25k D2 build, längesedan jag plockade ihop något!

Permalänk

25k D2 build, längesedan jag plockade ihop något!

Nu när Destiny 2 äntligen släpps på PC så måste jag skaffa en ny.
Har i alla fall lånat och ärvt de flesta datorerna jag använt de senaste åren, och släpat mig igenom heta titlar på low. Detta kommer bli mitt andra PC-köp sedan 2008. (Har hänt en del sen dess!)

Mitt huvudbehov är till att börja med Destiny 2, sen är jag intresserad av andra stortitlar som Anthem och vill självklart ha en stadig rigg som pallar tungdriva-oannonserade spel i framtiden på en 21:9 skärm i 1440p.
Streaming och videoeditering och diverse är inget jag prioriterar. Bojkottar mekaniska diskar och prioriterar ej lagring överlag.

Min budget ligger på 25k, då med en 21:9 skärm inräknad. Kan bli svårt att uppnå men får väl lägga till några coins i värsta fall!

Detta build har jag fokuserat på ett lite dyrare Moderkort och Nätaggregat för framtida SLI, samt G-skill minnen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10648882/

Detta build hoppar jag G-skill minnena, kör ett billigare moderkort och nätaggregat och kör en Ryzen 1500 istället för 1700

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10648892/
--
Mitt största dilemma med builden är att jag ej vet hur mycket extra prestanda jag får ut på att köra med G-skill minnena vs Corsair, samt R5 vs R7.

Har ni några tips, eller eventuella mer prisvärda ändringar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När jag läste d2 build så kom diablo 2 fram i tankarna då det kommer vara det originella d2 alla dagar i veckan.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

R5-builden är långt mer prisvärd än R7-builden som du länkade. Tycker själv att SLI/Crossfire är helt värdelöst att ha nuförtiden då det håller på att försvinna.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Nu när Destiny 2 äntligen släpps på PC så måste jag skaffa en ny.
Har i alla fall lånat och ärvt de flesta datorerna jag använt de senaste åren, och släpat mig igenom heta titlar på low. Detta kommer bli mitt andra PC-köp sedan 2008. (Har hänt en del sen dess!)

Mitt huvudbehov är till att börja med Destiny 2, sen är jag intresserad av andra stortitlar som Anthem och vill självklart ha en stadig rigg som pallar tungdriva-oannonserade spel i framtiden på en 21:9 skärm i 1440p.
Streaming och videoeditering och diverse är inget jag prioriterar. Bojkottar mekaniska diskar och prioriterar ej lagring överlag.

Min budget ligger på 25k, då med en 21:9 skärm inräknad. Kan bli svårt att uppnå men får väl lägga till några coins i värsta fall!

Detta build har jag fokuserat på ett lite dyrare Moderkort och Nätaggregat för framtida SLI, samt G-skill minnen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10648882/

Detta build hoppar jag G-skill minnena, kör ett billigare moderkort och nätaggregat och kör en Ryzen 1500 istället för 1700

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10648892/
--
Mitt största dilemma med builden är att jag ej vet hur mycket extra prestanda jag får ut på att köra med G-skill minnena vs Corsair, samt R5 vs R7.

Har ni några tips, eller eventuella mer prisvärda ändringar?

bra paket du satt ihop, men ändrade lite saker för att trimma till det lite. Lade till en bättre processorkylare, har en likadan och den är väldigt tyst, särskilt i jämförelse med standard. Sedan lade jag till en 500GB SSD ist för 250, ett billigare grafikkort som fortfarande presterar på topp, 2400mhz minnen (då prestandavinsterna är marginella/försumbara när du sitter på ett 1080ti/Ryzen 7. Moderkort bytte jag till ett som låg bättre i pris utan att tappa prestanda. Till sist lade jag till ett kalasbra nätagg som dessutom fanns i lager, till skillnad från det du valt. Gällande R5 vs R7 får din plånbok avgöra om dom extra kärnorna är värda pengarna, ingen av processorerna är "dåliga", visst kommer R7 klara sig lite längre än R5, men hur länge vet vi inte, så välj med plånboken, du kommer inte bli missnöjd oavsett.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10649001/

