Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Permalänk
Melding Plague

Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Debatten kring radio- och TV-licensen har pågått länge, men nu uppges denna vara på väg att avskaffas för att ersättas av ett nytt system där avgiften istället dras på skatten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Rackarns, trodde dom äntligen skaffat ett system liknande betal-tv. MEN icke mera skatt åt oss svennar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Det var på tiden

Permalänk
Medlem

Så med andra ord så ska alla betala nu istället, även dom som inte ens äger en TV.

...yay?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Uhm, hur är detta bättre? Nu kommer alla betala licensen. Vi som inte har tv kan enkelt opta ut, men nu tvingas även vi betala.

Bästa vore om de gjorde som med svenska kyrkan, att om man vill stötta SVT betalar man men annars kan man gå ut ur SVT.

Skulle faktiskt helst se att SVT/SR såldes och privatiserades. För femtio år sen fyllde de en funktion, men varför ska public service inte tävla med andra företag om tittarnas pengar. Orimligt.

Permalänk

@MinscS2: så jag tolkar det hittills också :/

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Suveränt, äntligen!!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Om det hamnar på skatten kommer man väl få skriva det i deklarationen (att man inte har någon TV) så får man tebax på skatten

Permalänk
Medlem

JAAAA!!!! Detta är något vi behöver - denna licens är urgammal, detta är en mycket bättre idé! Blev så nyligen som igår kväll uppringd av en kvinna från Radiotjänsten som började anklaga mig om att jag måste betala för TV:n som står hemma hos mig (jag bor i en lägenhet på 5:e våningen och har varken TV eller någon form av TV mottagare hemma). När jag väl sa de magiska orden "har varken en TV eller en TV-mottagare i min lägenhet" med en lugn ton tre gånger på raken så blev hon sur och la på luren.

EDIT: Om denna "Radio och TV skatt" kommer att ligga på ca 500 kr per år för en person som tjänar medellön i Sverige så är det bra! 2000-3000 kr per år... Mindre bra.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Fy fan! Far åt helvete. Jag vägrar betala ett öre för denna förbannade public service-smörja. Det vore ypperligt, som ovan påpekar, om det gick att göra likt med den svenska kyrkan.

Jag betalar inte en krona till Radiotjänst idag och jag är verkligen inte sugen på att göra det igen. Mer skatter, hurra. Jag är redan måttligt road över kemikalieskatten.

Den dagen SVT slutar upp med den hårda vänstervinklingen, då kanske det kan vara värt ett par kronor.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Låter bra i teorin om det blir runt 500:- per person och år. Men låt mig gissa, de ska ha 2000-3000:- per person och år. Då blir väl nya grejen att man hittar på avdrag på deklarationen varje år så man får tillbaks det som orättfärdigt betalats in...

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir av för det skulle bli bättre på alla sätt och förhoppningsvis billigare för os Radio/TV ägare i slutändan.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så med andra ord så ska alla betala nu istället, även dom som inte ens äger en TV.

...yay?

Staten måste väl få in pengar nu igen efter deras "stora satsning" på polisen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Som vi haft i Finland några år nu då. Bra så slipper ni alla smitare och så blir det förmodligen så att de fattigaste inte behöver betala någonting.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag ser positivt på det här.

Genom att lägga det som en skatt så sköts allt per automatik, det finns inget som heter fusk längre, och därav behövs inte kontrollanterna på Radiotjänst.

Vilket är bra på flera sätt, sänkt kostnad i och med att inga kontrollanter är anställda, samtidigt som det inte finns några frågetecken angående om alla betalar in eller ej.

Fler betalar, och betalar mindre per person.

