Permalänk
Inaktiv

Hjälp med överklockning av 4790k

Tänkte höra om någon har några bra tips då jag känner att jag kört fast lite.

Bootar upp med inställningarna på följande bilder. Ökar sedan VCORE till 1.52V genom XTU och kryper uppåt med multiplier. Går till 5.2Ghz men där dör datorn vid bench. Alltså dör direkt. Skärmen blir svart, ingen BSoD.
Jag kör bara med CPU-Z bench då det är snällt på CPU.
Har även testat med VCCIN på upp emot 2.09V utan skillnad.
Kan det vara min ram som spökar? Kör med cmy16gx3m2a2400c11r och har den inställd på default clock/timings, dvs 1333Mhz 9-9-9-24.

Permalänk
Avstängd

1.52V på en icke deliddad Haswell är vågat! Samt 5,2GHZ?!

Börja med 4,5 och 1,3V..sen utgå efter dessa siffror.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

1.52V på en icke deliddad Haswell är vågat! Samt 5,2GHZ?!

Börja med 4,5 och 1,3V..sen utgå efter dessa siffror.

Hans sign säger "CPU Delid 4790k @ 5Ghz Kyl NZXT Kraken X61"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziddie:

Hans sign säger "CPU Delid 4790k @ 5Ghz Kyl NZXT Kraken X61"

Aha! Såg inte trädet för skogen

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

1.52V på en icke deliddad Haswell är vågat! Samt 5,2GHZ?!

Börja med 4,5 och 1,3V..sen utgå efter dessa siffror.

Tack för tipset men det är inte som att jag började på 5,2 Ghz och 1.5 Volt ;P

Ingen annan som har några tips?

Permalänk
Avstängd

1.5 volt är på tok för mycket.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

1.5 volt är på tok för mycket.

Jag tror inte att mindre volt löser problemet men ska testa. For science!

Permalänk
Avstängd

@anon176726:
Jag tror du behöver läsa på lite om överklockning.
Där finns en maxgräns för allt,Och den har du passerat.
Känns som du är lite noob inom detta.
Därför svarar ingen dig,gissar jag.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

1.52V med NZXT Kraken X61 - vad får du för temperaturer innan den dör? Skulle nog tro att du passerar 95 grader och datorn kraschar/stänger av sig för att inte skada CPU:n.

Kan ju även passa på att skriva att med 1.52V så sliter du väldigt mycket på din CPU - med en så hög spänning kan du räkna med att den dör ganska snart och inte om några år. 1.4V verkar vara max rekommenderade VCORE för Haswell för 24/7 användning

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

1.52V med NZXT Kraken X61 - vad får du för temperaturer innan den dör? Skulle nog tro att du passerar 95 grader och datorn kraschar/stänger av sig för att inte skada CPU:n.

Kan ju även passa på att skriva att med 1.52V så sliter du väldigt mycket på din CPU - med en så hög spänning kan du räkna med att den dör ganska snart och inte om några år. 1.4V verkar vara max rekommenderade VCORE för Haswell för 24/7 användning

Tempen är inte alarmerande hög. Passerar aldrig 100 grader.
Tror jag slagit av alla thermal guards I bios men den kanske dödar sig ändå om det blir för varmt.
Är dock 99% säker på att det inte är det som händer.
Försöker ju mest bara klocka upp för att se hur högt den går att få validerad i cpuz.
Så klart sitter jag inte och försöker köra 1.52v med en kraken som daily driver.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

@prix:
Jag tror du behöver läsa på lite om överklockning.
Där finns en maxgräns för allt,Och den har du passerat.
Känns som du är lite noob inom detta.
Därför svarar ingen dig,gissar jag.

Låter ju helt logiskt att folk inte svarar på en hjälptråd för att TS verkar vara "noob". Om TS inte var "noob" skulle hen behöva fråga om hjälp?
Du verkar inte speciellt kompetent heller när du använder ord som "noob", med det sagt...

Kan du berätta varför den skulle dö på 5.2 Ghz med inställningarna jag postat ovan men inte på 5.1 Ghz med samma inställningar.
Som jag sa i posten innan är inte temps alarmerande höga och är 99% säker på att det inte är en thermal shutdown.

Om du vet hur man klockar högre utan att processorn drar mer effekt så får du gärna berätta för det vore ju det bästa.

Permalänk
Avstängd

@anon176726:
För att då är 5,1 vad din cpu redar ut,är inte svårare än så.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

@prix:
För att då är 5,1 vad din cpu redar ut,är inte svårare än så.

Så nu säger du att ingen man redan innan 1.5v har nått max vad en 4790k kan ge?

Permalänk
Avstängd

@anon176726:
Läs vad jag skriver,jag skrev DIN!
Du lyssnar inte på vad jag och andra sagt.
1.52 volt är alldeles för högt.
Absolut inte högre än 1.4 volt.
Om du vill den ska hålla ett tag framåt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Tempen är inte alarmerande hög. Passerar aldrig 100 grader.
Tror jag slagit av alla thermal guards I bios men den kanske dödar sig ändå om det blir för varmt.
Är dock 99% säker på att det inte är det som händer.
Försöker ju mest bara klocka upp för att se hur högt den går att få validerad i cpuz.
Så klart sitter jag inte och försöker köra 1.52v med en kraken som daily driver.

När man kommer upp i högre frekvenser så brukar CPU:er normalt kräva mycket högre spänningar för att kunna hålla sig stabil. Någon kanske har en CPU som är stabil vid 4.5 GHz med 1.25V VCORE men kanske kräver så mycket som 1.45V VCORE om man ska upp 100 MHz till. Handlar helt enkelt om hur mycket tur man har med sin CPU.

Du kom upp till 5.1 GHz med 1.52V VCORE men så fort du försöker gå upp till 5.2 GHz med samma spänning så kraschar datorn. Detta beror nog på att din CPU kräver en högre spänning för att kunna vara stabil vid 5.2 GHz. Du kan ju alltid testa att öka spänningen till 1.53V om din kylare tillåter detta, men annars är det där gränsen går.

Glöm inte att alla CPU:er är olika, även om de kommer från samma batch. Om någon lyckas få sin CPU av samma modell som din stabil vid 5.2 GHz med 1.52V VCORE innebär detta inte per automatik att du kan förvänta dig samma sak tyvärr. Att en CPU är överklockningsbar innebär inte att den kan överklockar utan problem utan just att den är upplåst - har ju läst om folk som sitter med bl.a. i5-4690K men som knappt kan komma över en 100 MHz överklockning utan att överstiga 1.4V VCORE - dessa har haft extrem otur i "silikonlotteriet" och får antingen nöja sig med en så liten överklock eller byta ut CPU:n mot en annan av samma modell.

Om du försöker att komma upp så högt som möjligt med 1.52V så rekommenderar jag att du även prövat att öka BCLK till 101-103 MHz eller så och se om det går bra! Men du kommer nog dessvärre inte kunna öka multipliern med ett steg till 5.2 GHz om datorn kraschar direkt vid 1.52V VCORE oavsett vilka andra spänningar du ändrar skulle jag tro (frekvens-spänningen håller ungefär en exponentiell kurva vid högre frekvenser).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

När man kommer upp i högre frekvenser så brukar CPU:er normalt kräva mycket högre spänningar för att kunna hålla sig stabil. Någon kanske har en CPU som är stabil vid 4.5 GHz med 1.25V VCORE men kanske kräver så mycket som 1.45V VCORE om man ska upp 100 MHz till. Handlar helt enkelt om hur mycket tur man har med sin CPU.

Du kom upp till 5.1 GHz med 1.52V VCORE men så fort du försöker gå upp till 5.2 GHz med samma spänning så kraschar datorn. Detta beror nog på att din CPU kräver en högre spänning för att kunna vara stabil vid 5.2 GHz. Du kan ju alltid testa att öka spänningen till 1.53V om din kylare tillåter detta, men annars är det där gränsen går.

Glöm inte att alla CPU:er är olika, även om de kommer från samma batch. Om någon lyckas få sin CPU av samma modell som din stabil vid 5.2 GHz med 1.52V VCORE innebär detta inte per automatik att du kan förvänta dig samma sak tyvärr. Att en CPU är överklockningsbar innebär inte att den kan överklockar utan problem utan just att den är upplåst - har ju läst om folk som sitter med bl.a. i5-4690K men som knappt kan komma över en 100 MHz överklockning utan att överstiga 1.4V VCORE - dessa har haft extrem otur i "silikonlotteriet" och får antingen nöja sig med en så liten överklock eller byta ut CPU:n mot en annan av samma modell.

Om du försöker att komma upp så högt som möjligt med 1.52V så rekommenderar jag att du även prövat att öka BCLK till 101-103 MHz eller så och se om det går bra! Men du kommer nog dessvärre inte kunna öka multipliern med ett steg till 5.2 GHz om datorn kraschar direkt vid 1.52V VCORE oavsett vilka andra spänningar du ändrar skulle jag tro (frekvens-spänningen håller ungefär en exponentiell kurva vid högre frekvenser).