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

bra paket du satt ihop, men ändrade lite saker för att trimma till det lite. Lade till en bättre processorkylare, har en likadan och den är väldigt tyst, särskilt i jämförelse med standard. Sedan lade jag till en 500GB SSD ist för 250, ett billigare grafikkort som fortfarande presterar på topp, 2400mhz minnen (då prestandavinsterna är marginella/försumbara när du sitter på ett 1080ti/Ryzen 7. Moderkort bytte jag till ett som låg bättre i pris utan att tappa prestanda. Till sist lade jag till ett kalasbra nätagg som dessutom fanns i lager, till skillnad från det du valt. Gällande R5 vs R7 får din plånbok avgöra om dom extra kärnorna är värda pengarna, ingen av processorerna är "dåliga", visst kommer R7 klara sig lite längre än R5, men hur länge vet vi inte, så välj med plånboken, du kommer inte bli missnöjd oavsett.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10649001/
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10649009/

Tacksam för feedback!
Kan ej skada med mer utrymme, men samtidigt inget jag prioriterar.
Presterar grafikkorten exakt lika bra? I så fall tack för upplysningen!

Har hört en del om att Ryzen gillar snabba minnen, har du någon graf eller ett test där dom visar hur stor skillnaden är med nästan 1000mhz mer?
Har dessutom hört gott om kylaren man får med Ryzen så rullar nog på den ett tag i så fall. Blir nog vattenkylning i framtiden.

Angående PSU, den har ej semipassiv fläkt vilket intresserar mig. Vet du hur användbart detta egentligen är eller skulle den bara slå av vid tex surfande?

Återigen tack för ditt engagemang

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Har hört en del om att Ryzen gillar snabba minnen, har du någon graf eller ett test där dom visar hur stor skillnaden är med nästan 1000mhz mer?

Kolla in Sweclockers test om detta.

Permalänk
Skrivet av perost:

Tackar!
Som jag förstår det påverkar bara minnena i låga framerates?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Tackar!
Som jag förstår det påverkar bara minnena i låga framerates?

Minnena påverkar mest bara processorn, så ju mer grafikkortet flaskhalsar dessto mindre skillnad gör snabbare minnen. Får man låg framerate så är antingen grafikkortet för klent, och då gör minnena ingen större skillnad. Eller så är det processorn som är för klen, och då kan minnena göra skillnad.

Permalänk

Det är svårt just nu i marknaden, är själv i samma sits som dig OP. Men tycker det ser lovande det du lagt upp, hade nog dragit på R5 bygget

Permalänk

Hej,
jag hade nog valt en NVMe-disk som systemdisk istället för SATA SSD. Samsung 960 Evo (Inet)
Jag har fått de här minnena att funka fint i 3200MHz. De är Cas16, men tror inte det gör så stor skillnad i prestanda mot C14. Är lite mer prisvärda än G-skill minnena. Kör minnena på samma moderkort och Ryzen 7 1700.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Skrivet av surfar_hy:

Hej,
jag hade nog valt en NVMe-disk som systemdisk istället för SATA SSD. Samsung 960 Evo (Inet)
Jag har fått de här minnena att funka fint i 3200MHz. De är Cas16, men tror inte det gör så stor skillnad i prestanda mot C14. Är lite mer prisvärda än G-skill minnena. Kör minnena på samma moderkort och Ryzen 7 1700.

Är sjukt sugen på att prova en NVMe-disk, men hur stor är egentligen skillnaden i prestanda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Megagurra: På pappret ja men inte i verkligheten ännu.
Se tester med olika lagringsmedia i denna tråd https://forums.evga.com/EVGA-X99-Classified-NVMERAM-DriveRAID...

Så man köper en Veyron som man sedan bara får köra i 110/120 km/h på motorväg. +400 km/h kommer man bara kunna uppleva på testbana eller liknande och då inte bara av lagliga skäl. Våra vägar är inte riktigt lämpliga för +400 km/h.

Det är just nu ytters få tillämpningar som verkligen kan ta tillvara hastigheten i NVMe diskarna.

Har själv en NVMe och en SSD RAID0 och i laddning mm av program/spel och OS märks igen skillnad mellan dessa två.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk

@Megagurra:
Kan inte påstå att det är natt o dag-skillnad på NVMe och vanlig SSD, men visst känner jag skillnad i vissa spel och laddtider på Win10. Spelar en del Civilization 6 som är ganska diskintensiv när man startar upp. Där tycker jag ändå att det är skillnad.
Sen så kostar ju de i princip lika mycket, så varför begränsa sig?

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |