Permalänk

PC eller Mac? Vad använder du?

PC
Mac

Varför hsr du valt just den sortens dator?

Visa signatur

Pethead

Permalänk

@Skorpion76: PC. Mer bang for the buck, spel.

Permalänk

Jag sålde min iMac 5k då den började bli seg i vissa program. Ska köpa en pc där jag kan köra både OSX och Windows 10

Permalänk
Medlem

PC. Mer prestanda för pengarna. Kul att bygga själv. Lättare att uppgradera. Kan Windows bättre än OSx. Inbillar mig att det är lättare att anpassa som jag vill ha det och fler prylar/mjukvara är kompatibla med Windows.

Använder datorn mest spel inkl. VR men även lite hemmaserver för web/FTP, styra belysning mm.
För surf, ordbehandling, titta på film etc funkar Mac säkert lika bra.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Mac enbart hemma nu, ifrån och köra Mac, Linux och Win. Spelar inte längre på datorn och jobbar med IT så vill ha det snabbt och smidigt hemma. Och har man iPhone så är samarbetet mellan systemen smidigt som få.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skorpion76:

PC
Mac

Varför hsr du valt just den sortens dator?

Why would you do this?!

Skämt åsido. Först vill jag bara nämna att jag egentligen inte tycker om när "PC" ges betydelsen "persondator som inte är av det specifika märket Apple", men visst … historiska skäl osv.

Har ett flertal datorer med Windows, och Ubuntu Server på servern. På mina stationära datorer är valet enkelt, då jag spelar ibland. Vidare finns en del irriterande problem jag slipper på Windows (samtidigt som jag dock såklart tappar fördelarna med Linux).

Jag hade kunnat ha en MacBook, isåfall med Linux eller Windows, men det erbjöds ingen som uppfyllde mina krav på portar, tangentbord och vikt när jag valde laptop, så det blev en ThinkPad X1 Carbon istället.

Surfplattan är en gammal iPad 4, och idag hade jag inte ens tittat åt något annat märke. Apple dödade all konkurrens när de gav (vissa av) sina plattor 120 Hz-skärm. Det som hindrar mig från att köpa en iPad Pro är att jag inte känner till något sätt att köra userscripts på iOS 10.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En stationär dator med Windows hemma där jag spelar eller gör allt tungt arbete. En Mac i skolan för smidighet, hållbarhet, batteritid och touchpad för studier.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Macbook Pro med Windows 10 och Linux Mint virtualiserat. Kört så i snart 4 år och det funkar mycket bra.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Why would you do this?!

Skämt åsido. Först vill jag bara nämna att jag egentligen inte tycker om när "PC" ges betydelsen "persondator som inte är av det specifika märket Apple", men visst … historiska skäl osv.

TS kanske tycker att Mac är en opersonlig dator och därför inte använder PC? Men jo jag håller med då en Mac ju fortfarande är en PC.

Och som svar på originalfrågan så körs Windows hemma främst pga spel, annars hade Linux varit huvudoperativet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Både och

Speldatorn kör windows, har använt min MBP till allt utom spel.
Dessvärre gav den upp nyligen och jag ska prova på att ersätta den med ipad pro.
Har kvar min mac mini ifall abstinensen från macos blir för stor även om den knappt används nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Enbart PC. Används huvudsakligen till Spel.

Permalänk
Medlem

@Skorpion76: Pc/Windows och linux ,Hade gärna provat mac om man haft råd med en

Permalänk
Medlem

Kör numera heltid på Windows. Har varvat lite mellan Win och Mac genom åren. Haft 3 macar tidigare och kört Linux till och från (som jag aldrig fått att funka smidigt, tyvärr alla pingvinälskare ).

Sen Win10 kom känner jag inte alls för att gå tillbaka till Mac. När det var Windows 7 (och tidigare) mot OSX så vann OSX.

Windows 10 makes me happy.

Permalänk
Medlem

"IBM/PC-kompatibel"
Ger mig större frihet och möjligheter när det gäller pris/budget, val av komponenter, samt bättre förutsättningar att låta burken leva vidare med annat syfte, även efter att den slutat vara relevant som primär Desktop/Workstation.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

PC hemma eftersom jag huvudsakligen spelar med den. Vidare älskar jag att uppdatera den på olika sätt vilket bara går med PC samt möjligheten att anpassa den på så många olika sätt (utseendemässigt/hårdvarumässigt). På jobbet har jag också en PC vilket passar fint för det jag jobbar med.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

PC, Linux och Mac i den ordningen. Vet knappt varför jag har en macbook, jag trivs verkligen inte med den. Linux skulle jag helst använda 24/7 men allt fungerar inte där, därav sitter jag fast med windows...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Mac privat, PC på arbetet.

Permalänk
Avstängd

Windows hemma på de stationära eftersom jag spelar ibland och inte är gjord av pengar.

Windows/Thinkpad på laptopen på grund av hållbarhet, kvalitet, batteritid och tangentbord.

Windows på min Surface och Android på min andra surfplatta och på de flesta telefoner. Ett par Iphones för att alla företag envisas med att ha de som jobbtelefoner.

Windows på jobbet för att det jag jobbar med kräver det och dessutom finns inte tillräcklig prestanda att få på någon Macbook.

Permalänk
Medlem

Har både Mac och PC men använder mestadels PC eftersom Mac med sina inlåsningar till sitt egna ekosystem inte spelar så bra ihop med resten av världen. Dessutom ogillar jag hur man försvårar för kunder att utföra egen service. Paradoxalt nog gillar jag Iphone även om IOS numera inte är så lättbegriplig alla gånger...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Linux (mest pga bara två alternativ )

Hemma har jag även Windows, tills dess att linux stödjer alla spel jag vill lira.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Linux och BSD. Även separata speldatorn kör Linux, har ingen lust att stödja speltillverkare som förbiser min plattform
Anledningarna är många... Givetvis inte Apple då det inte går att modda, köpa delar löst, spela etc.

Permalänk
Medlem

Jag kör främst MacOS Sierra (huvuddator) och i andra hand Windows 10 (kopplad till TV).

Windows 10 kör jag även virtuellt under MacOS, när jag vill köra MultiAVCHD (eller liknande) eller vill bränna bluray och skanna hur bra/obra bränningarna blev. (stödet för optiska skivor är lite svagare i MacOS).

Jag kör givetvis på PC, då det är så enormt mycket billigare än Mac. (Men vi har även en äldre Macbook Pro). Kul att bygga själv också.
Har kört "hackintosh" sedan 10.4.8 till och från, på allvar sedan hösten 2010 då jag byggde min nuvarande burk (sedan dess lite uppgraderad). Kring Snow Leopard 10.6.x runt 2009 kändes det som att Mac hade fått lite vind i seglen och allt fler program blev tillgängliga så det var inte riktigt lika nödvändigt att köra Windows. Dessutom lite kul att få igång OSX på en PC, och sedan leka med Fusion Drive osv.

Skulle man ha en 4-kärning imac 2010, dessutom lägga till SSD och (extern) bluraybrännare och USB3 kostade det fläsk, jag kom undan med en budget-pc med moderkort för knapp 1000kr och cpu för ca 1500 (core i5 760), SSD och Bluray kostade också kring tusenlappen vardera. Minne likaså antar jag, oavsett hade en maxad 21" iMac på den tiden inte klarat det jag ville, och 27" var helt vansinnigt dyr med SSD som tillval. En Mac Pro var givetvis inte aktuell pga priset.

MacOS har jag igång dygnet runt, mer eller mindre, Windows-burken när jag ser på TV (film/streaming/Bluray), behöver fippla med videoredigering/bränning (har svårt att hitta en ersättare till MultiAVCHD etc tyvärr faktiskt) eller när barnen ska spela spel och Nintendo Wii inte duger.

Nästa större uppgradering är en 4K-skärm, på 21-24", men jag tycker de är lite väl dyra fortfarande. Hoppas (och tror) att min burk klarar MacOS åtminstone under 2018 också, sen får vi se.

Angående operativsystem så är jag rätt gammeldags. Det första operativsystemet jag kunde någorlunda vara AmigaOS, som var en bra kombination av GUI och textkommandon. Mac är rätt likt på sätt och vis numera, mycket bättre än Mac var på 90-talet innan OSX kom. Det kanske går att hävda att någon Linuxdist är mer "Amigaish" än MacOS, menmen...
Windows 10 duger, men jag upplever det som rörigt. Vansinnigt svårt att hitta och ändra inställningar. Kände mig mer "hemma" i Windows XP (första Windows som var användbart, som hemdator, med "riktig" multitasking och NTFS), och borde väl egentligen köra Windows 7, men man vill ju köra det senaste...och Win 10 är säkert effektivare när man väl kör något program och det är väl det Windows och MacOS främst är för oss användare numera, programstartare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

jag ser inga fördelar med en Mac över Windows. Men om microsoft fortsätter som de gör och Apple öppnar upp Mac OS och integrerar Vulkan så kanske de har en framtid.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Kör PC, men gillar Mac på bärbara sidan. I år ville jag ha en laptop för cirka 9000-10000 men Air:en var så utdaterad så det fick bli en Dell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag ser inga fördelar med en Mac över Windows. Men om microsoft fortsätter som de gör och Apple öppnar upp Mac OS och integrerar Vulkan så kanske de har en framtid.

Terminalen i OSX var för mig den stora fördelen tidigare. Nu finns ju Linux bash shell i Windows 10 dock vet jag inte hur bra det funkar.

Den stora nackdelen med Windows 10 är att den uppdaterar och startar om av sig själv. Det är oacceptabelt för mig.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd

Mac är också en PC..

Jag har en Windowsdator. Varför? Jag gillar att spela, och ha drivrutiner till allt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Macbook på bärbara sidan.
PC på stationära.

Sitter jag ens på en stationär är jag uppenbarligen intresserad av prestandan, bäst prestanda/kr blir via eget bygge. Nu äger jag dock inte längre någon PC och har inte gjort det på 2 år. Flyttade helt enkelt mitt spelande till PS4, så enda datorn jag äger privat är en macbook. Har dock PC på jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Slog mig nu att den här tråden finns för denna diskussionen:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/957165-pc-eller-mac-den...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

@Json_81: Fast den tråden är PC eller Mac. Här verkar det finnas utrymme för oss som kör PC och Mac.

För övrigt: Använt Mac från Mac Plus och framåt, PC från 286:or och Win 2.0 och framåt. Både miljöerna på samma skrivbord sedan 20 år tillbaka (från 3.11/NT-tiden), såväl separata maskiner som i samma dator med Bootcamp och Parallells.

Har kört alla Windowsversioner i något sammanhang från 2.0 och framåt. Med undantag för Windows ME. Har levt på mina kunskaper om Mac och har fortfarande min infrastruktur på Mac. Fast numera måste jag kolla under Äpplet vilken OS X-version jag kör. Svär idag lika mycket framför alla datorer oavsett plattform.

Permalänk
Medlem

Mac för allt personligt jag inte vill förlora.
Anledning: Stabilitet, relativ frihet från virus/malware, och ett företag som inte lever på sin OS licensiering vilket innebär att det alltid varit enklare vid eventuella problem med OS/systemdisk. Inte för att det hänt ofta de senaste 30 åren.

PC för spel hemma.
Anledning: Utbud.

PC för administrativa jobbgrejer.

Whatever för att faktiskt utföra arbete.