Tack för vettig input. Är med på allt du säger. Har köpt denna CPU nyligen då det är ett bra exemplar. Min förra 4790k orkade inte mer än 4.8Ghz innan den slog i voltväggen. Har dock sett CPU-Z validering med denna CPU då den körs i 5.4Ghz på lägre spänning än 1.52V.
Jag kan inte ens få den validerad i 5.3Ghz (har orkat validera den i 5.2Ghz). Men är helt med på att alla CPU har en voltvägg som man får trixa sig fram till att hitta. Kan det vara så att den faktiskt skulle komma upp i 5.4Ghz vid 20C istället för 95C? Du ser inget annat konstigt jag har gjort i bios?

Verkar ha fått den stabil i tunga benchmarks nu på 5Ghz med 1.4V på VCORE och 1.97V på VCCIN. Kör detta som 24/7 setup.
Tror jag kan krypa ned lite på VCORE men är hellre helt säker på stabilitet än att spara in någon grad i temp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Tack för vettig input. Är med på allt du säger. Har köpt denna CPU nyligen då det är ett bra exemplar. Min förra 4790k orkade inte mer än 4.8Ghz innan den slog i voltväggen. Har dock sett CPU-Z validering med denna CPU då den körs i 5.4Ghz på lägre spänning än 1.52V.
Jag kan inte ens få den validerad i 5.3Ghz (har orkat validera den i 5.2Ghz). Men är helt med på att alla CPU har en voltvägg som man får trixa sig fram till att hitta. Kan det vara så att den faktiskt skulle komma upp i 5.4Ghz vid 20C istället för 95C? Du ser inget annat konstigt jag har gjort i bios?

Verkar ha fått den stabil i tunga benchmarks nu på 5Ghz med 1.4V på VCORE och 1.97V på VCCIN. Kör detta som 24/7 setup.
Tror jag kan krypa ned lite på VCORE men är hellre helt säker på stabilitet än att spara in någon grad i temp.

5.0 GHz med 1.4V VCORE stabilt är otroligt bra, det är ett riktigt bra chip. Men jag är inte förvånad att du behöver mer än 1.52V för 5.2 GHz - det är precis som du skriver, där går CPU:n in i spänningsväggen. Har också sett just denna modell i 5.4 GHz med ca 1.50V VCORE och de har haft riktigt tur där, men ja - allt handlar om hur stor tur man har.

Är detta en ny CPU du har eller har någon annan haft den tidigare och överklockat denna? Kan ju även vara så att om en tidigare ägare haft den överklockad länge med en ganska hög spänning så har den degraderat och kräver högre spänningar för att hålla sin överklock stabil.

Jo, har kollat runt på dina screenshots nu och allt är bra ut, inget som verkar "off" eller så. Du kanske kan testa att öka Ring Core, har för mig att man brukar vilja ha den så nära till CPU Core som möjligt, samt överklocka RAM-minnena men annars är allt bra ut tycker jag!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

5.0 GHz med 1.4V VCORE stabilt är otroligt bra, det är ett riktigt bra chip. Men jag är inte förvånad att du behöver mer än 1.52V för 5.2 GHz - det är precis som du skriver, där går CPU:n in i spänningsväggen. Har också sett just denna modell i 5.4 GHz med ca 1.50V VCORE och de har haft riktigt tur där, men ja - allt handlar om hur stor tur man har.

Är detta en ny CPU du har eller har någon annan haft den tidigare och överklockat denna? Kan ju även vara så att om en tidigare ägare haft den överklockad länge med en ganska hög spänning så har den degraderat och kräver högre spänningar för att hålla sin överklock stabil.

Jo, har kollat runt på dina screenshots nu och allt är bra ut, inget som verkar "off" eller så. Du kanske kan testa att öka Ring Core, har för mig att man brukar vilja ha den så nära till CPU Core som möjligt, samt överklocka RAM-minnena men annars är allt bra ut tycker jag!

Tack ska kika mer på Ring Core då. Ramen tänkte jag så att ja har ju klockat ned för att den ska vara stabil och inte bråka med cpu klockningen. Som sagt, detta är ju bara för att testa gränsen. I den dagliga inställningen på 5Ghz kör jag ramen i 2400Mhz.
Jag har ingen aning om det är rätt eller fel, inget jag läst mig till men tänkte att det verkade logiskt att köra ramen på säkra nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Har dock sett CPU-Z validering med denna CPU då den körs i 5.4Ghz på lägre spänning än 1.52V.
Jag kan inte ens få den validerad i 5.3Ghz (har orkat validera den i 5.2Ghz).

Inget konstigt alls, kallas på engelska för degradation.

Gammal, men principen är densamma:
http://www.anandtech.com/show/2468/6

Permalänk
Avstängd

Är svårt att svara på och du har inte varit snål på varken V-core eller vccin i.a.f haha

Enda jag har som referens är 4690k som klarade 4800mhz utan trixxa det minsta men skulle man pressa mer fick man släppa alla strömsparar funktioner och liknande klassiska lösnigar men över 4900mhz dummade den sig med minnena som var 2133 cas 9 i orginal settings så minnena kan vara problem ibland men om det beror på cpu´n inte vart kompis med dom eller värme lämnar jag osagt men det hjälpte att släppa timings och mhz

Men jag tror med du nått max och att den nått validering på 5.4 kan ju även handla om olika moderkort degradering pga så jävla hög volt till att man kan hitta någon sweetspot om man tex kör en blck bump på ett par mhz eller så men brukar inte ge några 200mhz som fattas och problemet jag kommer tillbaks till är att den slår i från pga värme eller brist på spänning men med tanke på vad den matas med går det till värme ev degradering

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Du kanske kan testa att öka Ring Core, har för mig att man brukar vilja ha den så nära till CPU Core som möjligt

Bara en tanke jag fick nu... Borde inte ett ökande av Ring Core volten äta upp större del av VCCIN?
Borde det inte vara bättre att sänka Cache ration och Ring Core så det blir mer kräm över till kärnorna från voltregulatorn?
Kanske tänker helt fel igen inget ja läst eller så lät bara logiskt i mitt huvud

Skrivet av lord_vasagos:

Är svårt att svara på och du har inte varit snål på varken V-core eller vccin i.a.f haha

Enda jag har som referens är 4690k som klarade 4800mhz utan trixxa det minsta men skulle man pressa mer fick man släppa alla strömsparar funktioner och liknande klassiska lösnigar men över 4900mhz dummade den sig med minnena som var 2133 cas 9 i orginal settings så minnena kan vara problem ibland men om det beror på cpu´n inte vart kompis med dom eller värme lämnar jag osagt men det hjälpte att släppa timings och mhz

Men jag tror med du nått max och att den nått validering på 5.4 kan ju även handla om olika moderkort degradering pga så jävla hög volt till att man kan hitta någon sweetspot om man tex kör en blck bump på ett par mhz eller så men brukar inte ge några 200mhz som fattas och problemet jag kommer tillbaks till är att den slår i från pga värme eller brist på spänning men med tanke på vad den matas med går det till värme ev degradering

Tack för input, ja kanske ska lugna mig med mer volt innan ja fått ihop den påbörjade custom loopen xD

Permalänk
Medlem

@anon176726 Ja precis, det verkar som att de flesta brukar dra ner RAM minnet till låga frekvenser för att det inte ska vara "i vägen". Inte helt säker på hur det fungerar för de senare CPU:erna, men med bl.a. Nehalem CPU:erna så drog man oftast ner RAM multipliern innan man överklockade CPU:n då BCLK, som även påverkade RAM hastigheten, justerades också. Men 2400 MHz är väldigt bra för DDR3-minnen!

VCCIN påverkar spänningen från VRM:n på moderkortet. Det verkar vara rekommenderat på många forum att sätta VCCIN = VCORE + 0.4V. Jag är inte säker på huruvida Ring Voltage påverkas av VCCIN, men skulle nog tro att den gör det (någon får rätta mig om jag har fel) och du kommer kanske vara tvungen att lägga sätta VCCIN till något högre än VCORE + 0.4V. Testa gärna och se om du lyckas få det stabilt med VCCIN = VCORE + 0.4V även om du ökar på Ring Voltage!

EDIT: Ang. om du ska sänka Ring (Cache) frekvensen eller ej - det kan ju påverka prestandan i några applikationer. Många verkar skriva att man inte behöver överklocka/ändra på Ring (cache) frekvensen medan andra rekommenderar att försöka få upp den till samma frekvens som CPU cores. Mitt tips är att låta CPU:n vara vid 5.0 GHz med 1.4V VCORE och därefter dra upp Ring (cache) frekvensen så mycket som möjligt, upp till 5.0 GHz om du lyckas med detta, utan att behöva dra upp spänningen på VCCIN allt för mycket. Lyckas du få upp frekvensen till 4.5 GHz eller så är det ändå väldigt bra, och du kommer då han en överklockning som inte bara presterar bra i många olika scenarion utan även håller länge. Tänk även på att även om temperaturerna på CPU:n är bra så kan en väldigt hög spänning slita på den - 1.4V är mer än tillräckligt IMHO medan allt över för vanligt/ 24/7 bruk är nog inte så bra (kommer leda till snabbare degradering samt större risk för att CPU:n går sönder tidigare).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

@icte jo det där med vcore + 0.4 stod i min gamla bios vet jag. Dock sitter ju en iVR på devils Canyon som jag fattat. Vet inte hyr den påverkar vccin osv men det man sätter som vccin skickas från mobo VRM till Cpu IVR. Har försökt läsa mig till vad som är skadligt för Cpu. Om det är förstor skillnad mellan vcore och vccin då jag tänker att det belastar den interna volt regulatorn hårdare. När jag googlat hittar jag ju mest trådar om folk som klockar <5ghz =/

Edit. Jag slog nyss den svenska High score i de 2 översta benchmarksen för 4790k på hwbot =D

Permalänk

@anon176726: Nyfiken på dina temperaturer vis så pass hög klockning och hög spänning.. (Får själv max 70 grader vid belastning med en deliddad i54690K överklockad till 4.8 GHz.)

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av septembro:

@prix: Nyfiken på dina temperaturer vis så pass hög klockning och hög spänning.. (Får själv max 70 grader vid belastning med en deliddad i54690K överklockad till 4.8 GHz.)

Som ja sagt tidigare så försöker jag lägga så lite last på burken som möjligt med de nivåer jag försöker uppnå i denna tråd. Enbart för CPU-Z validering. Men med min dagliga inställning som är 1.4 volt vcore kan det bli upp emot 90 grader vid tung belastning.

IDLE: ~30C (Ljudlös dator)
Spel (Pubg): ~50 grader
CPU Rendering: ~90 grader

(Håller på med en custom loop som ska ersätta Kraken kylaren men oroar mig inte för cpu temp så länge den är under 90 grader)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

EDIT: Ang. om du ska sänka Ring (Cache) frekvensen eller ej - det kan ju påverka prestandan i några applikationer. Många verkar skriva att man inte behöver överklocka/ändra på Ring (cache) frekvensen medan andra rekommenderar att försöka få upp den till samma frekvens som CPU cores. Mitt tips är att låta CPU:n vara vid 5.0 GHz med 1.4V VCORE och därefter dra upp Ring (cache) frekvensen så mycket som möjligt, upp till 5.0 GHz om du lyckas med detta, utan att behöva dra upp spänningen på VCCIN allt för mycket. Lyckas du få upp frekvensen till 4.5 GHz eller så är det ändå väldigt bra, och du kommer då han en överklockning som inte bara presterar bra i många olika scenarion utan även håller länge. Tänk även på att även om temperaturerna på CPU:n är bra så kan en väldigt hög spänning slita på den - 1.4V är mer än tillräckligt IMHO medan allt över för vanligt/ 24/7 bruk är nog inte så bra (kommer leda till snabbare degradering samt större risk för att CPU:n går sönder tidigare).

Ja tror inte cache klockan gör så mycket. Kör 4ghz på den 5ghz setupen.
Är inte så orolig för att slita på CPU. Tror de håller längre än man tror sedan är den ändå gammal och dålig om 2 år. Men väntar lite med högre volt tills ja fått ihop min custom loop som sagt😀
Då ska ja nog våga mig upp på 1.6v

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla som svarat i tråden men jag kör ett MSI Z97 Gaming 5 och jag har en i7 4790K @ 4.8ghz och kan köra aida64 i 8h utan den hakar upp sig.

Jag har min VCORE på 1.275v (den ökas till 1.288v vid stresstest)
Core ratio är 48
Ring ration är satt till 42
Minnena körs i XMP-Profil 1 på 2400mhz (stock)
Kan även säga att detta fungerar med Intel C-state enabled så volten ökar enbart vid last.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Har inte läst alla som svarat i tråden men jag kör ett MSI Z97 Gaming 5 och jag har en i7 4790K @ 4.8ghz och kan köra aida64 i 8h utan den hakar upp sig.

Jag har min VCORE på 1.275v (den ökas till 1.288v vid stresstest)
Core ratio är 48
Ring ration är satt till 42
Minnena körs i XMP-Profil 1 på 2400mhz (stock)
Kan även säga att detta fungerar med Intel C-state enabled så volten ökar enbart vid last.

Det är en bra överklockning! Under Intels rekommenderade 1.3 voltage på Haswell Refresh.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU