att det är väldigt varmt där i Australien där han bor, 30C. Hemma i Svea rike är det ju inte mer än drygt 20C och jag kör med två loopar för GPU och CPU, två 480 60mm EK XE radiatorer, två D5 pumpar och generösa fläktkurvor. Sammanlagt ganska så mycket bättre förhållanden. Men mitt enda 1080 Ti FE kort ligger på 30-32C "cold boot", idle efter 30min. Hans 2 Ti kort ligger på 20C under load efter 30min.

Så min fråga är: Är det något fel med min loop? Och hur kan han uppnå så låga temperaturer i dem förhållandena??

https://www.youtube.com/watch?v=5zkgGnL3s8Y

May the cores be with you

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Medlem

@Pål1337: Hans temps bör ju enligt termodynamikens alla lagar vara delta. Du får med andra ord typ delta 10-15 grader

Permalänk
Medlem

BS. Kan inte ha en kylvattentemp under rumstemperatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Temperaturen kan ju inte bli kallare än rumstemperaturen så om rumsptemperaturen är 24grader har loopen bara ökats 10 grader vilket är ganska bra

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet att hans 2 överklockade kort ligger på 20c efter 30 min load. Antingen så är hans termometer paj eller så har han radiatorn i frysen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@Pål1337: Hans temps bör ju enligt termodynamikens alla lagar vara delta. Du får med andra ord typ delta 10-15 grader

Aha, så han räknar bort rumstemperaturens inverkan?

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pål1337:

Aha, så han räknar bort rumstemperaturens inverkan?

Exakt, han räknar Temperatur efter - temperatur innan (∆). Alternativt har han datorn i ett kylskåp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensed:

Exakt, han räknar Temperatur efter - temperatur innan (∆). Alternativt har han datorn i ett kylskåp

Hade glömt att man brukar göra så! Tack för upplysningen

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sensed:

Alternativt har han datorn i ett kylskåp

Har sett många personer skriva detta, är folk inte medvetna att detta aldrig skulle fungera?
Ett kylskåp kan inte kyla ner en dator, den skulle gå sönder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Medlem

@Pål1337: Hans båda kort ligger på 31 respektive 33 grader vid idle. Mitt 1080 Ti ligger mellan 31 och 35 grader beroende på rumstemperatur. Det vill säga 31 grader när jag har fönstret öppet under kvällen och det blir riktigt kyligt inomhus, och 35 grader när det blir riktigt varmt i rummet (som en varmare solig dag).

I spel som Witcher 3, Deus Ex - Mankind Divided, Rise of the Tomb Raider, Dragon Age: Inquisition och Mass Effect Andromeda (som genererar mest värme) så ligger grafikkortet på mellan 42-48 grader under load.

Om du frågar mig så är idle inte så intressant då det är svårt att komma under 30 grader även med vattenkylning... om du inte har värmen helt avstängd i huset och fönstrerna öppna under en vinter.

Det viktigaste med vattenkylning... eller rättare sagt, det mest optimala, är att du ligger under 50 grader under våra väderförhållanden och med ett 1080 Ti. Med SLI och parallel koppling så kan 60 grader inte vara helt ovanligt på ena kortet. Men börjar du nå 60 grader på ett singel kort under load så kan det vara värt att undersöka hela loopen om allt står sig rätt till.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Har sett många personer skriva detta, är folk inte medvetna att detta aldrig skulle fungera?
Ett kylskåp kan inte kyla ner en dator, den skulle gå sönder.

Beror väl på hur stor kylskåpet är

En gigantisk stor industrifrys du går in i som är några 100kvm stor kan nog klara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Pål1337: Hans båda kort ligger på 31 respektive 33 grader vid idle. Mitt 1080 Ti ligger mellan 31 och 35 grader beroende på rumstemperatur. Det vill säga 31 grader när jag har fönstret öppet under kvällen och det blir riktigt kyligt inomhus, och 35 grader när det blir riktigt varmt i rummet (som en varmare solig dag).

I spel som Witcher 3, Deus Ex - Mankind Divided, Rise of the Tomb Raider, Dragon Age: Inquisition och Mass Effect Andromeda (som genererar mest värme) så ligger grafikkortet på mellan 42-48 grader under load.

Om du frågar mig så är idle inte så intressant då det är svårt att komma under 30 grader även med vattenkylning... om du inte har värmen helt avstängd i huset och fönstrerna öppna under en vinter.

Det viktigaste med vattenkylning... eller rättare sagt, det mest optimala, är att du ligger under 50 grader under våra väderförhållanden och med ett 1080 Ti. Med SLI och parallel koppling så kan 60 grader inte vara helt ovanligt på ena kortet. Men börjar du nå 60 grader på ett singel kort under load så kan det vara värt att undersöka hela loopen om allt står sig rätt till.

Mäter du temperaturen på ditt kylmedel?

Visa signatur

~May the cores be with you~