EA: "Mass Effect: Andromeda fick oförtjänt mycket kritik"

Permalänk

Jag håller inte alls med. Även om man bortser från buggarna så var storyn tråkig och karaktärerna färglösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, det var länge sedan det var så. Nu handlar det bara om bandwagon-effekter och youtubers som gör allt för att få views. Folk rage:ar bakom sina tangentbord utan att ens ha spelat spel idag.

Detsamma kan väl sägas om ett visst politiskt parti här i Sverige men det förändrar ju inte det faktim att vi har yttrandefrihet och folk får skriva och tycka vad de vill.

Skrivet av Söderbäck:

Yes. Men det är inte samma sak som att alla håller med om att mängden kritik är rimlig

Nej, såklart inte, men om ett spel fått kritik kanske man borde fixa det som kritiseras istället för att kritistera kritikerna. "Skjut inte budbäraren" du vet?

Skrivet av Hakeemzo:

Håller inte med dig där. Bethesda är en av studiorna som konstigt nog överlever sån här kritik fast alla deras titlar är enormt buggiga vid release.

Jag har diskuterat detta på x antal forum med folk över varför, och enligt dem så förväntar sig konsumenter att spelen är buggiga ifrån Bethesda. Sen överlåter dem moddare fixa konstiga buggar i spelet.

Då har de ju ändå lyckats bygga varumärket på ett sådant sätt att de slipper undan internets handbila, så att säga. Jag tycker det verkar som att marknadskrafterna gör sitt, så att säga

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Testpilot

Jag kan förstå hans uttalande till en viss mån;
Kritiken som "dödade" spelet var mycket kring animationer, speciellt ansikterna - Men det visade ju sig att det inte ens var studion som hade gjort dem, utan det var outsourcat av 3.e part.

Spelet i sin helhet är riktigt bra, tycker helt klart det är en förbättring över 3.an på alla plan (även över 1.an och 2.an när det kommer till 'game mechanics') - Sedan vad man tycker om storyn är ju rätt subjektivt, men jag har inte haft något problem värt att nämna med den biten.

Spelet har patchats upp till en mer än duglig nivå, och för 199:-179:- som spelet kostar på Origin-rean just nu så är det ett rent kap!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ozzed:

Detsamma kan väl sägas om ett visst politiskt parti här i Sverige men det förändrar ju inte det faktim att vi har yttrandefrihet och folk får skriva och tycka vad de vill.

Visst, men det var inte vad som diskuterades.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Är man dom enda människorna i galaxen så åker moralen ut genom luftslussen

Man (jag) är även ganska flexibel när det gäller ras och kön.

Permalänk
Medlem

Han är väldigt noga med sina ordval.

Säger "maybe we could have done" när det är tydligt att det var definitivt problem i spelet.

Säger "you buy the game today with everything that's in it today", vill igen inte erkänna att det var kaos vid lanseringen och säger istället allt är bra NU, vilket han har rätt iofs.

Spelet var inte värt de pengarna när det släpptes men den är betydligt mer slipat nu.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Om jag skall tala för mig själv så älskade jag kontrollerna, striderna och den fina Frostbite-motorn med grafiken. Ändå spelade jag mindre än 10 timmar och tappade helt lusten att spela vidare.

Tekniskt är spelet jättebra men innehållslöst och jag fångades inte av en enda karaktär eller händelse i handlingen.

Så är det. Men multiplayer var kul. Där slipper man dåliga animationer, propaganda och tråkiga karaktärer

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Denna bilden beskriver läget rätt bra. Andromeda vs Hellblade

Meh, jag förstår absolut tanken, men saken är den att HellBlade endast har en huvudkaraktär + några fiender (med ytterst lite variation) + egentligen bara 1 location.

Skapa ett spel som Mass Effect med 1000tals karaktärer & dialoger + alla olika världar, i samma grafiska nivå som HellBlade är nästan omöjligt just nu. Skulle kräva så fruktansvärt mycket tid.
Men ser fram emot den tiden...

Och JA, jag tycker att MEA animationsproblem gav spelet ett oförtjänt dåligt rykte, är själv nöjd med spelet utöver det.
De klarade av att göra mycket spel på 1 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, såklart inte, men om ett spel fått kritik kanske man borde fixa det som kritiseras istället för att kritistera kritikerna. "Skjut inte budbäraren" du vet?