Då slipper vi även att kontrollanter gör misstag som i fallet med @Allexz tidigare i år.
Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ni som firar att det äntligen blir på skatten, inser ni inte att ni som inte har kommer få betala?
Är ni fler i hushållet t.ex över 18 och fortfarande bor hemma så kommer alla i familjen att betala vs som idag där hushållet betalar en tillsammans så kommer alltså bli dyrare för alla?
Fast så länge inte skatten höjs så kommer det ju tekniskt sett inte drabba nån ekonomiskt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-8700K 4,2GHz (kyls med Noctua NH-D15) MOBO: ASUS ROG MAXIMUS X HERO - ATX / Z370
GPU: EVGA GeForce GTX 1080 FTW2 Gaming, SSD: Samsung SSD 960 EVO 250GB, SSD Samsung 850 PRO 256GB LAGRING: 2 x WD Intern Hårddisk Red 3TB SATA III
PSU: EVGA SuperNOVA G3 650W Gold Rated CHASSI: Fractal Design Define C RAM: 2 x Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz = totalt 32GB

Permalänk
Medlem

Detta är ju dock inte beslutat av riksdagen ännu, så som rubriken vill få det verka som.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ska man behöva skattesmita för att slippa betala.

Permalänk
Medlem

Om detta underlättar/gör det bättre för Public service så är det väl bra. För mig personligen spelar det ingen roll om jag får en e-faktura eller om det dras via skatte sedeln.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Det här trodde man aldrig för ungefär 4 år sedan och lite mer när datorer, surfplattor och mobiler skulle ingå i licens.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Privatkopieringsavgiften nästa?

Vet inte riktigt vad jag tycker om detta eftersom jag inte betalar något nu. Men tycker det är bra att ett föråldrat system ersätts, sedan får man ta en diskussion om vad public service har för uppgift separat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte är rena public service kanaler så ska man inte behöva bettala om man inte vill.
Har inget emot att bettala om det skulle vara så att det fanns en TV och radio kanal som verkligen var ren public service. Men nu är det ju annat skit på dessa kanaler också som inte hör dit. Flytta underhållningen till en bettaltjänst istället som normala företag måste göra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

"Ändringen innebär att systemet görs om för första gången på 110 år, där licenser för tv-innehav sedan 1907 betalats av svenska medborgare."

Jag är ganska säker på att ingen betalade TV-licens 1907? Radiolicens kanske... När kom TV till sverige? Sent 50, tidigt 60 tal?
Men det är ju kul att dinosaurierna äntligen fattar att tekniken sprungit ifrån dem.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ser hellre att den skatten går till något vettigare än att betala några stållar som producerar medioker underhållning.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Äntligen... kan man bara säga.

Förresten... finns det några som gnäller mer än svenskar?

Permalänk
Medlem

Elen mäts ju. Varför inte ha en mätare i varje tv mottagare så får man en räkning baserad på minutrarna man nyttjat kanalerna. Då får de som använder tjänsten betala mycket och vi som aldrig har tvn inkopplad får det gratis. De kommer säkert lägga "taket" på en sån nivå så att typ alla utan betalar maxavgiften.
Men jag får väl kika mängder på SVT play så man får valuta för pengarna om det slår igenom.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Den dagen SVT slutar upp med den hårda vänstervinklingen, då kanske det kan vara värt ett par kronor.

Håller med. Men jag tycker att SR är den riktigt stora boven. Som Janne Josefsson berättade om i sitt sommarprat och även bekräftade att det är en klar majoritet av vänstervridna människor som arbetar där.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/916906?programid=2071

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Bra, förhoppningsvis så sitter det kompetent folk i makten som kan ta ner public services budget till mer normala nivåer samt rikta om SVT att bli mer fakta och nyhets orienterat.

Permalänk
Medlem

SVTs propaganda ska inte få mina skattepengar!

Permalänk
Medlem

De enda som har skäl att jubla åt detta är de som tittar på tv mest. Arbetslösa, pensionärer, lösdrivare av annat slag.
De som sliter för att få ihop pengar till sitt uppehälle och inte har tid att titta på TV, ja de ska bannemig betala.