Samma sak som med exempelvis kritiken kring windows 10. Yadda yadda.
Det finns kanske spridda åsikter om kritiken är på en rimlig nivå i många lägen.

Om kritiken var rättfärdigad i det här fallet eller inte har jag däremot ingen aning om. Har inte satt mig in i kritiken och inte spelat spelet heller ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Så är det. Men multiplayer var kul. Där slipper man dåliga animationer, propaganda och tråkiga karaktärer

Vad för propaganda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Samma sak som med exempelvis kritiken kring windows 10. Yadda yadda.
Det finns kanske spridda åsikter om kritiken är på en rimlig nivå i många lägen.

Om kritiken var rättfärdigad i det här fallet eller inte har jag däremot ingen aning om. Har inte satt mig in i kritiken och inte spelat spelet heller ;).

Ja det skulle kunna vara lite samma sak där. Kritiken av Windows 10 handlar ju ofta om att det var "halvfärdigt" när det släpptes, och sedan så hänger det där liksom kvar. Det visar bara hur otroligt viktigt det är att släppa en produkt som uppfattas som bra från dag ett, annars får man fan för det i flera år efteråt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Detsamma kan väl sägas om ett visst politiskt parti här i Sverige men det förändrar ju inte det faktim att vi har yttrandefrihet och folk får skriva och tycka vad de vill.

Ja, Vänsterpartiet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det skulle kunna vara lite samma sak där. Kritiken av Windows 10 handlar ju ofta om att det var "halvfärdigt" när det släpptes, och sedan så hänger det där liksom kvar. Det visar bara hur otroligt viktigt det är att släppa en produkt som uppfattas som bra från dag ett, annars får man fan för det i flera år efteråt.

Finns en del kritik kring windows 10 och övervakning också. Kring det här finns det ju också åsikter om kritiken är rättfärdigad eller ej.
Jag håller med i det du säger om att man säkerligen förtjänar kritik om man släpper ofärdiga produkter. Det kan vara en rimlig barometer i flera lägen.
Men det är väl inte så enkelt att all kritik alltid är "rätt". Jag köper exempelvis inte trumps kritik av media rakt av och något som mediahusen bara ska lyssna blint på. Åsikterna kring kritikernas åsikter kan också diskuteras i vissa lägen.
Min poäng är att det inte måste vara något märkligt att man yttrar sig om att att kritik i alla lägen inte är 100% balanserad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Vad för propaganda?

Oj. Det är mycket. Det vanliga sjw-köret. Passa på och köp spelet på rea om du är mer nyfiken

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av fiskebulle:

Jag håller med, kritik borde snarare riktas till utgivaren EA, som först ger uppdraget till en oerfaren studio, och sedan väljer att lansera en ofärdig produkt.

Skrivet av The-Architect:

Varför ska vi konsumenter bry oss om vad utgivaren tycker eller vems fel det var? Ett ofärdigt eller dåligt spel blir inte bättre av att utgivaren och utvecklaren skyller på oss konsumenter. Gör bättre spel i stället för att dra snyfthistorier.

Spelet var ju fortfarande dåligt oavsett hur utvecklingen såg ut. Se på Dragon Age II, spelet fick 1/4 av tiden på utvecklingen som de tidigare Dragon Age: Origin fick, EA vet att tid + pengar = resurser och de rä väl medvetna om att man behöver pumpa in resurser för att få en bra produkt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är helt ok, det är absolut inte katastrofalt dåligt som vissa verkar tycka, men det håller inte samma klass som tidigare spel.

Men jag ångrar inte köpet, spelet gav runt 100 timmar speltid och det var underhållande, grafiken är väldigt bra också.

Det sämsta i spelet är tyvärr att storyn och speciellt karaktärerna aldrig blir riktigt intressanta, och det har alltid varit Mass Effects storhet.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Spelet har patchats upp till en mer än duglig nivå, och för 199:-179:- som spelet kostar på Origin-rean just nu så är det ett rent kap!

Kruxet är att ett "dugligt" spel ändå inte håller den nivå som de som fascinerades av Mass Effect förväntar sig.
Mass Effect Andromeda hade den otacksamma uppgiften att följa upp en klassisk serie och gjorde det genom att använda samma formel, men utan orginalets originella och briljanta koncept. Istället fyllde de på med material som var måttligt engagerande. Innehållet är svagt.
Inte kass, bara klent.

Folk blev besvikna. Det var lätt att göra narr av animationerna, men de var egentligen inte grundproblemet. Problemet var, och är, att spelet inte är engagerande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Oj. Det är mycket. Det vanliga sjw-köret. Passa på och köp spelet på rea om du är mer nyfiken

Jag varvade spelet förra veckan. Berätta, jag vill veta vad som är så SJW med spelet. Jag brukar störa mig på SJW-fasoner men jag kände inget speciellt när jag spelade spelet och bah fan är det för för SJW skit? Eftersom du tycker mycket i spelet är SJW så får du ge några exempel.

Permalänk
Inaktiv

Varför stänge de ned studion då? Topkek

Permalänk
Medlem

Ett annat EA-spel som verkligen fick oförtjänt mycket negativ kritik är Mirror's Edge Catalyst. Men den serien är väl inte stor nog för att förtjäna ett pressuttalande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Jag varvade spelet förra veckan. Berätta, jag vill veta vad som är så SJW med spelet. Jag brukar störa mig på SJW-fasoner men jag kände inget speciellt när jag spelade spelet och bah fan är det för för SJW skit? Eftersom du tycker mycket i spelet är SJW så får du ge några exempel.

Det ska inte behövas för någon som spelat spelet i min mening. Antar att vi tycker olika då.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Mycket bra spel i mitt tycke. Störde mig endast på ansiktsanimeringarna vid ett par tillfällen innan det patchades bort.

Stort och episkt och sköna karaktärer som inte var överdrivna try-hards som tvåan tyvärr led av.
Rakt igenom så var det en skön avslappnad resa.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Oj. Det är mycket. Det vanliga sjw-köret. Passa på och köp spelet på rea om du är mer nyfiken

Tänkte faktiskt inte på just det, trots att jag brukar vara allergisk mot SJW-köret... Några exempel? Helt ok att länka om du inte orkar rabbla!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Mycket bra spel i mitt tycke. Störde mig endast på ansiktsanimeringarna vid ett par tillfällen innan det patchades bort.

Stort och episkt och sköna karaktärer som inte var överdrivna try-hards som tvåan tyvärr led av.
Rakt igenom så var det en skön avslappnad resa.

Håller fullständigt med.
Trevlig stämning och njutbart.
Bästa stridssystemet av alla ME spelen utan konkurrens.
Till o med rätt mysigt med bilskrället.

Synd att det inte verkar bli någon uppföljare.

(Spelar det just nu för första gången, har bara slutet kvar och vill helst inte vara färdig...)

/C

Permalänk
Medlem

Klart det inte är perfekt, animationerna är lite stela och det är rätt att man kritiserade detta, helt klart. Men det gick till överdrift tycker jag.

Har inte klarat ut spelet än men tycker spelet är bra än så länge i vart fall, säkert klarat minst 20-30% av spelet iaf. Kanske mer. Ligger kanske inte på ME1-3 nivå dock, det ska sägas. Storyn och takten i spelet känns inte lika tight.

Men har kul när jag lirar och hade ju sett fram emot fler spel i Andromeda där de tatt åt sig kritiken och skapat en superuppföljare! Nu vågar de ju garanterat inte detta...bara sopar allt under mattan istället. Trist.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Gremanz:

Varför stänge de ned studion då? Topkek

För att Patrick inte sköter de ekonomiska besluten?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan man ta betalt för något och det skulle visa sig vara defekt så e d självklart mål för kritik. Lite som att köpa en ny mobil och få ett repigt exemplar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det ska inte behövas för någon som spelat spelet i min mening. Antar att vi tycker olika då.

Haha förväntade mig detta svar. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Tänkte faktiskt inte på just det, trots att jag brukar vara allergisk mot SJW-köret... Några exempel? Helt ok att länka om du inte orkar rabbla!

Skickades från m.sweclockers.com

Palla länkade "åsikter", det är ju inte genuint. Man skall kunna framföra sina egna tankar, inte hänvisa till hur någon annan ser på det. Han behöver ju inte rabbla upp allt, utan bara ge några exempel. Jag är som dig, är också allergisk SJW-tramset och jag tänkte inte alls att detta är SJW-infesterat som vissa påstår.

Permalänk
Medlem

Första intrycket gör mycket. Är spelet buggigt och trasigt vid lanseringen så är det svårt att bli av med det (välförtjänt) dåliga ryktet. Att patcha betyder ju att "lappa". Man vill ju inte köpa en tröja med ett stort hål i, och hoppas att de ska komma och lappa ihop det om 3 månader.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD